Post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus m.v.

Sammendrag

Refusjon av resistensbestemmelse av HIV-pasienter

Sosial- og helsedepartementet har støttet et prosjekt ved Ullevål og Haukeland sykehus for å utvikle metoder og rutiner for å foreta resistensbestemmelse for å hindre resistensutvikling og spredning av resistente HIV-stammer i Norge. I tråd med internasjonale erfaringer antas det så langt at rutinemessig bruk av testen vil medføre både lavere medikamentkostnader og redusert sykelighet og dødelighet hos pasientene.

Sosial- og helsedepartementet foreslår at det fra 1. juni 2000 innføres en ny takst for påvisning av HIV-resistens og at det for inneværende år overføres 1,5 mill. kroner fra folketrygdens kap. 2751 post 70 Legemidler, til kap. 730 post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus m.v.

Økt egenbetaling, spesialisthelsetjenesten, jf. kap 2711 post 70

Til dekning av merutgifter under andre poster foreslås egenandelene for spesialisthjelp og psykologhjelp økt med 10 pst. fra 1. juli 2000. Det foreslås følgende endringer i budsjettet for 2000 (mill kroner):

730.61

Refusjon poliklinisk virksomhet

- 30,0

2711.70

Refusjon spesialisthjelp

- 25,0

2752.70

Refusjon egenandeler

20,0

Sum netto

- 35,0

Disse egenandelene inngår i egenandelstaket på 1 370 kroner. Storforbrukere av disse helsetjenestene vil således ikke bli berørt av dette forslaget.

Forslaget fører til at poliklinikkene ved sykehus m.v. får økte inntekter som følge av økt egenbetaling. Takstene foreslås derfor redusert fra 1. juli tilsvarende 30 mill. kroner og bevilgningen med samme beløp.

Komiteens merknader

Standpunkttabell, avsnitt 9.18, kap. 730 post 61

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

FrP

H

SV

SB

730

61

1

Overføring fra 2751 post 70

+1,5

+1,5

+1,5

0

+1,5

+1,5

0

2

Økt egenbetaling med reduserte takster

-30,0

-30,0

-30,0

0

-30,0

0

0

Sum

-28,5

-28,5

-28,5

0

-28,5

+1,5

0

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under kap. 730 post 61 med kr 28 500 000.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen vil ikke akseptere noen form for økning av egenandelene i helsevesenet. En økning av egenandelene i spesialisthelsetjenesten vil ytterligere øke skatten på sykdom. Disse medlemmer viser til at egenandelene har økt med 30 pst. de siste 3 år.

Disse medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 730 post 61.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknad under kap. 730 post 64, og vil gå imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 730 post 61 med 30 mill. kroner. Dette medlem vil gå inn for at det overføres 1,5 mill. kroner fra folketrygdens kap. 2751 post 70 Legemidler til kap. 730 post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sjukehus.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 730

Fylkeskommunenes helsetjeneste

61

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus, økes med

fra kr 3 025 500 000 til kr 3 027 000 000

kr 1 500 000

Komiteen viser når det gjelder kap. 2711 post 70 til merknader under avsnitt 9.29, og når det gjelder kap. 2752 post 70 til merknader under avsnitt 9.32.

Post 62 Tilskudd til regionsykehus

Sammendrag

Lungefunksjonsundersøkelser

Det foreslås at kr 430 000 til etablering av lungefunksjonsundersøkelser ved kronisk lungesykdom hos sped- og småbarn overføres til kap. 731 Rikshospitalet. Dette er et prosjekt som har vært en del av tilskuddet til regionsykehus. Fordi statlige sykehus ikke skal ha midler over dette tilskuddet, er det naturlig at beløpet flyttes til Rikshospitalets eget kapittel.

Bevilgningen foreslås redusert med 430 000 kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

Kap. 730

Fylkeskommunenes helsetjeneste:

62

Tilskudd til regionsykehus, økes med

fra kr 1 781 470 000 til kr 1 881 470 000

kr 100 000 000

Komiteen viser når det gjelder kap. 731 post 62 til merknader under avsnitt 9.19.

Post 64 Tilskudd til utstyr på sykehus, kan overføres

Sammendrag

Stortinget har vedtatt en plan for investeringer i IT- og medisinsk teknisk utstyr i sykehus i perioden 1998-2002, jf. St.prp. nr. 61 (1997-1998). Medregnet fylkeskommunenes medfinansiering legges det opp til om lag 5,3 mrd. kroner til investeringer i utstyr i perioden. Det er etablert en statlig refusjonsordning for dokumenterte utgifter til utstyr på 60 pst. i perioden.

Sosial- og helsedepartementet foreslår nå at planperioden forlenges med to år til å gjelde for perioden 1998-2004. Den totale budsjettrammen på 2 960 mill. kroner foreslås uendret, hvilket betyr at de årlige bevilgningene blir mindre, men strekker seg over en lengre periode.

Fra 1999 ble det overført 374 mill. kroner til 2000. De store overføringene på denne tilskuddsordningen skyldes at midlene først kommer til utbetaling året etter, basert på revisorattesterte regnskap. Refusjoner for investeringer gjort i inneværende år blir utbetalt i mai 2001. Bevilgningen for 2000 foreslås satt ned med i alt 540 mill. kroner. Dette vil redusere det beløp som ellers måtte overføres fra 2000 til 2001. Reduksjonen i bevilgningen for inneværende år betyr også at det vil bli om lag 300 mill. kroner mindre til statlige utstyrsrefusjoner i 2001 enn tidligere lagt opp til i utstyrsplanen. Dette innebærer at fylkeskommunene allerede for inneværende år må planlegge med et lavere investeringsnivå enn tidligere forutsatt, tilsvarende 300 mill. kroner i totale statlige refusjoner. Den økonomiske situasjonen for fylkeskommunene tilsier tilpasninger på både drift- og investeringssiden. Den lavere investeringstakten som det nå legges opp til legger mindre press på fylkeskommuneøkonomien.

Bevilgningen foreslås redusert med 540 mill. kroner i 2000.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til brev fra finansministeren av 6. juni 2000 hvor det heter:

«Sosial- og helsedepartementet har opplyst at basert på fylkesvise rammer for utstyrsplanen for 1999 er SHDs betalingsforpliktelse i 2000 på 380 mill. kroner. For å kunne innfri betalingsforpliktelsene i 2000 må det med andre ord være til disposisjon 380 mill. kroner på inneværende års budsjett. Siden det er overført 374 mill. kroner fra 1999, må årets bevilgning være på 6 mill. kroner. Det bevilgede beløp i 2000 er 795 mill. kroner, slik at disponibelt beløp i 2000 er på hele 1169 mill. kroner. Dette gir i utgangspunktet grunnlag for å sette ned bevilgningen i 2000 med 789 mill. kroner, uten at dette får konsekvenser for oppfyllelse av forpliktelser i inneværende år. Reduksjon i bevilgningen i 2000 må senest gjenbevilges i 2003, da de siste betalingsforpliktelsene forfaller til betaling. Samlet ramme for de statlige bevilgninger vil uansett være på 2960 mill. kroner som opprinnelig forutsatt.

Gitt at planperioden ikke skal forlenges, er det som nevnt ingen effekt på aktivitetsnivået av at årets bevilgning reduseres med 540 mill. kroner. Det vil tvert i mot medføre en overføring til neste år på 249 mill. kroner. Om bevilgningen økes ut over Regjeringens forslag, vil følgelig heller ikke det ha noen effekt på aktiviteten i 2000. Det vil kun føre til at det overførbare beløpet til 2001 blir høyere.»

Flertallet foreslår på denne bakgrunn at bevilgningen til sykehusutstyr reduseres med ytterligere 220 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag om en nedsettelse på 540 mill. kroner. Det forutsettes at denne reduksjonen kan skje uten senere reduksjon i bevilgningene og innenfor den vedtatte planperioden.

Flertallet viser til merknader under avsnitt 8.12, jf. kap. 572 post 60 og fremmer følgende forslag:

Kap. 730

Fylkeskommunenes helsetjeneste:

64

Tilskudd til utstyr på sykehus, kan overføres, nedsettes med

kr 760 000 000

fra kr 764 000 000 til kr 4 000 000

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen viser til at offentlige sykehus har for få MR-maskiner og at ventetiden for slik undersøkelse i offentlige sykehus er 3 mnd. til 1 år. Disse medlemmer vil peke på at MR-undersøkelser er særdeles viktige for å finne svulster i indre organer hos pasienter. Dette er undersøkelser som ikke kan gjennomføres med andre midler og disse medlemmer understreker at undersøkelsen er livsviktig for mange pasienter.

Disse medlemmer viser til merknader under kap. 9.19 og vil påpeke at underfinansiering av bevilgninger til implantater og proteser er et problem ved flere sykehus. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge 100 mill. kroner under denne post øremerket finansiering av implantater, proteser og lignende. Disse pengene skal utgjøre en pott som alle landets sykehus kan søke bevilgninger fra.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 730

Fylkeskommunenes helsetjeneste:

64

Tilskudd til utstyr på sykehus, kan overføres, økes med

kr 100 000 000

fra kr 764 000 000 til kr 864 000 000

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til svar fra finansministeren til Arbeiderpartiets stortingsgruppe av 6. juni 2000, der det fremgår at Regjeringens foreslåtte reduksjon i bevilgningen til sykehusutstyr ikke vil ha effekt på det planlagte aktivitetsnivået i 2000. Disse medlemmer viser imidlertid til at utstyrsmangel mange steder er en flaskehals i forhold til pasientbehandling, og at nytt utstyr vil kunne gi flere pasienter bedre og raskere behandling. Ikke minst er dette viktig i forhold til oppfølging av kreftplanen. Disse medlemmer mener derfor det er både nødvendig og gjennomførbart å investere mer i sykehusutstyr i inneværende år enn det Regjeringen legger opp til, men ser at bevilgningsbehovet ikke er så stort som opprinnelig lagt til grunn i budsjettet. Disse medlemmer vil derfor gå inn for å bevilge 320 mill. kroner mer enn Regjeringens forslag til sykehusutstyr. Disse medlemmer viser også til disse medlemmers ekstrasatsing på drift av sykehus andre steder i denne proposisjonen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 730

Fylkeskommunenes helsetjeneste:

64

Tilskudd til utstyr på sykehus, kan overføres, nedsettes med

kr 220 000 000

fra kr 764 000 000 til kr 544 000 000

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil påpeke at bygningsmassen og utstyret ved sykehusene rommer de tekniske forutsetningene for driften. Et kutt i tilskudd til utstyr på vel en halv milliard kroner griper dermed dramatisk inn også på driftssiden for sykehusene. Dette påvirkes ytterligere i negativ retning av et kutt til refusjon av den polikliniske virksomheten med 28,5 mill. kroner, samt til refusjon av spesialisthjelp med 25 mill. kroner. Dette medlem vil påpeke at Regjeringen i St.prp. nr. 47 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 241 (1999-2000) foreslår en ekstrabevilgning til sykehusene på 1,25 mrd. kroner ut fra erkjennelsen av at det foreligger akkumulerte underskudd som må kompenseres. Men gjennom forslagene til kutt i revidert nasjonalbudsjett undergraver Regjeringen effekten av sitt eget forslag i St.prp. nr. 47 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 241 (1999-2000), og bidrar dermed til å forverre den økonomiske situasjonen ved sykehusene ytterligere. Dette medlem vil også vise til vårt bevilgningsforslag til sykehusene i innstillingen til St.prp. nr. 47 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 241 (1999-2000) for kompensasjon av opparbeidede underskudd her.

Dette medlem viser til merknad under avsnitt 20.1 kap. 730 post 60.

Dette medlem vil i tillegg vise til brev fra finansministeren av 6. juni 2000 vedrørende behovet for bevilgning til sykehusutstyr.

På bakgrunn av dette fremmer dette medlem følgende forslag:

Kap. 730

Fylkeskommunenes helsetjeneste:

64

Tilskudd til utstyr på sykehus, kan overføres, nedsettes med

kr 360 000 000

fra kr 764 000 000 til kr 404 000 000