Statens Landbruksbank (SLB) og deler av fylkesmennenes
landbruksavdelinger (FMLA) ble formelt integrert i SND fra 1. januar
2000. Det ble i statsbudsjettet for 2000 bevilget 52 mill. kroner
til omstillingstiltak som del av en anslått totalkostnad
på 76 mill. kroner. Arbeidet med å slå sammen
organisasjonene har høyt fokus i SND og berører
de fleste ansatte og arbeidsfelter.
I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000) ble
det anslått en langsiktig årlig besparelse på 15-20
mill kroner i SND som følge av sammenslåingen.
Det er ennå for tidlig å si hva som vil bli resultatet
av prosessen. De vesentligste gevinstene var beregnet på personalsiden, og
der går effektiviseringsarbeidet etter planen. På sikt vil
man i tillegg til de konkrete økonomiske innsparinger også få effekter
av at organisasjonen nå får bredere kompetanse,
arbeider innenfor større deler av verdikjedene og generelt
kan samordne virkemidler på en bedre måte. Det
er overført i alt 151 årsverk fra landbrukssiden
til SND.
Det ble ved budsjettbehandlingen for år
2000 ikke bevilget midler til full lønnsharmonisering med
nivået i SND for de tidligere ansatte i SLB og FMLA. Det vises
til nærmere omtale under post 70 nedenfor.
I St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1999-2000) ble
det anslått en mulig samordningsgevinst på 46 årsverk, hvorav
6 ikke ville være realistisk å ta ut på kort
sikt. Ved utgangen av april måned var det allerede tatt
ut en effektiviseringsgevinst på 27 årsverk. Dette
skjer ved en kombinasjon mellom ulike tiltak for å stimulere
til pensjon/AFP, sluttvederlag, studier, flytting og førtidspensjon.
Komiteen tar dette
til orientering.
På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på statsbudsjettet foreslås det å redusere
bevilgningen til SNDs utviklingstilskudd med 19 mill. kroner, fra
194 til 175 mill. kroner. Dette vil medføre at SND i 2. halvår
2000 bare i begrenset grad kan gi nye tilsagn under ordningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser
til at SND er myndighetenes sentrale organ for finansiering og iverksetting
av tiltak innenfor næringspolitikken. Gjennom den omorganiseringen
som nylig er gjennomført, er SNDs distriktskontorer styrket
som de lokale kraftsentra for næringsutvikling, og som
porten inn til det øvrige statlige virkemiddelapparatet
for bedrifter og etablerere. Disse medlemmer viser også til
at en overveiende del av SNDs virksomhet er rettet mot små og
mellomstore bedrifter, og at nyskaping, omstilling og etablering
de siste årene har blitt prioriterte områder i
SND. Over 80 pst. av prosjektene som er finansiert med midler fra
SND blir i ettertid ansett som vellykkede av bedriftene, og lønnsomhetsutviklingen
i slike prosjekter er aller best i de minste bedriftene.
Disse medlemmer er på denne
bakgrunn ikke enige i Regjeringens forslag om til dels kraftige
kutt i en rekke av SNDs virkemidler. Disse kuttene gjør
det umulig å ha et operativt apparat for å hjelpe
småbedrifter og etablerere over store deler av landet i
resten av 2000, og skaper en uforutsigbarhet som kan ha alvorlige
konsekvenser på sikt for SNDs troverdighet som samarbeidspartner.
SNDs aktivitet foregår også i økende
grad i samarbeid med Norges Forskingsråd og FoU-institusjoner,
og de kuttene som Regjeringen foreslår vil også ramme
dette samarbeidet. Disse medlemmer vil sterkt understreke
betydningen av slike ordninger innenfor en helhetlig satsing på opptrapping
av den samlede FoU-virksomheten i Norge, og kan ikke være
enige i Regjeringens forslag om å redusere satsingen på slike
formål.
Disse medlemmer går
derfor mot Regjeringens forslag om å redusere SNDs utviklingstilskudd
med 19 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte
virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt
i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning
eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta
helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil
derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte
innstilte forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets
politikk.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om busjettreformen, som fastslår
at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige
justeringer i årets budsjett.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag under kap. 2420 post 50.
På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på statsbudsjettet foreslås det å redusere
bevilgningen til SNDs tapsfond for lån og garantier med
30 mill. kroner, fra 60 til 30 mill. kroner. Tapsprosenten for både
låne- og garantiordningen er satt til 25 pst. Det innebærer
at aktivitetsnivået under ordningen vil bli redusert med
120 mill. kroner. Dette innebærer at SND i 2. halvår
2000 bare i begrenset grad kan gi nye låne- og garantitilsagn
under ordningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak regjeringen hadde funnet nødvendig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 2420 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond
(jf. kap. 5320 og 5620): | |
| 51 | Tapsfond for lån
og garantier innvilget i
budsjetterminen, nedsettes med | kr 15 000 000 |
| | fra kr 60 000 000 til
kr 45 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser
til sin merknad under post 50 og går mot Regjeringens forslag
om å kutte 30 mill. kroner på tapsfondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under post 50 og vil på denne bakgrunn
stemme imot Regjeringens forslag under kap 2420 post 51.
Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg
til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 2420 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond
(jf. kap. 5320 og 5620): | |
| 51 | Tapsfond for lån
og garantier innvilget i
budsjetterminen, nedsettes med | kr 30 000 000 |
| | fra kr 60 000 000 til
kr 30 000 000 | |
Disse medlemmer vil subsidiært
støtte forslaget fra Arbeiderpartiet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti anser
aktiviteter under Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND) som meget viktige for å skape ny næringsvirksomhet
i landet. I likhet med situasjonen i mange land er norsk økonomi
og næringsliv under stor endring, hvor teknologi gir både nye
utfordringer og muligheter. Svært mye tyder også på at
norsk oljevirksomhet vil være dalende utover de kommende året,
og dette vil også kreve nyetableringer av mange bedrifter
og næringer. Dette medlem ser det som en
viktig statlig virksomhet å stimulere og bidra til denne
utviklingen.
Dette medlem anser det som problematisk
at aktivitetsnivået under ordningen vil bli redusert med
så mye som 120 mill. kroner, og går imot den foreslåtte reduksjonen
på 30 mill. kroner under kap. 2420 post 51.
På bakgrunn av behovet for omprioriteringer
på statsbudsjettet foreslås det å redusere
bevilgningen til SNDs prosjektutviklingstilskudd med 5 mill. kroner, fra
15 til 10 mill. kroner. Tilsagnsfullmakten på 50 mill.
kroner opprettholdes på uendret nivå. Dette vil medføre
en mindre nedgang i aktivitetsnivået under ordningen 2.
halvår 2000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen viser
til sin merknad under post 50 og går mot Regjeringens forslag
om å kutte 5 mill. kroner på prosjektutviklingstilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 2420 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620): | |
| 54 | Prosjektutviklingstilskudd,
fond, nedsettes med | kr 5 000 000 |
| | fra kr 15 000 000 til
kr 10 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under post 50 foran og vil på denne
bakgrunn stemme imot Regjeringens forslag under kap. 2420 post 54.
Ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 1.
Tillegg nr. 3 (1999-2000) om integrering av Statens landbruksbank m.v.
i SND i desember 1999 ble det ikke tatt budsjettmessig høyde
for en lønnsharmonisering mellom ansatte i SND og tidligere
ansatte i Statens Landbruksbank og fylkesmennenes landbruksavdelinger.
Lønnsnivået i Statens Landbruksbank og fylkesmennenes landbruksavdelinger
lå noe lavere enn i SND, blant annet på grunn
av at de ansatte her var statstjenestemenn. Ved integrering av ansatte
fra fylkeskommunene og Statens Fiskarbank i SND ble lønnsharmonisering gjennomført
fra første dag.
Innhentede juridiske betenkninger tilsier at
SND er forpliktet av avtaler mellom arbeidspartene til å oppjustere
lønnsnivået til de gjeldende lønnsrammene.
Det foreslås at en slik tilpasning gjennomføres
fra 1. januar 2000. Ifølge beregninger fra SND vil dette
beløpe seg til 6 mill. kroner.
På denne bakgrunn fremmes det forslag
om å øke bevilgningen under kap. 2420 SND post
70 Administrasjon, med 6 mill. kroner, fra 178,118 til 184,118 mill.
kroner på statsbudsjettet for 2000 for å sikre lønnsharmonisering
mellom ansatte i SND og tidligere ansatte i Statens Landbruksbank og
fylkesmennenes Landbruksavdelinger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
slutter seg til Regjeringens forslag om å øke
bevilgningen under kap. 2420 post 70 med 6 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under post 50 foran og vil på denne
bakgrunn stemme imot Regjeringens forslag under kap. 2420 post 70.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioriteringer på statsbudsjettet og fremsetter
følgende forslag:
Kap. 2420 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 5320 og 5620): | |
| 70 | Administrasjon, kan overføres, forhøyes med
| kr 1 000 000 |
| | fra kr 178 118 000 til
kr 179 118 000 | |
Tapsfondsbevilgningen under kap. 2420 post 51
er i 2000 knyttet til den landsdekkende risikolåneordningen og
en landsdekkende garantiordning. Dersom alle lånene for
en tilsagnsårgang er avsluttet med et overskudd, kan SND disponere
inntil 10 pst. av ubenyttede tapsfondsmidler til å dekke
tap på andre låneårganger. Dersom SND
får høyere tap enn det som er fastsatt, kan inntil
10 pst. av tapene dekkes av overskudd på tapsfondet for
andre årganger. Eventuelle tap større enn 10 pst.
er forutsatt dekket ved særskilte bevilgninger over statsbudsjettet.
Et eventuelt overskudd ut over 10 pst. av tapsfondet skal på den
annen side tilbakeføres statskassen.
For landsdekkende risikolån som SND ga
tilsagn om i 1996, er en kommet i den situasjonen at de realiserte tapene
er så store at det bevilgede tapsfondet ikke er tilstrekkelig
for å dekke tapene. Årsaken til dette er blant annet
at en har hatt to store tap knyttet til enkeltengasjementer.
Kapitalbehovet er beregnet som følger:
Bevilget tapsfond knyttet
til utbetalte lån som det ble gitt tilsagn om i 1996 | kr 95 935 933,00 |
10 pst. av opprinnelig
tapsfond | kr 9 593 593,30 |
Overskridelse
av tapsfond | kr 52 148
077,19 |
Tilleggsbevilgningsbehov
| kr 42 600 000,00 |
Flere av de opprinnelige tilsagnene i 1996 ble
annullert i og med at lånetilsagnene ikke ble konvertert
til lån – noe som har fått betydning
for risikoprofilen i porteføljen som helhet. Denne endringen
i porteføljens sammensetning er noe som SND har liten styring
med. For 1996-årgangen utgjør tilbakeføring
fra tapsfondet knyttet til annullerte lånetilsagn i alt
kr 41 559 442, jf. omtale under kap. 5320 post 51 nedenfor. I alt
vil SND tilbakebetale kr 43 71 317 under denne posten i 2000. Resten
av beløpet er knyttet til annullerte garantitilsagn fra
1996 og ubenyttet tilsagnsramme for landsdekkende risikolån
i 1999.
På denne bakgrunn foreslås
det gitt en tilleggsbevilgning for å øke tapsfondet for
1996 med 42,6 mill. kroner til dekning av tap utover 10 pst. av
1996-fondet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å bevilge 42,6 mill. kroner under kap. 2420
post 72.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
gå imot Regjeringens forslag under kap. 2420 post 72.