Minst 260 000 lisensbetalere kan iflg. forslagsstillerne ikke se NRKTO på grunn av at sendernettet ikke er fullt utbygget. Det er spesielt i Distrikts-Norge at dekningen er dårlig. Selv om 14 pst. av Norges befolkning er avskåret fra å se NRKTOs programmer må de betale lisensavgiften fullt ut. Dette oppfattes selvfølgelig urimelig av lisensbetaleren.
Forslagsstillerne viser til at et stort antall forbrukerkontor har uttalt seg negativ til at lisensbetalerne skal tvinges til å betale for et produkt de ikke får.
Kringkastingsavgiften er en avgift som er pålagt alle som har fjernsynsapparater, og er NRKs inntektskilde. Den opprinnelige lisensavgiften, knyttet til en tillatelse til å motta NRK-signaler, og med pant i mottakerutstyr, kan ikke forsvares i dagens system. Det er denne avgiften som skal dekke kostnadene med administrasjon og produksjon av programmer. Når en bruker kringkastingsavgiften til administrasjon, og til produksjon av programmer til NRKTO, vil dette føre til at tilbudet og kvaliteten på programmene på NRK1 blir redusert. Dette vil føre til at programtilbudet til de som kun får inn NRK1 blir dårligere. I praksis fører dagens ordning til at de som kun tar inn NRK1 må betale en høyere lisensavgift for et dårligere tilbud.
Det er mulig for en del av de som ikke tar inn NRKTO via sin antenne å kjøpe seg parabolantenne og derved kunne se NRKTO. Fordi sendingene via satellitt er kodet, må de det gjelder kjøpe parabolkort og betale lisensavgift for å kunne ta inn NRKTO. Dette kommer i tillegg til kostnadene ved kjøp av parabolantennen.
Følgende forslag er fremsatt:
«Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for Stortinget slik at NRKs lisensavgift differensieres ut fra mulighetene for mottaker til å motta NRK1 og NRKTO over det ordinære sendernettet.»
Komiteen viser til at NRKTOs
dekning og forutsetningene for opprettelse og drift av kanalen har
vært til behandling i Stortinget gjentatte ganger. Det
vises til de respektive merknader i den sammenheng. Det vises videre
til den uttalelse Kulturdepartementet har kommet med i forbindelse
med Dokument nr. 8:42 (1999-2000) som følger vedlagt.
Komiteen vil understreke at det
er et mål å gi seere over hele landet tilgang
på flere nye kanaler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har
full forståelse for at det oppleves urettferdig å ikke
få et tilbud som seere i sentrale strøk får.
I den sammenheng må det også understrekes at seere
i sentrale strøk alltid har hatt tilgang til et langt bredere
tilbud av fjernsynskanaler enn det har vært teknologisk
og økonomisk mulig å gi hele landet. Derfor har
det vært et sentralt punkt i norsk mediepolitikk den senere
tid å utvikle muligheter slik at hele landet kan få tilgang
til mer av de samme tjenestene og kanalene på lik linje
med de sentrale strøk. Det forutsetter at det innføres
digitalt fjernsyn som vil øke fjernsynstilbudet kraftig
i hele landet, ikke bare i sentrale strøk. En forutsetning
for innføring av digitalt fjernsyn har vært at det
finnes kapasitet i sendenettet, noe en full etablering av NRKTO
ville ha hindret.
Flertallet vil peke på at
NRKTO skal være en avlastningskanal for NRK1, flertallet mener
at NRK ved å legge stadig flere programmer med klar allmennkringkasterprofil
over i NRKTO, har lagt grunnlag for krav om bedre utbygging av NRKTO. Flertallet vil
imidlertid understreke at NRK bestreber seg på en videre
utbygging av sendernettet for NRKTO, samtidig som man går
videre i planleggingen av nye, digitale kanaler.
Et annet flertall, alle
unntatt Fremskrittspartiet og representanten Inger Stolt-Nielsen
fra Høyre, viser til at det var en forutsetning da NRKTO
ble opprettet at det ikke skulle medføre noen høyere
lisensavgift på grunn av at kanalen ikke kunne bli riksdekkende.
Av den grunn har ikke lisensen noen gang blitt økt som følge
av NRKTO, og dermed har ingen fjernsynsseere måttet betale
mer for en tjeneste de ikke får slik det hevdes i forslaget.
Dette flertallet viser videre
til at det er et inngrep i den redaksjonelle friheten dersom programtilbudet
i et medium skal få konsekvenser for de økonomiske
rammebetingelsene som mediet har. Dette gjelder også for
NRK. Det understrekes at det var et sentralt punkt ved opprettelsen
av NRKTO at den skulle gi NRK mulighet til å utvikle et
kvalitativt bedre tilbud også på NRK1. Det vises
også til at alle fjernsynsseere har fått et langt
større antall fjernsynstimer tilgjengelig pr. år
uavhengig om de mottar en eller flere kanaler, og det har skjedd
uten økning i lisensen. Det er likevel en målsetting å legge
forholdene til rette slik at seere over hele landet skal få tilgang
til flere kanaler, ikke kun en ekstra kanal slik forslagsstillerne ønsker.
Dette flertallet vil også peke
på at en differensiering av lisensavgiften vil være
umulig å praktisere, mange TV-seere mottar dårlige
signaler fra NRKTO, andre har tilgang på NRKTO via parabol
i områder hvor man ellers ikke får inn kanalen.
En differensiering av lisensen ville dermed medføre store
administrasjonskostnader, kostnader man heller bør bruke
til å utvikle en bedre dekning av NRKTO og utbygging av nye,
digitale kanaler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Inger Stolt-Nielsen fra Høyre ser
med uro på den stadig større overføring
av programmer fra NRK til NRKTO. Dette medfører at 260
000 lisensbetalere, dvs. ca. 600 000 nordmenn ikke får
samme tilbud som andre lisensbetalere pga. at de ikke får
inn denne kanalen. NRK bruker nå NRKTO i en stadig større
grad som avlastningskanal for mer allmenne program og nå markedsføres
også NRKTO som NRKs filmkanal. Det virker også noe
merkelig og urettferdig når NRK kan sende en fotballkamp
fordelt med 1. omgang i NRK og 2. omgang i NRKTO. Det er da lett å føle
at man betaler for et produkt man bare delvis får igjen.
For å få dette fullverdige tilbudet, må disse
i tillegg til å betale lisensen også kjøpe
seg et parabolanlegg og parabolkort. Dermed får de en betydelig
større utgift for å få dette produktet
inn i sine stuer. Derfor bør lisensavgiften differensieres
ut fra mulighetene for mottaker til å motta NRK1 og NRKTO
over det ordinære sendernettet.
Følgende forslag fremsettes:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
nødvendige forslag for Stortinget slik at NRKs lisensavgift
differensieres ut fra mulighetene for mottaker til å motta
NRK1 og NRKTO over det ordinære sendernettet.»
Disse medlemmer har merket seg
at lisensavgiften til NRK defineres som avgift for å ha
fjernsynsapparat, ikke som betaling for NRKs programtilbud. Disse
medlemmer mener denne definisjon ikke kan forsvares, da
avgiften er øremerket for programproduksjon og drift av
NRK.
Disse medlemmer finner det naturlig å sammenligne
lisensavgiften på TV-apparater med bilavgiften. Bilavgiften
er en ren fiskal avgift knyttet til det å eie bil, den
er ikke øremerket bestemte formål som kommer bileiere
til gode. I motsetning til dette er lisensavgiften til NRK formålsbestemt,
den går uavkortet til NRK for å finansiere de
programtilbud som sendes gjennom NRKs kanaler. Lisensbetalere som ikke
mottar et fullstendig tilbud fra NRK gjennom det ordinære
bakkenett, må enten betale ekstra for kabeltilknytning
eller parabolantenne, eller være uten det tilbud de gjennom
sin lisens er med på å finansiere.
Forslag fra Fremskrittspartiet og
Inger Stolt-Nielsen fra Høyre:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige
forslag for Stortinget slik at NRKs lisensavgift differensieres
ut fra mulighetene for mottaker til å motta NRK1 og NRKTO
over det ordinære sendernettet.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:42 (1999-2000) – forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Per Roar Bredvold, Ulf Erik Knudsen, Lodve Solholm, Øyvind Korsberg, Inga Kvalbukt, Ivar Kristiansen, Jan Sahl og Steinar Bastesen om rett til reduksjon i lisensavgiften for de som ikke kan ta inn signaler for å se NRKTO – avvises.
Vi viser til brev av 6. april 2000 der komiteen
ber om Kulturdepartementets vurdering av følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
fremme nødvendige forslag for Stortinget slik at NRKs lisensavgift
differensieres ut fra mulighetene for mottager til å motta
NRK1 og NRK2 over det ordinære sendernettet.«
I Dokument nr. 8:42 begrunnes forslaget bl.a.
med at dagens lisensordning fører til at "de
som kun tar inn NRK1 må betale en høyere lisensavgift
for et dårligere tilbud.»
Kulturdepartementet har forståelse
for at det kan synes urettferdig at man i enkelte områder
av landet må betale full kringkastingsavgift til tross
for at man ikke kan ta inn NRKTOs sendinger. Kringkastingsavgiften er
ikke betaling for en tjeneste, men en avgift som er pålagt
alle som har fjernsynsapparat. Avgiftsplikten gjelder uavhengig
av hvilke kanaler vedkommende kan eller ønsker å ta
inn. Det at enkelte ikke kan ta inn sendingene fra NRKTO gir derfor
ikke i seg selv grunnlag for å innføre differensiert
kringkastingsavgift.
Departementet er for øvrig tilfreds
med at NRKTO er kommet som et tillegg til NRKs tidligere radio-
og fjernsynstilbud uten at kringkastingsavgiften
er blitt økt av denne grunn.
NRKs dekning av lisensbetalerne har alltid variert
i takt med utviklingen av nye tilbud. Det gjelder både
de tre radiokanalene, tekst-TV, distriktssendingene i radio og region-TV
der utbyggingen har skjedd etappevis og med store regionale forskjeller.
Likeledes gjelder dette hele utviklingen av et digitalt radiotilbud
og NRKs tilbud på Internett. Nyutvikling av programtilbud
er vanligvis ikke mulig uten trinnvis oppbygging av tilbudet.
NRK tar sikte på å bedre den
analoge distribusjonen av NRKTO på enkelte sentrale steder.
I tillegg kan departementet vise til at Stortinget nå har åpnet
for digitalt fjernsyn, jf. behandlingen av St.meld. nr. 46 (1998-1999).
NRK opplyser at de i denne sammenheng vil prioritere de områdene
som har dårlig dekning av NRKTO i dag. Om, og eventuelt
når utbygging vil skje er foreløpig noe usikkert.
På lengre sikt må man dessuten kunne anta at utviklingen
innen bredbåndsteknologi, for eksempel i form av et oppgradert
telefonnett, vil kunne gjøre problemet uaktuelt.
Når det gjelder programtilbudet i NRK1,
må utgangspunktet være at programplanleggingen
i NRKs kanaler er redaksjonelle beslutninger som staten ikke har
myndighet til å gripe direkte inn i.
Det kan likevel nevnes at NRK har lagt vekt
på at opprettelsen av NRKTO ikke skulle svekke, men tvert imot
bidra til å styrke NRK1. Hovedstrategien har vært å legge
flere norske kvalitetsproduksjoner til beste sendetid på NRK1
og å sende de mest populære programmene på NRKTO
i reprise på NRK1. På bakgrunn av de reaksjoner
som er kommet spesielt etter flyttingen av den såkalte
"mandagsfilmen" til NRKTO, opplyser NRK at de så snart
det er praktisk mulig vil sette opp de beste filmtitlene også i
NRK1.
Det kan også vises til at sendetiden
på NRK1 har økt vesentlig fra høsten
1999 med morgennyttsendingene og et bredt ettermiddagstilbud for
tenåringer og eldre.
Utskilling av husstander som i dag ikke tar
inn NRKTO, vil by på en rekke praktiske problemer. Selv i
områder med bakkesendere er det så stor variasjon
i mottakerforholdene at det ikke vil være praktisk mulig å slå fast
hvem som kan og hvem som ikke kan ta inn kanalen. For å identifisere
hvilke husstander som ikke mottar NRKTO måtte derfor skje
enten ved en slags egenmelding fra lisensbetaleren, eller ved å oppsøke hver
enkelt husstand. Slike ordninger ville medføre et betydelig
kontrollbehov med store kostnadsmessige konsekvenser.
Forslaget innebærer at kringkastingsavgiften
skal reduseres for alle som ikke kan motta NRKTO "over det
ordinære sendernettet«. Dette betyr at husstander som
har kabeltilknytning eller parabolantenne vil få redusert
lisensavgift selv om de faktisk tar inn NRKTOs sendinger. Departementet
minner om at disse husstandene ofte ikke vil ha hatt særskilte
utgifter knyttet til selve mottaket av NRKTO. Departementet vil
derfor stille spørsmål ved om forslaget vil gi
en rimelig avgrensning av en eventuell redusert lisensavgift.
Kulturdepartementet kan også vise til
at en ordning med differensiert lisens vil redusere inntektsgrunnlaget for
NRK, noe som i neste omgang kan gå ut over kvaliteten på NRKs
programtilbud.
Sammenfatningsvis vil en ordning med differensiert lisens
etter Kulturdepartementets vurdering bryte med prinsippet om at
kringkastingsavgiften er en generell avgift på kringkastingsmottakere.
Dessuten vil det gi en administrativt vanskelig og dyr løsning
på et problem som vil bli mindre og mindre aktuelt i framtiden, bl.a.
på grunn av bredbåndsteknologi. Kulturdepartementet
vil derfor fraråde forslaget om å differensiere kringkastingsavgiften
etter mulighetene for å motta NRK1 og NRKTO over det ordinære
sendenettet.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 23. mai 2000
May-Helen Molvær Grimstad
leder |
Jon Olav Alstad
ordfører |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt
sekretær |