Etter Stortingets avgiftsvedtak skal det i dag
betales en lav CO2-avgift på 26 øre
pr. liter (100 kroner pr. tonn CO2) for
mineralolje til anlegg på kontinentalsokkelen, herunder
supplyflåten, og innenriks godstransport til sjøs.
Bruk av mineralolje til for eksempel innenriks persontransport til
sjøs betaler full CO2-avgift
på 47 øre pr. liter (180 kroner pr. tonn CO2). Regjeringen foreslår å øke
avgiften på innenriks godstransport til sjøs og
anlegg på kontinentalsokkelen m.v. fra 26 øre pr.
liter til 47 øre pr. liter mineralolje slik at det blir samme
CO2-avgift på disse anvendelser
som for innenriks persontransport. Dette vil bidra til større
grad av likebehandling innen innenriks sjøfart, og bidra
til at reduksjonene i CO2-utslippene
fra sjøfarten skjer til lavere kostnader for samfunnet
enn i dag. Dette gir merinntekter til staten på knapt 100
mill. kroner på årsbasis og om lag 40 mill. kroner
på 2000-budsjettet.
Avgiftsteknisk sett gjennomføres utvidelsen
ved at gjeldende § 2 nr. 1 bokstav b og c i Stortingets
vedtak om CO2-avgift på mineralske
produkter oppheves.
Komiteen viser til
at finansministeren i brev 23. mai 2000 til komiteen har opplyst
at det i forslag til vedtak under kap. 5543 post 70 er forutsatt
en reduksjon av anslaget med 242 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,vil advare mot virkningene av å øke
CO2-avgiften på innenriks godstransport
til sjøs og til bruk i anlegg på kontinentalsokkelen.
Det er blant annet grunn til å tro at forslaget i stor
grad vil føre til bunkring av olje i andre land, og til
konkurransevridning mellom de som har anledning til dette og de
som ikke har en slik mulighet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre er positive til en aktiv bruk av
miljøavgifter. En økning av CO2-avgiften for
godstransport til sjøs og supplyflåten vil imidlertid
svekke denne næringens konkurranseevne i forhold til den
klart mer forurensende transporten på land. Disse
medlemmer går derfor mot forslaget om økning
av CO2-avgiften.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, går
imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter
seg til Regjeringens forslag om å oppheve § 2
nr. 1 bokstav b og c i Stortingets vedtak om CO2-avgift på mineralske
produkter.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Kap. 5543 Miljøavgift på mineralske
produkter m.v., post 70 CO2-avgift
Fra 1. juli 2000 gjøres følgende
endringer i Stortingets vedtak av 26. november 1999 om avgift på mineralske
produkter m.v. A. CO2-avgift, for budsjetterminen
2000:
§ 2 nr. 1 skal lyde:
På vilkår departementet kan
fastsette skal det betales redusert sats, refunderes eller gis tilskudd
i henhold til § 1 nr. 2 til følgende anvendelsesområder:
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Norge så langt ikke har klart å oppfylle
sine forpliktelser når det gjelder CO2-utslipp.
Stortinget vedtok i 1989 at utslippet av CO2 skulle
stabiliseres innen år 2005. Så langt er utslippene i
stedet økt med 17 pst. Skal landet klare å nærme
seg målsettingen fra 1989 må det til kraftigere
virkemidler. Norge har også ifølge Kyoto-protokollen
forpliktet seg til demonstrerbar fremgang i reduksjoner av CO2 innen 2005. På denne bakgrunn
foreslår dette medlem å øke
CO2-avgiften med ytterligere 10 øre
pr. liter/kg/Sm3 på alle
avgiftsområder, unntatt petroleumssektoren og innenriks
godstransport til sjøs.
Dette medlemfremmer
følgende forslag:
«Kap. 5543 Miljøavgift på mineralske
produkter m.v. post 70 (CO2-avgift)
Fra 1. juli 2000 gjøres følgende
endringer i Stortingets vedtak 26. november 1999 om CO2-avgift for budsjetterminen 2000:
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. juli 2000 skal det i henhold til lov
av 19. mai 1933 nr. 11 betales CO2-avgift til
statskassen på følgende mineralske produkter i
henhold til følgende satser:
Komiteen viser til
at bevilgningsforslaget under kap. 5543 post 70 CO2-avgift er
behandlet i avsnitt 3.20.5.