I Dokument nr. 8:59 (1999-2000) fremmer stortingsrepresentantene
Thore Aksel Nistad, Christopher Stensaker, Lodve Solholm og Per
Roar Bredvold følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å
opprette en felles ulykkeskommisjon for alle større ulykker innen
transportsektoren, og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med alternative løsninger når det gjelder organisering og arbeidsområder."
Som bakgrunn for forslaget blir det vist til
at Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) er den eneste og faste
ulykkeskommisjonen i Norge med profesjonelle etterforskere med høy
kompetanse og lang erfaring.
HSL skal finne årsakene til ulykker og hendelser, samt
gi tilrådinger som forslag om endringer av prosedyrer eller innføring
av bedre utstyr til myndigheter og flyselskaper, for derved å hindre
at liknende hendelser skjer igjen.
Det kan imidlertid nevnes at Statens vegvesen
har på eget initiativ nedsatt egne undersøkelseskommisjoner i 10
fylker, noe som er et eget prosjekt. Innenfor det enkelte fylke
ser en på tilnærmet like ulykker.
Det vises i dokumentet kort til organiseringen
i andre land. Bl.a. er felles ulykkeskommisjoner etablert i flere land,
men kommisjonene i USA, Canada, Sverige og Finland er de land som
oftest fremheves. Stort sett er disse bygd opp over samme lest,
men det er to vesentlige forskjeller i måten de er organisert og
arbeider på. I USA har kommisjonen anledning til å gi anbefalinger,
pålegg for å øke sikkerheten, samt at man i Skandinavia også kan
undersøke militære ulykker.
Det vises til at Norge i den senere tid har
opplevd to store og meget tragiske ulykker, først Sleipnerulykken og
deretter jernbaneulykken på Rørosbanen. I forbindelse med de nevnte
ulykker, og da spesielt jernbaneulykken på Rørosbanen, har det blitt
nedsatt flere ulykkeskommisjoner bestående av forskjellige offentlige instanser.
I etterkant av de to nevnte og meget tragiske ulykkene er det avdekket
åpenbare mangler på standarder for sjø og jernbane hvis man sammenligner
med hva som er gjeldende for luftfart.
Forslagsstillerne peker på at det har kommet
frem at det ikke finnes noe organ tilsvarende Havarikommisjonen
for Sivil Luftfart (HSL) for sjø, bane og vegtransport. Dette har
medført at undersøkelser blir utført av personer med liten eller
ingen erfaring på området.
På den bakgrunn vil det derfor være å foretrekke
at det opprettes et felles organ for å undersøke hendelsesforløpet
som leder til ulykker.
En felles undersøkelseskommisjon kan dannes
ved å styrke den eksisterende HSL med nødvendig teknisk og operativ
kompetanse fra de andre transportområdene, samt at det etableres
en mindre, men fast administrasjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre
Myrli, Gunn Olsen og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor
Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll,viser til følgende
uttalelse av 2. oktober 2000 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken:
"Samferdselsdepartementet viser til brev fra Samferdselskomiteen
av 10.05.2000 hvor det bes om uttalelse i sak: Dokument nr. 8:59
(1999-2000) Forslag fra stortingsrepresentantene Thore Aksel Nistad,
Christopher Stensaker, Lodve Solholm og Per Roar Bredvold om å opprette
en felles ulykkeskommisjon for alle større ulykker innen transportsektoren.
Samferdselsdepartementet
viser til St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan (2002-2011)
hvor Regjeringen i kap. 4.3 Helhetlig transportpolitikk og trafikksikkerhet,
jf. spesielt s. 57-58, har drøftet spørsmålene som gjelder organisering
og arbeidsområder med hensyn til trafikksikkerhet, herunder også
spørsmålet om en felles ulykkeskommisjon for hele transportsektoren.
Samferdselsdepartementet anser omtalen i meldingen dekkende som
grunnlag for Stortingets behandling av Dokument 8 forslaget."
Flertallet viser til at spørsmålet
om en felles ulykkeskommisjon for alle ulykker innen transportsektoren vil
bli vurdert i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 46 (1999-2000)
Nasjonal transportplan 2002-2011. I St.meld nr. 46 (1999-2000) fremmer Regjeringen
forslag om at det opprettes en felles havarikommisjon for luftfart
og jernbane. Regjeringen vil videre vurdere om det bør opprettes
en felles undersøkelseskommisjon for hele transportsektoren, der
også sjø- og større vegtransportulykker inngår. Flertallet vil
komme tilbake til spørsmålet ved behandlingen av St. meld. 46 (1999-2000).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Christopher Stensaker og Thore Aksel Nistad, fra Høyre, Ole Johs.
Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, og fra Venstre, May Britt Vihovde, støtter
forslag om å opprette en felles ulykkeskommisjon for større ulykker
innen de fire transportgrenser.
Disse medlemmer vil vise til
sine merknader i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011
der forslag i samsvar med forslaget i Dokument nr. 8:59 (1999-2000)
blir fremmet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er etablert felles ulykkeskommisjoner i flere land, men
kommisjonene i USA, Canada, Sverige og Finland er de land som oftest
fremheves.
Disse medlemmer vil vise til
at disse er stort sett bygd opp over samme lest, men det er to vesentlige forskjeller
i måten de er organisert og arbeider på. I USA har kommisjonen anledning
til å gi anbefalinger, pålegg for å øke sikkerheten, samt at man
i Skandinavia også kan undersøke militære ulykker.
Disse medlemmer vil vise til
at Norge i det siste året har opplevd to store og meget tragiske
ulykker, først Sleipner - ulykken og deretter jernbaneulykken på Rørosbanen.
Disse medlemmer viser videre
til at det i forbindelse med de nevnte ulykker, og da spesielt jernbaneulykken
på Rørosbanen, ble nedsatt flere ulykkeskommisjoner bestående av
forskjellige offentlige instanser.
Disse medlemmer vil peke på at
det ikke finnes noe organ tilsvarende Havarikommisjonen for sivil luftfart
(HSL) for sjø, bane og vegtransport. Dette har medført at undersøkelser
blir utført av personer med liten eller ingen erfaring på området.
Disse medlemmer mener det bør
opprettes et felles organ for å undersøke hendelsesforløpet som leder
til ulykker. Mønstret for en slik organisasjon kan hentes fra USA
hvor The National Transportation Safety Board (NTSB) er ansvarlig
for å undersøke ulykker og hendelser for hele transportsektoren.
Disse medlemmer mener at en felles
undersøkelseskommisjon kan dannes ved å styrke den eksisterende
HSL med nødvendig teknisk og operativ kompetanse fra de andre transportområdene,
samt at det etableres en mindre, men fast administrasjon.
Disse medlemmer vil understreke
at en kommisjon tilsvarende The National Transportation Safety Board
(NTSB) i Norge vil både lede til en grundigere etterforskning, og
kunne føre erfaringer fra ett område til et annet.
Disse medlemmer har registrert
det faktum at det viser seg at mange ulykker har kompliserte årsaksforhold,
hvor menneskelige faktorer ofte spiller en stor rolle. Det kan også
være mye eller mange av de samme årsaker, og derfor ventes kommisjonens
kompetanse å komme flere sektorer til gode.
Disse medlemmer vil peke på den
spisskompetanse HSL allerede har på dette området og at HSLs metodikk
ved undersøkelser kan gjennom en slik felles kommisjon komme hele
transportsektoren til gode. Derved kan man oppnå en sikrere transport
av mennesker og gods i Norge.
Disse medlemmer vil peke på at
i etterkant av de to nevnte og meget tragiske ulykkene er det avdekket
åpenbare mangler på standarder for sjø og jernbane hvis man sammenligner
med hva som er gjeldende for luftfart.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:59 (1999-2000) - forslag fra
stortingsrepresentantene Thore Aksel Nistad, Christopher Stensaker,
Lodve Solholm og Per Roar Bredvold om å opprette en felles ulykkeskommisjon
for alle større ulykker innen transportsektoren - vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 9. februar 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Jan Sahl
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |