Komiteen er kjent
med at uenighet om lokalisering av forretningsområdenes
hovedkontor var en av årsakene til at sammenslåingen
av Telenor og Telia mislyktes. Denne lokaliseringen skulle vært
klar ved undertegningen av Sammenslutningsavtalen, men partene kom
ikke frem til enighet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
i St.prp. nr. 58 (1998-1999) opplyser om at forretningsområdenes
hovedkontor ennå ikke var lokalisert fordi:
«På det nåværende tidspunkt
er det ikke hensiktsmessig å foreta en plassering av ledelsesfunksjonene
i de enkelte forretningsområdene.»
Komiteen har merket seg at når
det gjaldt den fremtidige lokalisering av forretningsområdenes hovedkontor
skrev Regjeringen i St.prp. nr. 58 (1998-1999):
«Det nye selskapets styre vil på et senere
tidspunkt beslutte hvordan ledelsen av forretningsområdene
skal lokaliseres. Beslutningen underlegges de spesielle stemmerettsregler
som er etablert i aksjonæravtalen, dvs. at minst en aksjonærvalgt
representant fra hvert land må være enig i beslutningen.»
Komiteen vil vise til at Regjeringen
i Sammenslutningsavtalen valgte en modell der Aksjonæravtalen skulle
sikre at norske interesser ble ivaretatt ved lokalisering av forretningsområdenes
hovedkontor. De punktene som legger føringer i disse sakene
er 4.3 og 4.5. i Aksjonæravtalen og de lyder som følger:
«4.3 Beslutninger i Styret
a) Med de
unntak som fremgår i punkt (b) nedenfor eller følger
av gjeldende rett, skal Styret fatte sine beslutninger ved alminnelig
flertall blant de tilstedeværende. Styreformannen skal
ha dobbeltstemme i tilfelle stemmelikhet.
b) Følgende beslutninger krever
et flertall i Styret som inkluderer ett Styremedlem nominert av
den svenske stat og ett Styremedlem nominert av den norske stat:
i. godkjennelse,
før Paritet er oppnådd, av Ny AB-konsernets forretningsplan
og konsernbudsjett, inkludert endringer i Integrasjonsprinsippene,
reorganisering, restrukturering og relokalisering av Ny ABs datterselskaper
og forretningsenheter;
ii. beslutninger om, eller anbefalinger
av, vesentlige strategiske bedriftserverv eller overdragelser som
skal foretas av Ny AB, med unntak for transaksjoner som er hjemlet
i en forretningsplan som er godkjent i henhold til pkt 4.3 (b)(i) ovenfor;
iii. etablering av Styrets komiteer og
delegasjon av myndighet til disse, samt utnevnelse av styremedlemmer
i Telia og Telenor;
iv. ansettelse og avskjed eller oppsigelse
av Administrerende direktør og Viseadministrerende direktører
- hensyntatt det som er avtalt i pkt 4.4 - før Paritet
er oppnådd.
4.5 Felles realisering av forutsatte fordeler,
løsning av "dead-lock»
a) Hver Aksjonær
skal utøve sine rettigheter i henhold til denne Avtale
og som Aksjonær i Ny AB slik at det som er nedfelt i denne
Avtalen oppnås. Denne plikten inkluderer bla:
i. deres utøvelse
av stemmerett for sine Aksjer, og
ii. å gi instruksjoner til deres
respektive utpekte Styremedlemmer, i den grad det er i samsvar med
gjeldende rett.
b) Dersom "dead-lock" oppstår
på en generalforsamling i Ny AB vedrørende et
spørsmål som krever særskilt flertall
på generalforsamlingen i henhold til pkt 4.1(c), skal Aksjonærene
gjøre sitt beste for å løse saken gjennom
konsultasjoner mellom høytstående representanter
hos hver av Aksjonærene.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at når Regjeringen i St.prp. nr. 58 (1998-1999) begrunner
hvorfor hovedkontorer for forretningsområdene ikke var
lokalisert med at:
«På det nåværende tidspunkt
er det ikke hensiktsmessig å foreta en plassering av ledelsesfunksjonene
i de enkelte forretningsområdene",
finner dette medlem denne beskrivelse
som ikke dekkende. Det er klart dokumentert at det hadde vært arbeidet
for å avklare lokaliseringa før avtalen ble inngått,
og at det fra norsk side var ønsket å få en
slik avklaring. Det kan derfor ikke betraktes som et hensiktmesssighetsspørsmål,
når realiteten er at vi ikke nådde fram.
Dette medlem vil imidlertid peke
på at Stortinget var kjent med at lokalisering av hovedkontorer
for forretningsområdene ikke var foretatt, og at det var
god grunn for stortingsflertallet til kritisk å vurdere
om avtalen var god nok. Det var imidlertid en ukritisk stemning
for fusjon.