I dokumentet fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen om at
16 mrd. kroner av salget av eierandel i Telenor settes på Fondet
for forskning og nyskaping.
II
Stortinget ber Regjeringen om at
10 mrd. kroner av salget av eierandel i Telenor investeres i å bedre
skolebygninger, inneklima og informasjonsteknologien i skolen over
en fireårs periode."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Ranveig Frøiland, Sigvald Oppebøen Hansen,
Synnøve Konglevoll, Rune E. Kristiansen, Rikke Lind og Tomas
Norvoll, fra Fremskrittspartiet, Ursula Evje og Ulf Erik Knudsen,
fra Kristelig Folkeparti, Arne Lyngstad og Elsa Skarbøvik,
fra Høyre, Inge Lønning og Petter Løvik,
fra Senterpartiet, Marit Tingelstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf
Reikvam, og fra Venstre, Odd Einar Dørum, viser
til at Telenor nylig er blitt børsnotert og har fått
hentet inn over 15 mrd. kroner gjennom emisjon. Selskapets eierkapital
er utvidet ved å få inn nye eiere, staten har
ikke solgt aksjer. Et av de viktigste formålene var å bringe
inn ny kapital og nye eiere, slik at selskapet kunne utvikle seg
i den internasjonale konkurransen. Prosessen har vært gjennomført
i tråd med Stortingets forutsetninger, men ut fra de rådende
markedsforhold var det ikke tilrådelig å foreta
nedsalg av statlige aksjer. Følgelig er det nå foretatt
en ren emisjon hvor den nyinnbetalte aksjekapital har gått
inn i selskapet som selskapets eiendom. Det er derfor ikke blitt
tilført noen midler til statskassen.
Komiteen viser til at Televerket/Telenor
har stått sentralt i oppbyggingen av norsk teleteknologi
og teleinfrastruktur. Både staten og det norske folk som brukere
har i den forbindelse lagt ned store økonomiske ressurser
over lang tid, noe som har vært sterkt medvirkende til
at Telenor i dag er en viktig teknologisk og industriell motor i
det norske samfunn.
Komiteen viser til at informasjons-
og kommunikasjonsteknologi er blinket ut som et strategisk viktig område
for framtidig verdiskaping, bl.a. i Forskingsmeldingen. Kompetansen
som er bygd opp i tilknytning til Televerket/Telenor, er
en av årsakene til de konkurransefortrinnene Norge har
innenfor visse deler av IKT-forskingen.
Komiteen viser til forslagene
om å bruke inntekter fra salg av Telenor-aksjer til investeringsprogram for
skolebygninger, inneklima og informasjonsteknologi i skolen. Komiteen mener
disse formålene må finne sin plass innenfor de
ordinære kommunale budsjetter. Det vises ellers til den
fireårige handlingsplanen for IKT i utdanningen som ble
lagt fram i januar 2000, og følges opp i neste års
statsbudsjett.
Komiteen har for øvrig
oversendt Dokument 8:89 (1999-2000) til departementet for kommentar.
Statsrådens svar 1. oktober 2000 følger som trykt
vedlegg til innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, viser
til at eventuelle midler ved fremtidige nedsalg må disponeres
innenfor de retningslinjer som gjelder for budsjettarbeidet generelt.
Videre vises det til at eventuelle inntekter ved nedsalg er forutsatt
ført over 90-post, slik at det vil ikke være i
tråd med normal budsjettpraksis å disponere disse
midlene til ordinære utgifter.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre ser
det som naturlig at en del av inntektene fra framtidig statlig nedsalg
i Telenor brukes til å videreutvikle disse konkurransefortrinnene
til beste for hele samfunnet, i form av avsetninger til økt
satsing på forsking innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi.
Disse medlemmer mener at det
vil være naturlig å gjøre dette som del
av en opptrappingsplan for å nå målet
om at Norge i løpet av 2005 skal opp på gjennomsnittlig
minst OECD-nivå når det gjelder forskingsinnsats.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:89 (1999-2000) Forslag
fra stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Øystein
Djupedal og Rolf Reikvam om å investere deler av inntektene
ved salg av Telenor-aksjer i forskning og utdanning - vedlegges
protokollen."
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:89 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentantene Kristin Halvorsen, Øystein Djupedal
og Rolf Reikvam om å investere deler av inntektene ved
salg av Telenor-aksjer i forskning og utdanning - avvises.
Jeg viser til brev av 26. oktober 2000 vedrørende kommentarer
til forslaget i Dok. 8:89 (1999-2000) om å investere deler
av inntektene ved salg av Telenor-aksjer i forskning og utdanning.
"Stortinget ber Regjeringen
om at 16 mrd. kroner av salget av eierandel i Telenor settes på Fondet
for forskning og nyskaping."
Da Fondet for forskning og nyskaping ble opprettet, var
det en forutsetning at fondet skulle finansieres ved salg av statlige
aksjer, jf. Innst. S. nr. 236 (1998-1999). Fondet har imidlertid
aldri vært knyttet eksplisitt til salg av aksjer i bestemte
selskaper. Salg av aksjer er for øvrig et spørsmål
som hører inn under Finansministerens portefølje,
og ikke Kirke-, utdannings- og forskningsministerens.
Regjeringen står fast på sin
målsetting om å få Norges forskningsinnsats
minst opp på OECD-snittet i løpet av fem år. Økt
kapital i Forskningsfondet er et viktig virkemiddel for å få til
denne opptrappingen. Derfor har Regjeringen i forslaget til statsbudsjett
for 2001 foreslått å øke kapitalen i
fondet med 3 mrd. kroner fra 1. januar 2001. Kapitalen blir da på 7
mrd. kroner, slik at man ligger godt an i forhold til Regjeringens ambisjon
om å ha en fondskapital på 10-15 mrd. kroner innen
2005.
"Stortinget ber Regjeringen
om at 10 mrd. kroner av salget av eierandel i Telenor investeres
i å bedre skolebygninger, inneklima og informasjonsteknologien
i skolen over en fire-års periode."
Det er positivt at behovet i skolen for å bedre
inneklima og skolebygninger settes på dagsorden. Byggebransjen
er imidlertid presset, og det må påregnes ventetid
for å få gjennomført prosjekter. En satsing
av det omfang som foreslås vil kunne vise seg praktisk
vanskelig å gjennomføre i løpet av en
fireårs periode.
Når det gjelder informasjons- og kommunikasjonsteknologi
i skolen er det skoleeier, det vil normalt si kommune og fylkeskommune,
som i dag har ansvar for utstyr, infrastruktur og programvare. En
ekstraordinær innsats fra statens side fører til
behov for oppfølging. Etter en fire-femårsperiode
må utstyr fornyes, og det bør derfor foreligge
en plan for videre finansiering.
Økt tilgang til IKT-utstyr - som vil
være veldig positivt for skolene - fører også til økt
behov for personale til drift og vedlikehold. Det er ingen tvil
om at investering i kompetanseøkning for lærerne
er helt avgjørende for at økt satsing på bruk
av IKT i skolen skal lykkes.
Generelt bør satsinger av den størrelsesorden
som foreslås vurderes i en bredere sammenheng knyttet til det
totale budsjettopplegget.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 7. desember 2000
Ranveig Frøiland
leder |
Odd Einar Dørum
ordfører |
Rune E. Kristiansen
sekretær |