Viktige aspekter ved internasjonal politikk
er blitt betydelig endret de siste ti årene. Dette gjelder
spesielt med hensyn til sikkerhetspolitiske utfordringer og potensielle
trusler - for Norge, NATO samlet, og det euro-atlantiske området
mer generelt.
Lokale konflikter knyttet til oppløsningen
av Jugoslavia har ført til et betydelig internasjonalt
engasjement på Balkan. Samtidig har andre typer potensielle trusler,
spesielt fra aktører som er villige til å ty til
terrorisme og/eller bruk av masseødeleggelsesvåpen, kommet
mer i forgrunnen. Stikkord for det siste er asymmetriske trusler,
det vil si trusler om bruk av virkemidler som er vesensforskjellige
fra de virkemidler en selv benytter eller er villig til å benytte.
Denne utviklingen har gitt seg flere viktige
utslag. Blant annet er både det kvantitative og kvalitative omfanget
av internasjonale fredsoperasjoner langt høyere i dag enn
for ti år siden. Det har dessuten vært en tendens
bort fra de "klassiske" og rent fredsbevarende operasjoner i retning
av mer komplekse og flerfunksjonelle operasjoner. Det har også blitt
vanligere at regionale organisasjoner har tatt ansvaret for den
praktiske gjennomføringen av operasjoner på vegne
av FN. En annen viktig konsekvens av de senere års utvikling
er at NATO spiller en stadig viktigere rolle i internasjonal krisehåndtering
og fredsoperasjoner.
Ikke artikkel 5-operasjoner, det vil si operasjoner utenfor
alliansens kjerneområde, vil ventelig bli tillagt stadig
større vekt i NATO i årene fremover. Forpliktelsen
til å delta i slike operasjoner er ikke så sterk
som forpliktelsen til å delta i artikkel 5-operasjoner,
det vil si det kollektive forsvaret. Et utvidet NATO og forventninger
om at Norge må kunne "eksportere" så vel som "innføre"
sikkerhet, medfører at Norge i større grad må være
forberedt på å delta i artikkel 5-operasjoner
utenfor vårt eget nærområde.
Parallelt med disse nye utviklingstrekk fortsetter
FN å engasjere seg for fred flere steder i verden. Klassiske
fredsbevarende operasjoner i FN-regi vil også i fremtiden
være viktige for Norge. Samtidig er presset på FNs
ressurser stort, og regionale organisasjoner vil derfor også spille
en rolle i denne sammenheng.
I dag eksisterer det ingen konkret militær
trussel mot Norge. Norges strategiske og geopolitiske posisjon gjør
imidlertid at vår sikkerhet forblir avhengig av utviklingen
både internt i Russland og av Russlands forhold til omverden.
Til tross for at det ikke er rettet noen eksistensiell
trussel mot Norge i dag, kan vi likevel identifisere et bredt spekter
av potensielle fremtidige trusler av mer begrenset art, blant annet
som følge av regionale konflikter utenfor Norges nærområde,
eventuelle trusler mot olje- og gassinstallasjoner på norsk
sokkel, mot vår handelsflåte, eller mot begrensede
mål i Fastlands-Norge. Videre kan heller ikke Norge se
bort fra muligheten for fremtidig bruk av masseødeleggelsesvåpen
mot oss.
Også utviklingen i det videre euro-atlantiske
området har betydning for Norges sikkerhet, om enn på en mer
indirekte måte. Noen land i og rundt det euro-atlantiske
området preges av alvorlige økonomiske, sosiale
og politiske problemer. Etnisk og religiøs rivalisering,
omstridte landområder, utilstrekkelige eller mislykte forsøk
på reform, brudd på menneskerettighetene og oppløsning
av stater kan føre til lokal eller regional ustabilitet.
Vi kan heller ikke se bort fra at kriser og væpnet konflikt
utenfor NATOs kjerneområde kan spre seg til og involvere
ett eller flere allierte land (såkalt spill-over). Heller
ikke en omfattende europeisk storkrig som følge av ukontrollert
spredning av regionale konflikter kan utelukkes.
Norge har begrensede ressurser til at vi kan
eller bør søke å beskytte våre
interesser og vår sikkerhet alene. Dette er en realitet,
som ikke bare er knyttet til Norges store territorielle utstrekning
og relativt lille befolkning. Poenget forsterkes av at det blir
stadig mer ressurskrevende å opprettholde et kvantitativt
og kvalitativt moderne forsvar, særlig fordi den teknologiske utvikling
har ført til en kostnadseksplosjon og fordi det kan være
svært ressurskrevende å forsvare seg selv mot begrensede
militære trusler.
Vår sikkerhet er og forblir derfor
til syvende og sist en funksjon av vårt NATO-medlemskap
og av at alliansen opprettholder sine evner til troverdig kollektivt
forsvar og bevarer og videreutvikler de transatlantiske bånd
som er NATOs livsnerve.
Det er Regjeringens syn at vi gjennom deltakelse
i internasjonale militære operasjoner styrker Norges egen
sikkerhetspolitiske stilling, samtidig som vi bidrar til internasjonal
fred og stabilitet, økt respekt for menneskerettighetene
og håndhevelse av formålet med og prinsippene
i FN-pakten. Deltakelse i internasjonale militære operasjoner
er et nødvendig og effektivt utenriks- og sikkerhetspolitisk
virkemiddel i de situasjoner der politiske og diplomatiske virkemidler
kommer til kort, og kombinerer samtidig egeninteresse og hjelp til andre.
I et nasjonalt og sikkerhetspolitisk perspektiv
er det overordnede mål med Norges deltakelse i internasjonale
militære operasjoner å demonstrere overfor våre allierte
at vi er villige til å ta ansvar og gjøre en solidarisk
innsats. Dessuten medvirker vi gjennom en aktiv innsats i NATO-sammenheng,
til solidaritet innad i alliansen i en periode da dens tradisjonelle
legitimitetsgrunnlag har endret seg betydelig. NATO er hjørnestenen
i norsk sikkerhetspolitikk, og det er derfor avgjørende
viktig å sørge for at NATO forblir en dynamisk og
troverdig aktør i internasjonal politikk.
Det er også av grunnleggende betydning
for Forsvarets legitimitet at det kan demonstreres at forsvarsutgiftene
gir oss kapasiteter som også kan brukes som bidrag til å forhindre
eller løse faktiske kriser, ikke alene som en forsikring
mot en på kort sikt lite sannsynlig trussel.
Internasjonale fredsoperasjoner har ofte en
annen militær karakter enn artikkel 5-operasjoner. Like
fullt er fellestrekkene mange. Samtidig er det generelle trenings-
og øvingsutbytte av slike operasjoner viktig, spesielt
i lys av reduserte øvingsbudsjetter både i Norge
og blant våre allierte.
For Norges del kan internasjonale militære
operasjoner deles i to hovedgrupper, artikkel 5-operasjoner og internasjonale
fredsoperasjoner. Artikkel 5-operasjoner er operasjoner foretatt
i selvforsvar i henhold til artikkel 5 i Atlanterhavspakten, som
igjen viser til artikkel 51 i FN-pakten, i NATO-sammenheng kollektivt
selvforsvar innenfor det området som er definert i artikkel
6 i Atlanterhavspakten. Internasjonale fredsoperasjoner
er i hovedsak operasjoner som ikke dreier seg om selvforsvar av
eget område i henhold til artikkel 51 i FN-pakten.
En internasjonal fredsoperasjons karakter avhenger
i hovedsak av tre variabler:
1. konfliktens karakter
og på hvilket tidspunkt i en konflikt operasjonen igangsettes,
2. med hvilket mandat og under hvilke engasjementsregler
styrken opererer i, og
3. styrkens organisatoriske og utrustningsmessige standard.
De prinsipper som bør gjelde for internasjonale fredsoperasjoner
har hovedsakelig å gjøre med forholdet mellom
disse faktorene. I utgangspunktet er det et hovedprinsipp som må ligge
til grunn for i hvilket format en internasjonal fredsoperasjon etableres:
det må være samsvar mellom de krav situasjonen
på bakken setter til en styrke og styrkens mandat og engasjementsregler
samt dens utrustning og treningsnivå.
Regjeringen anser det som uaktuelt å bruke
norske styrker i operasjoner der ikke forholdet mellom mandat, engasjementsregler
og utrustning/treningsstandard er fullt ut forsvarlig fra
et militærfaglig synspunkt. Et annet grunnleggende moment
er at en militær fredsoperasjon bare bør
utgjøre en del av det internasjonale samfunnets innsats.
Det er etablert en del grunnleggende prinsipper
for hvordan vi søker å disponere våre
egne styrker. For det første må vår deltakelse
være rettet inn mot å oppfylle tidligere refererte
målsettinger. Dette innebærer bl.a. at en operasjon
i utgangspunktet bør ha sikkerhetspolitisk betydning for
Norge og/eller for våre viktigste allierte, samt
at operasjonen må ha en størst mulig grad av politisk
og folkerettslig legitimitet.
For det andre legges det til grunn at vi i størst
mulig grad skal konsentrere våre styrkesbidrag geografisk, dog
gjelder ikke dette nødvendigvis militære observatører
eller mindre spesialenheter. For det tredje er personellets sikkerhet
et overordnet hensyn i forbindelse med internasjonale fredsoperasjoner.
Videre har folkeretten en sentral plass i norsk
utenriks- og sikkerhetspolitikk. Også av hensyn til Norges sikkerhetspolitiske
interesser er det viktig at konkrete internasjonale krisesituasjoner
håndteres på en slik måte at den internasjonale
orden basert på rettsregler styrkes og ikke svekkes.
Etter Regjeringens syn tilsier en helhetlig
vurdering at Norge bør vise politisk vilje, og skape en
tilstrekkelig militær evne, til å kunne delta
i alle de typer artikkel 5-operasjoner og internasjonale fredsoperasjoner
som tidligere er beskrevet. Våre allierte prioriterer nå internasjonale
militære operasjoner og forventer substansielle bidrag
også fra vår side i denne sammenheng. For å være
i stand til å gjøre en innsats i slike operasjoner må vi
opparbeide en beredskap og etablere militære kapabiliteter
vi i dag ikke har.
Komiteen viser til at i løpet
av 1990-tallet er den kalde krigs klare frontsystem og "stabilitet"
erstattet av et Europa hvor slumrende konflikter er blusset opp, særlig
på Balkan og i Kaukasus, samtidig som store framskritt
er gjort når det gjelder stabiliteten i Sentral-Europa.
Situasjonen i Russland er preget av uforutsigbarhet. Utviklingen
her vil være avgjørende for det framtidige sikkerhetspolitiske
bildet i Europa og verden.
Komiteen viser videre til at
for en rekke av NATOs medlemsland er situasjonen nå at
et angrep mot eget territorium så å si er helt
utelukket. De kan derfor begrense sin forsvarsinnsats til deltakelse
i internasjonale operasjoner til dels fjernt fra eget territorium. Noen
medlemsland ligger imidlertid fortsatt nær potensielle
uro-områder. Disse må derfor forberede seg til
både å kunne forsvare eget territorium og å kunne delta
i internasjonale operasjoner. Norges geografiske posisjon gjør
det nødvendig å ivareta begge hensyn.
Komiteen understreker at i en
gitt situasjon kan en tilstrekkelig høy militær
terskel på vår side være avgjørende
for å bevare freden og stabiliteten i våre nærområder,
og at Norge naturligvis selv må bidra vesentlig i denne
sammenhengen. Komiteen vil her vise til følgende
uttalelse av forsvarsminister Løwer i et foredrag i Oslo
Militære Samfund 10. januar 2000:
«Det er også viktig å nevne i denne
sammenheng, at en annen tilbakemelding fra våre allierte
er at fred og stabilitet i nordområdet fortsatt er en viktig
oppgave som det forventes at Norge skal bidra tungt for å ivareta.
Dette er en tilbakemelding som ofte kommer litt i bakgrunnen nå som
svært mye av oppmerksomheten er rettet mot det NATO gjør
på Balkan.»
Komiteen peker på at
dette understreker betydningen av at Norge finner den rette samordning
og balanse mellom evnen til å forsvare eget land og deltakelse
i internasjonale operasjoner og viser også til Innst. S.
nr. 7 (1999-2000) hvor det heter:
«Komiteen er enig i at dette betyr at Norge fortsatt må planlegge
for norsk militær deltakelse innenfor hele NATO-området,
samtidig som det fortsatt må legges til grunn at forsvaret
av Norge må baseres på felles alliert innsats.
Komiteen
vil likevel understreke at Norge selv må ta et hovedansvar
for forsvaret av Norge.»
Komiteen er enig i de prinsipielle
målsettingene for deltakelse i internasjonale operasjoner
som er skissert i meldingen og vil særlig understreke at
dersom Norge skal få sikkerhet fra et større fellesskap,
så må vi også være villig til å bidra
utenom eget område. Det er også slik at dersom
verden gradvis skal kunne utvikle en internasjonal rettsorden
så kreves det et internasjonalt "politi" i FNs regi som
i overskuelig framtid bare kan etableres ved at nasjonene stiller
styrker til disposisjon i det enkelte tilfellet. Komiteen understreker at
en slik utvikling i særlig grad er i små lands
interesse.
Komiteen vil også peke
på at deltakelse i internasjonale operasjoner vil gi erfaring
som ofte vil ha stor betydning for kvaliteten på det norske
forsvaret også i ren nasjonal sammenheng.
Komiteen viser til meldingens
kap. 2.4 hvor det heter:
«USAs betydning for NATO forblir helt avgjørende og
amerikanske krav om en endret byrdefordeling over Atlanterhavet
må derfor tas ytterst alvorlig.»
Komiteen er enig i dette og understreker
at slik endret byrdefordeling nødvendigvis vil måtte
få ressursmessige konsekvenser.
Når det gjelder typer av operasjoner
og prinsipper for internasjonale fredsoperasjoner og for norsk deltakelse i
slike, støtter komiteen hovedtrekkene i
de synspunkter som er lagt fram i meldingen og vil særlig understreke
at Norge må stille strenge krav til styrkesammensetning,
robuste engasjementsregler, klare mandat samt klare og effektive
kommandoforhold i operasjoner der norske styrker skal delta.
Komiteen er også enig
i at Norge i størst mulig grad skal søke å konsentrere
sine styrkebidrag geografisk, men at dette ikke nødvendigvis
gjelder militære observatører eller mindre spesialenheter. Komiteen har
merket seg at deltakelse på bataljonsnivå vanligvis vil
representere en nedre grense når det gjelder landstridskrefter.
Når det gjelder de folkerettslige aspekter
ved internasjonale militære operasjoner viser komiteen til
meldingens kap. 2.6.3 og sier seg enig i synspunktene som der er
formulert.