I Innst. O. nr. 59 (1999-2000) til Dokument
nr. 8:28 (1999-2000) ber justiskomiteen om at Regjeringen i forbindelse
med budsjettproposisjonen for neste år orienterer Stortinget
om eventuelle endringer i praksis som følge av en generell
gjennomgang av hva som ligger i "sterke menneskelige hensyn" bebudet
av regjeringen Bondevik, og likeledes om eventuelle endringer i
praksis når det gjelder familiegjenforening. På bakgrunn
av at det blir skrevet en egen stortingsmelding om tilbakemeldinger,
har departementet funnet det hensiktsmessig også å gi
disse to orienteringene i denne meldingen.
I St.prp. nr. 1 (1999-2000) bebudet regjeringen
Bondevik at den "vil foreta en generell gjennomgang av hva som ligger
i "sterke menneskelige hensyn" i utlendingsloven for å se
om det er behov for justeringer". Den nåværende
Regjeringen ser ikke noe umiddelbart behov for en slik gjennomgang,
men vil naturligvis forelegge en eventuell omlegging av politikken
på dette området for Stortinget.
Når det gjelder justiskomiteens anmodning
om å bli orientert om eventuelle endringer i praksis når
det gjelder familiegjenforening, kan nevnes at det ble foretatt flere
endringer i disse reglene med virkning fra 1. januar 2000. Noen
av endringene gjaldt mindre justeringer, andre innebar en kodifisering
av praksis innenfor skjønnsmessige bestemmelser. To endringer
som innebar en ny praksis nevnes her: (1) Det ble gitt adgang til
familiegjenforening for helsøsken til en person med tillatelse
til opphold i Norge, når slike søsken er under
18 år og uten omsorgsperson i hjemlandet. (2) Adgangen
for foreldre til å komme på besøk til
barn her i landet, ble utvidet fra tillatelser av seks måneders varighet
til ni måneder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
konstaterer at Regjeringen ikke mener det er behov for en særskilt
gjennomgang av hva som ligger i "sterke menneskelige hensyn", flertallet er
enig i dette. Flertallet viser til at kjønnsbasert
forfølgelse, forfølgelse på grunn av
religiøs tro eller seksuell legning, alle er tema som omfattes
av retten til å få flyktningestatus. Flertallet konstaterer
at få er gitt asyl med denne begrunnelsen de senere årene
i Norge, og vil komme tilbake til dette spørsmålet
under behandlingen av St.meld. nr. 17 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
behov for en gjennomgang av hva som ligger i "sterke menneskelige
hensyn" for blant annet bedre å kunne ivareta personer
som opplever kjønnsdiskriminert forfølgelse, forfølgelse
på grunn av religiøs tro eller seksuell legning. Disse medlemmer ser
det som positivt at Regjeringen i St.meld. nr. 17 (2000-2001) Om
flyktninge- og asylpolitikk viser til at den blant annet vil ha
fokus på kjønnsbasert forfølgelse. Disse
medlemmer vil peke på at saker som omfatter voldtekt,
mishandling eller frykt for tvangsekteskap ikke alltid lar seg dokumentere.
Disse medlemmer vil peke på at
når man vurderer om en person blir forfulgt må man
også vurdere om vedkommende blir forfulgt av andre grupperinger
enn landets myndigheter.
Disse medlemmer vil hevde at
behovet for gjennomgang av begrepet menneskelige hensyn særlig er
påkrevet etter at ordningen med utlendingsnemnd er opprettet.
Regjering og Storting er nå henvist til kun å gi
politiske føringer gjennom lov og forskrifter. Det er derfor
helt avgjørende at det avklares politisk hva som ligger
i et så sentralt begrep i utøvelsen av norsk flyktning-
og asylpolitikk.
Disse medlemmer mener det er
behov for å avklare innholdet av begrepet "sterke menneskelige hensyn",
også sett i lys av kritikk mot Norge fra UNHCR om snever
bruk av asylinstituttet og at saker som i andre land gir grunnlag
for asyl, i Norge gir opphold på humanitært grunnlag.