Bevilgningen på posten er 110 mill.
kroner, som fordeles med kr 165 000 som grunntilskudd til hvert
fellesråd og ellers proporsjonalt med innbyggertallet i vedkommende
kommune. Med bakgrunn i den generelle budsjettsituasjonen, foreslås
det at tilskuddet til de kirkelige fellesrådene reduseres
med 25 mill. kroner. Reduksjonen forutsettes fordelt på fellesrådene med
samme relative andel.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil ikke støtte reduksjonen på 25 mill. kroner
til de kirkelige fellesrådene. Den økonomiske
situasjonen er svært vanskelig for fellesrådene,
og de klarer ikke å utføre de lovpålagte
oppgavene.
Flertallet går derfor
mot forslaget om kutt på 25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at hensynet til forutsigbare rammebetingelser for de budsjetterte
virksomheter tilsier at det ikke foretas budsjettendringer midt
i budsjettåret, uavhengig av om endringen betyr merbevilgning
eller kutt, med mindre det foreligger klare begrunnelser for å foreta
helt nødvendige justeringer. Disse medlemmer vil
derfor la være å gi sin tilslutning til enkelte innstilte
forslag selv om forslagets innhold er i samsvar med Fremskrittspartiets
politikk.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 243 (1996-1997) om budsjettreformen, som klart fastslår
at Revidert nasjonalbudsjett utelukkende skal konsentreres om nødvendige
justeringer i årets budsjett.
Disse medlemmer går
imot forslagene om endring av bevilgningen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til proposisjonen og tar opp Regjeringens forslag til vedtak.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 294 | Kirkelig administrasjon
(jf. kap. 3294): |
| 72 | Tilskudd til kirkelig virksomhet
i kommunene, nedsettes med | kr 25 000 000 |
| | fra kr 110 000 000 til kr 85 000 000 | |