Årsmeldingane frå Noregs Bank,
Kredittilsynet, Statens Banksikringsfond, Statens Bankinvesteringsfond og
Folketrygdfondet følgjer som utrykte vedlegg til meldinga.
Det er i avsnitt 1.2 i meldinga gjort greie for utviklinga på finansmarknaden
i 1999.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt
Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye,
frå Framstegspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen,
frå Kristeleg Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars
Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, frå Høgre, Børge
Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, frå Senterpartiet,
Odd Roger Enoksen, frå Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, frå Venstre, Terje Johansen, og representanten
Steinar Bastesen, viser til merknader under dei einskilde avsnitta
nedanfor.
Stortingsrepresentantane Solberg og Foss har
i Dokument nr. 8:38 (1999-2000) foreslått at Regjeringa skal
gjennomføre tiltak for å sikre fri konkurranse
på marknaden for kommunale tenestepensjonsordningar, jf.
brev frå finansministeren til finanskomiteen datert 28.
april 2000 og finanskomiteen si innstilling, Innst. S. nr. 173 (1999-2000).
I innstillinga uttaler fleirtalet i finanskomiteen,
side 2:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk
Venstreparti, ber departementet i Nasjonalbudsjettet eller på annen
egnet måte høsten 2000 legge frem en vurdering
av konkurransesituasjonen i markedet for kommunale tjenestepensjonsforsikringer
og en vurdering av behovet for tiltak."
Finansdepartementet legg til grunn at det er
mest høveleg å drøfte trongen for eventuelle
tiltak mellom anna i lys av innstillinga til det offentlege utvalet
som vurderer overføringsavtalen. Det er i meldinga gitt
ei oversikt over konkurransesituasjonen i marknaden for kommunale
tenestpensjonsordningar. Oversikta byggjer på opplysningar
frå Kredittilsynet
Finansdepartementet har i hovudsak slutta seg
til dei vurderingane Kredittilsynet har gitt uttrykk for, mellom
anna i høve til problemstillingane knytt til om dei private
livsforsikringsselskapa kan tilby forsikringsmessig dekning av pensjonsytingane
i kommunale ordningar. Departementet har vidare merka seg at ny hovudtariffavtale
for perioden 2000-2002 ikkje stiller krav om at eit pensjonsprodukt
er "tatt til etterretning" i Kredittilsynet ved skifte av forsikringsselskap
eller pensjonskasse. Denne endringa synest å ivareta dei innvendingar
som Konkurransetilsynet og Kredittilsynet har presentert i høve
til hovudtariffavtalen som gjekk ut 30. april 2000.
På generelt grunnlag legg departementet
stor vekt på at det skal vere tilstrekkeleg konkurranse
innanfor alle delar av forsikringsmarknaden, og at det bør
sikrast ein vel fungerande marknad også for kommunale tenestepensjonsordningar,
samtidig som ein tek omsyn til hovudtariffavtalen. Behovet for eventuelle
tiltak vil bli nærare vurdert, mellom anna på grunnlag
av Over-føringsavtaleutvalet si innstilling. Ein søkjer
på denne måten å sikre eit best mogleg
informasjonsgrunnlag for å vurdere korleis marknaden for
kommunale pensjonsordningar verkar.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Ved kongeleg resolusjon 18. juni 1999 blei det
oppnemnt eit utval som skulle kartleggje konkurransekrafta i den
norske finanssektoren. Bakgrunnen for oppnemninga var mellom anna
dei raske endringane som skjer i finansnæringa internasjonalt.
Utvalet blei sett saman av representantar frå styresmaktene,
ulike sentrale institusjonar og organisasjonar, og dessutan nokre
frittståande representantar. Leiar for utvalet var professor
Einar Hope, og innstillinga, NOU 2000:9, blei avgitt til Finansdepartementet
28. mars 2000. Ein nærare omtale av NOU 2000:9 er gitt
i Revidert nasjonalbudsjett 2000, St.meld. nr. 2 (1999-2000).
I Stortinget si innstilling til Revidert nasjonalbudsjett 2000,
Budsjett-innst. S. II (1999-2000), heiter det under punktet knytt
til omtalen av Konkurranseflateutvalet mellom anna:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke betydningen av at
arbeidet med oppfølgingen av kommisjonens tilrådinger
skjer så raskt som mulig, både når det
gjelder de spørsmål som krever nærmere utredninger
og de spørsmål som kan følges opp som
en del av forvaltningens arbeid.
Disse medlemmer
ber derfor Regjeringen gi høyeste prioritet til arbeidet
med oppfølging av Konkurranseflateutvalgets rapport. Det
bør løpende gjennomføres endringer på de
områder dette er mulig, og utredningsarbeid der dette er
nødvendig bør legges opp slik at dette ikke tar
lenger tid enn høyst nødvendig.
Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
Stortinget
ber Regjeringen senest i Nasjonalbudsjettet for 2001 legge frem
en redegjørelse over hvilke regelendringer som er gjennomført
som følge av Konkurranseflateutvalgets rapport, sammen
med en redegjørelse for videre fremdrift for de spørsmål
som krever nærmere utredning."
Jf. òg Innst. S. nr. 220 (1999-2000)
"Innstilling fra finanskomiteen om omprioriteringer og tilleggsbevilgninger
på statsbudsjettet 2000", tilråding XXXXIX og anmodningsvedtak
nr. 539-XLIX.
Eit velfungerande og effektivt finansvesen er
viktig for å realisere overordna mål om velferd
og verdiskaping. For myndigheitene er det ei oppgåve å skape rammevilkår
som motiverer institusjonane til å innrette seg slik at
dette målet blir nådd. Det er likevel institusjonane
sjølve som har ansvaret for å tilpasse seg slik at
dei oppnår lønsam og konkurransedyktig drift.
Den samla politikken på finansmarknadsområdet inneheld
fleire element. Styresmaktene har ei rolle som konsesjonsgivar,
og trekkjer opp retningslinene for konsesjonspolitikken. Ved handsaminga
av konsesjonssaker blir det lagt stor vekt på omsynet til
soliditet og konkurranse. Vidare har staten eigarinteresser i DnB
og Kreditkassen. Retningslinene for eigarskapspolitikken er omtala
i St.meld. nr. 38 (1999-2000) og Innst. S. nr. 245 (1999-2000).
Staten legg òg næringspolitiske rammer,
mellom anna gjennom lovgivinga som er viktig for næringa.
Den raske utviklinga på finansmarknaden,
både i Noreg og internasjonalt, stiller i første
rekkje krav til finansinstitusjonane, men òg til dei rammevilkår
styresmaktene trekkjer opp. Arbeidet med oppfølginga av Konkurranseflateutvalet
si innstilling er gitt høg prioritet i departementet. Departementet
legg stor vekt på at regelverket må vurderast
som ein heilskap for å få sett finansnæringa
sine rammevilkår og konkurranseposisjon i samanheng. Konkurranseflateutvalet
har peika på område knytte til finansmarknaden
som må vurderast nærare, men hadde ikkje som mandat å kome med
konkrete forslag. I oppfølginga av utvalet si innstilling
vil ein gjere dette på ein slik måte at ein oppnår eit
mest mogleg heilskapleg regelverk.
Departementet legg vekt på ei rask
oppfølging av utvalet si innstilling. Som varsla i Revidert
nasjonalbudsjett 2000 vil det skje ved ei todelt oppfølging
av innstillinga. Nokre spørsmål om konkurransekrafta
i norsk finanssektor skal følgjast opp som ein del av arbeidet
i forvaltninga. Det er også sett i verk ei modernisering
av verksemdsreguleringa for livsforsikringsnæringa. Dette
er ei kompleks problemstilling som krev ein breiare lovgjennomgang,
og vil omfatte fleire av dei tilhøva Konkurranseflateutvalet
tok opp. Departementet gav 13. juli 2000 eit lovgivingsoppdrag til Banklovkommisjonen.
I mandatet heiter det:
"Konkurranseflateutvalget har i NOU 2000:9 utredet en
rekke spørsmål knyttet til norsk finanssektors
internasjonale konkurransekraft. Utvalget påpekte i sin utredning
en del fordeler og ulemper som norsk finansnæring har,
sammenlignet med utenlandske aktører. Utvalget har generelt
ikke foretatt så omfattende gjennomgåelse av de
ulike forhold som enkeltvis eller samlet sett kan skape konkurranseulemper,
at det har gitt grunnlag for å komme med konkrete regelverksforslag.
Dette var i samsvar med utvalgets mandat. Utvalget har gitt generelle
anbefalinger om at visse forhold bør utredes nærmere,
og at dette arbeidet gis høy prioritet med sikte på at
norske aktører skal ha tilsvarende konkurransevilkår
som utenlandske aktører har på finansmarkedet.
Finansdepartementet
legger til grunn at det er behov for å foreta de gjennomgåelser
av regelverket for finansinstitusjonene som konkurranseflateutvalget anbefaler.
Departementet ber kommisjonen foreta en slik gjennomgang, samt å fremsette
forslag til regelverksendringer i tråd med konklusjonene
som Banklovkommisjonen kommer til i gjennomgåelsen. Forslagene
må ivareta hensynet både til konkurranse, soliditet
og forbrukervern.
Et område konkurranseflateutvalget
særskilt peker på, er reguleringen av livsforsikringsvirksomhet. Utvalget
viser til at den samlede regulering av livsforsikringsvirksomhet
er bygget på en rekke enkeltreguleringer som er blitt til
over tid og som samvirker med hverandre på ulike måter.
Gjeldende regelverk har etter utvalgets syn etterhvert blitt omfattende
og til dels uoversiktlig, og oppfølgingen av regelverket
legger beslag på store ressurser.
Finansdepartementet
legger til grunn at det er behov for å foreta en bred gjennomgang
av regelverket for livsforsikring. Formålet med en slik
gjennomgang må være å etablere et tidsmessig,
helhetlig regelverk for å sikre norske selskapers rammevilkår
for å møte et større innslag av internasjonal
konkurranse, og for å gi grunnlag for effektiv drift og
et best mulig tilbud til kundene. I gjennomgangen må det
også sees hen til de parallelle behov for revisjon av regelverket
for annen forsikringsvirksomhet som gjennomgangen måtte vise.
Forholdet mellom offentligrettslig regulering og kontraktsregulering
bør gjennomgås. I den utstrekning det er mulig
og hensiktsmessig bør reguleringsforslaget kunne sammenlignes
med hovedtrekk i gjeldende rammeregler i land det er naturlig å sammenligne
seg med. Forholdet til den nye lovgivningen om foretakspensjon og
innskuddspensjon må gjennomgås. Av hensynet bl.a.
til et enhetlig regelverk må det legges vekt på å gjøre
det mulig å konvertere eksisterende kontraktsmasse over
til nytt regelverk.
Det skal legges vekt på å utarbeide
et regelverk for livsforsikring som gir incentiver til en effektiv
drift med god lønnsomhet og soliditet, som sikrer en klar fordeling
av risiko og avkastning mellom kunder og eiere, gir muligheter til å utvikle
nye produkter som kundene etterspør og som ivaretar viktige
kundehensyn, herunder kontoføring og flytterett.
Finansdepartementet
viser til at Banklovkommisjonen etter sitt mandat kan etter behov
knytte til seg eksterne eksperter og/eller gjøre
bruk av referansegrupper e.l., og departementet antar at det vil
kunne være hensiktsmessig å gjøre bruk
av slike muligheter under arbeidet. Dette forutsettes i tilfellet
gjort i samråd med departementet.
Det bes
om at Banklovkommisjonen oversender vurderinger og forslag i samsvar
med ovenstående senest innen utgangen av første
halvår 2001, og at forslagene inngår som en integrert
del av Banklovkommisjonens samlede forslag i sjette utredning."
På enkelte område er det allereie
gjennomført tiltak. Fleire av desse peika Konkuranseflateutvalet òg
på i si innstilling. Finansdepartementet fastsette forskrift
12. mai 2000 nr. 436 om endring av forskrift 25. mars 1991 nr. 214
"Om anvendelse av kapitaldekningsregler på konsolidert
basis m.v". Endringa er omtala i Revidert nasjonalbudsjett 2000,
der det mellom anna heiter:
"Endringen går ut på at det ved
anvendelse av kapitaldekningsreglene på konsolidert basis
skal skilles mellom eiendeler i andre finansinstitusjoner som eies av
forsikringsselskap i konsernet og eiendeler som eies av andre finansinstitusjoner
i konsernet. En slik endring vil sikre likebehandling når
det gjelder forsik-ringsselskaper i og utenfor konsern, uavhengig
av hvordan konsernet er organisert. De lempeligere krav til forsikringsselskapers
krysseie, som tidligere er foretatt, og den endringen som nå er
foretatt, innebærer at faren for konkurransemessige ulemper
for norske forsikringsselskaper, som følge av krysseiebestemmelsene,
er betydelig redusert."
Departementet har i brev til Kredittilsynet
av 21. juni 2000 bedt tilsynet mellom anna vurdere om ein bør halde
fram med krav om 100 pst. vekting av bustadlån mellom 60
og 80 pst. av verdigrunnlaget. I brevet heiter det mellom anna:
"Departementet viser videre til St. meld. nr. 2 (1997-98)
(Revidert nasjonalbudsjett 1998) side 109, hvor det heter:"Som
et bidrag til å sikre finansinstitusjonenes soliditet i
en periode med høy utlånsvekst, særlig
i bankene, har Finansdepartementet besluttet å redusere
omfanget av den særlige begunstigelsen som kapitaldeknings-regelverket
for finansinstitusjoner gir for boliglån, gjennom å senke
grensen for halv risikovekting av boliglån fra 80 pst.
til 60 pst. av forsvarlig verdi-grunnlag. Departementet har videre
besluttet å gi Kredittilsynet retningslinjer for en innstramming
i vilkårene for godkjenning av ny tidsbegrenset ansvarlig
lånekapital, som i hovedsak ikke bør gis dersom kjernekapitaldekningen
er under 7 pst."
Departementet ber Kredittilsynet
vurdere om en fortsatt bør opprettholde krav om 100 pst.
vekting av boliglån mellom 60 og 80 pst. av verdigrunnlaget.
En ber også om en vurdering av vilkårene for godkjenning
av ny tidsbegrenset ansvarlig lånekapital.
De
konkurransemessige sider av evt. regelendringer må være
med i vurderingen."
I Kredittilsynet sitt brev til Finansdepartementet
av 31. august 2000 går det fram at tilsynet tilrår
departementet at:
"Det bør fortsatt være en hovedregel
at institusjoners adgang til å benytte tidsbegrenset ansvarlig
lånekapital for å dekke det generelle kapitalkravet
på 8 prosent, bør være betinget av en
kjernekapital på omlag 7 prosent. Det bør imidlertid
vurderes om retningslinjene for å kunne akseptere en kjernekapital
i underkant av 7 prosent bør utformes slik at det er noe
større forskjell mellom det strenge krav (7 prosent) som
gjelder for finansinstitusjoner med vanlig risiko og minimumskravet
som vil gjelde for finansinstitusjoner med en særlig lav
risiko som følge av en særlig godt sikret eller styrt
låneportefølje. Dersom Finansdepartementet er enig,
vil Kredittilsynet endre praksis slik at 6 prosent kjernekapital
settes som et absolutt minimumskrav, og der det skjønnsmessig
settes et krav mellom 6 prosent og 7 prosent for institusjoner med
vesentlig lavere risiko enn gjennomsnittet. Større differensiering
vil være i samsvar med intensjonene for pillar II i forslaget til
nytt kapitaldekningsregelverk fra Baselkomiteen. Retningslinjene
bør uansett gjennomgås på nytt når nye
regler for kapitaldekning settes i verk fra Baselkomiteen og EUs
side, ventelig i 2003.
De særlige krav om
100 prosent risikovekt for bolig-lån mellom 60 og 80 prosent
bør etter hvert falle bort, slik at det norske regelverket
harmoniseres med det som gjelder i de fleste andre land. På grunn
av den sterke veksten i boligpriser og den sterke kredittveksten,
er det imidlertid ikke nå forsvarlig å fjerne
kravet. Bestemmelsene vurderes på nytt i 2001 i lys av
utviklingen i boligpriser og kredittvekst."
Departementet sluttar seg i hovudsak til Kredittilsynet
sine vurderingar. Saka er til vidare handsaming i departementet,
og vil bli sendt på høring på vanleg måte.
Finansdepartementet fastsette 16. juni 2000
endringar i forskrift 19. februar 1993 nr. 117 "Om pensjonskasser
og pensjonsfond". Dette inneber ei innføring av meldeplikt
for pensjonskassene sine vedtektsendringar som erstatning for og
forenkling av tidlegare prosedyre med godkjenning av Kredittilsynet.
Vedtektene til nye pensjonskasser skal framleis godkjennast av tilsynet. Vidare
blir det stilt krav om at vedtekter og vedtektsendringar skal følgjast
av erklæring både frå advokat og ansvarleg
aktuar når dei blir sende inn til Kredittilsynet.
Komiteen er samd i
vurderingane til departementet om at ei velfungerande og effektiv
finansnæring er viktig for å realisera overordna
mål om velferd og verdiskaping. Finansnæringa
er ei viktig næring i seg sjølv og har samstundes
svært mykje å seie for næringslivet generelt.
Komiteen vil understreka, som
departementet også gjer, at den raske utviklinga i finansnæringa
stiller krav til dei rammevilkår styresmaktene gjev næringa. Dette
var m.a. bakgrunn for at Stortinget ba Regjeringa sette ned eit
utval for å kartlegge konkurranseevna til finansnæringa,
noko som resulterte i NOU 2000:9 Konkurranseflater i finansnæringa.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, viser
til merknadene frå fleirtalet i Revidert nasjonalbudsjett
2000, Budsjett-innst. S. II (1999-2000) der fleirtalet gjev uttrykk
for at Regjeringa må fylgje opp tilrådingane frå Konkurranseflateutvalet,
både når det gjeld spørsmål
som krev nærare utgreiing og dei spørsmål
som kan fylgjast opp som ein del av det arbeid forvaltinga gjer.
Stortinget ba Regjeringa gje høgaste prioritet til arbeidet,
og meinte det løpande burde gjennomførast endringar
på dei områda der det var mogeleg.
Komiteen viser til
at strukturen i norsk finansnæring er i rask endring, og
til at enkelte finansinstitusjonar med verksemd i Noreg har i løpet
av dei siste åra blitt dotterselskap eller filialar av
utanlandske finansinstitusjonar. Dette understrekar kor viktig det
er at Hope-utvalget sine tilrådingar vert fylgde opp.
Komiteen viser også til
at det er samanhang mellom voksteren og sysselsettinga i Europa
på den eine sida, og nærare integrasjon av finansmarknadene
i Europa og auka finansiering frå marknaden på den andre
sida.
Komiteen viser elles til at Konkurranseflateutvalget
si innstilling var samrøystes. Dette medfører
etter komiteen sitt syn at tilrådinga gjev eit godt grunnlag
og utgangspunkt for det vidare arbeidet med å sikre konkurransedyktige
rammevilkår for norsk finansnæring. Komiteen har
merka seg at utvalet på generelt grunnlag går
inn for at regelverk og rammevilkår elles i Noreg skal
vera tilsvarande det som er vanleg i andre land.
Komiteen viser til at Konkurranseflateutvalget uttalar
at regelverk og reguleringsregime må vurderast samla og
i samanhang, utan å vektlegge for sterkt einskilde tilhøve
som isolert sett kan påverke konkurranseevna til dei norske
aktørane. Dette må ikkje medføre at tiltak
på einskildområde vert utsett til heile regelverket
er på plass. Komiteen vil understreke at
det ikkje er naudsynt at alt arbeidet med finanslovgjeving skjer samla.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti,
meiner på denne bakgrunn, at nokre tilhøve må vektleggjast
meir enn andre i den vidare oppfølging av Konkurranseflateutvalget
si innstilling. Fleirtalet viser i den samanhang
til den norske modellen for sikringsfond skil seg frå ordninga
for innskuddssikring i resten av EØS-området,
samtidig har komiteen merka seg at det i EU/EØS-området
er store variasjonar i utforminga av ordningane for innskotssikring.
Dette kan føre til ei konkurranseulempe
i høve til dei utanlandske konkurrentane, for dei bankane
som må betale full avgift. Fleirtalet legg
til grunn at endringar i konkurransesituasjon og bankstrukturen
tilseier at det m.a. må vurderast ut frå eit risikospreiings-synspunkt
om det er naudsynt å oppretthalde to separate sikringsfond
i bankar. Fleirtalet meiner det i denne samanhang
også vil vere på sin plass å vurdera om
andre kredittinstitusjonar enn bankar skal kunne vere medlem av
bankene sitt sikringsfond, ut frå om-synet til å avgrense
risikoen til medlemane.
Fleirtalet viser vidare til regulering
av kjernekapitalkrav for kredittinstitusjonar. Fleirtalet har merka
seg at Konkurranseflateutvalget i si innstilling peikar på at
praksisen for vilkår for å ta opp tidsavgrensa
ansvarleg lånekapital bør vurderast på nytt. Dette
vert grunngjeve med konkurransesituasjonen og at EU-direktivet på dette
området ikkje har noko krav til storleiken på kjernekapital
ved opptak av tilleggskapital. Fleirtalet ber departementet
vurdere om det i staden kan stillast krav til soliditet ut over
minstekrava i kapitaldekningsforskrifta på eit individuelt
grunnlag, slik at institusjonar som har god kontroll med risikoen og
låg risikoprofil ikkje får for strenge og konkurransevridande
rammer.
Fleirtalet viser til regelverket
for kapitaldekningskrav for lån med pant i bustadeigedom
som også Konkurranseflateutvalget har uttrykt bør
vurderast på nytt. Fleirtalet meiner, som
Konkurranseflateutvalget, at praksis bør vurderast på nytt.
Komiteen er kjend med at spørsmålet om tidsavgrensa
ansvarleg lånekapital og vekting av bustadlån
i kapitaldekningsregelverket er sendt på høyring
med frist i januar 2001.
Fleirtalet vil også ta
fram at norske kapitalforvaltningsmiljø ikkje har same
høve til å samordna kompetanse og forvaltningsaktivitet
innanfor finanskonsern som konkurrentar i andre nordiske land. Fleirtalet meiner
forvalting i høve til praksis og lovgjeving i andre EØS-land
bør vurderast.
Fleirtalet viser til at det norske
kapitaldekningsregelverket er strengare utforma enn minstekrava
elles i det aktuelle EU-direktivet.
Fleirtalet har merka seg at departementet
har letta noko på krava i høve til forsikringsselskapa,
og ser fram til ei nærare vurdering av bruken av krysseige-reglane
for forsikringsselskap.
Fleirtalet meiner at departementet,
på bakgrunn av Hope-utvalget si innstilling om egenkapitalkrav
for forsikringsselskapa, må gå gjennom kapitaldekningskrava
for forsikring og blanda konsern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Stortinget ved behandling
av Revidert nasjonalbudsjett 2000 enstemmig vedtok å be
Regjeringen i Nasjonalbudsjettet 2001 legge frem en redegjørelse
over hvilke endringer som er gjennomført, sammen med en
redegjørelse for videre fremdrift for de spørsmål
som krever nærmere utredning.
På denne bakgrunn er disse medlemmer skuffet over
Regjeringens behandling av denne saken. Etter behandlingen av Revidert
nasjonalbudsjett er det ifølge departementets redegjørelse
i Kredittmeldingen kun gjennomført en regelendring som
kan knyttes til oppfølgingen av Konkurranseflateutvalgets
rapport; knyttet til forenkling ved vedtektsendringer for pensjonskasser.
Det ble heller ikke gitt noen redegjørelse i Nasjonalbudsjettet
for 2001, slik Stortinget ba om.
Den omtale av spørsmålet som
er gitt i Kredittmeldingen er på ingen måte dekkende
for Stortingets vedtak om redegjørelse. Omtalen i Kredittmeldingen
er i all hovedsak gjentak av tekst fra gamle dokumenter, og inneholder
knapt noen realiteter.
Disse medlemmer konstaterer at
departementets uttalelser i Kredittmeldingen om at "departementet legger
vekt på en rask oppfølging" og at dette arbeidet "er
gitt høy prioritet i departementet", står i skarp
kontrast til de faktiske forhold.
På denne bakgrunn finner disse
medlemmer det nødvendig å fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet
av mars 2001 legge frem for Stortinget:
1. Forslag om endring
av banksikringsloven som bringer det norske regelverket for sikringsfond
på linje med resten av EØS-området.
2. Sak om endring av kjernekapitalkravene
for kredittinstitusjoner, slik at disse bringes på linje
med EU-kravene på området.
3. Sak om endringer i regelverk og forvaltningspraksis
vedrørende mulighetene norske konsern har for å samordne
forvaltningen av kundemidler i verdipapirfond med den operative
forvaltningen av andre kundemidler, slik at dagens norske forvaltningspraksis
bringes på linje med lovgivning og praksis i andre EØS-land.
4. Sak om endring av regelverket for krysseie
i finansinstusjoner, slik at dette regelverket i sin helhet bringes
på linje med EU-reglene på området.
5. Tidsplan for det videre arbeidet med
oppfølging av Konkurranseflateutvalgets innstilling, samt
for den videre oppfølging av det som er oversendt Banklovkommisjonen
for videre utredning."
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
opptatt av at norsk næringsliv er avhengig av en velfungerende
finansnæring, og vil bidra til rammevilkår som
sikrer dette. Men hovedansvaret for konkurranseevnen til finansnæringen
påhviler næringen sjøl. Dette
medlem understreker imidlertid at som andre næringer
må finansnæringen bidra til fellesskapet. Den
nære historien til norsk finansnæring viser også viktigheten
av at det stilles strenge krav til sikkerhet for kundenes penger.
Dette medlem ber om at også disse
hensyn ivaretas i den videre oppfølgingen av Konkurranseflateutvalgets
innstilling, og tar for øvrig Regjeringens orientering
til etterretning.
I meldinga er det gitt ei oversikt over dei
viktigaste endringane i regelverket på finansmarknadsområdet for
1999, og dessutan ei oversikt over sentrale forvaltningssaker for
same år. Omtalen er i hovudsak avgrensa til 1999, men enkelte
stader har ein ført framstillinga fram utover årsskiftet.
Kredittmeldinga 1998 inneheld òg ei framstilling som på enkelte
punkt omfattar endringar i 1999.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Årsmeldinga 1999 for Noregs Bank blei
handsama og godkjend i hovudstyremøte 29. mars 1999. Etter § 28
i "lov av 24. mai 1985 nr. 28 om Norges Bank og pengevesenet (sentralbankloven)"
skal årsmelding og årsrekneskap sendast til departementet
for å leggjast fram for Kongen og gjerast kjende for Stortinget.
Etter § 5 i instruks skal Riksrevisjonen sende "et eksemplar av
de i § 2 nevnte dokumenter til Stortinget sammen med sine
mulige bemerkninger om resultatet av kontrollen". Årsmeldinga
følgjer meldinga som utrykt vedlegg.
Det er i meldinga gjort greie for leiing og
administrasjon av Noregs Bank i 1999.
For produksjon av setlar og mynt eig Noregs
Bank to produksjonsbedrifter; Norges Banks Seddeltrykkeri (NBS)
i Oslo og Den Kongelige Mynt (DKM) på Kongsberg, organisert
som avdelingar av sentralbanken. Produksjonsbedriftene DKM og NBS
har dei siste ti åra utvikla ei relativt monaleg næringsverksemd,
i tillegg til produksjon av setlar og mynt for Noregs Bank.
Den 9. mai 2000 blei det lagt fram eit forslag
for Finansdepartementet om å skilje ut Den Kongelige Mynt som
eige aksjeselskap. Hovudmotivet for å gjere om DKM til
aksjeselskap er ifølgje Noregs Bank å skape ein så effektiv
verksemd som mogleg, slik at det også i framtida kan forsvarast å produsere
mynt i Noreg. Det er Noregs Bank si vurdering at det vil vere avgrensa økonomisk
risiko i samband med å føre vidare verksemda ved DKM
som er retta mot eksterne kundar. Denne verksemda stiller likevel
ifølgje Noregs Bank heilt andre krav til resultatmåling,
oppfølging og økonomisk og administrativ styring
enn det som er vanleg i forvaltningsbedrifter som Noregs Bank. Det
er difor Noregs Bank si oppfatning at slik verksemd berre kan bli
ført vidare dersom bedrifta blir skilt ut som eiga aksjeselskap.
I brev frå Finansdepartementet til
Noregs Bank av 23. mai 2000 går det fram at "Finansdepartementet
tar foreleggelsen av saken til etterretning".
I ei melding frå Noregs Bank 5. september
2000 går det fram at representantskapet har vedteke å skilje
ut Den Kongelige Mynt som eiga aksjeselskap heilott av Noregs Bank.
I meldinga heiter det mellom anna:
"Omleggingen finner sted på bakgrunn av
at DKM i løpet av de siste ti årene har utviklet
en relativt betydelig næringsvirksomhet i tillegg til produksjon
av mynt for Norges Bank. En slik næringsvirksomhet er det ikke
naturlig å drive innenfor en avdeling av Norges Bank, slik
DKM i dag er organisert."
Forslaget til endringar i avdelingsstrukturen
i Noregs Bank blei lagt fram for Finansdepartementet 9. mai 2000.Det
er i meldinga gjort nærare greie for saka.
I ei melding frå Noregs Bank 6. september
2000 går det fram at representantskapet har vedteke ny
avdelingsstruktur. I meldinga heiter det mellom anna:
"Norges Bank opprettholder avdelingene i Lillehammer,
Oslo, Larvik, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø for
distribusjon av kontanter og forretningsdrift på kontantområdet.
Norges Bank vil videreutvikle kontanthåndteringen ved disse
distriktsavdelingene som næringsvirksomhet på forretningsmessige
vilkår i konkurranse med andre aktører. Banken
vil utnytte sin kompetanse og infrastruktur for kontroll og behandling
av sedler og mynt til å skape effektive løsninger
på markedet for kontanthåndtering. [..]
Avdelingene
som nedlegges, er Fredrikstad, Ålesund, Bodø,
Hammerfest og Vardø, og i tillegg nedlegges kassekontoret
i Haugesund. Norges Bank har ikke funnet grunnlag for forretningsmessig
drift ved disse avdelingene innenfor en resultatenhet-organisasjon. Sikkerhets-
og kontrollrutiner krever for stor bemanning i forhold til aktivitetsnivået
i de nordligste fylkene. Det er derfor bedre å basere distribusjonen
av kontanter til bankvesenet i disse områdene på at
lokale banker påtar seg å administrere Norges
Banks depoter ved siden av sin øvrige bankvirksomhet. Avvikling
av avdelingene vil være gjennomført i løpet
av første halvår 2001.
Hovedstyret
i Norges Bank har nylig besluttet å lokalisere sentralbord
og enkelte arkivfunksjoner til Vardø for å bidra
til sysselsettingen der. Dette vil gi fra 5 til 7 årsverk
i tiden framover. Inntil disse arbeidsoppgavene er overført,
vil avdelingene i Finnmark bli opprettholdt som depoter drevet av
Norges Bank."
Departementet viser elles til det arbeidet Noregs Bank
har gjort med å sikre ei effektiv ressursutnytting. Ein
er innforstått med at det i ein periode har vore naudsynt
med ein auke i ressursbruken for kapitalforvaltninga i Noregs Bank
i samband med oppbygginga av Petroleumsfondet.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Etter sentralbanklova § 1 skal Noregs
Bank mellom anna vere utøvande og rådgivande organ
i penge-, kreditt- og valutapolitikken. Banken skal gi ut setlar
og mynt og fremje eit effektivt betalingssystem. Vidare skal banken
overvake penge-, kreditt- og valutamarknadene.
Det følgjande er ei kort framstilling
av verksemda i 1999, som byggjer på årsmeldinga
frå Noregs Bank. For ein meir utfyllande gjennomgang viser
ein til årsmeldinga. Ein viser og til omtalen av penge-,
kreditt- og renteutviklinga i nasjonalbudsjettpublikasjonane.
Noregs Bank har oppgåver knytte til
betalings-systema som heilskap. Noregs Bank står
for oppgjer av krav og skyldnader mellom bankane og pengeoppgjer i
verdipapirhandelen, og har oppgåver knytte til statens økonomiforvaltning.
Som setelbank står Noregs Bank for produksjon og distribusjon
av setlar og mynt.
Betalingssystemet er ein viktig del av infrastrukturen i
det finansielle systemet. Svikt her kan ha store samfunnsøkonomiske
konsekvensar og kostnader. Noregs Bank har lagt særleg
vekt på å avgrense risikoen for at problem i ein
finansinstitusjon eller ein delmarknad skal forplante seg til andre
institusjonar og marknader gjennom betalingssystema.
Noregs Bank fekk større fullmakter
til å sikre at betalingssystema er organiserte slik at
omsynet til finansiell stabilitet blir ivareteke gjennom lov om
betalingssystem m.v., som blei sanksjonert 17. desember 1999. Lova
følgjer i hovudsak Banklovkommisjonen sitt framlegg i NOU
1996:24 Betalingssystem m.v. Vidare omfattar kapittel 4 i lova EØS-direktivet
om endeleg oppgjer i betalingssystem og i oppgjerssystem for verdipapir.
Lova innfører konsesjonsplikt for etablering og drift av
interbanksystem, som er system baserte på felles avtalar
for avrekning, oppgjer eller overføring av pengar mellom
kredittinstitusjonar. Noregs Bank er gitt konsesjons- og tilsynsansvar
for slike system.
Det er i meldinga gjort nærare greie
for arbeidet med betalingsmiddel og betalingsformidling.
Det er i meldinga vidare gjort greie for oppgåver
og rådgivning i samband med penge-, kreditt- og valutapolitikken
og for statistikkarbeid og kontrolloppgåver for anna verksemd.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Tabell 4.2 og 4.3 i meldinga viser Noregs Banks balanserekneskap
ved utgangen av 1999, samanlikna med tilsvarande tal for 1996, 1997
og 1998. Det er i meldinga gjort greie for Noregs Banks aktiva,
Noregs banks passiva og Resultatrekneskap for 1999.
Kursreguleringsfondet blei tilført
124 mill. kroner i 1999. Fondet utgjer etter dette 27 339,2 mill.
kroner. Kursreguleringsfondet har likevel ikkje nådd storleiken
som følgjer av punkt 1.1 punktum i retningslinene. I samsvar
med punkt 2 i retningslinene blei det ikkje avsetning til overføringsfondet.
I samsvar med punkt 3 i retningslinene blei
det overført 10 685,1 mill. kroner til statskassa.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Det er i meldinga gjort greie for oppgåvene
til Kredittilsynet og til styring og administrasjon i 1999.
Kredittilsynet overtok tilsynet med rekneskapsførarar
(autorisasjonsordninga) frå 1. januar 1999. Sjølv om
det blei gjort enkelte forenklingar i regelverket, har forvaltning
og tilsyn synt seg særs ressurskrevjande, og meir enn det
ein opphavleg rekna med.
Dei samla utgiftene til Kredittilsynet var 95,7
mill. kroner, ein auke på 10,0 pst. frå 1997.
Utgiftene blir dekte ved innkrevjing frå dei tilsynspliktige.
Ein viser til Kredittilsynet si årsmelding
for nærare omtale av administrative tilhøve o.a.
i Kredittilsynet. Årsmeldinga inneheld òg Kredittilsynet
sitt syn på tilhøva i finansmarknaden og verksemder
under tilsyn. Årsmeldinga frå Kredittilsynet følgjer
som utrykt vedlegg til meldinga.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Det er i meldinga gitt oversyn over det rettslege grunnlaget
for Statens Banksikringsfond, for organisasjon og leiing og for
reknskap og verksemd i 1999.
Det blei vedteke i ekstraordinær generalforsamling 16.
desember 1993 at Oslobanken skulle oppløysast, og ein valde
eit avviklingsstyre som skulle stå for avviklinga av banken.
Fondet har i 1999 motteke halvårlege
rapportar frå banken.
I 1999 fekk banken eit underskot på 21,8
mill. kroner. Aksjekapitalen i banken er tapt, og eigenkapitalen var
negativ med 546 mill. kroner ved utgangen av 1999. Underdekninga
er dekt inn gjennom eit lån frå Forretningsbankenes
sikringsfond. Banken vil bli endeleg avvikla i 2000.
I samanheng med det avtaleverket som blei etablert
i 1993 i samband med avviklinga av Oslobanken, stilte Forretningsbankenes
sikringsfond ein garanti overfor Oslobanken som gjaldt eksisterande
og framtidige skyldnader for banken. Ved avtale av 28. mai 1993 mellom
Statens Banksikringsfond og Forretningsbankenes sikringsfond forplikta
SBF seg til å skyte inn kapital i Oslobanken i den grad
utbetalingane frå Forretningsbankenes sikringsfond i samband
med garantien overfor Oslobanken sine kreditorar overstig 750 mill.
kroner, men avgrensa til 250 mill. kroner. Sett på bakgrunn
av at Oslobanken hadde ein negativ eigenkapital på 546
mill. kroner ved utgangen av 1999, og at banken vil bli endeleg
avvikla i 2000, inneber det at Fondet ikkje må betale
ut endå meir.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Det er i meldinga gjort greie for det rettslege
grunnlaget for Statens bankinvesteringsfond, for styre og administrasjon,
og for rekneskap og balanse og verksemda i 1999.
I omtalen til punkt 3.4.14 kap. 5350 "Tilbakeføring av
midler fra Statens Banksikringsfond" i St.prp. nr. 1. Tillegg nr.
3 (1997-1998) "Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet medregnet
folketrygden 1998" heiter det mellom anna:
"Regjeringen legger til grunn at Statens Bankinvesteringsfond
og Statens Banksikringsfond selger aksjene i DnB og i Kreditkassen
i 1998 slik at fondenes eierandel i de to bankene reduseres til
1/3. En vil gjennom salget søke å oppnå et
spredt eierskap i de to bankene."
Komiteen sitt fleirtal, alle utanom Sosialistisk
Venstreparti, slutta seg til dette, jf. Budsjett-innst. S. nr. I. (1997-1998).
Det er i meldinga gjort greie for saka.
Salsperioden var frå 8. mars til 19.
mars 1999. I salsperioden heldt representantar for leiinga i Kreditkassen,
tilretteleggaren og seljaren presentasjonar for 141 institusjonar.
71 av presentasjonane vart haldne separat for store institusjonar
i Europa og USA.
I overkant av 50 pst. av institusjonane som
blei besøkte, kjøpte aksjar i Kreditkassen. Totalt
var det nesten 300 institusjonelle investorar som etterspurde aksjar
i Kreditkassen. 61 mill. aksjar vart etterspurde av norske aktørar,
og 157 mill. blei etterspurde av utanlandske aktørar.
Oppslutninga blant private investorar i Noreg
var stor. Om lag 18 000 interessentar etterspurde 38 mill. aksjar.
Dette var ein auke i forhold til resultata frå andre transaksjonar
ein kan samanlikne med. Totalt blei det etterspurt 256 mill. aksjar.
Sett i samanheng med at Bankinvesteringsfondet skulle selje 90 mill. aksjar,
var dette tilfredsstillande.
I prospektet og informasjonsbrosjyren blei det
spesifisert at ein ville tilgodesjå private investorar
i tilfelle overteikning. Alle private aksjonærar som etterspurde mindre
enn 3 000 aksjar, fekk 100 pst. tildeling. Dei same tildelingskriteria
blei brukte både for norske og utanlandske institusjonelle
investorar. Totalt sett blei 48 pst. av aksjane selde til norske
aksjonærar. Tildelinga og salskursen på aksjane
blei offentleggjorde 22. mars 1999.
Generelt sett var det en god spreiing på etterspurnaden.
I samband med internasjonale nedsal har aksjekursen ifølgje
Bankinvesteringsfondet ofte hatt dårlegare utvikling enn
liknande aksjar i perioden før og under salet. Etter salet
har aksjane ofte stige meir enn tilsvarande aksjar i marknaden.
Aksjekursen til Kreditkassen utvikla seg derimot godt både
før og under salet i høve til aksjekursen til
institusjonar ein kan samanlikne med. I perioden etter salet var
aksjekursen stabil. Sett i samanheng med den gode etterspurnaden
tyder dette på at marknadsføringa, både
nasjonalt og internasjonalt, var vellukka.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Styra i DnB og Postbanken inngjekk 23. mars
1999 ein avtale med sikte på samanslåing av dei
to finanskonserna med DnB som overtakande selskap. Bakgrunnen for
samanslåinga var å utnytte områda der institusjonane
utfylte kvarandre.
Som fusjonsvederlag fekk Postbanken sin eineaksjonær
(staten) aksjar i DnB, som med ein aksjekurs på 30,40 kroner
utgjorde 4 200 mill. kroner. I tillegg blei det til eineaksjonæren
i Postbanken utbetalt ein kontantsum på 300 mill. kroner
frå den frie eigenkapitalen i Postbanken. Aksjonærane
i DnB eig 82,3 pst. og eineaksjonæren i Postbanken eig
17,7 pst. av det fusjonerte selskapet. Finansdepartementet har etter årsavslutninga
overført aksjane frå fusjonsoppgjeret til Bankinvesteringsfondet.
Det blei vedteke å auke aksjekapitalen
i DnB med 1 381,6 mill. kroner, frå 6 405,0 mill. kroner
til 7 786,6 mill. kroner, ved nyteikning av 138 157 895 aksjar som følgje
av fusjonen.
Det blei spesifisert at resultateffekten av
potensielle kostnadsinnsparingar og pårekna meirsal bør
kunne liggje på rundt 450 mill. kroner og mellom 150 og
200 mill. kroner før skatt på årsbasis
i løpet av ein tre- til femårsperiode.
Rådgivarane til DnB og Postbanken,
Merrill Lynch, Morgan Stanley og Orkla Finans, har uttala at fusjonsvederlaget
framstår som rimeleg ("fair") frå eit finansielt
synspunkt.
Det blei annonsert at den nye banken ville få ein
forvaltningskapital på 315 mill. kroner. I tillegg til
filialnettet til DnB skal 900 postkontor og 2 500 landpostbod kunne
nyttast til banktenester.
Fusjonsplanen var ferdig handsama, og prospekt sendt
til aksjonærane og offentleggjort 11. mai 1999 saman med
innkalling til ekstraordinær generalforsamling i dei fusjonerande
selskapa. Styret i Bankinvesteringsfondet støtta forslaget
og deltok i valkomiteane som førebudde den formelle fusjonsprosessen.
Aksjonærane i dei to selskapa stemte for fusjonsforslaget
på ekstraordinær generalforsamling den 30. juni
1999. Finansdepartementet gav 14. oktober 1999 DnB ASA og Postbanken
AS løyve til å fusjonere, og fusjonen tok til å gjelde
1. desember 1999.
Komiteen tek dette
til orientering.
Finansdepartementet vedtok i brev av 3. juli
1998 å stille som vilkår for godkjenning av kjøpet
av aksjane i Vital Forsikring ASA ("Vital"), at DnB-konsernet skulle
omorganiserast slik at eit nytt holdingselskap blei eigar av mellom
anna DnB og Vital.
Den statlege eigarskapen var tidlegare direkte
knytt til ei bestemt organisering av kvart einskilt konsern, der
bank inngår som ein del av verksemda. I 1999 blei lova
om Statens Bankinvesteringsfond endra slik at eigarskapen til Bankinvesteringsfondet
også kan omfatte holdingselskap som mellom anna eig bankar. Bankinvesteringsfondet
sit i valkomiteen i konsernet.
Den 20. desember 1999 vedtok den ekstraordinære generalforsamlinga
i Den norske Bank ASA og DnB Holding ASA å omorganisere
DnB-konsernet til eit finanskonsern med DnB Holding ASA som morselskap,
ved at alle aksjane i Den norske Bank ASA blei bytte ut med aksjar
i DnB Holding ASA.
Komiteen tek dette
til orientering.
Som nemnt under punkt 7.5 heiter det i omtalen
til punkt 3.4.14 kap. 5350 "Tilbakeføring av midler fra Statens
Banksikringsfond" i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (1997-1998) "Om
endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet medregnet folketrygden
1998", mellom anna at:
"Regjeringen legger til grunn at Statens Bankinvesteringsfond
og Statens Banksikringsfond selger aksjene i DnB og i Kreditkassen
i 1998 slik at fondenes eierandel i de to bankene reduseres til
1/3. En vil gjennom salget søke å oppnå et
spredt eierskap i de to bankene."
Den 16. mars 1998 opplyste Bankinvesteringsfondet i
ei pressemelding at Warburg Dillon Read var vald til global co-ordinator
og rådgivar for det planlagde samla nedsalet av aksjar
i DnB. På grunnlag av utviklinga i aksjemarknadene planla
Bankinvesteringsfondet å gjennomføre eit heilt
eller delvis nedsal i DnB i løpet av mai/juni
1998.
Avgjerda i styret og representantskapet i DnB
den 6. mai 1998 om at Finn A. Hvistendahl skulle gå av
som konsernsjef, og at Svein Aaser skulle tilsetjast som ny konsernsjef
i DnB, medførte at salssyndikatet under leiing av Warburg
Dillon Read rådde Bankinvesteringsfondet til å utsetje
eit nedsal av aksjar i DnB til tidlegast september 1998 etter at
Svein Aaser hadde begynt i stillinga.
Det internasjonale kursfallet på ettersommaren gjorde
det likevel naturleg å utsetje tidspunktet for nedsalet
til 1999 eller til tilhøva såg ut til å liggje
betre til rette for det.
I mars 1999 innleidde som nemnt DnB fusjonsforhandlingar
med Postbanken. Fusjonen blei gjennomført 1. desember 1999.
Bankinvesteringsfondet fann det ikkje naturleg å gjennomføre
nedsalet så lenge det gjekk føre seg ein fusjonsprosess
med Postbanken.
Med bakgrunn i Statens Bankinvesteringsfond
sitt arbeid med moglege strukturelle løysingar for DnB
og Kreditkassen, jf. omtalen under punkt 7.9, er det tidlegare syndikatet
for nedsal av aksjar i DnB oppløyst. Den nærare
framgangsmåten for salet vil bli vurdert seinare. Det blir
lagt til grunn at staten sin eigardel i DnB skal reduserast i 2001,
dersom ikkje marknadstilhøva skulle tilseie noko anna.
Elles viser ein til St.meld. nr. 38 (1999-2000).
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker
betydningen av nasjonalt eierskap til sentrale finansinstitusjoner.
Det har betydning at toppledelsen i institusjonene som skal finansiere
store satsinger i norsk næringsliv, har forståelse
for og kjennskap til deres forretningsmessige strategi og samfunnsmessige
betydning. En slik innsikt vil bidra til å øke
kvaliteten på vurderingene av norsk næringslivs
prosjekter.
Dette medlem påpeker
at et flertall i Stortinget var enige om at Kreditkassen ikke var
til salgs, helt til det kom et bud fra en utenlandsk bank. Nå er
en av de mest sentrale finansinstitusjonene i landet solgt.
Dette medlem registrerer at det
er vanskelig å finne langsiktige private norske eiere til
de sentrale finansinstitusjonene. Det finnes ingen grunner, verken politisk
eller økonomisk, til å selge DnB. For å sikre nasjonalt
eierskap bør staten etter dette medlems oppfatning
derfor opprettholde sin eierandel i DnB.
Den 20. september 1999 offentleggjorde Merita-Nordbanken
Plc ("MeritaNordbanken") eit tilbod til aksjonærane i Kreditkassen.
Tilbodsperioden var venta å vare frå 28. september
1999 til 29. oktober 1999, men har seinare blitt forlengd fleire
gonger.
I St.meld. nr. 11 (1999-2000), Kredittmeldinga
1998, lagd fram 29. oktober 1999, blei det peika på at
det å redusere eigardelen i DnB eller Kreditkassen til
under ein tredel ville vere i strid med dei retningslinene Stortinget
då hadde gitt for den statlege eigarskapen.
I innstillinga til Kredittmeldinga 1998, Innst.
S. nr. 44 (1999-2000), uttala fleirtalet i finanskomiteen mellom
anna "at staten må medverke til å etablere ei
sterk norsk løysing på finansmarknaden, slik at
den nasjonale eigarskapen ikkje vert svekka", og "at eit eventuelt
sal av aksjar i Kreditkassen ikkje kan gjennomførast før
ein har sett kva for ei norsk løysing som kan etablerast".
I brev frå Finansdepartementet av 9.
desember 1999 fekk Bankinvesteringsfondet i oppdrag å arbeide
med moglege strukturelle løysingar for DnB og Kreditkassen.
I St.meld. nr. 38 (1999-2000) "Om statens eierskap
i Kreditkassen", som blei lagt fram 26. mai 2000, orienterer Finansdepartementet
om arbeidet med moglege strukturelle løysingar for DnB
og Kreditkassen, og om kva retningsliner som vil bli lagde til grunn
for den vidare utøvinga av eigarskapen.
Stortinget slutta seg til forslaget frå regjeringa
om å endre retningslinene for den statlege eigarskapen under
stortingsbehandlinga av St.meld. nr. 38 (1999-2000), jf. Innst.
S. nr. 245 (1999-2000).
I brev av 20. juni 2000 frå Finansdepartementet
til Statens Bankinvesteringsfond ber departementet Bankinvesteringsfondet
om å førebu eit sal av statens aksjar i Kreditkassen.
I brev av 22. august 2000 frå Finansdepartementet
til Statens Bankinvesteringsfond ber departementet Bankinvesteringsfondet
om at saka knytt til salet av statens aksjar i Kreditkassen først
blir lagd fram for departementet etter statsbudsjettet, St.prp.
nr. 1 (2000-2001), er lagt fram. I brevet heiter det mellom anna:
"Det vises til det forestående salget av
aksjer i Kreditkassen, jf. departementets brev av 20. juni 2000.
I brevet ble det bl.a. lagt vekt på at salget skal skje
uten ugrunnet opphold uten at det ble fastsatt noe bestemt tidspunkt.
Statens
Bankinvesteringsfond er et eget rettssubjekt. Styret i Statens Bankinvesteringsfond
skal forelegge saken for departementet i henhold til lov om Statens Bankinvesteringsfond § 4.
Departementet
ber om at foreleggelse av saken først skjer etter at statsbudsjettet
er lagt fram. På denne måten vil det ikke kunne
stilles spørsmål ved om staten har noen annen
informasjon enn andre aktører i markedet."
Bankinvesteringsfondet forventar at den pågåande budprosessen
knytt til salet av Kreditkassen vil vere avslutta innan utgangen
av oktober 2000, og at bydaren deretter vil gi eit offentleg tilbod
til alle aksjonærar.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering.
Det er i meldinga gjort greie for Folketrygdsfondets styre
og administrasjon, for reglar for plasserings-verksemda og for Folketrygdfondet
sin balanse.
Det verdikorrigerte resultatet til Folketrygdfondet (dvs.
medrekna urealiserte vinstar) var i 1999 på 9 314 mill.
kroner. Dette svara til ein avkastningsrate på 8,4 pst.
rekna på basis av fondet sin kapital ved inngangen til året.
Avkastninga i 1998 var på 0,1 pst. Avkastninga på fondet
sine plasseringar i renteinstrument (obligasjonar, sertifikat og
bankinnskot) var i 1999 på 4,4 pst., mens avkastninga på aksjar
var på 35,4 pst. Dette var 10,1 prosentpoeng svakare enn
avkastninga til totalindeksen på Oslo Børs. Den
viktigaste grunnen til mindreavkastninga var ifølgje fondet
at kursen til dei enkeltselskapa fondet er tyngst inne i, hadde
ei svak utvikling i 1999, til dømes Nycomed, Storebrand,
Rieber & Søn, Hydro og Orkla. Fondet understrekar
at desse investeringane må sjåast i eit langsiktig
perspektiv.
Folketrygdfondet hadde frå 1993 til
utgangen av 1999 ei gjennomsnittleg årleg avkastning på eigenkapitalplasseringane
på vel 19 pst., dvs. om lag eit prosent-poeng lågare
enn gjennomsnittet for børsindeksen. Den lågare
avkastninga i denne perioden kjem av mindre-avkastninga i 1999.
I 1998 hadde fondet 3,3 prosent-poeng betre avkastning enn totalindeksen
på Oslo Børs.
Samla renteinntekter i 1999 var 6 607 mill.
kroner, medan motteke aksjeutbytte var på 329 mill. kroner. Fondet
hadde gjennom året ein auke i urealiserte verdipapirvinstar
på aksjar og obligasjonar på 2 199 mill. kroner.
Dei urealiserte kursvinstane var fordelte med 4 317 millionar kroner
på aksjeporteføljen og 2 118 mill. kroner på dei
resterande verdipapira.
Setninga "Styret skal påse at det er
etablert et betryggende risikostyringssystem for fondets forvaltning"
i 5 i reglementet for Folketrygdfondet (jf. punkt 8.3 over) blei
vedteken av Stortinget i samband med handsaminga av Revidert nasjonalbudsjett
2000.
Aksjeporteføljen til Folketrygdfondet
hadde ein relativ volatilitet i forhold til totalindeksen på Oslo
Børs på 4,4 pst. i perioden 1995-1999. Fondet
sin portefølje av renteberande papir hadde i same periode
en relativ volatilitet på 0,4 pst. målt mot ein
samansett referanseportefølje, mens totalporteføljen
til fondet hadde ein relativ volatilitet på 0,8 pst.
Komiteen tek omtalen
i meldinga til orientering. Komiteen viser når
det gjeld framlegget i Nasjonalbudsjettet 2001 om å gi
Folketrygdfondet høve til å kjøpe aksjer
på børs i andre nordiske land til Budsjett-innst.
S. I (2000-2001).
Forslag frå Fremskrittspartiet og Høgre
Stortinget ber Regjeringen i løpet av mars 2001 legge frem for Stortinget:
-
1. Forslag om endring av banksikringsloven som bringer det norske regelverket for sikringsfond på linje med resten av EØS-området.
-
2. Sak om endring av kjernekapitalkravene for kredittinstitusjoner, slik at disse bringes på linje med EU-kravene på området.
-
3. Sak om endringer i regelverk og forvaltningspraksis vedrørende mulighetene norske konsern har for å samordne forvaltningen av kundemidler i verdipapirfond med den operative forvaltningen av andre kundemidler, slik at dagens norske forvaltningspraksis bringes på linje med lovgivning og praksis i andre EØS-land.
-
4. Sak om endring av regelverket for krysseie i finansinstusjoner, slik at dette regelverket i sin helhet bringes på linje med EU-reglene på området.
-
5. Tidsplan for det videre arbeidet med oppfølging av Konkurranseflateutvalgets innstilling, samt for den videre oppfølging av det som er oversendt Banklovkommisjonen for videre utredning.
Komiteen viser til
St.meld. nr. 5 (2000-2001) og til det som står i denne
innstillinga og rår Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
St.meld. nr. 5 (2000-2001) - Kredittmeldinga
1999 - vert å leggje ved protokollen.
Oslo, i finanskomiteen, den 14. desember 2000
Dag Terje Andersen
leiar |
Lars Gunnar Lie
ordførar |
Siv Jensen
sekretær |