I Ot.prp. nr. 84 (1998-1999) Om lov om lotterier
m.v. og Statens Lotteritilsyn (lotteriloven) som ble fremmet for
Stortinget i juni 1999 ble det bl.a. foreslått å opprette
et eget Lotteritilsyn og en uavhengig Lotterinemnd. I St.prp. nr.
1 (1999-2000) ble det fremmet forslag om en bevilgning på 27,5
mill. kroner til etablering og drift av Statens Lotteritilsyn under
kap. 464 og tilsvarende inntekter under kap. 3464. Forslaget baserte
seg på at Statens Lotteritilsyn skulle opprettes våren
2000, og forutsatte Stortingets tilslutning til Ot.prp. nr. 84 (1998-1999).
Ved stortingsbehandlingen av lovforslaget i
desember 1999 ble Ot.prp. nr. 84 (1998-1999) sendt tilbake til departementet.
Stortinget sluttet seg samtidig til at det skulle opprettes et lotteritilsyn
og en lotterinemnd. Justisdepartementet tar sikte på å legge
frem et bearbeidet lovforslag for Stortinget inneværende
vårsesjon.
Det er lagt til grunn at Statens Lotteritilsyn skal
være selvfinansierende ved hjelp av inntekter fra refusjoner og
gebyrer på de tjenester som leveres. Det er nødvendig
med lovendringer for å sikre gebyrfinansiering av tilsynsordningen.
Regjeringen vil tilstrebe samsvar mellom utgifter og inntekter i
2000, men det er knyttet noe usikkerhet til om dette lar seg gjøre.
Det kan eventuelt bli aktuelt å måtte se forholdet
mellom inntekter og utgifter over en 2-års periode i etableringsfasen.
Det er foreløpig ventet et mindreforbruk på 7,5
mill. kroner både på utgifts- og inntektssiden
inneværende år.
På bakgrunn av forholdene som er omtalt
ovenfor foreslås det å redusere bevilgningen under
kap. 464 post 1 med 10 mill. kroner.
På bakgrunn av forholdene som er omtalt
ovenfor foreslås det å øke bevilgningen
under kap. 464 post 45 med 2,5 mill. kroner.
På bakgrunn av forholdene som er omtalt
ovenfor foreslås det å redusere bevilgningen under
kap. 3464 post 1 med 7,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 464 postene 01 og 45 og kap.
3464 post 1.