Ved behandlingen av budsjettet for 2000 ble
det vedtatt at det skulle innføres en miljødifferensiert
komponent i vektårsavgiften fra 1. juli 2000. Hensikten
med avgiften er å stimulere til en mer miljøvennlig
sammensetning av kjøretøyparken. Avgiften vil
etter dette variere med kjøretøyets vekt (over
12 tonn) og hvilket utslippskrav kjøretøyet oppfyller
(EURO I og EURO II). Fra 1. oktober 2000 vil det innen EØS bli
innført nye krav til typegodkjenning basert på strengere
krav til avgasser fra kjøretøy (EURO III), jf.
rådsdirektiv 99/96/EF. EURO III foreslås
innarbeidet i avgiftssystemet for miljødifferensiert årsavgift med
0-sats. Det vil da ikke bli endringer i de øvrige satsene
for miljødifferensiert årsavgift.
Det foreslås også noen justeringer
i satstabellen for den vektgraderte komponenten i årsavgiften,
jf. vedtaket § 1 nr. 1. Endringene vil klargjøre
hvilken sats som skal benyttes for de enkelte kombinasjoner av kjøretøy.
Etter gjeldende regelverk utskrives vektårsavgiften på bakgrunn
av den vekt som i motorvognregisteret oppgis som kjøretøyets
tillatte totalvekt. Normalt vil denne være i samsvar med
kjøretøyets konstruktive lasteevne. Dette vil
også være tilfellet etter endringene i vektårsavgiften.
Tidligere foretok vegmyndighetene en automatisk nedregistrering
av tillatt totalvekt i forhold til vektbegrensningene på det
norske vegnettet. En slik automatisk nedregistrering foretas ikke
lenger. Bestemmelsen i avgiftsvedtaket § 3 om at avgiften
ikke settes høyere enn det kjøretøyet
maksimalt tillates brukt med på det norske vegnettet blir
derfor ikke lenger praktisert. For å skape større
klarhet i regelverket foreslås bestemmelsen fjernet. Hensynene
som lå til grunn for bestemmelsen anses å være
ivaretatt gjennom adgangen til frivillig avgiftsmessig nedregistrering.
Det foreslås også at vedtaket § 4 presiseres,
slik at det fremgår klart at det er den vekt som er oppgitt
som tillatt totalvekt i motorvognregisteret som danner grunnlaget
for avgiftsberegningen.
Det er i dag anledning til å betale
dagsats på 2 pst. av full vektårsavgift ved korttidsbruk
av tilhenger. Av administrative hensyn foreslås det i forskrift
innført ett minstebeløp på 35 kroner.
Det foreslås at departementet i vedtaket § 6 gis
hjemmel til å fastsette et slikt minstebeløp i
forskrift.
Vektårsavgiften gjelder innenlandsregistrerte
kjøretøy med tillatt totalvekt på minst
12 000 kg. Kjøretøy med tillatt totalvekt under
12 000 kg er omfattet av årsavgiften. Lastebiler under
12 000 kg betaler årsavgift med 1 165 kroner. Når
disse kjøretøyene trekker tilhengere vil de i
enkelte tilfelle også kunne bli omfattet av vektårsavgiften
som en kombinasjon av kjøretøy. Disse kjøretøyene
vil da i tillegg til årsavgiften på 1 165 kroner
måtte betale vektårsavgift med inntil 262 kroner.
Ut fra den foreslåtte satsstrukturen vil dette ikke være aktuelt
før totalvekten på kjøretøykombinasjonen
overstiger 16 000 kg. Antallet kjøretøykombinasjoner
som vil være forpliktet til å svare både årsavgift
og vektårsavgift antas å være begrenset.
Antallet begrenses ytterligere gjennom adgangen til frivillig avgiftsmessig nedregistrering.
For å presisere at fritaksbestemmelsene
i § 5 omfatter både den vektgraderte årsavgiften og
miljødifferensiert årsavgift foreslås
bestemmelsen presisert slik at dette fremkommer klart.
Komiteen viser til
at finansministeren i brev til komiteen 23. mai 2000 har opplyst
at inntektene under kap. 5535 post 73 vil reduseres med 2 mill.
kroner som følge av den foreslåtte regelendring.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om endringer i vektårsavgiften fra 1. juli 2000,
jf. forslag XXVIII under kapittel 22 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at disse medlemmer gikk
mot innføringen av en miljødifferensiert komponent
i vektårsavgiften ved behandlingen av budsjettet for 2000,
men konstaterer at flertallet likevel innførte dette. Disse
medlemmer vil blant annet peke på at effekten av
avgiften i stor grad vil være et momentant fall i verdien
på eldre kjøretøy, slik at bruktprisen
gjenspeiler den økte avgiftsbelastning for resten av bilens
levetid, i forhold til andre og nyere biler. Dermed vil effektene
på kjøretøyparkens sammensetning bli
svært begrenset, og hovedeffekten blir et verditap for
de som i dag eier eldre biler.
Disse medlemmer har ikke endret
syn på den miljødifferensierte komponenten, men
har ikke innvendinger mot at det innføres en nullsats for
de kjøretøy med best tilgjengelig teknologi, uten
at satsene for øvrig endres.