I 1998 ble øremerket tilskudd til kommunene til
pensjon til lærere lagt inn i kap. 571 Rammetilskudd til kommunene,
post 60 Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning. Midlene tilsvarte
et anslag på det kommunene innbetalte til Statens Pensjonskasse til
pensjonstilskudd til lærere inklusive arbeidsgiveravgift.
I kommuneøkonomiproposisjonen for 1999 ble det varslet
at Statens Pensjonskasse ville foreta en etterregning av beregningsgrunnlaget
basert på faktisk lønnsmasse for 1998, og at den
kommunevise fordelingen av midlene som ble lagt inn i rammetilskuddet
ville bli justert i forhold til dette.
På basis av regnskapstall for 1998
foretok Statens Pensjonskasse høsten 1999 en korreksjon
av opprinnelig beregningsgrunnlag. De kommunene som hadde innbetalt
for mye til Statens Pensjonskasse, fikk dette kompensert ved en
reduksjon i neste innbetalingskrav. De som hadde innbetalt for lite,
fikk krav om økt innbetaling til Statens Pensjonskasse.
Korreksjonen av beregningsgrunnlaget innebar netto merutgift for
kommunene på 41,2 mill. kroner, arbeidsgiveravgiften inkludert.
Dette ble dekket ved en økning av rammetilskuddet, jf.
St.prp. nr. 20 (1999-2000) Endringer i statsbudsjettet for 1999
under Kommunal- og regionaldepartementets forvaltningsområde. Økningen
i rammetilskuddet ble motsvart av redusert tilskudd til Statens
Pensjonskasse fra kap. 1542 post 72 og økte statlige inntekter i
arbeidsgiveravgift.
Avregningen som Statens Pensjonskasse foretok
i fjor høst gjaldt året 1998.
Statens Pensjonskasse har utført en
foreløpig avregning for 1999, basert på 1998-tallene.
Det foreslås at kommunene får kompensert merutgifter
knyttet til avregningen for 1999 på 41,2 mill. kroner over
kap. 571 post 60. Økningen dekkes inn ved redusert tilskudd
til Statens Pensjonskasse fra kap. 1542 post 72 og økte
statlige inntekter i arbeidsgiveravgift.
Økningen i rammetilskuddet er et nettobeløp,
dvs. at noen kommuner skal trekkes i rammetilskudd, mens andre mottar
et tillegg. Kommunene vil bli orientert om fordelingen i informasjonsrundskriv
etter stortingsbehandlingen.
Inkludert økte bevilgninger til rett
til opplæring i punktskrift foreslås bevilgning
på kap. 571 post 60 økt med 41,85 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
8.11 kap. 571 post 60
Kap | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | SB |
571 | 60 | | | | | | | | |
| 1 | Kompensasj. merutg. til
pensj. | +41,20 | +41,20 | +41,20 | +41,20 | +41,20 | +41,20 | +41,20 |
| 2 | Punktskrift | +0,65 | +0,65 | +0,65 | +,65 | +0,65 | +0,65 | +0,65 |
| 3 | Ytterligere økning | | | 121,90 | 0 | 0 | 1000,00 | 0 |
| 4 | Kompensasjon | 0 | 0 | 0 | +865,0 | 0 | 0 | +865,0 |
| | Sum | +41,85 | +41,85 | +163,75 | +906,85 | +41,85 | 1041,85 | 906,85 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
GH: Sentrum: Ikke samsvar forslag/tabell.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 571
post 60 med kr 41 850 000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til brev Nr. 77/2000 av 26. mai 2000 fra statsministeren
til Kommunenes Sentralforbund:
«Jeg viser til brev av 26. mai 2000 om meklingen.
Jeg
vil innledningsvis understreke at lønnsoppgjøret i
kommunesektoren er partenes ansvar.
Det økonomiske
opplegget for 2000 i Nasjonalbudsjettet var basert på en
forutsetning om lønnsvekst på om lag 3 G pst.
fra 1999 til 2000. Anslaget på lønnsvekst ble
i Revidert nasjonalbudsjett endret til om lag 3 I pst. Denne endringen
slo blant annet ut i en beregnet høyere skatteinngang og
høyere lønnsutgifter for kommunesektoren.
I årets
lønnsoppgjør har utvidet ferie vært et
særskilt tema. Resultatet av forhandlingene ble en utvidelse
av ferien med 2 dager i 2001 og ytterligere 2 dager i 2002. Regjeringen
legger til grunn at det vil bli en slik utvidelse også for
ansatte i offentlig sektor.
Regnskapsforskriftene
for kommunene innebærer at det må avsettes midler
til feriepenger året før utbetalingen skjer. Dette
er i tråd med de prinsipper som gjelder for privat sektor,
mens statlige virksomheter ikke gjør en slik avsetning.
Utgifter til samme ferieutvidelse periodiseres mao ulikt i staten
og kommunesektoren. Regjeringen ser at de økonomiske virkningene
av en slik forskjell ikke er et tilsiktet resultat. Avsetningene
i kommuner og fylkeskommuner kan betraktes som en form for bundet
sparing, og gir derfor ikke grunnlag for økt aktivitet
det året de avsettes. Denne merutgiften kan stipuleres
til ca. 1 mrd kr i 2000.
Av denne grunn er Regjeringen
innstilt på å foreslå en tilleggsbevilgning
for 2000 til kommuner og fylkeskommuner av tilsvarende størrelse.
Staten
forhandler nå også med lærerne. Kommunenes
lønnsutgifter i 2000 vil bli påvirket av disse
forhandlingene. Regjeringen er innstilt på å vurdere
utfallet av disse forhandlingene sin innvirkning på kommunesektorens økonomi.
Regjeringen
vil fremme en proposisjon med forslag om tilleggsbevilgninger for
2000 i tråd med det som er beskrevet over. Denne proposisjonen
vil bli lagt fram høsten etter at lønnsoppgjøret
er endelig avsluttet.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til merknader i Budsjett-innst.
S. II (1999-2000). Disse medlemmer mener en bedre
kommuneøkonomi er viktig for at kommunene skal kunne tilby
et godt velferdstilbud. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, forhøyes med
| kr 163 750 000 |
| | fra kr 29 441 758 000 til
kr 29 605 508 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til sine merknader
i Budsjett-innst. S. II (1999-2000) som omtaler Regjeringens passivitet under
lønnsoppgjøret, og foreslår å kompensere
kommunene for merutgiftene ved årets lønnsoppgjør
i forhold til anslaget i nasjonalbudsjettet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 571 | | Rammetilskudd til kommuner: | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, forhøyes med
| kr 906 850 000 |
| | fra kr 29 441 758 000 til
kr 30 348 608 000 | |
| | | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til svar til Fremskrittspartiets stortingsgruppe fra finansminister
Schjøtt-Pedersen av 4. juni 2000 hvor det fremgår
at Regjeringen vil foreslå for Stortinget å bevilge
om lag 1 mrd. kroner til kommunesektoren som en delvis kompensasjon
for merutgifter i forbindelse med lønnsoppgjøret. Disse
medlemmer finner det forunderlig at ikke pengene foreslås bevilget,
som en anslagsbevilgning, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
fremfor å utsette dette til høsten. Den budsjettmessige
håndteringen av en tilleggsbevilgning blir interessant
sett i relasjon til Regjeringens krav til inndekning og krav til
budsjettbalanse all den stund kap. 2309 ikke inneholder mer enn
8 mill. kroner iflg. brev fra finansminister Schjøtt-Pedersen
til Stortinget, datert 4. juni 2000.
Disse medlemmer mener at Regjeringens
og stortingsflertallets krav til seg selv om å holde budsjettbalansen er
en illusjon når man vet at milliardregninger kommer og
samtidig ikke viser evne til å dekke dette inn i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartivil vise til den sterke ubalansen i kommuneøkonomien.
Underskuddet i sektoren var i 1999 på hele 11 mrd. kroner,
og ligger an til å øke i 2000. Dette skyldes i
stor grad at Stortinget gjennom flere år har pålagt
kommuner og fylkeskommuner oppgaver som det ikke har vært
tilstrekkelig med ressurser i kommunene til å løse.
Alvoret understrekes ytterligere av at mange kommuner og fylkeskommuner
ikke lenger har reserver å tære på. Kommunesektoren har ansvaret
for de viktigste områdene som angår folks hverdag,
slik som skole, helse, omsorg, kultur, samferdsel og sosiale tiltak.
Gode tjenester er helt avgjørende for folks levekår
og er en uunnværlig infrastruktur for næringslivet.
Situasjonen i norsk økonomi kan ikke
godtgjøre manglende satsing på skole og helse.
Norsk økonomi er sterk. Det er imidlertid en økende
ubalanse mellom privat forbruk og offentlig forbruk til velferdsgoder. Det
uakseptabelt at et rikt land som Norge ikke løser prekære
behov i skole og helsesektoren når det åpenbart
finnes ressurser til det, hvis det er vilje til omfordeling.
Etter dette medlems syn er det
nå sterkt behov for å redusere den økonomiske
ubalansen i kommunesektoren, og viser til vårt forslag
om å øke de frie midlene til kommunene med 1 350
000 000. En slik økning i frie midler vil sette kommunene
i stand til å takle et lønnsoppgjør som
blir dyrere for kommunene enn det Regjeringen legger opp til i sitt
forslag. Sosialistisk Venstrepartis økning vil også gi
kommunene mulighet til å følge opp satsingen innen
bl.a. psykiatri og eldrereform, noe som krever kommunal egenandel
og en økning i aktiviteten.
Dette medlem vil vise til våre
merknader under kap. 9, der dette medlem også styrker
fylkeskommunenes økonomi ved å gå imot
kuttene på ulike poster som sykehusutstyr m.m.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 571 | | Rammetilskudd til kommuner: | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, forhøyes med
| kr 1 041 850 000 |
| | fra kr 29 441 758 000 til
kr 30 483 608 000 | |
Komiteen viser når
det gjelder kap. 1542 til merknader under avsnitt 16.8.