Sosial- og helsedepartementet har støttet
et prosjekt ved Ullevål og Haukeland sykehus for å utvikle metoder
og rutiner for å foreta resistensbestemmelse for å hindre
resistensutvikling og spredning av resistente HIV-stammer i Norge.
I tråd med internasjonale erfaringer antas det så langt
at rutinemessig bruk av testen vil medføre både
lavere medikamentkostnader og redusert sykelighet og dødelighet
hos pasientene.
Sosial- og helsedepartementet foreslår
at det fra 1. juni 2000 innføres en ny takst for påvisning
av HIV-resistens og at det for inneværende år
overføres 1,5 mill. kroner fra folketrygdens kap. 2751
post 70 Legemidler, til kap. 730 post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus m.v.
Til dekning av merutgifter under andre poster
foreslås egenandelene for spesialisthjelp og psykologhjelp økt
med 10 pst. fra 1. juli 2000. Det foreslås følgende endringer
i budsjettet for 2000 (mill kroner):
730.61 | Refusjon poliklinisk virksomhet
| - 30,0 |
2711.70 | Refusjon spesialisthjelp
| - 25,0 |
2752.70 | Refusjon egenandeler
| 20,0 |
| Sum netto | - 35,0 |
Disse egenandelene inngår i egenandelstaket
på 1 370 kroner. Storforbrukere av disse helsetjenestene
vil således ikke bli berørt av dette forslaget.
Forslaget fører til at poliklinikkene
ved sykehus m.v. får økte inntekter som følge
av økt egenbetaling. Takstene foreslås derfor
redusert fra 1. juli tilsvarende 30 mill. kroner og bevilgningen
med samme beløp.
Standpunkttabell, avsnitt
9.18, kap. 730 post 61
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF,
Sp, V | FrP | H | SV | SB |
730 | 61 | | | | | | | | |
| 1 | Overføring fra
2751 post 70 | +1,5 | +1,5 | +1,5 | 0 | +1,5 | +1,5 | 0 |
| 2 | Økt
egenbetaling med reduserte takster | -30,0 | -30,0 | -30,0 | 0 | -30,0 | 0 | 0 |
| | Sum | -28,5 | -28,5 | -28,5 | 0 | -28,5 | +1,5 | 0 |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere bevilgningen under kap. 730 post
61 med kr 28 500 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen vil ikke akseptere noen
form for økning av egenandelene i helsevesenet. En økning
av egenandelene i spesialisthelsetjenesten vil ytterligere øke
skatten på sykdom. Disse medlemmer viser
til at egenandelene har økt med 30 pst. de siste 3 år.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag under kap. 730 post 61.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under kap. 730 post 64, og vil gå imot Regjeringens
forslag om å redusere kap. 730 post 61 med 30 mill. kroner. Dette
medlem vil gå inn for at det overføres
1,5 mill. kroner fra folketrygdens kap. 2751 post 70 Legemidler til
kap. 730 post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sjukehus.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
Kap. 730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste | |
| 61 | Refusjon poliklinisk virksomhet
ved sykehus, økes med fra
kr 3 025 500 000 til kr 3 027 000 000 | kr 1 500 000 |
Komiteen viser når det
gjelder kap. 2711 post 70 til merknader under avsnitt 9.29, og når
det gjelder kap. 2752 post 70 til merknader under avsnitt 9.32.
Det foreslås at kr 430 000 til etablering
av lungefunksjonsundersøkelser ved kronisk lungesykdom
hos sped- og småbarn overføres til kap. 731 Rikshospitalet. Dette
er et prosjekt som har vært en del av tilskuddet til regionsykehus.
Fordi statlige sykehus ikke skal ha midler over dette tilskuddet,
er det naturlig at beløpet flyttes til Rikshospitalets
eget kapittel.
Bevilgningen foreslås redusert med
430 000 kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
Kap. 730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste: | |
| 62 | Tilskudd til regionsykehus, økes med
fra kr 1 781 470 000 til kr 1 881 470
000 | kr 100 000 000 |
Komiteen viser når det
gjelder kap. 731 post 62 til merknader under avsnitt 9.19.
Stortinget har vedtatt en plan for investeringer
i IT- og medisinsk teknisk utstyr i sykehus i perioden 1998-2002,
jf. St.prp. nr. 61 (1997-1998). Medregnet fylkeskommunenes medfinansiering
legges det opp til om lag 5,3 mrd. kroner til investeringer i utstyr
i perioden. Det er etablert en statlig refusjonsordning for dokumenterte
utgifter til utstyr på 60 pst. i perioden.
Sosial- og helsedepartementet foreslår
nå at planperioden forlenges med to år til å gjelde
for perioden 1998-2004. Den totale budsjettrammen på 2
960 mill. kroner foreslås uendret, hvilket betyr at de årlige bevilgningene
blir mindre, men strekker seg over en lengre periode.
Fra 1999 ble det overført 374 mill.
kroner til 2000. De store overføringene på denne
tilskuddsordningen skyldes at midlene først kommer til
utbetaling året etter, basert på revisorattesterte
regnskap. Refusjoner for investeringer gjort i inneværende år
blir utbetalt i mai 2001. Bevilgningen for 2000 foreslås
satt ned med i alt 540 mill. kroner. Dette vil redusere det beløp
som ellers måtte overføres fra 2000 til 2001. Reduksjonen
i bevilgningen for inneværende år betyr også at
det vil bli om lag 300 mill. kroner mindre til statlige utstyrsrefusjoner
i 2001 enn tidligere lagt opp til i utstyrsplanen. Dette innebærer
at fylkeskommunene allerede for inneværende år
må planlegge med et lavere investeringsnivå enn
tidligere forutsatt, tilsvarende 300 mill. kroner i totale statlige
refusjoner. Den økonomiske situasjonen for fylkeskommunene
tilsier tilpasninger på både drift- og investeringssiden.
Den lavere investeringstakten som det nå legges opp til
legger mindre press på fylkeskommuneøkonomien.
Bevilgningen foreslås redusert med
540 mill. kroner i 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til brev fra finansministeren av 6. juni 2000 hvor det heter:
«Sosial- og helsedepartementet har opplyst at basert på fylkesvise
rammer for utstyrsplanen for 1999 er SHDs betalingsforpliktelse
i 2000 på 380 mill. kroner. For å kunne innfri
betalingsforpliktelsene i 2000 må det med andre ord være
til disposisjon 380 mill. kroner på inneværende års
budsjett. Siden det er overført 374 mill. kroner fra 1999,
må årets bevilgning være på 6 mill.
kroner. Det bevilgede beløp i 2000 er 795 mill. kroner,
slik at disponibelt beløp i 2000 er på hele 1169 mill.
kroner. Dette gir i utgangspunktet grunnlag for å sette
ned bevilgningen i 2000 med 789 mill. kroner, uten at dette får
konsekvenser for oppfyllelse av forpliktelser i inneværende år.
Reduksjon i bevilgningen i 2000 må senest gjenbevilges
i 2003, da de siste betalingsforpliktelsene forfaller til betaling.
Samlet ramme for de statlige bevilgninger vil uansett være
på 2960 mill. kroner som opprinnelig forutsatt.
Gitt
at planperioden ikke skal forlenges, er det som nevnt ingen effekt
på aktivitetsnivået av at årets bevilgning
reduseres med 540 mill. kroner. Det vil tvert i mot medføre
en overføring til neste år på 249 mill.
kroner. Om bevilgningen økes ut over Regjeringens forslag,
vil følgelig heller ikke det ha noen effekt på aktiviteten
i 2000. Det vil kun føre til at det overførbare
beløpet til 2001 blir høyere.»
Flertallet foreslår
på denne bakgrunn at bevilgningen til sykehusutstyr reduseres
med ytterligere 220 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
om en nedsettelse på 540 mill. kroner. Det forutsettes
at denne reduksjonen kan skje uten senere reduksjon i bevilgningene
og innenfor den vedtatte planperioden.
Flertallet viser til merknader
under avsnitt 8.12, jf. kap. 572 post 60 og fremmer følgende
forslag:
Kap. 730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste: | |
| 64 | Tilskudd til utstyr på sykehus, kan overføres, nedsettes med
| kr 760 000 000 |
| | fra kr 764 000 000 til
kr 4 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til at offentlige
sykehus har for få MR-maskiner og at ventetiden for slik
undersøkelse i offentlige sykehus er 3 mnd. til 1 år. Disse
medlemmer vil peke på at MR-undersøkelser
er særdeles viktige for å finne svulster i indre
organer hos pasienter. Dette er undersøkelser som ikke
kan gjennomføres med andre midler og disse medlemmer understreker
at undersøkelsen er livsviktig for mange pasienter.
Disse medlemmer viser til merknader
under kap. 9.19 og vil påpeke at underfinansiering av bevilgninger
til implantater og proteser er et problem ved flere sykehus. Disse
medlemmer foreslår derfor å bevilge 100
mill. kroner under denne post øremerket finansiering av
implantater, proteser og lignende. Disse pengene skal utgjøre
en pott som alle landets sykehus kan søke bevilgninger
fra.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste: | |
| 64 | Tilskudd til utstyr på sykehus, kan overføres,
økes med | kr 100 000 000 |
| | fra kr 764 000 000 til
kr 864 000 000 | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til svar fra finansministeren til Arbeiderpartiets stortingsgruppe
av 6. juni 2000, der det fremgår at Regjeringens foreslåtte
reduksjon i bevilgningen til sykehusutstyr ikke vil ha effekt på det
planlagte aktivitetsnivået i 2000. Disse medlemmer viser
imidlertid til at utstyrsmangel mange steder er en flaskehals i
forhold til pasientbehandling, og at nytt utstyr vil kunne gi flere pasienter
bedre og raskere behandling. Ikke minst er dette viktig i forhold
til oppfølging av kreftplanen. Disse medlemmer mener
derfor det er både nødvendig og gjennomførbart å investere
mer i sykehusutstyr i inneværende år enn det Regjeringen
legger opp til, men ser at bevilgningsbehovet ikke er så stort
som opprinnelig lagt til grunn i budsjettet. Disse medlemmer vil
derfor gå inn for å bevilge 320 mill. kroner mer
enn Regjeringens forslag til sykehusutstyr. Disse medlemmer viser
også til disse medlemmers ekstrasatsing
på drift av sykehus andre steder i denne proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste: | |
| 64 | Tilskudd til utstyr på sykehus,
kan overføres, nedsettes med
| kr 220 000 000 |
| | fra kr 764 000 000 til
kr 544 000 000 | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at bygningsmassen og utstyret ved sykehusene rommer
de tekniske forutsetningene for driften. Et kutt i tilskudd til
utstyr på vel en halv milliard kroner griper dermed dramatisk
inn også på driftssiden for sykehusene. Dette
påvirkes ytterligere i negativ retning av et kutt til refusjon
av den polikliniske virksomheten med 28,5 mill. kroner, samt til refusjon
av spesialisthjelp med 25 mill. kroner. Dette medlem vil
påpeke at Regjeringen i St.prp. nr. 47 (1999-2000), jf.
Innst. S. nr. 241 (1999-2000) foreslår en ekstrabevilgning
til sykehusene på 1,25 mrd. kroner ut fra erkjennelsen
av at det foreligger akkumulerte underskudd som må kompenseres.
Men gjennom forslagene til kutt i revidert nasjonalbudsjett undergraver Regjeringen
effekten av sitt eget forslag i St.prp. nr. 47 (1999-2000), jf.
Innst. S. nr. 241 (1999-2000), og bidrar dermed til å forverre
den økonomiske situasjonen ved sykehusene ytterligere. Dette
medlem vil også vise til vårt bevilgningsforslag
til sykehusene i innstillingen til St.prp. nr. 47 (1999-2000), jf.
Innst. S. nr. 241 (1999-2000) for kompensasjon av opparbeidede underskudd
her.
Dette medlem viser til merknad
under avsnitt 20.1 kap. 730 post 60.
Dette medlem vil i tillegg vise
til brev fra finansministeren av 6. juni 2000 vedrørende
behovet for bevilgning til sykehusutstyr.
På bakgrunn av dette fremmer dette
medlem følgende forslag:
Kap. 730 | | Fylkeskommunenes helsetjeneste: | |
| 64 | Tilskudd til utstyr på sykehus, kan overføres, nedsettes med
| kr 360 000 000 |
| | fra kr 764 000 000 til
kr 404 000 000 | |