Ordningen med inntektsregulering av nettselskaper
skal sørge for at det ikke tas urimelig høye priser
for overføring av elektrisk energi til sluttbrukere.
Rapportering av regnskapsdata fra nettselskapene utgjør
i denne sammenheng den viktigste delen av NVEs beslutningsgrunnlag
for kontroll av virksomheten. Det er nylig avdekket et
behov for omfattende endringer i den nå syv år
gamle databaseløsningen. Blant annet takler ikke dagens
løsning tilpasningene til den nye regnskapsloven. I tillegg er
systemet ustabilt og tungvint, både ved bruk av omsetningskonsesjonærene
som informanter og NVE og Statistisk sentralbyrå som brukere
av statistikken. Regnskapsdatabasen er av avgjørende betydning
for NVEs evne til å drive effektiv monopolkontroll. Omlegging
til en web-løsning vil innebære betydelig effektivisering,
både for NVE og e-verkene. Kostnadene for prosjektet er
beregnet til 6,5 mill. kroner, hvorav 3,5 mill. kroner påløper
i 2000. Det forutsettes at Statistisk sentralbyrå bidrar
til gjennomføring og medfinansiering av prosjektet.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
det å øke bevilgningen for 2000 med 3,5 mill.
kroner. Tilleggsbevilgningen foreslås inndekket gjennom
en tilsvarende reduksjon av bevilgningen til forbygningsarbeider
og oppryddingstiltak, jf. omtalen under kap. 1820 post 30.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
vil stemme imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at opposisjonspartiene gjennom arbeidet med denne innstillingen
danner flertall mot en rekke av de budsjettiltak Regjeringen foreslår. Disse
medlemmer viser til at budsjettrevisjonen bør holdes innenfor
de rammer som er lagt til grunn i det økonomiske opplegget
fra Regjeringen. Av denne grunn har disse medlemmer funnet
det riktig å støtte enkelte inndekningsforslag
foreslått av andre partier slik at disse forslagene får
flertall.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at Regjeringen foreslår å øke
bevilgningen med 3,5 mill. kroner for å legge om databaseløsningen. Disse
medlemmer legger til grunn at det må være mulig å finne
rom for en slik utgift innenfor den bevilgning i vedtatt budsjett,
og går imot forslaget. Disse medlemmer har for øvrig
merket seg at den nye løsningen skal innebære
en betydelig effektivisering, og forutsetter at dette gjenspeiles
i forslaget til budsjett for 2001.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen slutter
seg til Regjeringens forslag om å øke kap. 1820
post 1 med 3,5 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829): | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 3 500 000 |
| | fra kr 186 725 000 til
kr 190 225 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til behovet for omprioritering på statsbudsjettet, og fremmer
følgende forslag:
Kap. 1820 | | Norges vassdrags- og energidirektorat
(jf. kap. 4820 og 4829): | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| kr 1 500 000 |
| | fra kr 186 725 000 til
kr 188 225 000 | |
Det foreslås å redusere bevilgningen
for 2000 med 3,5 mill. kroner. Reduksjonen har sammenheng med den
foreslåtte tilleggsbevilgningen på 3,5 mill. kroner til
ny regnskapsdatabase i NVE, jf. omtalen under kap. 1820 post 1.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere kap. 1820 post 30
med 3,5 mill. kroner.
Det ble i statsbudsjettet for 1998 bevilget
til sammen 53 mill. kroner i forbindelse med utbedring av Solbergfoss
dam. Dette prosjektet ble igangsatt på bakgrunn av flommen
i 1995, og skulle sikre flomavløpet i Øyeren. Anlegget
vil stå ferdig i 2000 og vil bli gjennomført til en
lavere kostnad enn opprinnelig budsjettert. Gjenværende
midler vil bli benyttet til å fullføre ekstraordinære
flomtiltak i vassdraget hvor Solbergfoss dam ligger og som ikke
ble fullført etter flommen i 1995.
Komiteen tar dette
til orientering.