Vidar Kleppe, Terje Knudsen, Harald T. Nesvik, Øyvind Vaksdal og Hans J. Røsjorde har 8. desember 1999 fremmet følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring i lov om yrkesskadeforsikring § 21, slik at begrepet "konstatert" anvendes i denne bestemmelse på tilsvarende måte som ved konstatering av skader i henhold til skadeserstatningsloven.
-
2. Lov om foreldelse av fordringer § 9 gjøres gjeldende når endringen i lov om yrkesskadeforsikring trer i kraft.»
I begrunnelsen for forslaget vises det til at ca. 60 000 nordmenn har deltatt i ulike FN- og NATO oppdrag utenfor Norge. Gjennom årene har en rekke norske soldater mistet livet eller blitt skadet fysisk. Utover seneffekter av fysiske skader er det de psykiske ettervirkninger som ofte dominerer. Posttraumatiske stressforstyrrelser kan oppstå etter meget alvorlige psykiske påkjenninger. Ca. 50 pst. av dem som får PTDS blir kvitt plagene etter 3 måneder. De som har symptomene etter mer enn 1 år risikerer å bli plaget livet ut.
Yrkesskadeforsikringsloven pålegger Forsvaret å yte erstatning til arbeidstaker for forhold som faller inn under loven. Loven trådte i kraft med virkning fra 1. januar 1990. Etter § 21 gjelder loven ikke for skader eller sykdommer som er konstatert før lovens ikrafttredelse. Forslagsstillerne mener at lov om yrkesskade i sin nåværende form er diskriminerende da loven setter en stopper for erstatning til de som har fått konstatert skade eller sykdom før lovens ikrafttredelse. Hovedregelen for foreldelse ved personskader i andre sammenhenger er foreldelsesloven § 9, hvor den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år etter den dag skadelidte fikk eller burde skaffet seg nødvendig kunnskap om skaden og den ansvarlige.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs og fra Senterpartiet, Tor Nymo, viser til at forslaget i dokumentet er praktisk talt identisk med et tilsvarende forslag i Dokument nr. 8:106 (1997-1998), jf. Innst. S. nr. 219 (1997-1998), som ble avvist av Stortinget den 9. juni 1999.
I begrunnelsen for avvisningen uttalte flertallet, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, i nevnte innstilling:
«Flertallet erkjenner at yrkesskader som inntraff før lovens ikrafttredelse, herunder de tilfeller som ikke er "konstatert" men kjent av skadelidte, ikke vil komme inn under yrkesskadeforsikringen. Flertallet mener at det alltid vil være noen som faller uheldig ut all den tid forsikringen skal tre i kraft fra en bestemt dato. Dersom dagens praksis endres i tråd med forslagsstillernes intensjoner vil det oppstå nye grensetilfelle, og det vil etter flertallets oppfatning føre til vesentlig usikkerhet om rettspraksis på området.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, kan ikke se at forutsetningene for denne merknaden er endret og viser også til brev fra justisminister Odd Einar Dørum til justiskomiteen av 7. mars 2000, jf. vedlegg 1, hvor det opplyses at Forsvarsdepartement antar "at det er et begrenset antall personer som deltok i fredsoperasjoner før 1990, som i dag lider av posttraumatisk stressyndrom". På denne bakgrunn antyder departementet en erstatning på "ex-gratia" grunnlag eller lignende. Flertalletantar at man på denne måten vil fange opp de aktuelle gruppene, samtidig som man unngår å gjøre endringer i yrkesskadeforsikringsloven som bare vil omfatte enkelte bestemte grupper.
Flertallet viser også til St.meld. nr. 38 (1999-2000) om tilpasning av Forsvaret til deltakelse i internasjonale operasjoner og St.meld. nr. 18 (1999-2000) om Norges deltakelse i internasjonalt politisamarbeid. Flertallet viser til de store utfordringene disse meldingene legger opp til for hele statsforvaltningen når det gjelder disse spørsmålene. Flertalletviser i denne sammenheng f.eks. til ovennevnte brev til komiteen fra justisminister Odd Einar Dørum hvor det heter at ut fra hensynet til likhet og rettferdighet bør det være uaktuelt å la loven ha regler som gir ulikt vern for arbeidstakere avhengig av om de arbeider i staten eller andre sektorer.
Flertallet antar etter dette at Regjeringen vil måtte komme tilbake til Stortinget med en vurdering av disse spørsmålene.
På denne bakgrunn, og med henvising til at et tilsvarende forslag er behandlet og avvist i Stortinget for kort tid siden, vil flertalletforeslå at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fraFremskrittspartietser det som viktig at personer som gjør tjeneste for Norge får en rimelig erstatning for sykdom eller skade som den enkelte blir påført i forbindelse med denne tjenesten.
Disse medlemmerviser til at Dokument nr. 8:24 (1999-2000) er datert 8. desember 1999. Det er med tilfredshet disse medlemmermerker seg at Høyesterett i en dom 24. januar 2000 har lagt seg på en tolkning av begrepet "konstatert" som i svært stor grad tilsvarer den definisjon Fremskrittspartiet ønsket i Dokument nr. 8:106 (1997-1998). På bakgrunn av Høyesteretts dom er det ikke lenger et behov for å foreslå at begrepet "konstatert" skal anvendes på tilsvarende måte som ved konstatering i skadeserstatningsloven. Dette anses gledelig nok ivaretatt av Høyesterett.
Disse medlemmer viser videre til Høyesteretts dom av 24. januar 2000, med tanke på nødvendigheten av at skadede må ha hatt status som arbeidstaker etter lovens iverksettelse. I den utstrekning skaden har blitt konstatert etter ikrafttredelsen kan det i noen grad være tilfeldigheter som har avgjort om personen har hatt et ansettelsesforhold eller ikke. Slike tilfeldigheter bør neppe ha avgjørende betydning for den enkelte syke/skadede persons mulighet for å få erstatning. Dette er forhold som for det vesentlige ligger utenfor den enkeltes kontroll. Disse medlemmerslutter seg til betraktningen om at dette neppe omfatter et stort antall personer. I motsetning til flertallet mener disse medlemmerikke at dette er en vektig begrunnelse for å unnta disse personene fra å komme inn under lovens dekningsfelt. En rettferdig behandling må ikke baseres på om en tilhører en stor eller liten gruppe av syke og skadede.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endring av lov om yrkesskadeforsikring, slik at en tar utgangspunkt i at skaden/sykdommen skal være konstatert etter lovens ikrafttredelse uavhengig av ansettelsesforhold etter ikrafttredelsen.»
Disse medlemmermerker seg at skader som er konstatert før lovens ikrafttredelse ikke anses å burde falle inn under loven. Det er i den forbindelse gledelig at Forsvarsdepartementet antyder en erstatningsordning på "ex-gratia" grunnlag eller lignende. I den forbindelse er det avgjørende at beregningsgrunnlaget tilsvarer det som ville blitt erstatningen dersom den enkelte hadde vært omfattet av lov om yrkesskadeforsikring. Begrunnelsen for dette er at en ikke med rimelighet kan anføre at erstatning til personer som har tjenestegjort for Norge, skal bero på grader av tilfeldigheter. I den sammenheng blir det viktig at departementet viser en smidighet og storsinn overfor personer som har ventet til dels svært lenge på en erstatning for skader/sykdom som skyldes tjeneste for Norge.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til
endring av lov om yrkesskadeforsikring, slik at en tar utgangspunkt
i at skaden/sykdommen skal være konstatert etter
lovens ikrafttredelse uavhengig av ansettelsesforhold etter ikrafttredelsen.
Komiteen viser til
dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:24 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentantene Vidar Kleppe, Terje Knudsen, Harald T.
Nesvik, Øyvind Vaksdal og Hans J. Røsjorde om
endring i lov om yrkesskadeforsikring slik at begrepet "konstatert"
anvendes i denne bestemmelse på tilsvarende måte
som ved konstatering av skader i henhold til skadeserstatningsloven,
i forhold til soldater under NATO-ledete operasjoner i utlandet
og tidligere FN-soldater - bifalles ikke.
Jeg viser til justiskomiteens brev 26. januar
2000. Jeg beklager at besvarelsen har tatt tid, noe som skyldes
at det var nødvendig å forelegge saken for Forsvarsdepartementet
(jf. nedenfor under punkt 3).
Innledningsvis vil jeg gjøre oppmerksom
på at Justisdepartementet i juni 1998 behandlet et dok
8-forslag som tilsynelatende gjaldt den samme problemstilling som
nå er forelagt meg (dok 8:106 (1997-98)) Forslag fra stortingsrepresentantene
Terje Knudsen, Vidar Kleppe og Harald Tom Nesvik om endring i lov
om yrkesskadeforsikring slik at begrepet konstatert anvendes i denne
bestemmelse på tilsvarende måte som ved konstatering
av skader i henhold til skadeserstatningsloven. I begrunnelsen for
forslaget ble det vist til at enkelte skader utvikler seg over tid,
og at det blir avgjørende for krav på erstatning
når skaden anses konstatert i yrkesskadeforsikringslovens
forstand. Departementet gjorde i den forbindelse rede for hensynene
mot å endre lovens ordning på dette punkt. Jeg
viser i den forbindelse til brev fra Justisdepartementet til justiskomiteen
4. juni 1998 inntatt i Innst. S. nr. 219 (1997-98). De argumenter
som ble brukt i den forbindelse kommer jeg tilbake til under punkt
3 i brevet her. Et samlet storting, unntatt Fremskrittspartiets
representanter, avviste forslaget.
Dok. 8:24 (1999-2000) skiller seg fra dok. 8:106 (1997-98)
ved at det i tillegg har et punkt 2 vedrørende foreldelsesloven § 9.
Det er noe uklart for meg hva dette punktet innebærer.
Jeg kommer tilbake til dette nedenfor. Det er videre noe uklart
om dok. 8-forslaget er begrenset til å gjelde soldater
under NATO-ledede operasjoner i utlandet og tidligere FN-soldater.
Overskriften i forslaget, forslagets innhold og brevet fra justiskomiteen
tyder på at dette er tilfellet. Selve forslaget til Stortingets
vedtak er imidlertid generelt utformet, tilsvarende dok 8:106 (1997-98).
Jeg tolker uansett forslagsstillerne slik at de ønsker
en utvidelse av yrkesskadeforsikringslovens virkeområde,
slik at flere tilfeller skal omfattes av lovens vern enn hva som
er tilfelle etter gjeldende rett.
For ordens skyld gjør jeg oppmerksom
på at enkelte av de skadetilfeller forslagsstillerne er
opptatt av, uansett ville kunne tenkes å falle utenfor
yrkesskadeforsikringens dekningsområde, jf. loven §§ 10
og 11. Jeg finner ut fra forslaget ikke grunn til å gå nærmere
inn på dette, da det beror på de generelle regler
for hvilke skadetilfeller som omfattes av yrkesskadeforsikringsloven.
Skade eller sykdom som omfattes av yrkesskadeforsikringsloven
16. juni 1989 nr 65 erstattes etter gjeldende rett dersom den er
konstatert etter lovens ikrafttredelse (dvs. etter 1. januar 1990).
Dette følger av lovens § 21. Dermed vil også skade
eller sykdom som er forårsaket før lovens ikrafttredelse
være omfattet av loven, forutsatt at den er konstatert etter
1. januar 1990.
Ved praktiseringen av bestemmelsen har det vært
noe tvil om hvordan begrepet "konstatert" skal forstås. Høyesterett
har i en nylig avsagt dom av 24. januar 2000 uttalt seg om forståelsen
av begrepet "konstatert" i § 21. Saken gjaldt en løsemiddelskadd
arbeidstaker som i mange år hadde hatt plager - både
i tiden før og etter 1. januar 1990. Spørsmålet
for Høyesterett var på hvilket tidspunkt man i
dette konkrete tilfellet kunne anse skaden "konstatert" i lovens
forstand. Høyesterett uttalte at de hensyn som ligger til
grunn for innføringen av den tvungne yrkesskadeforsikringen,
tilsier en viss liberalitet i forhold til skadelidte i de tilfelle
det kan være tvil om når skade eller sykdom er
fastslått. Ifølge Høyesterett underbygger
reelle hensyn at en konstatering før lovens ikrafttredelse
først må antas å foreligge når
det er rimelig klart at skaden eller sykdommen er påvist.
Om det konkrete saksforhold uttalte Høyesterett bl.a.:
«A var opp gjennom årene rammet av flere
akutte forgiftninger, og det er ikke omtvistet at han før
1990 hadde mistanke om at han var varig løsemiddelskadet. Han
søkte ved flere anledninger lege for å få dette
konstatert. Legene og de medisinske sakkyndige fant imidlertid ikke
grunnlag for en slik skade, heller ikke i 1988 da man konstaterte
akutt påvirkning med skadefølge. Selv om A var
av den oppfatning at han hadde en mer varig løsemiddelsykdom,
så kan etter min mening ikke hans subjektive oppfatning
om dette innebære en konstatering av sykdommen etter § 21.
Det må i vår sak anses avgjørende at
den medisinske ekspertise og trygdekontoret ikke fant symptomene
tilstrekkelige til å stille diagnosen varig løsemiddelbetinget
sykdom på dette tidspunkt.»
Høyesteretts generelle uttalelser tyder
på at man i tvilstilfelle ut fra formålsbetraktninger
vil vektlegge skadelidtes behov for erstatningsvern. Dette vil ikke bare
ha betydning for løsemiddelskader, men også for andre
arbeidstakergrupper og skadetyper hvor konstateringsspørsmålet
særlig kan være aktuelt, som ved andre senskader.
Høyesterett har slått fast
at yrkesskadeforsikringsloven ikke gjelder når arbeidsforholdet
var opphørt da loven trådte i kraft, Rt. 1999
s. 895.
Dommen avklarer et tidligere uavklart spørsmål,
og jeg antar Høyesteretts argumentasjon kan ha interesse for
komiteen. Jeg siterer derfor følgende fra domspremissene
(førstvoterende dommer Matningsdal med tilslutning fra
de øvrige dommere):
«Yrkesskadeforsikring, som ble innført med
virkning fra 1. januar 1990, videreførte den tidligere
frivillige trygghetsforsikringen som forsikringsselskapene tilbød
fra midten av 1980-tallet. Da man valgte å lovfeste en
obligatorisk yrkesskadeforsikring for alle arbeidsgivere, kunne
man alternativt ha valgt en trygdeløsning. Ved en trygdeløsning
kunne sykdommer og skader som skyldes den enkeltes yrkesutøvelse
ha vært dekket uavhengig av på hvilket tidspunkt
vedkommende har hatt status som arbeidstaker og uavhengig av når
sykdommen eller skaden er konstatert.
Lovgiveren valgte
imidlertid en forsikringsordning finansiert av arbeidsgiverne ved
at de ble pålagt en lovbestemt plikt til å tegne
yrkesskadeforsikring. Ved denne løsning må det
klare utgangspunktet - i tråd med hva som ellers gjelder
ved forsikring - være at forsikringen bare omfatter arbeidstakere
som en arbeidsgiver på et eller annet tidspunkt har hatt
plikt til å forsikre. Det krever en særskilt begrunnelse
dersom en person som ikke har hatt status som arbeidstaker etter
lovens ikrafttredelse, skal ha krav på dekning.
Etter
min mening tilsier ikke ordlyden i § 21 sammenhold med § 5
siste ledd en annen løsning. Bestemmelsen i § 21
er en overgangsregel som regulerer skjæringstidspunktet
for hvilke forsikringstilfeller loven omfatter - ikke hvilken personkrets
som omfattes. Heller ikke kan jeg se at § 5 siste ledd,
som uttrykkelig regulerer hvilken forsikringsgiver som er ansvarlig
når en arbeidstaker ikke lenger er i arbeid, gir støtte
til Tollofsens oppfatning: Da loven gir forsikringsdekning også når
yrkessykdommen konstateres etter at en arbeidstaker som tidligere
var omfattet av forsikringen, er sluttet i arbeid, var det naturlig å lovregulere
hvilken forsikringsgiver som var ansvarlig. På bakgrunn
av hva jeg innledningsvis uttalte om utstrekningen av en forsikringsordning,
hadde lovgiver imidlertid ikke samme foranledning til å ta
inn en særskilt bestemmelse om arbeidstakere som ikke hadde
hatt status som arbeidstakere etter lovens ikrafttredelse. Tvert
om kan tausheten tale for at det ble regnet som en selvfølge
at tidligere arbeidstakere ikke ble omfattet (…)
Lovens
formål - herunder at det var et sentralt siktemål å etablere
forsikringsdekning for senskadene - tilsier heller ikke motsatt
løsning. Men den forsikringsordning som ble valgt, måtte
resultatet uansett bli at enkelte sykdommer og skader ikke omfattes.
Dette illustreres av § 21 som unntar sykdommer og skader som
ble konstatert før 1. januar 1990. Jeg kan ikke se at begrensninger
i personkretsen står i en annen stilling.»
Høyesterett legger videre vekt på at
sammenhengen mellom forsikringsplikten og den personkretsen som omfattes
av forsikringsordningen, illustreres av yrkesskadeforsikringsloven § 7
og § 8 om solidaransvar og regress. Det vises også til
at en løsning hvor tidligere arbeidstakere omfattes vil
føre til usikker premieberegning.
Etter yrkesskadeforsikringsloven § 15
foreldes et krav på erstatning etter tre år regnet
fra "utløpet av det kalenderår da arbeidstakeren
fikk eller burde skaffet seg nødvendig kunnskap om det
forhold som begrunner kravet". Det følger av Ot.prp. nr.
44 (1988-89) s. 90 at kunnskapskravet i denne bestemmelsen svarer
til kravet i foreldelsesloven § 9 nr. 1. Uttrykket "det
forhold som begrunner kravet" må ifølge Ot.prp
nr. 44 (1988-89) s. 90 forstås som en henvisning til kunnskap om
skaden og at den kan gi rett til erstatning fra yrkesskadeforsikringen.
Ifølge lov om yrkesskadeforsikring § 15 annet
ledd er det bare foreldelseslovens frister som ikke skal gjelde
for yrkesskadene. Forøvrig gjelder foreldelsesloven. At
ikke fristene gjelder, innebærer bl.a. at det ikke gjelder
noen 20-års ytre absolutt foreldelsesfrist i yrkesskadetilfellene.
Dette er en fordel for skadelidte, jf. Ot.prp. nr. 44 (1988-89)
s. 78 sp. 2.
Som nevnt innledningsvis forstår jeg
forslaget slik at det ønskes en utvidelse av yrkesskadeforsikringslovens virkeområde,
slik at flere tilfeller enn etter gjeldende rett skal omfattes av
lovens vern. Videre forstår jeg forslaget dithen
at man mener en slik utvidelse kan oppnås ved å tolke
begrepet "konstatert" i yrkesskadeforsikringsloven tilsvarende
som ved konstatering av skader i henhold til skadeserstatningsloven.
Det er uklart for meg hva forslagsstillerne
sikter til med henvisningen til skadeserstatningsloven, siden begrepet
"konstatert" ikke er brukt i denne loven. Ut fra formuleringen av
forslaget oppfatter jeg det slik at det siktes til lov 18. mai 1979
nr. 18 om foreldelse av fordringer § 9 nr. 1. Bestemmelsen
omhandler foreldelse av krav på skadeserstatning. Yrkesskadeforsikringsloven § 21
og foreldelsesloven § 9 omhandler altså forskjellige
spørsmål - henholdsvis overgangsregler og regler
om foreldelse. Jeg kan ikke se hvordan anvendelsen av vurderingstemaet
i foreldelsesbestemmelsen skulle kunne gi et bedre resultat for
skadelidte enn det gjeldende vurderingstemaet etter yrkesskadeforsikringsloven § 21.
Jeg finner ikke grunn til å gå nærmere
inn på dette, da jeg under enhver omstendighet antar at
Høyesteretts dom 24. januar 2000 bidrar til avklaring omkring
fastlegging av konstateringstidspunktet i § 21. Dommen
er omtalt under punkt 1 i brevet her.
Dersom forslagsstillerne på tross av
Høyesteretts dom 24. januar 2000 mener at det er behov
for å endre yrkesskadeforsikringsloven § 21, kan
det etter mitt syn reises vesentlige innvendinger mot en slik endring. Disse
innvendingene gjør seg etter mitt syn også gjeldende
i forhold til et eventuelt ønske om å utvide lovens
virkeområde slik at den får virkning for tilfeller hvor
arbeidsforholdet var opphørt før lovens ikrafttredelse,
se punkt 2.2 foran. Jeg slutter meg generelt til de betraktninger
daværende statsråd Aud-Inger Aure gjorde gjeldende
i brev til justiskomiteen 4. juni 1998, inntatt i Innst. S. nr.
219 (1997-98):
«Yrkesskadeforsikringsloven har nå vært
i kraft snart i 9 år. Det er dermed et stort antall saker
som er avgjort på bakgrunn av overgangsregelen i § 21.
Erstatning kan enten være nektet eller skadelidte har ikke
fremmet noe krav fordi skaden har vært ansett som "konstatert"
før 1990, eller erstatning kan være utbetalt fordi
det er konkludert med at skaden først ble konstatert etter ikrafttredelsen
av loven. En endring av overgangsbestemmelsen så mange år
etter lovens ikrafttredelse vil gjøre rettstilstanden svært
uklar for de saker som i mellomtiden har fått sin løsning.
Dette vil ikke bare gjelde saker som er avgjort av domstolene eller
løst ved nemndbehandling, men også saker hvor
partene har forhandlet seg frem til en løsning, eller hvor
det overhodet ikke har vært noen tvist om anvendelsen av
overgangsbestemmelsen. Å endre en overgangsbestemmelse
til en lov flere år etter lovens ikrafttredelse er generelt
ikke å anbefale.
Man må også ta
i betraktning at ytelsene etter yrkesskadeforsikringsloven
har sitt grunnlag i en forsikringsplikt som arbeidsgiverne
ble pålagt først ved ikrafttredelsen av loven.
Dette må etter mitt syn også få betydning
for utformingen av overgangsbestemmelsen. Jo lenger man går
i å la loven omfatte skader som skriver seg fra før
lovens ikrafttredelse og dermed før forsikringsplikten
inntrådte, desto mindre sammenheng blir det mellom erstatningsutbetalingene
og forsikringsplikten i disse tilfellene.
Det er videre
et spørsmål hvilke konsekvenser en slik endring
vil få for forsikringsselskapene og deres beregning av
forsikringspremiene. Forslaget gjelder en endring i ettertid av
hvilke forsikringstilfeller som skal være omfattet av loven,
og utvidelsen er dermed noe selskapene ikke har kunnet ta høyde
for ved premiefastsettelsen.
Det er ikke vanskelig å forstå at
det kan fremstå som urettferdig for den enkelte skadelidte
som nektes erstatning på grunn av utformingen av § 21.
Uansett hvordan man utformer en overgangsregel som denne, hvor det
settes et skjæringstidspunkt for når nye begunstigende
regler skal begynne å gjelde, vil det imidlertid kunne
virke noe tilfeldig hvem som faller innenfor og utenfor de nye reglenes
dekningsområde. En endring av § 21 vil dermed
lett skape nye grensetilfeller hvor de som faller utenfor kan oppfatte
reglene som urimelige.»
Disse betraktningene kan hevdes å ha
noe mindre betydning i forhold til staten som arbeidsgiver. Staten er
unntatt fra forsikringsplikten etter yrkesskadeforsikringsloven § 3,
og er således selvassurandør. Ut fra hensynet
til likhet og rettferdighet bør det likevel være
uaktuelt å la loven ha regler som gir ulikt vern for arbeidstakere
avhengig av om de arbeider i staten eller andre sektorer. Tilsvarende
likhetsbetraktninger gjør det etter mitt syn betenkelig å skille
ut en gruppe arbeidstakere (her endel militært personell),
og la loven ha et videre virkeområdet for denne gruppen fremfor
andre grupper. Jeg minner om at likhetshensynet er et viktig hensyn
bak ordningen med yrkesskadeforsikring, jf. Ot.prp. nr. 44 (1988-89)
s. 42 sp. 2.
Når det gjelder punkt 2 i forslaget
i dok. 8:24 angående foreldelse, vises det til redegjørelsen
for gjeldende rett under punkt 2.3 foran. Jeg kan på bakgrunn av
dette ikke se hvordan det skulle medføre noen bedring i
de aktuelle skadelidtes vern om man skulle legge foreldelsesloven § 9
til grunn i sin helhet også ved foreldelse av yrkesskader.
Det fremgår av det som er sagt foran, at jeg ikke kan anbefale
en endring av yrkesskadeforsikringsloven § 21 i samsvar
med forslagsstillernes forslag. Lov om yrkesskadeforsikring er etter
mitt syn ikke et egnet redskap for å løse de problemer
forslagsstillerne tar opp.
For å få klarlagt hvor mange
tidligere soldater problemet gjelder, og hvilke særlige
ordninger som måtte finnes for disse i dag, eller om det
eventuelt er planer om ordninger, har Justisdepartementet kontaktet
Forsvarsdepartementet ved brev 2. februar 2000. Til orientering
vedlegges svarbrev 25. februar 2000 fra Forsvarsdepartementet. (Brevet – uten vedlegg – følger med
i sin helhet, med unntak av deler som omhandler konkret regjeringsbehandling
av spørsmål Forsvarsdepartementet gjør
rede for).(Ikke vedlagt i denne innstilling). Nederst
på s. 2 i brevet fremgår at militærpersonellet
er dekket av yrkesskadeforsikringsloven og Hovedtariffavtalens bestemmelser
24 timer i døgnet. For ordens skyld presiserer jeg at 24-timers dekning
ikke følger av yrkesskadeforsikringsloven, men av tariffavtalens
bestemmelser.
Forsvarsdepartementet antar i brevet at det
er et begrenset antall personer som deltok i internasjonale fredsoperasjoner
før 1990, som i dag lider av posttraumatisk stressyndrom.
Forsvarsdepartementet gir uttrykk for at man finner det uheldig å skille
ut en gruppe skadetilfeller fra andre skader oppstått under arbeid
i samme periode og gi denne gruppen bedre dekning. Forsvarsdepartementet
antyder en erstatningsordning på "ex-gratia" grunnlag eller
lignende, slik at man fanger opp de aktuelle gruppene, samtidig som
man unngår å endre yrkesskadeforsikringsloven til
fordel for særskilte grupper.
Forsvarsdepartementet tar videre i sitt brev
opp enkelte mer generelle spørsmål om yrkesskadeforsikringsloven,
uavhengig av når det aktuelle militærpersonell
har tjenestegjort. Det kan som tidligere nevnt tenkes at en posttraumatisk
stresslidelse ikke kan knyttes til en skadesituasjon som er dekket
av yrkesskadeforsikringsloven, men dette er en generell problemstilling
angående yrkesskadeforsikringens virkeområde,
og den er aktuell i forhold til alle grupper arbeidstakere. Problemstillingen
ligger på siden av den problemstilling som er reist i forslaget
i dok 8:24. Jeg går derfor ikke nærmere inn på dette.
Oslo, i justiskomiteen, den 30. mars 2000
Kristin Krohn Devold
leder |
Bjørn Hernæs
ordfører |
Jan Simonsen
sekretær |