Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen utarbeide en nasjonal strategi for bygging av minimum 20 000 billige boliger for ungdom de kommende ti årene.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med forslag om å skille ut en egen avdeling av Husbanken for Oslo, som får frihet og virkemidler tilpasset den helt spesielle situasjonen på boligmarkedet i hovedstaden."

Innledningsvis peker forslagsstillerne på at stadig flere unge har problemer med å komme inn på boligmarkedet. Dette skyldes at inngangsbilletten på boligmarkedet er svært høy, særlig i de store byene.

Forslagsstillerne viser til at bygging av nye leiligheter for unge etablerere med fullt akseptabel størrelse, standard og arkitektonisk utforming til en overkommelig pris uten tvil er mulig i dag. Rimelige leiligheter for førstegangsetablerere bygges imidlertid omtrent ikke i Norge, selv om behovet er udiskutabelt.

I dokumentet vises det til at Stortinget ved en rekke anledninger har behandlet boligpolitikken, senest i forbindelse med St.meld. nr. 49 (1998-1999) om boligetablering for unge og vanskeligstilte og i de to siste statsbudsjettene.

Forslagsstillerne mener at Boligutvalget, som skal legge fram resultatet av sitt arbeid innen utgangen av 2001 vil bli en viktig premissleverandør for en mer offensiv boligpolitikk. Men forslagsstillerne ser det som ønskelig og nødvendig allerede nå å iverksette tiltak for å avhjelpe mangelen på billige boliger for ungdom. Husbanken har nylig beregnet at det er behov for minst 20 000 nye slike boliger de neste ti årene. I Oslo alene er det anslått behov for 1 200 nye etablererboliger pr. år de neste 15 årene. Situasjonen i hovedstaden står derfor i en særstilling som krever spesiell oppmerksomhet. Forslagsstillerne vil på denne bakgrunnen be Regjeringen ta et raskt og bredt initiativ for å utarbeide en nasjonal strategi for bygging av minimum 20 000 billige boliger for ungdom de kommende ti årene.

Det offentliges rolle må først og fremst være å bli en langt mer aktiv tilrettelegger i dag. Det kan dokumenteres at det til og med sentralt i storbyene våre er mulig å få til bygging av billige ungdomsboliger uten subsidiering, dersom det offentlige utviser den nødvendige politiske vilje, og disponerer tomtearealet i tråd med mål om bygging av boliger i en gitt prisklasse. Selve utbyggingen, forvaltningen og eierformen bør skje i et mangfold av løsninger.

I dokumentet nevnes en rekke viktige momenter som Regjeringen bes ta inn i en strategi for 20 000 billige ungdomsboliger.