Post 63 Lokal Agenda 21 og bærekraftig by- og tettstedsutvikling

Sammendrag

Midlene over denne posten benyttes til bl.a. kommunesatsingen på feltene klima- og energiplaner, Lokal Agenda 21, tettstedsutvikling i distriktene, og oppfølging av den midlertidige etableringsstoppen for kjøpesentra. Videre ivaretar den utprøving av ulike virkemidler i enkelte kommuner og bedring av miljøpolitikken på en rekke satsingsfelt i bykommunene.

Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med 6,0 mill. kroner. Dette vil føre til at tilskuddet til kommuner og fylkeskommuner til utvikling av klima- og energiplaner lokalt og regionalt vil bli vesentlig redusert og at det vil bli en reduksjon i oppfølgingen av annen lokal innsats.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, går imot Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen mener arbeidet med Lokal Agenda 21 er svært viktig. Disse medlemmer kan ikke støtte et forslag som vil føre til vesentlig reduksjon i tilskuddet til kommunenes og fylkeskommunenes utvikling av lokale klima- og energiplaner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknad under avsnitt 4.5.17.

Komiteens medlemmer fra Høyre tar opp Regjeringens forslag under kap. 1463 post 63.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1463

Regional og lokal planlegging:

63

Lokal Agenda 21 og bærekraftig by- og tettstedsutvikling, kan overføres, nedsettes med

kr 6 000 000

fra kr 19 456 000 til kr 13 456 000

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti peker på at reduksjonen på 6 milli. kroner representerer en brorpart av de midlene som var satt av til dette arbeidet for budsjettåret 2000. Regjeringen beskriver også at følgene av kuttet vil være en vesentlig reduksjon av tilskuddet til utvikling av klima- og energiplaner lokalt, og at dette vil føre til en reduksjon i oppfølgingen av annen lokal innsats.

Interessen for å søke om midler fra denne posten har vært stor. 58 kommuner har søkt om midler hittil i år. Og kommunene har gjort det på oppfordring fra miljøverndepartementet. I et rundskriv fra 1998 skrev MD at

«Kommunene bør, i samarbeid med fylkeskommunen og statlige fagorganer i fylket, utarbeide lokale klimaplaner med sikte på tiltak som kan redusere utslipp av klimagasser og styrke opptak av CO2.»

Nødvendigheten av lokale klimaplaner har også blitt vektlagt ved flere anledninger fra departementets side.

Ifølge Kyotoprotokollen har Norge forpliktet seg til å vise til demonstrerbar fremgang i reduksjoner av CO2 og andre drivhusgasser innen 2005. Nasjonale tiltak om reduksjoner vil måtte stå sentralt i dette, og regional planlegging er byggesteinene slike nasjonale tiltak er satt sammen av.

Dette medlem går imot den foreslåtte reduksjonen på 6 mill. kroner på kap. 1463 post 63.