Olje- og energidepartementet foreslår
i proposisjonen endringer på statsbudsjettet for 2000.
I tillegg legger departementet fram informasjon knyttet til bruk
av fullmakter under Statens direkte økonomiske engasjement
i petroleumsvirksomheten (SDØE), prosjekter under utbygging
på kontinentalsokkelen, omlegging av energibruk og energiproduksjon,
miljø og estetiske hensyn ved bygging av kraftledninger
og refusjon av dokumentavgift.
Departementet viser til at Stortinget har samtykket
i at Kongen under gitte forutsetninger kan godkjenne nye prosjekter
på kontinentalsokkelen, jf. St.prp. nr. 1 (1999-2000) og
Budsjett-innst. S. nr. 9 (1999-2000). Virkninger på budsjettet
for Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
(SDØE) av disse vedtakene går fram av kap. 2440/5440.
Det er i proposisjonen gitt en orientering om
de prosjektene som er vedtatt under ordningen etter at St.prp. nr.
18 (1999-2000) Om disponering av Statpipe 2/4-S og endringer
av bevilgninger på statsbudsjettet for 1999 m.m. under
Olje- og energidepartementet ble lagt fram.
Det vises i proposisjonen til at Stortinget
har gitt Olje- og energidepartementet fullmakt til å godkjenne vederlagsfri
overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe
der SDØE er en av rettighetshaverne til en annen rettighetshavergruppe,
jf. St.prp. nr. 1 og Budsjett-innst. S. nr. 9 (1999-2000).
I forbindelse med nysalderingen vil det hvert år
bli gitt en samlet orientering til Stortinget om saker der overføring
av eiendomsrett er godkjent det siste året. I perioden
fra nysaldering for 1999, jf. St.prp. nr. 18 (1999-2000) og frem
til utgangen av oktober 2000 er det godkjent følgende to
avtaler om vederlagsfri overføring av statlig eiendomsrett:
Avtale mellom rettighetshaverne i Dunkerque Terminal til Zeepipe
Terminal og avtale mellom rettighetshaverne i Europipe II og Statpipe.
I tillegg er en avtale mellom rettighetshaverne i Sygna og Statfjord
godkjent i juli 1999, men er ikke omtalt i St.prp. nr. 18 (1999-2000).
De foreslåtte endringene i denne proposisjonen
medfører samlet at netto kontantstrøm fra SDØE øker
med 22 028 mill. kroner, fra 76 088 mill. kroner til 98 116 mill.
kroner. Dette gir isolert sett en tilsvarende økning i
overføringen til Statens petroleumsfond. Finansdepartementet
vil i sin nysalderingsproposisjon foreslå endring av kap.
2800 Statens petroleumsfond.
Forslag til ny bevilgning er basert på oppdatert prognose
fra Statoil etter tredje kvartal 2000. Det er for SDØE
lagt til grunn en oljepris på 245 kroner pr. fat som gjennomsnitt
i kontantregnskapet for 2000. Dette innebærer en økning
på 55 kroner pr. fat i forhold til gjeldende budsjett for
2000, der forutsatt oljepris var 190 kroner pr. fat, jf. St.prp.
nr. 61 (1999-2000).
På basis av nye overslag for fjerningsutgifter
i 2000 foreslår departementet at bevilgningen blir redusert med
38 mill. kroner.
Bevilgningen til salg av undersøkelsesmateriale foreslås
redusert med 16 mill. kroner, til 0 kroner.
Videre foreslår departementet at bevilgningen
til salg av publikasjoner blir redusert med 1 mill. kroner.
Departementet foreslår at det ikke
blir trukket inn likviditet i 2000. Under forutsetning av at det
nye energifondet blir etablert i 2001 vil de statlige midlene bli overført
til energifondet i løpet av neste år, og med den nye
organiseringen vil det ikke lenger være overføringer
av bevilgninger mellom budsjetterminer.
Ordningen med refusjon av dokumentavgift ble avviklet
fra 1. januar 1999, jf. St.prp. nr. 1 og Budsjett-innst. S. nr.
9 (1998-1999).
For 2000 ble det nå budsjettert med
utbetalinger på ca. 35 mill. kroner, og det er regnet ut
at det vil gjenstå resttilsagn på ca. 60 mill.
kroner som vil komme til utbetaling i 2001. Dette innebærer
at ca. 50 mill. kroner av tilsagnene så langt er eller
trolig blir frafalt.
Utbyggingen av Åsgardkjeden er nå er
ferdig. Gassproduksjonen fra feltet begynte 1. oktober i år,
med gasstransport gjennom Åsgard Transport og gassbehandling
i Kårstøanleggene. Oljeproduksjonen fra Åsgardfeltet
begynte i mai 1999, og rørledningen Europipe II startet
opp 1. oktober samme år.
Departementet viser til nye investeringsoverslag
for prosjektene i Åsgardkjeden:
(i mill. 2000-kroner)
| St.prp. nr.
53 (1999-2000) | Nytt forslag (august 2000) | Kostnadsøkning |
Åsgardkjeden | 69 655 | 70 285 | 630 |
Kostnadsøkningen på feltet
er på 530 mill. kroner, som i hovedsak er merkostnader
knyttet til arbeidskonfliktene på feltet (streik) sommeren
2000.
Den siste kostnadsøkningen er, for Åsgardkjeden
sett under ett, innenfor den rammen for mulig kostnadsøkning
som Statoil tidligere har orientert om og som ble lagt til grunn
for departementets orientering i St.prp. nr. 53 (1999-2000).
Statoil vil i løpet av våren
2001 legge frem et siste kostnadsoverslag for prosjektene i Åsgardkjeden.
Det er fremdeles Statoils vurdering at de totale utbyggingskostnadene
for de fire prosjektene i Åsgardkjeden vil ligge innenfor
den skisserte rammen for mulige nye økninger.
Overslag for investeringene i Snorre 2-utbyggingen er økt
med 646 mill. kroner i forhold til overslag som lå til
grunn for St.prp. nr. 1. Investeringene er nå vurdert til
14 368 mill. kroner.
Det er i proposisjonen gitt en utredning om
miljøvirkningene av kraftledninger, en oversikt over tiltak for å redusere
miljøvirkningene, forholdet mellom miljø og nærføring
til boliger, kraftledninger og vernet område, og en strategi
som skal legges til grunn for dette forvaltningsområdet
i fremtiden.
Departementet har utarbeidet følgende
strategi for fremtidig behandling av kraftledningssaker:
– I alle
konsesjonssaker om bygging og drift av kraftledninger skal styresmaktene
kritisk vurdere både behovet for anlegget og om det er
mulig å rive gamle ledninger.
– Ut fra estetiske hensyn bør
kraftledninger som hovedregel ikke lokaliseres for nærme
boliger. I slike tilfeller bør også spesielle
verneverdige naturområder eller kulturlandskaper holdes utenom.
– En bør forsøke å ikke
ramme områder som er vurdert som spesielt viktige for det
biologiske mangfoldet, slik som områder av verdi for friluftsliv
og verneverdige kulturmiljøer.
– Ethvert pålegg om kabling
vil bygge på skjønn, der en legger særlig
vekt på sammenhengen mellom miljø, estetikk og
kostnader.
– Ved viktige fuglebiotoper og
ellers der det er registrert sjeldne fuglearter som kan fly inn
i kraftledninger, bør en vurdere spesielle tiltak.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien, lederen
Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Hilde
Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Høyre, Bent Høie
og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet, Magnar Lussand, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim,
har ikke merknader til endringsforslagene.
Ut over de tiltakene som er beskrevet angående
miljø og estetiske hensyn ved bygging av kraftledniger,
vil komiteen også peke på muligheter
for å se flere energikilder i sammenheng. Komiteen viser
til intepellasjonsdebatten i Stortinget den 23. november 2000 etter
intepellasjon fremmet av Tore Nordtun.
Komiteen vil be Regjeringen komme
tilbake med en vurdering av å etablere et system som muliggjør å se flere
energikilder i sammenheng, både i forhold til miljø,
estetikk og sikkerhet for energileveranse og økonomi.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
På statsbudsjettet for 2000 blir det gjort følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål: |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
2440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) |
|
|
22 |
Fjerningsutgifter, reduseres med |
18 000 000 |
|
|
fra kr 20 000 000 til kr 2 000 000 |
|
|
30 |
Investeringer, økes med |
800 000 000 |
|
|
fra kr 21 900 000 000 til kr 22 700 000 000 |
|
2442 |
|
Disponering av innretninger på kontinentalsokkelen |
|
|
70 |
Tilskudd, overslagsbevilgning,reduseres med |
38 000 000 |
|
|
fra kr 70 000 000 til kr 32 000 000 |
|
|
|
Inntekter: |
|
4810 |
|
Oljedirektoratet (jf. kap. 1810) |
|
|
4 |
Salg av undersøkelsesmateriale, reduseres med |
16 000 000 |
|
|
fra kr 16 000 000 til kr 0 |
|
|
5 |
Salg av publikasjoner, reduseres med |
1 000 000 |
|
|
fra kr 2 000 000 til kr 1 000 000 |
|
5440 |
|
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) |
|
|
24 |
Driftsresultat, økes med |
20 900 000 000 |
|
|
fra kr 74 900 000 000 til kr 95 800 000 000 |
|
|
|
|
Spesifikasjon: |
|
|
|
Driftsinntekter |
140 600 000 000 |
|
|
|
Driftsutgifter |
-18 200 000 000 |
|
|
|
Lete- og feltutviklingsutgifter |
-1 700 000 000 |
|
|
|
Avskrivninger |
-16 400 000 000 |
|
|
|
Renter |
-8 500 000 000 |
|
|
|
|
95 800 000 000 |
|
|
30 |
Avskrivninger, økes med |
1 300 000 000 |
|
|
fra kr 15 100 000 000 til kr 16 400 000 000 |
|
|
50 |
Overføring fra Statens petroleumsforsikringsfond, bevilges med |
700 000 000 |
|
80 |
Renter, reduseres med |
100 000 000 |
|
|
fra kr 8 600 000 000 til kr 8 500 000 000 |
|
|
85 |
Renter på mellomsregnskapet, bevilges med |
10 000 000 |
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 1. desember 2000
Tore Nordtun
leder og ordfører |
Aud Blattmann
sekretær |