Troms fylkeskommune fikk ved en feil ikke utbetalt tilskudd
for luftambulansetjenesten i 2. halvår 1999. Regnskapet
for 1999 viste et mindreforbruk på om lag 2 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen økes med 2,7 mill.
kroner i 2000 slik at det manglende beløpet for 1999 kan
utbetales.
Bevilgningen foreslås økt
med kr 2 700 000.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det vises til St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg
nr. 4, jf. Budsjett.innst. S. nr. 11 (1999-2000) der Stortinget vedtok
Revidert avtale om utbygging av ny universitetsklinikk i Trondheim,
RiT 2000, datert 9. september 1999 (Revidert avtale). I nevnte stortingsproposisjon ble
det tatt forbehold om at budsjettendringer for 2000 skulle fremmes
i Revidert nasjonalbudsjett 2000.
Budsjettunderlag fra byggherren, Sør-Trøndelag
fylkeskommune (STFK) fra mars 2000, ville medført et økt
bevilgningsbehov på posten i størrelsesorden 10-15 mill.
kroner. Budsjettunderlaget fra STFK var basert på Revidert
avtale med den fremdriftsplan som lå til grunn da Stortinget vedtok
avtalen i desember 1999. Det økte bevilgningsbehovet skyldes
at tilskuddsandelen fra Sosial- og helsedepartementet til sykehusdelen av
utbyggingen er økt fra 20 til 22 pst. og at en større andel
av FoU-aktiviteter er igangsatt i en tidlig fase av utbyggingsperioden.
Den nevnte fremdriftsplanen la til grunn oppstart
av byggetrinn 1 høsten 2000. Planarbeidet til byggetrinn
1 er forsinket (se omtale nedenfor), slik at byggestart for byggetrinn
1 trolig ikke vil finne sted i 2000. Med bakgrunn i dette fremmes
ikke nå forslag om at bevilgningen over kap. 739 post 64 økes
for 2000. Bevilgningen for 2000 dekker opp for de økte
forpliktelsene til Sosial- og helsedepartementet i tråd
med Revidert avtale (inklusiv en etterbetaling for årene
1997-1999) med den forventede forsinkelse. Bevilgningen dekker kostnader
for det allerede igangsatte byggetrinn 0, planleggingsmidler for
byggetrinn 1 og 2, FoU-midler og ulempestilskudd. Det at det ikke
fremmes budsjettmessig økning på posten inneværende år
innebærer kun en faseforskyvning av Sosial- og helsedepartementets
utbetalinger til STFK.
I St.prp. nr. 1 (1999-2000). Tillegg nr. 4 var
det lagt til grunn at kostnadsrammevedtak for byggetrinn 1 (Nevrosenteret
med nødvendig infrastruktur) skulle legges frem for Stortinget i
forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2000. Byggherren informerte
i februar 2000 om at fremdriften med forprosjektet til Nevrosenteret
ikke var som forutsatt. I april 2000 informerte byggherren videre
om at styret for RiT 2000 FKF ønsker å tilrå en
kostnadsramme for byggetrinn 1 som går utover det kostnadsoverslag
som er lagt til grunn i Revidert avtale, og at kostnadsoverslaget
som ligger til grunn i avtalen som Stortinget vedtok i desember
1999 ikke er tilstrekkelig for å realisere utbyggingen
i henhold til forutsetningene. Styret har (primo mai) ikke ferdigbehandlet
byggetrinn 1, og byggherren tar sikte på å legge
frem saken for behandling til Fylkestinget i Sør-Trøndelag
i juni 2000.
Staten tar sikte på å følge
opp og kvalitetssikre sine interesser i RIT2000 i tråd
med de retningslinjer som gjelder statlige investeringer i samsvar
med omtale i Gul bok for 2000-budsjettet. Retningslinjene tilpasses
RIT2000 ved at STFK og Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet
og Sosial- og helsedepartementet i fellesskap besørger
en ekstern kvalitetssikring av beslutningsunderlaget for det enkelte
byggetrinn. For byggetrinn 1 er det inngått avtale med
konsulent, som la frem rapport 3. mai 2000. Rapporten er til behandling
hos oppdragsgiverne. Konsulenten har gjennomført en usikkerhetsanalyse
for byggetrinn 1 basert på beslutningsunderlag utarbeidet
av byggherren og de vedtak styret har fattet. Konsulenten vurderer
usikkerheten i byggetrinn 1 større enn styret fra RIT 2000
FKF har lagt til grunn, og foreslår også tiltak
for å bidra til å redusere usikkerheten.
Videre framdrift i beslutningsprosessen vil
måtte avklares mellom STFK og staten etter fylkestingets behandling,
og etter at fylkeskommunen som avtalepart med staten har gitt formell
tilbakemelding om situasjonen. I lys av dette vil saken bli lagt
frem for Stortinget.
Fylkestinget i Sør-Trøndelag
har etablert en utbyggingsorganisasjon i form av et fylkeskommunalt
foretak etter de nye bestemmelsene i kommunelovens kap. 11. Plan-
og byggestyret for utbyggingen utgjør med dette styret
for det fylkeskommunale foretaket, RIT 2000 FKF. I Revidert avtale
er det forutsatt at styret skulle ha fem medlemmer. Fylkestinget
i Sør-Trøndelag har vedtatt vedtekter for foretaket,
der det er lagt til grunn at styret har seks medlemmer. Fylkeskommunen har
det overordnede ansvar forutbyggingen og har med dette også ansvaret
for utnevning av Plan- og byggestyret. Generell instruks for styret
er imidlertid gitt i samarbeid med staten, og kan ikke endres ensidig
av fylkeskommunen. Fylkeskommunen har i brev til Sosial- og helsedepartementet
orientert om utvidelsen i antall medlemmer og bedt om en behandling
av saken. Sosial- og helsedepartementet foreslår at antall
representanter i styret utvides til seks medlemmer.
Det vises til St.prp. nr.1 (1999-2000). Tillegg
nr. 4 vedrørende departementenes oppfølging av
RIT 2000. Sosial- og helsedepartementet foreslår å opprette
to nye stillinger for å kunne følge opp RIT 2000-prosjektet,
og gi grunnlag for administrativt å møte nye større sykehusutbygginger.
De budsjettmessige konsekvensene av dette fremmes i forbindelse
med statsbudsjettet for 2001.
Det vises for øvrig til bevilgningsforslag omtalt under
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets budsjett kap. 281
post 60.
Komiteen tar dette
til orientering.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 281 post 60 til merknader under avsnitt 5.22.4.
Sosial- og helsedepartementet foreslår
at kr 10 700 000 som er bevilget under denne posten overføres
til de etater som faktisk bruker midlene til mammografiscreening.
På dette grunnlag foreslås:
– 6 200
000 kroner flyttet til Statens helseundersøkelser, kap.
712 post 1.
– 900 000 kroner flyttet til Statens
strålevern, kap. 715 post 1.
– 3 600 000 kroner flyttet til
Kreftregisteret, kap. 716 post 1.
Bevilgningen foreslås redusert med
i alt 10 700 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen under
kap. 739 post 66 med i alt kr 10 700 000.
Komiteen viser når det
gjelder kap. 712 post 1 til merknader under avsnitt 9.14, når
det gjelder kap. 715 post 1 til merknader under avsnitt 9.15, og
når det gjelder kap. 716 post 1 til merknader under avsnitt
9.16.
Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) er en avtalebasert
pasientskadeoppgjørsordning for skader som har funnet sted
innen det offentlige helsevesenet. Avtalen er inngått mellom
staten, fylkeskommunene og kommunene. Ordningen gir pasientene en
instans å forholde seg til når pasientskade har
oppstått og erstatning søkes. Erstatningsspørsmålet
og eventuelt erstatningsbeløp avgjøres av NPE.
Etter avtalen skal avtalepartnerne finansiere driften av NPE. I
en overgangsperiode betaler staten kommunenes andel.
I de første årene av NPEs
virksomhet, var bevilgningene høyere enn de faktiske skadeutbetalingene.
Dermed ble det bygget opp en finansiell buffer i NPE. Dette må ses
i sammenheng med at det var vanskelig å forutse på hvilket
tidspunkt en erstatningsberettiget skade ville bli meldt inn til
NPE. Erfaringen har vist at det i en del tilfeller kan ta flere år
fra en skade er oppstått før krav sendes NPE.
Denne forsinkelseseffekten har, sammen med finansieringsbufferen,
ledet til at de årlige tilskuddene har vokst saktere enn
skadeutbetalingsveksten. Finansieringsbufferen er således
gradvis nedbygget.
Høyere erstatningsutmålinger
enn forventet i 1999, samt raskere saksbehandling i NPE samme år,
har tømt finansieringsbufferen som er bygget opp i NPE.
Behovet for tilskudd inneværende år er derfor
større enn tidligere varslet. På basis av dette
er statens finansieringsandel for 2000 nå hevet til 38,8
mill. kroner.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med kr 1 400 000.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.