Innstilling fra sosialkomiteen om endringer under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2000 m.v. under Sosial- og helsedepartementet

Til Stortinget

Sammendrag

Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler i statsbudsjettet for 2000. Det fremmes forslag om nedsettelse av utgiftene med netto 157,1 mill. kroner. Inntektene foreslås økt med netto 0,2 mill. kroner.

Statlig eierskap til sykehusene

Regjeringen varsler i proposisjonen at statlig eierskap til de fylkeskommunale sykehusene forberedes, og at en sak om dette vil bli fremmet for behandling i Stortinget i vårsesjonen. Det vil da legges frem forslag med nødvendige lovendringer med sikte på statlig overtakelse 1. januar 2002. For perioden fram til den foreslåtte overtakelsen forutsettes det et nært samarbeid med den enkelte fylkeskommune.

Forslagene under enkelte kapitler:

Kap. 600 Sosial- og helsedepartementet

Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med kr 150 000.

Kap. 610 Rusmiddeldirektoratet

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned med 1,75 mill. kroner.

Kap. 614 Utvikling av sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 2,5 mill. kroner.

Post 63 Utvikling av sosialtjenesten og rusmiddeltiltak foreslås forhøyet med 2,5 mill. kroner.

Kap. 616 Statens klinikk for narkomane

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned med kr 800 000.

Kap. 3616 Statens klinikk for narkomane

Post 2 Salgs- og leieinntekter foreslås satt ned med kr 150 000.

Post 60 Refusjon fra fylkeskommuner foreslås satt ned med kr 650 000.

Kap. 660 Krigspensjon

Post 70 Tilskudd, militære foreslås satt ned med 7 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd, sivile foreslås satt ned med 12 mill. kroner.

Kap. 673 Tiltak for funksjonshemmede

Post 65 Psykisk utviklingshemmede med sikringsdom foreslås forhøyet med 3,2 mill. kroner.

Kap. 674 Handlingsplan for funksjonshemmede

Post 60 Tilskudd til assistenter for funksjonshemmede foreslås satt ned med 2,2 mill. kroner.

Kap. 675 Tiltak for eldre og funksjonshemmede

Post 70 Tilskudd til spesielle formål foreslås satt ned med kr 500 000.

Kap. 701 Forskning og forsøksvirksomhet

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 12,6 mill. kroner.

Kap. 705 Kursvirksomhet og stipendier

Post 60 Rekruttering m.m. av helsepersonell satt ned med 1 mill. kroner.

Post 62 Bedriftsinterne videreutdanninger foreslås satt ned med 2 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd til kurs og stipendier til personell innen helsevesenet m.m. satt ned med kr 700 000.

Kap. 710 Statens institutt for folkehelse

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold foreslås forhøyet med 2,3 mill. kroner.

Kap. 711 Statens rettstoksikologiske institutt

Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med 3 mill. kroner.

Kap. 715 Statens strålevern

Post 1 Driftsutgifter foreslås forhøyet med 6,9 mill. kroner.

Kap. 718. Rehabilitering

Post 60 Rehabilitering foreslås satt ned med kr 350 000.

Kap. 719 Helsefremmende og forebyggende arbeid

Post 21 Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren foreslås satt ned med kr 400 000.

Post 70 Handlingsplan mot HIV/AIDS-epidemien og smittevern foreslås satt ned med 1 mill. kroner.

Kap. 730 Fylkeskommunenes helsetjeneste

Post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus m.v. foreslås satt ned med 97 mill kroner.

Post 63 Refusjon godkjente kapitalutgifter foreslås satt ned med 5 mill. kroner.

Post 67 Andre tilskudd foreslås satt ned med 20,18 mill. kroner.

Kap. 731 Rikshospitalet

Post 50 Statstilskudd

Det uttales at Rikshospitalet prognostiserer et underskudd på 165 mill. kroner for 2000. Departementet vil at det skal gjennomføres ytterligere analyser av effektiviseringsmulighetene etter flyttingen til Gaustad, og at det kartlegges bedre hva som vil bli effektene dersom det ikke gis ytterligere bevilgninger. På bakgrunn av en samlet gjennomgang av den økonomiske situasjonen for Rikshospitalet både for 2000 og 2001, vil departementet komme tilbake til Stortinget med en orientering om situasjonen, herunder spørsmålet om eventuelle tilleggsbevilgninger.

Kap. 738 og kap. 3738 Helsetjenesten på Svalbard

Det foreslås at Longyearbyen sykehus får merinntektsfullmakt, dvs. at sykehuset kan overskride bevilgningen på kap. 738 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3738.

Kap. 739 Andre utgifter

Post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren foreslås forhøyet med 2,45 mill. kroner.

Post 64 Tilskudd til RIT 2000 foreslås satt ned med kr 150 000.

Post 65 Kreftbehandling m.m foreslås forhøyet med 2 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd til Norsk Pasientforening m.fl. foreslås satt ned med kr 170 000.

Post 74 Reiseutgifter, turnuskandidater foreslås satt ned med 1,3 mill. kroner.

Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned med 1 mill. kroner.

Post 64 Omstrukturering og utbygging av psykisk helsevesen for voksne foreslås forhøyet med 15 mill. kroner.

Post 65 Utbygging av psykisk helsevern for barn og ungdom foreslås satt ned med 15 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd til forskning, videre- og etterutdanning foreslås satt ned med 1 mill. kroner. Sosial- og helsedepartementet gjør oppmerksom på at det vil komme til utbetaling en lobotomioffererstatning à 100 000 kroner i 2000. Det er ikke avsatt midler på statsbudsjettet for 2000 til denne type erstatninger. Utbetalingen søkes foretatt over kap. 743 post 70. Det uttales at erstatningsutbetalingen vil være på siden av postens formål, men den vil ikke utløse behov for økt bevilgning på posten.

Post 72 Modum Bads Nervesanatorium foreslås forhøyet med 1 mill. kroner.

Kap. 5577 Avgift til staten på apotekenes omsetning

Post 70 Avgift foreslås forhøyet med 6 mill. kroner.

Kap. 5578 Avgift på farmasøytiske spesialpreparater

Post 70 Registreringsavgift foreslås satt ned med 13 mill. kroner.

Post 71 Kontrollavgift foreslås forhøyet med 8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Når det gjelder de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene.

Statlig eierskap til sykehusene

Komiteen har med tilfredshet merket seg at Regjeringen varsler at statlig eierskap til de fylkeskommunale sykehusene forberedes, og at en sak om dette vil bli fremmet til behandling i vårsesjonen 2001. Komiteen har også merket seg at det da vil legges fram forslag med nødvendige lovendringer med sikte på statlig overtakelse 1. januar 2002.

Komiteen er innforstått med at dette er en meget omfattende sak, og vil poengtere viktigheten av at det fram til overtakelsen er et nært samarbeid med den enkelte fylkeskommune.

Komiteen ser det som meget viktig at all virksomhet i sykehussektoren fortsetter som planlagt, samtidig som en gjennom aktivt samarbeid legger grunnlaget for at statlig overtakelse kan skje på en ryddig måte.

Kap. 616 Statens klinikk for narkomane (jf. kap. 3616)

Komiteen har merket seg at antall klienter også i 2000 vil være lavere enn forutsatt. Komiteen vil i likhet med tidligere understreke viktigheten av at kapasiteten for behandlingen av narkomane blir utnyttet best mulig.

Komiteen har i den forbindelse merket seg at departementet har samtykket i at klinikken også kan ta imot enslige klienter i legemiddelassistert behandling samt gravide rusmiddelmisbrukere. Komiteen mener at dette er en riktig beslutning, men vil understreke viktigheten av at Statens klinikk for narkomane fortsatt må ha familiebehandling som primæroppgave.

Kap. 715 Statens strålevern

Komiteen har merket seg at Sosial- og helsedepartementet, Miljøverndepartementet, Fiskeridepartementet og Utenriksdepartementet har samarbeidet om å utarbeide et forslag til oppfølging av Kursk- ulykken når det gjelder intensivert overvåking av radioaktivitet i området og nærmere vurderinger av faren for forurensning og eventuelle konsekvenser for miljø og helse.

Komiteen er enig i at et slikt arbeid er helt nødvendig, ikke minst for å opprettholde tilliten til at norsk sjømat fortsatt er trygg. Komiteen er tilfreds med at det ble lagt vekt på å få fram en god og tillitvekkende informasjon om denne alvorlige situasjonen.

Kap. 731 Rikshospitalet

Komiteen har merket seg at driften ved Rikshospitalet i 2000 vil medføre et betydelig underskudd. Komiteen har også merket seg at departementet raskt skal komme tilbake til Stortinget med en orientering om situasjonen på bakgrunn av en samlet gjennomgang av den økonomiske situasjonen for Rikshospitalet både for 2000 og 2001. Komiteen vil komme tilbake til saken når denne informasjonen foreligger.

Komiteens tilråding

Komiteen viser for øvrig til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I

I statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål: Kroner

Utgifter:

600

Sosial- og helsedepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

150 000

fra kr 152 500 000 til kr 152 650 000

610

Rusmiddeldirektoratet

1

Driftsutgifter, nedsettes med

1 750 000

fra kr 49 125 000 til kr 47 375 000

614

Utvikling av Sosialtjenesten, tiltak for rusmiddelmisbrukere m.v.

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

2 500 000

fra kr 32 800 000 til kr 30 300 000

63

Utvikling av sosialtjenesten og rusmiddeltiltak, kan overføres, forhøyes med

2 500 000

fra kr 156 100 000 til kr 158 600 000

616

Statens klinikk for narkomane

1

Driftsutgifter, nedsettes med

800 000

fra kr 23 180 000 til kr 22 380 000

660

Krigspensjon

70

Tilskudd, militære, overslagsbevilgning, nedsettes med

7 000 000

fra kr 309 000 000 til kr 302 000 000

71

Tilskudd, sivile, overslagsbevilgning, nedsettes med

12 000 000

fra kr 744 000 000 til kr 732 000 000

673

Tiltak for funksjonshemmede

65

Psykisk utviklingshemmede med sikringsdom, forhøyes med

3 200 000

fra kr 35 000 000 til kr 38 200 000

674

Handlingsplan for funksjonshemmede

60

Tilskudd til assistenter for funksjonshemmede, nedsettes med

2 200 000

fra kr 45 000 000 til kr 42 800 000

675

Tiltak for eldre og funksjonshemmede

70

Tilskudd til spesielle formål, nedsettes med

500 000

fra kr 13 200 000 til kr 12 700 000

701

Forskning og forsøksvirksomhet

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

12 600 000

fra kr 96 600 000 til kr 84 000 000

705

Kursvirksomhet og stipendier

60

Rekruttering m.m. av helsepersonell, nedsettes med

1 000 000

fra kr 33 100 000 til kr 32 100 000

62

Bedriftsinterne videreutdanninger, nedsettes med

2 000 000

fra kr 34 000 000 til kr 32 000 000

71

Tilskudd til kurs og stipendier til personell innen helsevesenet m.m, nedsettes med

700 000

fra kr 13 600 000 til kr 12 900 000

710

Statens institutt for folkehelse

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

2 300 000

fra kr 4 900 000 til kr 7 200 000

711

Statens rettstoksikologiske institutt

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 000 000

fra kr 47 593 000 til kr 50 593 000

715

Statens strålevern,

1

Driftsutgifter, forhøyes med

6 900 000

fra kr 46 370 000 til kr 53 270 000

718

Rehabilitering

60

Rehabilitering, nedsettes med

350 000

fra kr 103 300 000 til kr 102 950 000

719

Helsefremmende og forebyggende arbeid

21

Tilskudd til helsefremmende og forebyggende tiltak i helse- og sosialsektoren, kan overføres, nedsettes med

400 000

fra kr 34 000 250 til kr 33 850 000

70

Handlingsplan mot HIV/AIDS-epidemien og smittevern, kan overføres, nedsettes med

1 000 000

fra kr 25 200 000 til kr 24 200 000

730

Fylkeskommunenes helsetjeneste

61

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus m.v., overslagsbevilgning, nedsettes med

97 000 000

fra kr 2 997 000 000 til kr 2 900 000 000

63

Refusjon godkjente kapitalutgifter, nedsettes med

5 000 000

fra kr 288 500 000 til kr 283 500 000

67

Andre tilskudd, nedsettes med

20 180 000

fra kr 46 200 000 til kr 26 020 000

739

Andre utgifter

21

Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan nyttes under post 65, forhøyes med

2 450 000

fra kr 70 500 000 til kr 72 950 000

64

Tilskudd til RIT 2000, kan overføres, nedsettes med

150 000

fra kr 100 300 000 til kr 100 150 000

65

Kreftbehandling m.m., kan overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med

2 000 000

fra kr 221 700 000 til kr 223 700 000

71

Tilskudd til Norsk Pasientforening m.fl., nedsettes med

170 000

fra kr 4 400 000 til kr 4 230 000

74

Reiseutgifter, turnuskandidater, nedsettes med

1 300 000

fra kr 8 600 000 til kr 7 300 000

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helsevern

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

1 000 000

fra kr 24 050 000 til kr 23 050 000

64

Omstrukturering og utbygging av psykisk helsevern for voksne, kan overføres, kan nyttes under post 65, forhøyes med

15 000 000

fra kr 49 000 000 til kr 64 000 000

65

Utbygging av psykisk helsevern for barn og ungdom, kan overføres, kan nyttes under post 64, nedsettes med

15 000 000

fra kr 88 000 000 til kr 73 000 000

70

Tilskudd til forskning, videre- og etterutdanning, kan overføres, kan nyttes under post 60, nedsettes med

1 000 000

fra kr 106 150 000 til kr 105 150 000

72

Tilskudd til Modum bads nervesanatorium, økes med

1 000 000

fra kr 66 800 000 til kr 67 800 000

Inntekter:

3616

Statens klinikk for narkomane

2

Salgs- og leieinntekter, nedsettes med

150 000

fra kr 1 140 000 til kr 990 000

60

Refusjon fra fylkeskommuner, nedsettes med

650 000

fra kr 15 590 000 til kr 14 940 000

5577

Avgift til staten av apotekenes omsetning

70

Avgift, forhøyes med

6 000 000

fra kr 89 300 000 til kr 95 300 000

5578

Avgift på farmasøytiske spesialpreparater

70

Registreringsavgift, nedsettes med

13 000 000

fra kr 51 920 000 til kr 38 920 000

71

Kontrollavgift, forhøyes med

8 000 000

fra kr 31 030 000 til kr 39 030 000

II

Stortinget samtykker i at Sosial- og helsedepartementet i 2000 kan overskride bevilgningen under kap. 738 Helsetjenesten på Svalbard post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekt under kap. 3738 post 2 Salgs- og leieinntekter.

Oslo, i sosialkomiteen, den 7. desember 2000

John I. Alvheim

leder

Bendiks H. Arnesen

ordfører

Are Næss

sekretær