3. Omtalen av lokaliseringsspørsmålet i St.prp. nr. 58 (1998-1999)

Komiteen er kjent med at uenighet om lokalisering av forretningsområdenes hovedkontor var en av årsakene til at sammenslåingen av Telenor og Telia mislyktes. Denne lokaliseringen skulle vært klar ved undertegningen av Sammenslutningsavtalen, men partene kom ikke frem til enighet.

Komiteen har merket seg at Regjeringen i St.prp. nr. 58 (1998-1999) opplyser om at forretningsområdenes hovedkontor ennå ikke var lokalisert fordi:

«På det nåværende tidspunkt er det ikke hensiktsmessig å foreta en plassering av ledelsesfunksjonene i de enkelte forretningsområdene.»

Komiteen har merket seg at når det gjaldt den fremtidige lokalisering av forretningsområdenes hovedkontor skrev Regjeringen i St.prp. nr. 58 (1998-1999):

«Det nye selskapets styre vil på et senere tidspunkt beslutte hvordan ledelsen av forretningsområdene skal lokaliseres. Beslutningen underlegges de spesielle stemmerettsregler som er etablert i aksjonæravtalen, dvs. at minst en aksjonærvalgt representant fra hvert land må være enig i beslutningen.»

Komiteen vil vise til at Regjeringen i Sammenslutningsavtalen valgte en modell der Aksjonæravtalen skulle sikre at norske interesser ble ivaretatt ved lokalisering av forretningsområdenes hovedkontor. De punktene som legger føringer i disse sakene er 4.3 og 4.5. i Aksjonæravtalen og de lyder som følger:

«4.3 Beslutninger i Styret

  • a) Med de unntak som fremgår i punkt (b) nedenfor eller følger av gjeldende rett, skal Styret fatte sine beslutninger ved alminnelig flertall blant de tilstedeværende. Styreformannen skal ha dobbeltstemme i tilfelle stemmelikhet.

  • b) Følgende beslutninger krever et flertall i Styret som inkluderer ett Styremedlem nominert av den svenske stat og ett Styremedlem nominert av den norske stat:

    • i. godkjennelse, før Paritet er oppnådd, av Ny AB-konsernets forretningsplan og konsernbudsjett, inkludert endringer i Integrasjonsprinsippene, reorganisering, restrukturering og relokalisering av Ny ABs datterselskaper og forretningsenheter;

    • ii. beslutninger om, eller anbefalinger av, vesentlige strategiske bedriftserverv eller overdragelser som skal foretas av Ny AB, med unntak for transaksjoner som er hjemlet i en forretningsplan som er godkjent i henhold til pkt 4.3 (b)(i) ovenfor;

    • iii. etablering av Styrets komiteer og delegasjon av myndighet til disse, samt utnevnelse av styremedlemmer i Telia og Telenor;

    • iv. ansettelse og avskjed eller oppsigelse av Administrerende direktør og Viseadministrerende direktører - hensyntatt det som er avtalt i pkt 4.4 - før Paritet er oppnådd.

4.5 Felles realisering av forutsatte fordeler, løsning av "dead-lock»

  • a) Hver Aksjonær skal utøve sine rettigheter i henhold til denne Avtale og som Aksjonær i Ny AB slik at det som er nedfelt i denne Avtalen oppnås. Denne plikten inkluderer bla:

    • i. deres utøvelse av stemmerett for sine Aksjer, og

    • ii. å gi instruksjoner til deres respektive utpekte Styremedlemmer, i den grad det er i samsvar med gjeldende rett.

  • b) Dersom "dead-lock" oppstår på en generalforsamling i Ny AB vedrørende et spørsmål som krever særskilt flertall på generalforsamlingen i henhold til pkt 4.1(c), skal Aksjonærene gjøre sitt beste for å løse saken gjennom konsultasjoner mellom høytstående representanter hos hver av Aksjonærene.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at når Regjeringen i St.prp. nr. 58 (1998-1999) begrunner hvorfor hovedkontorer for forretningsområdene ikke var lokalisert med at:

«På det nåværende tidspunkt er det ikke hensiktsmessig å foreta en plassering av ledelsesfunksjonene i de enkelte forretningsområdene",

finner dette medlem denne beskrivelse som ikke dekkende. Det er klart dokumentert at det hadde vært arbeidet for å avklare lokaliseringa før avtalen ble inngått, og at det fra norsk side var ønsket å få en slik avklaring. Det kan derfor ikke betraktes som et hensiktmesssighetsspørsmål, når realiteten er at vi ikke nådde fram.

Dette medlem vil imidlertid peke på at Stortinget var kjent med at lokalisering av hovedkontorer for forretningsområdene ikke var foretatt, og at det var god grunn for stortingsflertallet til kritisk å vurdere om avtalen var god nok. Det var imidlertid en ukritisk stemning for fusjon.