Før 1960 var det ingen statlig ordning
for fritt rettsråd, men en slik ordning ble innført
i 1961. I 1981 trådte en ny lov om rettshjelp i kraft.
Etter loven var det to hovedvilkår
som måtte være oppfylt for at fri rettshjelp kunne
innvilges. Det første var at søker ikke måtte
ha inntekt og formue som oversteg visse grenser. Det andre vilkåret
var at spørsmålet som det ble søkt bistand
for, var av en slik art og karakter at det var rimelig at det offentlige
dekket utgiftene til bistand. Etter sin ordlyd åpnet rettshjelpsloven
for bistand i meget vid utstrekning.
Utgiftene til fri rettshjelp økte betydelig
etter at rettshjelpsloven trådte i kraft. I Ot.prp. nr.
57 (1983-1984) ble det derfor foreslått enkelte begrensninger
i rettshjelpsordningen. Et flertall i Stortinget sluttet seg til departementets
forslag og dette ble vedtatt.
I Ot.prp. nr. 2 (1994-1995) ble det fremmet
forslag til nye endringer i rettshjelpsloven. Hovedhensikten med endringene
var å muliggjøre en heving av inntektsgrensene
og å få en mer effektiv utnyttelse av ressursene,
og det ble bl.a. foreslått enkelte innstramminger i reglene. Det
ble videre foreslått å gå over fra å legge
nettoinntekten til grunn til å legge bruttoinntekten til
grunn. Bruttoinntektsgrensen ble satt til kr 150 000-170 000 avhengig
av forsørgelsesbyrde.
Flertallet i justiskomiteen, jf. Innst. O. nr.
42 (1994-1995), var enig i at det var nødvendig med en
justering og innstramning av gjeldende regler, men etterlyste en bred
gjennomgang av rettshjelpsordningen, og understreket at deres vurdering
var foreløpig. Regjeringens forslag ble vedtatt.