I St.prp. nr. 32 (1999-2000) Om tilleggsbevilgning på statsbudsjettet
for 1999 ble det bevilget 15 mill. kroner under et nytt kap. 461
Sleipner-kommisjonen post 1 Driftsutgifter, kan
overføres, for å dekke utgiftene til den
uavhengige granskningskommisjonen etter hurtigbåten MS
Sleipners forlis og til heving av vraket.
Etter togulykken på Rørosbanen ble
det i kgl. res. av 7. januar 2000 oppnevnt en annen uavhengig granskningskommisjon.
Utgiftene til ulykkeskommisjonen er anslått til 11 mill.
kroner, og omfatter bl.a. arbeidet med tekniske undersøkelser
og innhenting av sakkyndige uttalelser, vitneavhør, reise
og godtgjørelser til kommisjonsmedlemmer m.v. Det er knyttet
stor usikkerhet til kostnadsanslaget.
I forbindelse med togulykken på Lillestrøm
stasjon 5. april 2000 ble det besluttet at mandatet til undersøkelseskommisjonen
etter togulykken på Rørosbanen skal utvides til
også å gjelde ulykken på Lillestrøm. Det
er vanskelig å anslå hvilke kostnadsmessige konsekvenser
mandatutvidelsen vil få, men det er fore-løpig anslått å gi
et økt bevilgningsbehov på 4 mill. kroner.
Det samlede bevilgningsbehovet til den uavhengige undersøkelseskommisjonen
etter togulykkene på Rørosbanen og Lillestrøm
stasjon anslås på bakgrunn av ovennevnte å utgjøre
om lag 15 mill. kroner. Justisdepartementet foreslår derfor
at bevilgningen under kap. 461 post 1 økes med 15 mill.
kroner. Samtidig foreslås det at benevnelsen på kap.
461 Sleipner-kommisjonen endres til "Særskilte ulykkeskommisjoner«.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under kap. 461 Særskilte ulykkeskommisjoner med 15 mill.
kroner.