I dokumentet fremmes følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen utarbeide en nasjonal strategi for bygging av minimum
20 000 billige boliger for ungdom de kommende ti årene.
2. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake
med forslag om å skille ut en egen avdeling av Husbanken
for Oslo, som får frihet og virkemidler tilpasset den helt
spesielle situasjonen på boligmarkedet i hovedstaden."
Innledningsvis peker forslagsstillerne på at
stadig flere unge har problemer med å komme inn på boligmarkedet.
Dette skyldes at inngangsbilletten på boligmarkedet er
svært høy, særlig i de store byene.
Forslagsstillerne viser til at bygging av nye
leiligheter for unge etablerere med fullt akseptabel størrelse, standard
og arkitektonisk utforming til en overkommelig pris uten tvil er
mulig i dag. Rimelige leiligheter for førstegangsetablerere
bygges imidlertid omtrent ikke i Norge, selv om behovet er udiskutabelt.
I dokumentet vises det til at Stortinget ved
en rekke anledninger har behandlet boligpolitikken, senest i forbindelse
med St.meld. nr. 49 (1998-1999) om boligetablering for unge og vanskeligstilte
og i de to siste statsbudsjettene.
Forslagsstillerne mener at Boligutvalget, som
skal legge fram resultatet av sitt arbeid innen utgangen av 2001
vil bli en viktig premissleverandør for en mer offensiv
boligpolitikk. Men forslagsstillerne ser det som ønskelig
og nødvendig allerede nå å iverksette
tiltak for å avhjelpe mangelen på billige boliger
for ungdom. Husbanken har nylig beregnet at det er behov for minst
20 000 nye slike boliger de neste ti årene. I Oslo alene
er det anslått behov for 1 200 nye etablererboliger pr. år
de neste 15 årene. Situasjonen i hovedstaden står
derfor i en særstilling som krever spesiell oppmerksomhet.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunnen be Regjeringen
ta et raskt og bredt initiativ for å utarbeide en nasjonal
strategi for bygging av minimum 20 000 billige boliger for ungdom
de kommende ti årene.
Det offentliges rolle må først
og fremst være å bli en langt mer aktiv tilrettelegger
i dag. Det kan dokumenteres at det til og med sentralt i storbyene
våre er mulig å få til bygging av billige
ungdomsboliger uten subsidiering, dersom det offentlige utviser
den nødvendige politiske vilje, og disponerer tomtearealet
i tråd med mål om bygging av boliger i en gitt
prisklasse. Selve utbyggingen, forvaltningen og eierformen bør
skje i et mangfold av løsninger.
I dokumentet nevnes en rekke viktige momenter
som Regjeringen bes ta inn i en strategi for 20 000 billige ungdomsboliger.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen
og Lodve Solholm, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ruth Stenersen, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Erna
Solberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra Sosialistisk
Venstreparti, Helge Bjørnsen, viser til at det
i denne stortingsperioden er blitt lagt fram fire stortingsmeldinger
vedrørende prioriterte boligpolitiske områder:
St.meld. nr. 49 (1997-1998) Om boligetablering
for unge og vanskeligstilte, omhandler tiltak som skal legge forholdene
bedre til rette for ungdom og andre utsatte grupper som skal etablere
seg på boligmarkedet. I Innst. S. nr. 100 (1998-1999) presiseres
det at det er behov for å forsterke kommunenes arbeid med boligspørsmål
overfor vanskeligstilte.
I St.meld. nr. 50 (1998-1999) Utjamningsmeldinga, blir
det også understreket at det er viktig med boligpolitiske
tiltak.
I stortingsmeldingen om Husbankens virksomhet
i 1996-1997, St.meld. nr. 14 (1998-1999), fastslås det
at Husbanken må kunne tilby finansiering også ved nybygging
i storbyene og pressområdene. St.meld. nr. 28 (1997-1998)
Oppfølging av HABITAT II - Om miljøhensyn i bolig-
og byggesektoren, inneholder også en helhetlig vurdering
av bolig- og bygningspolitikken i lys av målene om en bærekraftig
samfunnsutvikling.
Komiteen viser til at boligpolitikken
har vært sentral i komiteens arbeid, og at mange av synspunktene som
er fremmet i Dokument nr. 8:68 (1999-2000) har vært drøftet,
men at det også er nye elementer som bør diskuteres.
Blant annet har komiteen i likhet med forslagsstillerne
påpekt at boligsituasjonen i Oslo og andre store byer er
bekymringsfull, særlig for unge og vanskeligstilte.
Komiteen viser til vedtaket i
forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 49 (1997-1998) om å nedsette
et boligutvalg. Komiteen vil i likhet med forslagsstillerne
understreke at dette utvalgets arbeid blir viktig. Komiteen uttalte
i forbindelse med forslaget om Boligutvalget, at de boligpolitiske
tiltakene som var nødvendige, ikke måtte stilles
i bero selv om det ble nedsatt et utvalg.
Komiteen viser til at det i forslaget
til statsbudsjett for 2001 er lagt inn økte ressurser til
Husbanken, både som boligtilskudd, økning i antall
etableringslån og kjøpslån.
Komiteen viser også til
de ulike boligtiltakene som kommunal- og regionalminister Sylvia
Brustad har lagt fram i løpet av sommeren. Komiteen vil særlig
vise til at de fem største byene er invitert til å delta
i et fireårig utviklingsarbeid som skal sikre at de bostedsløse
får et helhetlig hjelpetilbud, der boligpolitiske virkemidler
knyttes sammen med aktuelle helse- og sosialtjenester.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. S. nr. 35
(2000-2001) der disse medlemmer støttet
forslaget om en tilleggsbevilgning på 55 mill. kroner på budsjettet
for år 2000 for å skaffe boliger til bostedsløse.
Komiteen viser videre
til at komiteen har til behandling Dokument nr. 8:23 (2000-2001)
fra stortingsrepresentantene Jan Petersen, Sverre J. Hoddevik og
Erna Solberg om å omgjøre Husbanken til en bank for
førstegangsetablerere.
Når det gjelder Husbankens organisering
og øvrige tiltak fra Regjeringens side, viser komiteen til
brev av 9. oktober 2000 fra kommunal- og regionalministeren, som
er tatt inn som vedlegg til innstillingen.
Med hensyn til de konkrete forslagene som er
fremmet i dokumentet, mener komiteen at Boligutvalget må legge
fram sine forslag i 2001 før det kan bli aktuelt å legge
en nasjonal strategi for bygging av billige boliger i løpet
av en ti-årsperiode. Og også Husbankens rolle
vil bli vurdert i forbindelse med Boligutvalgets arbeid. Komiteen viser
til at det innen Husbankens avdelingskontor for Østlandet
er opprettet en egen seksjon som har til oppgave å forestå et
nært samarbeid med kommunene og utbyggerne i denne regionen.
I tillegg tas det sikte på å oppnevne et eget
avdelingsstyre for Husbankens virksomhet på Østlandet.
Komiteen vil på denne
bakgrunn foreslå at Dokument nr. 8:68 (1999-2000) vedlegges
protokollen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener ut fra dette at det
er lite hensiktsmessig å opprette en separat avdeling av
Husbanken bare for Oslo.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener situasjonen i Oslo likevel er så boligpolitisk
spesiell at Husbankens organisering bør gis en selvstendig
vurdering. Disse medlemmer forutsetter derfor at
dette spørsmålet tas opp særskilt i tilknytning
til arbeidet i Boligutvalget og i innstillingen derfra.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at det er et enormt behov for bygging av flere billige
utleieboliger og at det også er behov for få i
gang bygging av nøkterne, rimelige eieboliger. Mangelen
på slike boliger er av de største og mest alvorlig
velferdsproblemene i Norge. Dette medlem vil vise
til Sosialistisk Venstrepartis forslag i Dokument nr. 8:74 (1998-1999),
til egne forslag i Budsjettinnstilling S. I (1999–2000)
om bygging av 3 000 utleieboliger til halv pris hvert år
i 5 år og Innst. S. nr. 100 (1998-1999) om boliger for
unge og vanskeligstilte. Det vises også til Dokument nr.
8:68 (1999-2000) om en tilleggsbevilgning på budsjett for
2000 for å skaffe boliger til bostedsløse. Stadig
flere unge og folk med vanlige inntekter tvinges inn i en situasjon der
de verken har råd til å leie eller eie, eller
tvinges til å stifte gjeld langt utover det forsvarlige
for å skaffe seg bolig. Dette gjør at myndighetene
må gripe inn med aktive virkemidler som kan bedre situasjonen raskt,
og hindre at stadig flere kommer i gjeldskrise eller blir uten bolig.
Dette medlem mener at hovedproblemet
i det norske boligmarkedet er den store mangelen på sosiale utleieboliger.
Alle naboland det er naturlig å sammenligne seg med har
flere ganger så mange slike boliger som Norge. Bare 4 pst.
av norske boliger er sosiale utleieboliger; dvs. at de er subsidiert
og tildelt etter behov. I våre naboland er leiemarkedet
mye større. EU landene har i gjennomsnitt 18 pst. slike
boliger (Kilde:Paul Balchin. ”Housing Policy i Europe 1996”). Sverige
har ca. 22 pst. slike boliger, Danmark 18 pst. og Finland 14 pst.
I tillegg er vi dårligst på studentboliger. Dekningen
er bare ca. 14 pst. på landsbasis. Dette øker
prispresset og det blir ekstra stort der boligmarkedet ellers er
presset av økt tilflytting. Andre nordiske land har alle
en langt sterkere satsing på boligpolitikk enn Norge, og
bruker til dels flere ganger så mye på både
på tilskudd og bostøtte.
En undersøkelse gjort av Norsk Byggforskningsinstitutt
viser at behovet for boliger til unge og vanskeligstilte er på ca.
30-50 000 i de nærmeste åra. Regjeringen sier
i et brev til Kommunalkomiteen 12. februar 1999 at det er behov
for 2 000-5 000 boliger pr. år de neste 5 åra,
og peker på at behovet antakelig vil øke. Da må noe
gjøres raskt. Staten har de siste år redusert
sine boligpolitiske virkemidler kraftig. Den sosiale boligpolitikken
er nesten borte og det har ført til at det er stor mangel
på rimelige og nøkterne boliger. Statens engasjement
gjennom Husbanken er redusert fra 5,3 mrd. kroner i 1993 til 1,9
mrd. kroner i 1999. Støtten er redusert med nesten 70 pst.
fra 1994. Fjerning av rentesubsidier har ikke blitt veid opp av økning
i bostøtte eller økning av tilskuddene til utleieboliger.
Verken tilskudd eller låneramme har gjort det mulig å sørge
for at det finnes nok boliger til folk med dårlig råd.
Dette medlem er enig med forslagsstiller
i at det er viktig å få i gang samarbeid mellom
utbyggere og myndigheter for å kunne tilby nøkterne
og rimelige boliger også uten subsidiering, og at dette
ville bidra positivt i boligmarkedet. Imidlertid vil det ikke løse problemet
for de vanskeligstilte og de med små inntekter. Markedet
vil aldri skaffe boliger til folk med dårlig råd.
Myndigheten har forsømt seg i mange år og må nå ta
et ansvar for å rette dette opp.
All erfaring fra andre land viser at det er
de billige utleieboligene, som løser de meste av slike
boligbehov, og at det er denne store ubalansen i det norske boligmarkedet
på dette området som rammer unge og vanskeligstilte
tyngst.
Dette medlem vil påpeke
at det er knapt med tomteareal mange steder der boligbehovene er
størst. Det blir derfor viktig at reguleringsmyndigheten
sørger for at ledig areal benyttes til nøkterne
og billige boliger framfor prosjekter som er myntet på de
som vil klatre i bolighierarkiet og bruke boligen som en finansiell plassering
av penger. Bygging av flere slike prosjekter driver prisene opp,
legger beslag på nødvendig areal, og bidrar ikke
til å løse boligbehovet til de som nå har problemer
med å komme seg inn på boligmarkedet, eller står
i fare for å miste boligen sin fordi det blir for dyrt.
Det blir derfor viktig at statlige og kommunale
myndigheter setter fokus på å få løst
disse oppgavene. Det krever en bevisst areal- og reguleringspolitikk,
praktisk samarbeid med utbyggere og politisk prioritering av de investeringene
som må til. Statens oppgave er først og fremst å gi
kommunene optimale rammer og de rette betingelser for å løse
oppgaven.
Dette medlem er enig med forslagsstiller
i at det kan være behov for å lovhjemle adgang
til å ta i bruk leiligheter som har stått tomme
over en viss tid.
Dette medlem vil vise til forslag
fra Sosialistisk Venstreparti om at minst 10 pst. av boligmassen
må være billige utleieboliger og det må bygges
minst 3 000 flere slike boliger i året fram til 2010. Dette
vil kreve en økning i boligtilskuddene på ca.
1 mrd. pr. år de nærmeste åra og vil
være en viktig investering i den delen av boligmassen som
Norge mangler.
Dette medlem vil komme tilbake
til forslag om dette i budsjett for 2001.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:68 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum og May Britt Vihovde
om strakstiltak for bygging av billige boliger for unge i etableringsfasen
- vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 19. mai om ovenstående
og spesielt Kommunalkomiteens ønske om departementets vurdering
av to hovedpunkter forslaget:
Generelt vil jeg si meg enig i mange av de problemstillinger
som forslagsstillerne har tatt opp. Umiddelbart etter jeg ble utnevnt
til Kommunal- og regionalminister tok jeg tak i spørsmålet
om rimelige boliger for ungdom. 21. juni arrangerte departementet
et samråd med representanter for ungdomsorganisasjoner,
kommuner, utbyggere, boligsamvirket, Husbanken, mfl for å få fram
gode ideer og initiativ til rimelige boliger for ungdom. Samrådet
ble godt mottatt av deltakerne og det kom fram en rekke gode forslag.
Med bakgrunn i dette og andre synspunkter og
erfaringer, ikke minst fra Husbanken, la jeg under tittelen Solidarisk
boligpolitikk 5. juli fram en liste over 17 tiltak som jeg som statsråd
ville gå inn for å få gjennomført,
dels i sammenheng med budsjettforslaget for 2001 og dels innenfor
rammen av behandlingen av tidligere stortingsdokumenter og regjeringens
ansvar for gjennomføringen av boligpolitikk. Jeg la også sterk
vekt på kommunenes tradisjonelle ansvar for en aktiv lokal boligpolitikk
og ga dette utrykk i form av 15 punkter. Vedlagt følger
et sett eksemplarer til orientering for Kommunalkomiteens medlemmer.
Som det framgår er det en rekke felles punkter i min tiltaksliste
og i dok 8:68.
En rekke av punktene i tiltakslisten er det
arbeidet videre med bla i regjeringens forslag til statsbudsjett for
2001 er en rekke av forslagene konkretisert. Det gjelder ikke minst
forslaget til utlånsramme for Husbanken som foreslås økt
med i alt 2 mrd kroner til i alt 13 mrd kr. Dette vil gi rom for
betydelige økninger for lån til nybygg for ungdom
og andre og sterk økning i antallet av etableringslån
og kjøpslån. Husbankens karakter av en bank for
første gangs boligetablering vil derved bli ytterligere
styrket.
Videre foreslår regjeringen at aktivitetsnivået
for boligtilskuddet økes med 152 mill kr. Dette vil gi
rom for tilsagn om tilskudd til 750-1000 flere boliger i 2001 enn
i de senere år. Samlet tilsagnsramme for boligtilskudd
vil være 641 mill kr som nettopp tar sikte på å stimulere
til økt innsats for rimelige boliger for ungdom. Det er
derfor skapt rom for tilskudd til opp mot 2000 rimelige boliger
for ungdom i år 2001. For senere år bør
dette trappes ytterligere opp i tråd med ønsker Stortinget
tidligere har uttalt. Her ligger det en utfordring til først
og fremst kommunene om å få fram gode og rimelige
prosjekter, gjerne i samarbeid med boligsamvirket eller andre organisasjoner
og bedrifter.
I tråd med opplegget i St. melding
nr. 49 (1997-98) og Stortingets behandling av denne legger jeg stor
vekt på at innsatsen bygger på gode handlingsplaner
i kommunene. Her er for øvrig Husbanken godt i gang med oppfølging
overfor kommunene. Det er således i listen over tiltak
i og utenfor budsjettforslaget lagt et godt og realistisk opplegg
for økt innsats for ungdomsboliger.
Jeg vil i denne sammenheng også nevne
at det under Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementets budsjett
er lagt fram forslag om en økning av tilskuddsrammen som
innebærer en ytterligere økning i antall nye studentboliger,
fra 816 i inneværende år til ca 1000 i 2001.
Samlet vil jeg hevde at regjeringen med sitt
budsjettopplegg for 2001 har lagt opp en nasjonal strategi for bygging
av rimelige ungdomsboliger som vil gi flere rimelige ungdomsboliger
enn det som er skissert i dok. 8:68. Regjeringens ambisjon er derfor
at vi bør kunne komme opp på et nivå klart
over 2000 rimelige boliger for ungdom pr år. Fastlegging
av dette til et bestemt antall boliger over ti år slik
som i forslag 8:68 til stortingsrepresentantene Dørum og
Vihovde, tror jeg er lite hensiktsmessig da staten etter den vedtatte
rollefordeling i boligpolitikken har ansvaret for å legge
de finansielle rammene, mens det er opp til kommunene og private
utbyggere å forestå planlegging, bygging, drift
og eierskap for slike boliger. De faktiske tall for det enkelte år
bør fortsatt fastlegges i de årlige budsjetter og
må ses i lys av tilgangen på aktuelle prosjekter
fra kommuner og andre.
Jeg håper i denne sammenheng at Kommunalkomiteen
vil kunne slutte seg til det opplegg som er lagt i budsjettforslaget
for neste år, og at jeg, så snart Stortinget har
avsluttet budsjettbehandlingen, kan gå ut til kommunene
med melding om de tilgjengelige ressurser og oppfordring til aktiv
bruk av disse.
Til spørsmålet om en egen
avdeling for Husbanken for Oslo, som får frihet og virkemidler
tilpasset den spesielle situasjonen på boligmarkedet i
hovedstaden, har jeg følgende merknader:
– Jeg er
enig i at boligsituasjonen i Oslo-området krever spesiell
oppmerksomhet og dette framkom også under samrådet
i juni og er et sentralt punkt på min liste over forslag
til tiltak. Jeg har i tillegg hatt et eget, nyttig møte
med byråden for byutvikling i Oslo hvor det arbeides videre
med en del utvalgte spørsmål.
– Husbanken har en sentral rolle
i å følge opp boligbygging m.v. i Oslo med aktuelle
virkemidler. Vi går således inn for at Husbanken
i Oslo-området kan stå friere i sine kostnadsvurderinger
og at låne- og tilskuddsutmåling blir tilpasset
deretter slik at kravene til egenkapital blir overkommelig. Jeg
kan opplyse at det er opprettet en egen seksjon innenfor Husbankens
avdelingskontor for Østlandet som har til oppgave å forestå et
nært samarbeid med kommunene og utbyggere i denne regionen.
Det tas i tillegg sikte på å oppnevne et eget
avdelingsstyre for Husbankens virksomhet for Østlandet.
En separat avdeling av Husbanken for bare Oslo og med eget regelverk
vurderer jeg som lite hensiktsmessig. De hensyn som det pekes på i
forslaget er vel ivaretatt av Husbanken i dag og med de regelverksendringer
som jeg allerede har tatt initiativ til. Jeg kan forsikre komiteen
om at regjeringen til enhver tid vil påse at Husbanken
er hensiktsmessig organisert i forhold til de prioriterte oppgaver.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 30. november 2000
Berit Brørby
leder |
Aud Gaundal
ordfører |
Erna Solberg
sekretær |