Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, har merket seg at Regjeringen ikke ser det lenger formålstjenlig at staten fullt ut eier Telenor.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, vil vise til avtalen om statsbudsjettet for 1999 der Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre ble enige om å delprivatisere og børsintrodusere Telenor. Flertallet er tilfreds med at dette nå er forestående.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, er enig i at børsintroduksjon og delprivatisering kan finne sted høsten 2000.
Flertallet mener at Stortingets krav om at Telenor skal ha en egenkapital på 42,5 pst. kan frafalles. Selskapets egenkapitalgrad må fastlegges ut fra en forretningsmessig vurdering.
Flertallet mener at en reduksjon av den statlige eierandelen på mellom 15 - 25 pst. kan virke som et fornuftig omfang i første fase, men mener at det er mulighetene til å oppnå best mulig pris for statens aksjer som bør være avgjørende for omfanget av de forestående nedsalgsrunder.
Flertallet er enig i at forvaltningen av det statlige eierskapet i Telenor skal overføres fra Samferdselsdepartementet til Næringsdepartementet etter børsintroduksjonen.
Flertallet slutter seg til at Telenor skal ha en avkastning på linje med andre europeiske teleselskaper.
Flertallet støtter forslaget om å gi småsparere preferanse ved børsintroduksjonen og ser det som positivt at flest mulig av landets innbyggere får anledning til å bli aksjonær i Telenor.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til at det framgår av proposisjonen at det er risiko forbundet med den utviklingen som markedene for telekommunikasjon gjennomgår.
Flertallet viser til at markedsutviklingen internasjonalt den senere tiden har vært preget av store svingninger. I den forbindelse vises det til Samferdselsdepartementets svar på spørsmål nr. 11 fra komiteen.
Flertallet mener at den generelle, og ikke minst den senere, tids utvikling viser at det er riktig å fastsette størrelsen på emisjonsbeløp og fordeling mellom emisjon og nedsalg nærmere tidspunktet for børsnotering.
Flertallet vil derfor gi Regjeringen fullmakt til å fastsette fordelingen mellom emisjon og nedsalg ut fra markeds- og forretningsmessige vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, vil vise til proposisjonen der det heter:
«Det blir peika på at monaleg interesse frå småspararar, spesielt tidleg i teikningsperioden, vil kunne virke positivt inn på etterspørselen frå institusjonane. Rabattar eller liknande til småspararar kan tenkjast brukt slik at dei vil virke positivt inn på dei samla sals-inntektene til staten.»
Disse medlemmer ønsker å gi småsparerne rabatt for å stimulere til at flest mulig kjøper aksjer i selskapet.
Disse medlemmer forutsetter at en rabattordning skal inneholde rabatt på kjøpskurs og bonusaksjer, tildelt i forhold til bindingstid slik at den samlede rabatt er på linje med rabattordninger som andre teleselskap i Europa tilbyr.
Disse medlemmer foreslår følgende:
«5. Regjeringa får fullmakt til å legge opp til bruk av preferansetildeling til småspararar i samband med børsintroduksjonen. Det er ein føresetnad at det blir lagd opp til rabattordningar/incentiver til småspararar i samband med dette.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at utviklingen i det internasjonale telekommunikasjonsmarkedet har ført til færre og større operatører og at nesten alle nasjonale teleselskaper i Europa nå er delprivatisert og børsnotert. Denne utviklingen må Telenor AS også følge dersom selskapet skal ha mulighet til å følge opp sin vekststrategi. Disse medlemmer er derfor tilfreds med at Regjeringen nå fremmer forslag til Stortinget om delprivatisering og børsintroduksjon av Telenor AS.
Disse medlemmer vil peke på at norsk telepolitikk har vært en suksess. Det norske telemarkedet er preget av lave priser på tjenester, høy dekningsgrad, virksom konkurranse og dynamiske og lønnsomme operatører. De strukturelle endringene i telemarkedet tvinger frem en delprivatisering av Telenor. Når alle andre nasjonale teleselskaper enten har gjennomført, eller er i ferd med å gjennomføre reduksjon i den statlige eierandelen, vil det på sikt svekke Telenors evne til å overleve om ikke statens eierandel i Telenor AS kan reduseres.
Disse medlemmer vil gi Regjeringa fullmakt til å selge statens aksjer i Telenor AS gjennom en kombinasjon av emisjon og direkte nedsalg av statens aksjer, men da slik at eierandelen utgjør minst 51 pst.
Disse medlemmer går imot at det etableres rabattordninger for aksjesalget. Rabattordninger gir skjeve fordelingsmessige virkninger. Disse medlemmer vil peke pådet også kan dannes forventninger om at rabattordninger vil bli innført i forhold til eventuelt fremtidig reduksjon av statens eierandeler i andre selskaper.
Komiteens medlemmer fra Kristelig folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til Innst. S nr. 197 (1998-1999) der et flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, peker på:
«at landsdekkende leveringsplikt, maksimalpriser og utførelse av samfunnsoppgaver i dag er pålagt Telenor i kraft av selskapets ledende posisjon i det norske telemarkedet og uavhengig av eierskapet i selskapet.»
Disse medlemmer forutsetter at disse vilkår ivaretas i Telenors framtidige selskapsstruktur og forretningsstrategi.
Disse medlemmer mener det er viktig at staten som eier i Telenor tar stilling til hvor mye kapital en er villig til å skyte inn i selskapet og i hvor stor grad en er villig til å la ny kapital tilføres selskapet gjennom en emisjon. Disse medlemmer mener det er opp til generalforsamling og regjeringen å ta stilling til risikoeksponeringen staten utsetter seg for.
Disse medlemmer viser til at regjeringen mener at en kombinasjon av emisjon/statlig salg av aksjer vil være fordelaktig, siden eier og selskap da har felles interesse og kan samarbeide effektivt, og dermed legge til rette for at børsintroduksjonen kan bli en suksess for alle involverte parter.
Disse medlemmer er enig i at det er forretningsstrategien og forretningsplanene til Telenor som skal være utgangspunktet for vurdering av kapitalstrukturen.
Disse medlemmer viser til at i proposisjonen som ble lagt fram den 19. mai 2000 sier Regjeringen at en ikkje kan se at Telenors forslag til forretningsstrategi er ferdig framstilt.Disse medlemmer vil på den bakgrunn støtte Regjeringens forslag om utviding av aksjekapitalen med inntil 50 pst. av verdien av alle aksjene som blir solgt, men maksimalt 25 mrd. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«6. Regjeringa får fullmakt til å vurdere om aksjekapitalen i Telenor ved børsintroduksjonen skal utvidast med inntil 50 pst. av verdien av alle aksjane som blir selde, men maksimalt 25 mrd. kroner.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at Telenor gis fullmakt til en nyemisjon av aksjer til private uten statlig deltakelse med nytegning, samt børsnotering av selskapet i samsvar med de retningslinjer som disse medlemmer trekker opp i sine merknader. Selskapet bestemmer selv sin fremdriftsplan basert på sine forretningsmessige vurderinger.
Disse medlemmer vil
påpeke at nasjonalt eierskap ikke i seg selv nødvendiggjør
en statlig eierandel på 51 pst. og at nasjonalt eierskap
i seg selv ikke er noen garanti for en fornuftig og god forretningsmessig styring
av selskapet. Disse medlemmer vil påpeke at
det som eventuelt kan være av en verdi for det norske samfunn
er å bevare hovedkontoret i Norge, samt ha innflytelse
over de viktigste utviklingsprosjekter. Telenor er nå en
meget viktig teknologisk og industriell motor i det norske samfunn,
som kan danne basis for videre næringsutvikling med basis
i Norge. For å sikre dette går disse medlemmer inn
for at det etableres en såkalt "gylden" aksje på statens
hånd som gis veto når det gjelder endringer i
selskapets vedtekter som et alternativ til en 52 pst. statlig eierandel.
Disse medlemmer mener
at etter børsnotering og delprivatisering må det
være selskapets ledelse og styre som på normal
måte i forhold til sine aksjonærer styrer selskapets
virksomhet og vurderer hvilken kapitalstruktur, utbyttepolitikk
og lønnsomhetskrav som bør danne grunnlag for
den langsiktige forretningsutvikling og verdiskapning. Disse
medlemmer vil overlate til aksjonærene på generalforsamlingen å ta stilling
til slike spørsmål og mener politiske organer som
Stortinget og Regjeringen ikke bør fremføre noen synspunkter
på disse områder. Dette standpunkt må sees
i sammenheng med at disse medlemmer en stund etter
børsnotering og delprivatisering vil gå inn for
at de gjenværende statlige eide aksjer overføres
til et omorganisert og utvidet folketrygdfond knyttet opp til Folketrygdens
langsiktige pensjonsforpliktelser og at dette fondet deretter vil
forvalte de rettigheter disse aksjer medfører. Dette vil
sikre at selskapet får en profesjonell og forretningsmessig
styring og at det vil bli ført en forsvarlig utbyttepolitikk
i motsetning til det som skjer ved politisk styring.
Disse medlemmer vil
at Telenors styre og ledelse skal stå for organisering,
tilrettelegging og gjennomføring av en nyemisjon av aksjer
slik det er vanlig for børsnoterte selskaper som vil øke
sin aksjekapital. Dette inkluderer fastsettelse av pålydende
og emisjonskursen, samt rabattordninger i henhold til at det skal
gis rabatt for ansatte og småsparere. Disse medlemmer vil
imidlertid foreslå at dette skal skje innenfor en fordeling
av eierandelene etter gjennomføringen som ser slik ut:
Utdeling av aksjer til de reelle eiere av i
dag, nemlig den norske befolkning, skjer på basis av norsk
statsborgerskap og registrering i Folkeregisteret på datoen
for nyemisjonen. Inntekten ved salget av de 35 pst. tilfaller som
normalt ved en aksjeemisjon selskapets egenkapital. Det forutsettes
for øvrig at staten ikke deltar ved nyemisjonen.
Disse medlemmer mener
at selskapets ledelse og styre selv fastsetter sin gjeldsgrad/soliditet
da denne fastsettelse vil få betydning for selskapets strategi.
Disse medlemmer mener
at selskapet selv må stå fritt til å børsnotere
deler av konsernet og om det er ønskelig med strategiske
partnere i forbindelse med eller etter børsnotering og
delprivatisering.
Disse medlemmer slutter seg til
at det etableres en aksjeordning for de ansatte i forbindelse med
delprivatiseringen og børsnoteringen, samt et moderat og fornuftig
opsjonsprogram særlig for nøkkelpersonell, men
mener det er styret og ledelsen som avgjør slike spørsmål.
Disse medlemmer viser
til sitt forslag om at det må være selskapets
ledelse og styre som bør stå for arbeidet med
delprivatisering og børsnotering og avgjøre alle
spørsmål om markedsføring og stimulanser
for småsparere.
Disse medlemmer viser
til sitt forslag om at styret og ledelsen bør stå fritt
når det gjelder organiseringen av aksjesalget.
Disse medlemmer slutter
seg til at statens aksjer ved delprivatiseringen og børsnoteringen
overføres til Nærings- og handelsdepartementet
før det etter en relativt kort stund skal overføres
til et omorganisert og utvidet Folketrygdfond. Når Samferdselsdepartementet
fremdeles skal stå for utformingen av den statlige telepolitikk
og derved regulatørrollen, bør imidlertid Arbeids-
og administrasjonsdepartementet fortsatt stå som klageorgan
i konkurransesaker i telesektoren for å unngå rolleblanding.
Disse medlemmer viser
til at det bør være styret som fastlegger sin
forretningsstrategi med forslag til selskapets organer etter at
børsnoteringen og delprivatiseringen er gjennomført
på lik linje med andre børsnoterte selskaper. Disse
medlemmer vil ikke at staten skal skyte inn noe mer kapital
i selskapet før børsintroduksjon, men viser til
sine forslag om at selskapet selv skal disponere hele inntekten
ved salget av 35 pst. av selskapets nåværende
verdi.
Disse medlemmer tar
Regjeringens orientering til orientering, men ser ingen betydning
for den foreliggende saks hovedspørsmål, nemlig
børsnotering og delprivatisering av selskapet.
Disse medlemmer viser
til at hvis delprivatiseringen og børsnoteringen overlates
til selskapet selv, vil det ikke medføre noen særlige
administrative eller økonomiske konsekvenser for staten.
Disse medlemmer mener
at selskapets organisasjonsstruktur bør bestemmes av selskapets
organer etter forslag av styret og ser ingen grunn til å fremsette synspunkter.
Disse medlemmer viser
til sine merknader og fremmer følgende forslag:
«Stortinget godkjenner at Samferdselsdepartementet får
fullmakt til å treffe de nødvendige beslutninger
slik at det etableres en statlig "gylden" aksje i Telenor AS og
slik at Telenor AS gis adgang til å foreta en nyemisjon
av aksjer og børsnoterte selskaper basert på at etter
dette utgjør statens nåværende eierandel
55 pst. av aksjene, befolkningen er gitt 10 pst. av aksjene og salgsinntektene
av de resterende 35 pst. tilfaller selskapets egenkapital, etter
at det er gitt rabatt ved aksjetegningen for ansatte og småsparere,
samt gitt adgang til et moderat og fornuftig opsjonsprogram for
ansatte, særlig nøkkelpersonell.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er styrets oppgave ut fra forretningsmessige hensyn å vurdere
hvilke behov selskapet har for emisjon og at det ikke er Stortingets
oppgave å ta stilling til omfanget av emisjoner i Telenor.
Det må være Telenors strategier og investeringsplaner
som avgjør omfanget av emisjoner.
Disse medlemmer vil understreke
at det ikke er aktuelt for staten å delta i framtidige
emisjoner i selskapet.
Disse medlemmer har merket seg
at telebransjen gjennomgår store strukturelle endringer
ved globalisering av markedene og konvergens på teknologisiden.
Det kan derfor bli nødvendig for Telenor å inngå fusjoner
og strategiske allianser med krysseierskap. Å opprettholde
krav om en statlig eierandel på 51 pst. kan avskjære
Telenor fra denne type samarbeid. Disse medlemmer vil
vise til at store deler av Telenors virksomhet befinner seg utenlands
og er eksponert for betydelig risiko. Å opprettholde en
høy statlig eierandel medfører at man eksponerer
store statlige verdier for betydelig risiko, noe som ikke er tilrådelig.
Disse medlemmer mener derfor
at staten på sikt skal selge seg helt ut av Telenor.
Disse medlemmer foreslår
at punkt 2 i forslag til vedtak skal lyde:
Disse medlemmer menet at det
er av generell viktighet å skille regulatørrollen
fra statlig tjenesteproduksjon.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
et sterkt Telenor og viser til at et klart flertall bestående
av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti i Innst. S. nr. 284 (1995-1996) sier at "Telenor også i
framtiden skal være et viktig redskap for å sikre landsdekkende
tjenester og oppfylle samfunnspålagte oppgaver".
Dette medlem vil også peke
på at brukerne har betalt oppbygging av den infrastruktur
som Telenor eier.
Dette medlem ser eierstyring
som et av virkemidlene for å nå de samfunnsmessige
målsettingene vi har med telepolitikken.. Det er også verdt å merke
seg at også departementet i proposisjonen erkjenner at
endring av eierforma ”kan føre til at lokaliseringsmessige omsyn
får mindre fokus.” Dette medlem ser
dette som en viktig side ved telepolitikken med målsetting om å ta
hele landet i bruk. Eierstyring innbærer ikke politisk
daglig styring, men at det er mulig å bruke eierskap for å nå overordnede
målsettinger.
Dette medlem har registrert at
Telenors ledelse i lengre tid har ønsket en delprivatisering,
men konstaterer at det bedriftsledelsen mener er best for Telenor ikke
nødvendigvis er det beste for det norske samfunn. Det har
fram til nå vært holdningen i det politiske miljø. Dette
medlem ser proposisjonen vi nå behandler som en
helomvending, og hvor det foretas en ren avskrift av selskapets ønsker.
Ledelsen i Telenor får forvalte fellesskapets verdier som
de ønsker.
Dette medlem viser til at da
Televerket ble omdannet til aksjeselskap gikk så vel Arbeiderpartiet som
Kristelig Folkeparti og Venstre inn for at bedriften skulle videreføres
som heleid statlig aksjeselskap, mens Senterpartiet gikk inn for å opprettholde
Televerket som forvaltningsbedrift.
Dette ble understreket i forrige stortingsperiode
av så vel Arbeiderpartiet som Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Disse partier gikk også til valg for denne stortingsperiode
på at Telenor skulle opprettholdes som heleid statlig aksjeselskap.
I Telecom Revy for 21. august 1997 sier Senterpartiets
talsmann Magnus Stangeland at han er "livredd for privatisering
av Telenor".
I samme avis er May Helen Molvær Grimstad
intervjuet på vegne av Kristelig Folkeparti og det står å lese:
«Partiet holder på at Telenor skal være
et 100 pst. statlig eid selskap, men Grimstad åpner likevel
døren på gløtt:
– Om
det skal være det for all fremtid, det har jeg ikke noe
fasitsvar på.»
Dette medlem konstaterer at redselen
og perspektivet "all fremtid" varte i 1 år og 3 måneder.
Da inngikk sentrumspartiene budsjettforlik med Fremskrittspartiet
og Høyre og gravla sine løfter til velgerne uten
verken å spørre velgerne eller en gang ha en debatt i
sine partier.
Dette medlem viser til den karakteristikk
som Arbeiderpartiets tidligere samferdselspolitiske talsmann Karl
Eirik Schjøtt-Pedersen ga om dette linjeskiftet i en debatt
om telepolitikken i Stortinget 24. mars 1998:
«En ting er standpunktet. Men hva forventer disse partier å ha
igjen av troverdighet. Nok en gang ser vi at de i valgkampen fortalte
velgerne en ting, mens de prinsippene de da hevdet nå er
sporløst forsvunnet. Hva er igjen av politisk ærbarhet?»
Dette medlem konstaterer at Arbeiderpartiet
i denne sak har fulgt i sentrumspartienes fotspor, lovet en ting,
brutt løftene og heller ikke Arbeiderpartiet har gjennomført
en grunnleggende debatt om temaet.
Dette medlem deler de synspunkter
Schjøtt-Pedersen ga uttrykk for i denne debatt om "at det
tidligere Televerket, nå Telenor, har vært og
fortsatt skal være et viktig redskap", og konklusjonen:
«Nettopp derfor er det Arbeiderpartiets syn at Telenor
skal videreføres som et heleid statlig aksjeselskap. Det
er dette som gir klarest statlig styring av utvikling innen dette
stadig viktigere samfunnsområdet. Selv en liten privat
eierandel vil vesentlig svekke statens mulighet for eierstyring.»
Dette medlem er av den oppfatning
at det er i kombinasjonen av regulatoriske ordninger og eierstyring
av Telenor at vi kan sikre en telepolitikk hvor vi kan nå de
samfunnsmessige målsettinger. Eierstyring oppnår
vi kun med 100 pst. statlig eierskap.
I dagens telemarked skjer det raske endringer,
og det er viktig at Telenor har rammebetingelser som gjør
at selskapet kan fungere i forhold til telemarkedet. Det ville derfor
være nødvendig med en oppkapitalisering av selskapet,
og det kunne skjedd ved statlig bidrag. Men dette medlem savner
i proposisjonen en klar strategiplan for selskapet.
Dette medlem ser det som svært
uheldig at selskapet splittes opp, og at Bravida og Katalog skilles
ut. Bravida har om lag en tredjepart av de ansatte. Det legges
nå opp til en fusjon hvor Telenor i første omgang skal
eie 48 pst. aksjene, innen to år skal det reduseres til
en tredjedel av aksjene og ved børsnotering i løpet av
3 – 5 år skal det ytterligere reduseres. Det innebærer at
Telenors eierandel i denne vesentlige del av virksomheten forsvinner
eller blir redusert til å være av liten innflytelse.
Disse arbeidsplassene vil være svært utsatte.
Det er likeledes verdt å merke seg
at ved denne fusjon vil ledelsen i selskapene bli tildelt aksjer.
Mens man i morselskapet forsøker å unngå ukulturen,
får den blomstre i de utskilte selskaper.
Dette medlem er bekymret for
den frontrolle Telenor har for utvikling av teleteknologi i Norge,
og det samfunnsansvar som Telenor innehar. Telenor har hatt og har
en viktig rolle i forhold til næringspolitikk og distriktspolitikk,
både ved at de legger til rette for viktige rammebetingelser
og at Telenor som selskap har mange ansatte i Distrikts-Norge.
Ved delprivatisering gir staten fra seg et viktig
virkemiddel. Ved delprivatisering som ikke gir staten I flertall
mister staten muligheten til ensidig å kunne endre selskapets
vedtekter.