3.7 Vektårsavgift på tyngre kjøretøy

Sammendrag

Ved behandlingen av budsjettet for 2000 ble det vedtatt at det skulle innføres en miljødifferensiert komponent i vektårsavgiften fra 1. juli 2000. Hensikten med avgiften er å stimulere til en mer miljøvennlig sammensetning av kjøretøyparken. Avgiften vil etter dette variere med kjøretøyets vekt (over 12 tonn) og hvilket utslippskrav kjøretøyet oppfyller (EURO I og EURO II). Fra 1. oktober 2000 vil det innen EØS bli innført nye krav til typegodkjenning basert på strengere krav til avgasser fra kjøretøy (EURO III), jf. rådsdirektiv 99/96/EF. EURO III foreslås innarbeidet i avgiftssystemet for miljødifferensiert årsavgift med 0-sats. Det vil da ikke bli endringer i de øvrige satsene for miljødifferensiert årsavgift.

Det foreslås også noen justeringer i satstabellen for den vektgraderte komponenten i årsavgiften, jf. vedtaket § 1 nr. 1. Endringene vil klargjøre hvilken sats som skal benyttes for de enkelte kombinasjoner av kjøretøy.

Etter gjeldende regelverk utskrives vektårsavgiften på bakgrunn av den vekt som i motorvognregisteret oppgis som kjøretøyets tillatte totalvekt. Normalt vil denne være i samsvar med kjøretøyets konstruktive lasteevne. Dette vil også være tilfellet etter endringene i vektårsavgiften. Tidligere foretok vegmyndighetene en automatisk nedregistrering av tillatt totalvekt i forhold til vektbegrensningene på det norske vegnettet. En slik automatisk nedregistrering foretas ikke lenger. Bestemmelsen i avgiftsvedtaket § 3 om at avgiften ikke settes høyere enn det kjøretøyet maksimalt tillates brukt med på det norske vegnettet blir derfor ikke lenger praktisert. For å skape større klarhet i regelverket foreslås bestemmelsen fjernet. Hensynene som lå til grunn for bestemmelsen anses å være ivaretatt gjennom adgangen til frivillig avgiftsmessig nedregistrering. Det foreslås også at vedtaket § 4 presiseres, slik at det fremgår klart at det er den vekt som er oppgitt som tillatt totalvekt i motorvognregisteret som danner grunnlaget for avgiftsberegningen.

Det er i dag anledning til å betale dagsats på 2 pst. av full vektårsavgift ved korttidsbruk av tilhenger. Av administrative hensyn foreslås det i forskrift innført ett minstebeløp på 35 kroner. Det foreslås at departementet i vedtaket § 6 gis hjemmel til å fastsette et slikt minstebeløp i forskrift.

Vektårsavgiften gjelder innenlandsregistrerte kjøretøy med tillatt totalvekt på minst 12 000 kg. Kjøretøy med tillatt totalvekt under 12 000 kg er omfattet av årsavgiften. Lastebiler under 12 000 kg betaler årsavgift med 1 165 kroner. Når disse kjøretøyene trekker tilhengere vil de i enkelte tilfelle også kunne bli omfattet av vektårsavgiften som en kombinasjon av kjøretøy. Disse kjøretøyene vil da i tillegg til årsavgiften på 1 165 kroner måtte betale vektårsavgift med inntil 262 kroner. Ut fra den foreslåtte satsstrukturen vil dette ikke være aktuelt før totalvekten på kjøretøykombinasjonen overstiger 16 000 kg. Antallet kjøretøykombinasjoner som vil være forpliktet til å svare både årsavgift og vektårsavgift antas å være begrenset. Antallet begrenses ytterligere gjennom adgangen til frivillig avgiftsmessig nedregistrering.

For å presisere at fritaksbestemmelsene i § 5 omfatter både den vektgraderte årsavgiften og miljødifferensiert årsavgift foreslås bestemmelsen presisert slik at dette fremkommer klart.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at finansministeren i brev til komiteen 23. mai 2000 har opplyst at inntektene under kap. 5535 post 73 vil reduseres med 2 mill. kroner som følge av den foreslåtte regelendring.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om endringer i vektårsavgiften fra 1. juli 2000, jf. forslag XXVIII under kapittel 22 Komiteens tilråding.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at disse medlemmer gikk mot innføringen av en miljødifferensiert komponent i vektårsavgiften ved behandlingen av budsjettet for 2000, men konstaterer at flertallet likevel innførte dette. Disse medlemmer vil blant annet peke på at effekten av avgiften i stor grad vil være et momentant fall i verdien på eldre kjøretøy, slik at bruktprisen gjenspeiler den økte avgiftsbelastning for resten av bilens levetid, i forhold til andre og nyere biler. Dermed vil effektene på kjøretøyparkens sammensetning bli svært begrenset, og hovedeffekten blir et verditap for de som i dag eier eldre biler.

Disse medlemmer har ikke endret syn på den miljødifferensierte komponenten, men har ikke innvendinger mot at det innføres en nullsats for de kjøretøy med best tilgjengelig teknologi, uten at satsene for øvrig endres.