Norge har forpliktet seg til å redusere
utslippet av SO2 til 22 000 tonn i 2010.
De siste framskrivingene tyder på at Norge vil få et
utslipp på 30 800 tonn i 2010 dersom det ikke settes i
verk nye tiltak for å begrense utslippene. Det er dermed
behov for å redusere SO2-utslippet
med i underkant av 9 000 tonn innen 2010.
Et kostnadseffektivt alternativ for å oppfylle
nye og strengere forpliktelser vil være å først øke
den laveste satsen i svovelavgiften. Fra 1. juli 2000 foreslås
det at denne økes fra 3 kroner til 6 kroner pr. kg SO2-utslipp. For mineralolje tilsvarer dette
en økning med 1,3 øre pr. liter olje. Provenyet
av å øke den reduserte avgiftssatsen med 3 kroner
pr. kg SO2 er om lag 55 mill. kroner
på årsbasis og om lag 23 mill. kroner i 2000-budsjettet.
Komiteen viser til
at finansministeren i brev av 23. mai 2000 har opplyst at det i
forslag til vedtak under kap. 5543 post 71 er forutsatt en reduksjon
av anslaget med 78 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og
representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag
om satsøkning, jf. forslag XXXV § 1 første
ledd under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag under pkt. 6.12 i Budsjett-innst.
S. nr. 1 (1999-2000) og går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
viser til at handel med utslippskvoter er et treffsikkert og kostnadseffektivt
virkemiddel for å begrense utslipp av miljøskadelige
gasser. Dette er bakgrunnen for at Stortinget har bedt Regjeringen
utrede og legge fram et forslag til et system for kvotehandel med
klimautslipp. Disse medlemmer viser til at Norge
har forpliktet seg til å begrense utslippene av SO2 til 22 000 tonn i 2010. Framskrivingene
viser samtidig at Norge uten nye utslippsreduserende tiltak på dette
tidspunktet vil slippe ut 30 800 tonn SO2.
De nødvendige utslippsreduksjonene på nesten 9
000 innen 2010 vil stille deler av norsk industri overfor betydelige
utfordringer. For å nå utslippsmålet
mener disse medlemmer derfor det er behov for nye
og mer fleksible virkemidler enn dagens SO2-avgift. Disse
medlemmer viser til at et system for kvotehandel med SO2-utslipp allerede er utredet og utviklet
i et samarbeid mellom SFT og NHO. Det vises i den forbindelse til
brev av 20. august 1995 fra NHO til Regjeringen og ECON rapport
331/95. Et kvotesystem kan derfor iverksettes relativt
raskt. Et slikt system kan gi også nyttige erfaringer når
kvotesystemet for CO2-utslipp skal iverksettes.
Disse medlemmer avviser på denne
bakgrunn forslaget om økt SO2-avgift
og fremsetter følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om et nasjonalt kvotesystem for SO2-utslipp
i forbindelse med statsbudsjettet for 2001.»
Komiteen viser til
at bevilgningsforslag under kap. 5543 post 71 Svovelavgift er behandlet
i avsnitt 3.20.5.