Posten dekker lønn til faste og midlertidige
ansatte, samt øvrige av Statens forurensningstilsyns ordinære driftsutgifter.
Midler knyttet til forskning, utredninger, informasjon, IT-utvikling
og internasjonalt arbeid budsjetteres også på denne
posten.
Det foreslås å redusere bevilgningen
med 1,5 mill. kroner, som vil kunne føre til noe lavere
aktivitet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1441 | | Statens forurensningstilsyn (jf.
kap. 4441): | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| kr 8 500 000 |
| | fra kr 177 652 000 til
kr 169 152 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av de mange skipsvrakene som ligger langs kysten og utgjør
en potensiell stor trusel mot miljø, fiskeinteresser og
folks helse. Dessuten er det et beklagelig faktum at den meget farlige
miljøgiften PCB er brukt i industriell virksomhet i mange havner.
Norges Naturvernforbund har avdekket store mengder PCB på sjøbunnen
langs hele kysten, og estimerer kostnadene for å rydde
opp i dette problemet med mange hundretalls millioner kroner. PCB
er en klororganisk gift som akkumuleres oppover i næringskjeden,
og representerer en meget stor fare for både mennesker
og dyr. Dermed representerer denne situasjonen også en
trussel mot lokal industri som fiskeriinteresser så vel
som folks helse.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 1441 | | Statens forurensningstilsyn (jf.
kap. 4441): | |
| 39 | Opprydningstiltak, kan overføres, forhøyes med
| kr 10 000 000 |
| | fra kr 20 400 000 til
kr 30 400 000 | |
Posten dekker midler til å bedre miljøkvaliteten
i og ved jærvassdragene. Posten ble i utgangspunktet opprettet
for at jærkommunene skulle kunne få muligheten til å utarbeide
en handlingsplan for jærvassdragene. Handlingsplanen ble
ferdigstilt i 1997, og de siste årene har derfor posten
blitt brukt til å gjennomføre tiltak i tråd
med handlingsplanen. Mange av tiltakene som nå gjenstår
kan gjennomføres ved hjelp av midler fra andre eksisterende
tilskuddsposter. På grunn av dette, ved siden av store
overføringer på posten fra år til år,
foreslås bevilgningen på posten redusert med 2,0 mill.
kroner i 2000.
Komiteen går
imot den foreslåtte reduksjonen på 2 mill. kroner
på kap. 1441 post 64.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og representanten Steinar Bastesen peker på at
Regjeringens argument om at det finnes alternative poster til å støtte
Aksjon Jærvassdragets arbeid ikke er riktig. Bakgrunnen
er at 3/4 av innsatsen har vært rettet mot avløpstiltak,
som ikke har andre tilskuddsordninger. Videre argumenterer Regjeringen
at det har vært store overføringer fra år
til år. Dette er riktig, men dette skyldes statens regler
for utbetalinger og ikke mangel av aktivitet.
Videre peker disse medlemmer på at
Aksjon Jærvassdraget har vært et meget effektivt
program. Erfaring viser at en krone bevilget har utløst
fire kroner i lokale tiltak. Til sist ønsker disse
medlemmer å peke på at midlene for 2000
allerede er disponerte. 52 prosjekter er tildelt midler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Tilskuddsposten har en bevilgning på 9,0
mill. kroner for 2000 og skal stimulere til mer miljøeffektivt produksjons-
og forbruksmønster, hvor utvikling og bruk av produkter
og bygg, samt teknologi som forebygger eller reduserer miljøproblemer
vektlegges.
Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 5,0 mill. kroner. Dette vil føre til reduserte
bevilgninger til bl.a. bransjeprogrammet "Økobygg« ved
GRIP senter noe. I tillegg vil tilskudd til prosjekter i maling
og lakkbransjen, samt sluttføring av substitusjonsverktøy reduseres.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad under avsnitt 4.5.17.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at denne posten har en bevilgning på 9 mill. kroner
for år 2000 som skal stimulere til mer miljøeffektivt
produksjons- og forbruksmønster. Den foreslåtte
reduksjonen på 5 mill. kroner vil effektivt sett stoppe
aktivitetene under denne budsjettposten. Inkludert er aktivitetene
til GRIP senter, en institusjon som fremmer redusert ressursforbruk
og miljøbelastning gjennom formidling av informasjon til forbrukere
og næringsliv, samt viktig arbeid med prosjekter i maling
og lakkbransjen.
Dette medlem går derfor
imot den foreslåtte reduksjonen på 5 mill. kroner
på kap. 1441 post 72.