Til Stortinget
Havarikommisjonen for sivil luftfart (HSL) er den eneste og faste
ulykkeskommisjonen i Norge med profesjonelle etterforskere med høy
kompetanse og lang erfaring.
HSL skal finne årsakene til ulykker og hendelser, samt
gi tilrådinger som forslag om endringer av prosedyrer eller
innføring av bedre utstyr til myndigheter og flyselskaper,
for derved å hindre at liknende hendelser skjer igjen.
Det kan imidlertid nevnes at Statens vegvesen har på eget
initiativ nedsatt en egen undersøkelseskommisjoner i 10
fylker, noe som er et eget prosjekt. Innenfor det enkelte fylke
ser en på tilnærmet like ulykker. (Et fylke alle
ulykker med sykkel, et annet alle ulykker til tunge kjøretøy,
etc.) På denne måten får de kjennskap
fra alle ulykker og ikke bare ulykker av mer omfattende karakter.
Felles ulykkeskommisjoner er etablert i flere land, men kommisjonene i USA, Canada, Sverige og Finland er de land som oftest fremheves. Stort sett er disse bygd opp under samme lest, men det er to vesentlige forskjeller i måten de er organisert og arbeider på. I USA har kommisjonen anledning til å gi anbefalinger, pålegg for å øke sikkerheten, samt at man i Skandinavia også kan undersøke militære ulykker.
The National Transportation Safety Board (NTSB) er en uavhengig
granskningskommisjon, etablert i 1967. Fra 1975 ble NTSB fristilt
i forhold til Samferdselsdepartementet (DOT).
Granskningskommisjonen oppnevnes av presidenten for en fem års
periode.
NTSB skal etterforske og finne årsaken til ulykker i
all transport, samt foreslå tiltak for å bedre
sikkerheten. Det er 400 ansatte fordelt på ulike kontorer. Blant
annet har de egne kontor/avdelinger for fly, jernbane,
veg, sjøfart, rørledninger og andre skadelige
materialer. Kommisjonen rykker ut ved ulykker og har kontinuerlig
vaktsystem.
Den amerikanske granskningskommisjonen arbeider sammen med utvalgte
grupper som har spesial eller teknisk kunnskap på et spesielt
område.
Dertil har NTSB ansvar for:
Pårørende ved ulykker
sammen med lokal myndighet.
Sette fram forslag om tiltak som kan bedre sikkerheten.
Oppsyn med bestemmelser ved transport.
Klageinstans for ansatte som har mistet, eller står i
fare for å miste sin lisens, dette gjelder spesielt fly.
Statens Havarikommisjon (SHK) ble etablert i 1978 for å undersøke
både sivile og militære flyulykker. I 1990 ble
loven endret slik at den omfatter større ulykker uansett
om de inntreffer på land, sjø eller i luften.
Uavhengig av området ulykken inntreffer i omfattes de av
samme utredningskrav.
Den svenske havarikommisjonen er underlagt næringsdepartementet
og ledes av en generaldirektør som er ansatt for 6 år.
Loven som regulerer kommisjonens arbeid og virksomhet krever
at generaldirektøren og minst en av utrederne skal ha vært
ordinære dommere. I tillegg skal det finnes ulykkesutredere
med sakkunnskap både operativt og teknisk innenfor fly og
sjø, samt at det skal eksistere sakkunnskap om beskyttelse
av befolkningen og redningstjenesten og allmenn teknisk kunnskap.
Statens Havarikommisjon (SHK)
skal kartlegge hendelsesforløp
og årsak til ulykker
vurdere innsatsen til samfunnets redningstjeneste
skal ensidig arbeide for å bedre sikkerheten
tar ikke selv stilling til spørsmål om
ansvar eller erstatning
engasjerer eksperter ved ulykker
Tilsynsmyndighetene innenfor luft, sjø, forsvar og jernbane
er opprettholdt og ved ulykker skal disse etterforskes av den respektive
tilsynsmyndighet. Hvis tilsynsmyndigheten på en eller annen
måte kan være involvert eller på annen
måte trekkes inn i ansvarsforholdet omkring ulykken, skal
utredningen/granskningen overtas av havarikommisjonen.
Når det gjelder flyulykker så er reglene for at
havarikommisjonen skal tre inn regulert annerledes der enn ved andre
ulykker.
Ifølge havarikommisjonen er det årlig siden
1990 blitt gransket mellom 50-100 flyulykker og 10-25 andre ulykker.
Typer ulykker som nevnes som aktuelle, utover luftfart, sjøulykker,
jernbane, er ulykker på grunn av brann, gruvedrift, dykk
vegtrafikk, kjemi, kjernekraft og medisinteknikk.
Når det gjelder trafikkulykker tar ikke ulykkeskommisjonen
opp dette generelt, selv om det er flere enn 5 som er skadet eller
omkommet. Dette er overlatt til politiet. Men hvis det er trafikkulykker,
og de som er involvert har løst billett i et offentlig
kommunikasjonsmiddel kan ulykkeskommisjonen engasjeres.
Den finske landsomfattende ulykkeskommisjonen, Centralen för
undersökning av olykor, er blitt etablert i nyere tid.
Forløperen var en kommisjon der man gransket kun større
ulykker. Den finske ulykkeskommisjonen er organisert og arbeider
etter samme mønster som det svenske.
Ifølge virksomhetsplanen heter det seg at de skal undersøke
alle store ulykker, innen landets grenser, uavhengig av ulykkestyper,
samt alle ulykker innen luftfart, sjøfart og sportrafikk.
Hensikten med undersøkelsene er å øke
den allmenne sikkerhet og forebygge ulykker. Der det er ulykkesforløpet, årsak
og følger som granskes.
Centralen opprettholder beredskap for å innlede undersøkelser
utvikle metoder
utdanne personell
sette opp retningslinjer
publisere rapporter
Det kan videre nevnes at det finske ulykkeskommisjonen er underlagt
Justisdepartementet.
Norge har i den senere tid opplevd to store og meget tragiske
ulykker, først Sleipnerulykken og deretter jernbaneulykken
på Rørosbanen. I forbindelse med de nevnte ulykker,
og da spesielt jernbaneulykken på Rørosbanen,
har det blitt nedsatt flere ulykkeskommisjoner bestående
av forskjellige offentlige instanser.
Forslagsstillerne har fulgt med i det som har skjedd etter havariet
med hurtigbåten «Sleipner» og vårt
inntrykk er at etterforskningen av denne tragiske hendelsen bærer
preg av å foregå på medias premisser,
og at den kan synes noe ustrukturert. Det har også kommet
frem at det ikke finnes noe organ tilsvarende Havarikommisjonen
for Sivil Luftfart (HSL) for sjø-, bane- og vegtransport.
Dette har medført at undersøkelser blir utført
av personer med liten eller ingen erfaring på området.
På den bakgrunn vil det derfor være å foretrekke at
det opprettes et felles organ for å undersøke
hendelsesforløpet som leder til ulykker. Mønstret
for en slik organisasjon kan hentes fra USA hvor The National Transportation
Safety Board (NTSB) er ansvarlig for å undersøke
ulykker og hendelser for hele transport sektoren.
En felles undersøkelseskommisjon kan dannes ved å styrke
den eksisterende HSL med nødvendig teknisk og operativ
kompetanse fra de andre transportområdene, samt at det
etableres en mindre, men fast administrasjon.
En kommisjon tilsvarende The National Transportation Safety Board
(NTSB) i Norge vil både lede til en grundigere etterforskning,
og kunne føre erfaringer fra ett område til et
annet. Det viser seg stadig at mange ulykker har kompliserte årsaksforhold, hvor
menneskelige faktorer ofte spiller en stor rolle. Det kan også være
mye eller mange av de samme årsaker og derfor ventes kommisjonens
kompetanse å komme flere sektorer til gode.
Den spisskompetanse Havarikommisjonen for Sivil Luftfart (HSL)
allerede har på dette området og Havarikommisjonen
for Sivil Luftfarts (HSL) metodikk ved undersøkelser kan
gjennom en slik felles kommisjon komme hele transportsektoren til
gode. Derved kan man oppnå en sikrere transport av mennesker
og gods i Norge.
I etterkant av de to nevnte og meget tragiske ulykkene er det
avdekket åpenbare mangler på standarder for sjø og
jernbane hvis man sammenligner med hva som er gjeldende for luftfart.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å opprette en felles ulykkeskommisjon
for alle større ulykker innen transportsektoren, og at
Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med alternative løsninger
når det gjelder organisering og arbeidsområder.
6. april 2000