De investeringer som må gjøres
i forbindelse med opprettelsen av Forsvarets innsatsstyrke er i
hovedsak knyttet til opprettelsen av Hærens bidrag. Disse
vil ligge på omkring 115 mill. kroner for reaksjonsstyrken og
270 mill. kroner for forsterkningsstyrken. En del av disse investeringene
vil måtte foretas før reaksjonsstyrken vil kunne
være operativ. Regjeringen anbefaler derfor at disse anskaffelsene
foretas i 2001, senest i 2002. De øvrige investeringer
vil kunne foretas over et noe lengre tidsrom.
Utover Hærens bidrag må det
investeres i klimaanlegg til våre minesveipere, noe som
innebærer ekstra utgifter på omkring 15 mill.
kroner, samt i utrustning for Marinejegerkommandoen (MJK) på omkring
10 mill. kroner. Det legges opp til at denne investeringen foretas
så snart det er praktisk mulig, senest i 2001. I tillegg
kommer utgifter forbundet med Luftforsvarets NASAMS-avdeling som
vil kunne påløpe i sammenheng med forsterkninger
av Luftforsvarets avdelinger. Disse utgiftene vil måtte
påløpe over et lengre tidsrom.
De totale driftsutgifter er umulig å forutsi
i og med at de er avhengige av omfanget av og karakteren til de
til enhver tid aktuelle engasjementer. Utgifter forbundet med FN-operasjoner
er i utgangspunktet noe lavere enn de som er forbundet med NATO-operasjoner,
i hovedsak som en følge av at FN refunderer deler av deltagernasjonenes
utgifter.
Dersom innsatsstyrken opprettes som anbefalt, anslås
de totale årlige kostnader for å sikre det nødvendige
kontraktsgrunnlag å være som følger ut
fra gjeldende satser.
Det bør påpekes at dette er
grove overslag. De skisserte utgifter vil innebærer en økning
på i overkant av 100 mill. kroner pr. år i forhold
til de faktiske utgifter på 1998-budsjettet. Da var imidlertid
ikke Telemark bataljon fullt oppsatt.
Utgiftene til beredskapsgodtgjøring
for felleselementene er ikke endelig avklart, men vil ved normal beredskap
vanligvis ligge på mellom 30 000 og 40 000 kroner pr. person
pr. år.
De økte utgiftene som følger
av etableringen av den anbefalte Forsvarets innsatsstyrke betyr
at det for perioden 2001-2006 vil måtte foretas relativt
betydelige omdisponeringer innenfor den totale planramme som er
presentert i St.meld. nr. 23 (1998-1999). På grunn av presset
på driftssiden antas en slik omdisponering fortrinnsvis å måtte
foretas fra investeringssiden. Omdisponeringen innebærer
en vridning av planlagt ressursforbruk i forhold til tidligere planer,
men er ikke i seg selv så omfattende at hovedkursen for
Forsvarets fremtidige utvikling endres.
I Innst. S. nr. 245 (1997-1998) ga Stortinget
sin tilslutning til prinsippet om at deltakelse i internasjonale militære
operasjoner skal tilleggsbevilges utenfor den ordinære
forsvarsrammen. Grunnlaget for at Regjeringen anbefalte dette prinsippet
er at disse utgiftene er vanskelige å forutse, og dermed
også vanskelige å planlegge for. Prinsippet innebærer
at utgifter som er knyttet til å opprettholde en struktur
for deltakelse i internasjonale militære operasjoner dekkes
innenfor forsvarsrammen, mens utgifter knyttet til spesifikke forberedelser
for og driften av de konkrete operasjonene dekkes utenfor rammen.
Dette tilsier at følgende utgifter
dekkes innenfor rammen: de initielle materiellinvesteringer for å opprette
innsatsstyrken, godtgjøringsutgiftene knyttet til opprettholdelsen
av innsatsstyrken samt øvrig drift hjemme.
Følgende utgifter dekkes utenfor forsvarsrammen som
operasjonsrelaterte merutgifter: innsettingsutgifter (inklusive
merutgifter "hjemme"), lønnsutgifter under operasjoner, øvrig
drift og vedlikehold under operasjoner, gjeninvesteringer som må foretas
i løpet av en konkret operasjon som følge av den
slitasje og de tap denne operasjonen medfører, samt utgifter
i forbindelse med avvikling av operasjonen.
De initielle materiellinvesteringer forbundet
med å opprette den anbefalte innsatsstyrken beløper
seg til anslagsvis i overkant av 500 mill. kroner, hvorav omkring
140 mill. kroner planlegges gjennomført i 2001, senest
i 2002. Årlige driftsutgifter for å sikre kontraktsgrunnlaget
for hovedkomponentene i styrken vil ligge på i underkant
av 150 mill. kroner, men kan bli noe høyere.
Regjeringen legger opp til at utgiftene forbundet
med å etablere Forsvarets nye beredskapsstruktur for internasjonale
militære operasjoner dekkes innenfor forsvarsrammen. Utenfor
rammen kommer utgiftene forbundet med igangsettelse, opprettholdelse
og avslutning av konkrete operasjoner.
Komiteen peker på at
det er en betydelig forskjell på kostnadsoverslaget for
investeringsbehovet i meldingen, 520 mill. kroner, og i departementets
svar på komiteens tilleggsspørsmål datert
31. januar 2000 og i brev til Stortingets presidentskap av 25. februar
2000 som følger som vedlegg til denne innstillingen. Her oppgis
følgende investeringsbehov:
Hærens beredskapsstyrke
.......... | 766 | mill. kroner |
Sjøforsvarets
beredskapsstyrke | 25 | mill. kroner |
Luftforsvarets
beredskapsstyrke | 312 | mill. kroner |
I alt ............................................. | 1 103 | mill. kroner |
Det er også en betydelig differanse
i overslagene over årlige driftsutgifter.
Komiteen finner denne differansen
som er blitt avdekket gjennom komiteens arbeide oppsiktsvekkende
stor. De uavklarte kostnadsmessige konsekvensene i meldingen burde
vært langt bedre gjennomarbeidet enn i dette tilfellet. Komiteen viser
til at det i meldingen foreslås at utgiftene i forbindelse
med etableringen av Forsvarets innsatsstyrke dekkes ved omdisponering
fra investeringssiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine merknader under punkt 4.5
over, og understreker nødvendigheten av at IRF- og RRF-styrken
snarest gjøres fullt ut operativ og at innsatsstyrken utover
dette bygges gradvis opp. Behov og økonomi må her
tillegges avgjørende vekt.
Disse medlemmer peker her på den
"doble ubalansen" i Forsvarets økonomi, dvs. ubalansen
mellom mål/ressurstilgang og drift/investering,
og at det å opprettholde investeringsevnen nå er
et hovedproblem for Forsvaret. Greier man ikke det, vil Forsvarets
operative evne, som allerede lider pga. manglende investeringer, forvitre
i akselererende tempo. Disse medlemmer finner derfor
den foreslåtte finansieringsmåten uforsvarlig. Nye
oppgaver må finansieres med friske midler eller ved at
andre oppgaver fases ut, ellers forverrer man bare ubalansen, med
derav følgende konsekvenser. Det er utvilsomt fortsatt
et betydelig rasjonaliseringspotensiale i Forsvaret. All erfaring
tilsier imidlertid at man venter med å innkassere gevinsten
av dette til den foreligger. I overskuelig framtid vil denne, for øvrig,
gå med til å rette opp den eksisterende ubalanse.
Komiteen peker på at
erfaringen også tilsier at Stortinget på en langt
bedre måte må holdes orientert om krigsstrukturens
operative status, herunder de avdelinger som er øremerket
for internasjonal innsats. Komiteen mener at dette
heretter bør skje på en systematisk måte
i forbindelse med de årlige budsjettene. Dette også som
grunnlag for utbyggingen av Forsvarets innsatsstyrke for internasjonale
operasjoner.
På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:
«I forbindelse med de årlige
budsjettene forelegges Stortingets forsvarskomité en oversikt
over krigsstrukturens operative status, herunder også den
operative status til Forsvarets innsatsstyrke for internasjonale operasjoner
og eventuelle forslag til endringer i denne styrkens sammensetning.»