Jeg viser til brev av 2. januar 2001 fra Sosialistisk Venstrepartis
stortingsgruppe v/Karin Andersen med spørsmål
til St.meld. 15 (2000 2001) Nasjonale minoritetar i Noreg.
Spørsmålene blir besvart fortløpende nedenfor.
Omfanget av sterilisering av romanifolket (tatere)
er dokument gjennom rapporten Sterilisering
av tatere 1934 1977 skrevet av forsker Per Haave.
Rapporten er en del av et forskningsprogram om tatere i regi av
Norges forskningsråd.
Bakgrunnen for prosjektet var krav fra tidlig
på 1990 tallet om en uavhengig undersøkelse
av den politikk som var blitt ført overfor tatere i Norge.
Spørsmålet om sterilisering av tatere ble på den
tid viet stor offentlig oppmerksomhet gjennom presseoppslag og bøker.
Prosjektet var opprinnelig avgrenset til den steriliseringspraksis
som var hjemlet i lov i perioden 1934 77. Senere ble det
utvidet til å undersøke mulig sterilisering på medisinsk
indikasjon, noe som ikke reguleres av steriliseringsloven.
Rapporten gir en bred gjennomgang av bakgrunnen for
steriliseringsloven av 1934 og Folkeættloven av 1942. Det
fokuseres på praksis mht. sterilisering av tatere og Norsk
misjon blant hjemløses holdning/rolle i forhold
til spørsmålet om sterilisering av tatere. Rapporten
bygger i tillegg til omfattende dokumentstudier på gjennomgang
av steriliseringsarkivet, Misjonens arkiver i Riksarkivet og i statsarkivene,
samt gjennomgang av journaler ved 5 sykehus for å undersøke
mulig sterilisering på medisinsk indikasjon.
Antall tatere som ble sterilisert etter steriliseringsloven
av 1934 og folkeættloven av 1942:
§ 3, 1 | Personer begjærer
selv | 22 |
§ 3, 2 | Samtykke fra verge/kurator | 57 |
§ 4 | Begjæring framsatt
av verge/kurator/politimester/anstaltens
leder | 30 |
loven av 1942 | Søknader/begjæringer | 19 |
| Sum | 128 |
I alt 109 personer av taterslekt ble sterilisert
med hjemmel i loven av 1934 og 19 med hjemmel i loven av 1942. Dette
tilsvarer 2,88 promille av alle registrerte steriliseringsinngrep
med offentlig tillatelse. I tillegg ble 6 personer av taterslekt
kastrert med hjemmel i de nevnte lover.
Per Haave peker på at tatere som ble
sterilisert ikke utgjør noen ensartet gruppe. Det dreide
seg om voksne og barn, flest kvinner. Enkelte var plassert i institusjon (skolehjem, åndssvake skole,
psykiatriske sykehus), andre var satt bort i forpleining eller fosterhjem.
Noen var bofaste, andre ikke. Noen ble sterilisert etter eget samtykke,
andre etter egen begjæring. Enkelte ønsket selv å bli
sterilisert, andre følte seg tvunget til å la
seg sterilisere, ikke nødvendigvis av ytre press, men fordi de
stod i en vanskelig livssituasjon.
Sterilisering på medisinsk grunnlag
kunne som nevnt foretas uten lovhjemmel. Undersøkelsen
viser at ved ett sykehus ble 13 kvinner av taterslekt sterilisert
på dette grunnlag. I tillegg er det funnet ett tilfelle
i Misjonens arkiv. Tre kvinner ble under krigen sterilisert på dette
grunnlag etter tillatelse av medisinaldirektøren, selv
om tillatelse fra sentral helsemyndighet ikke var påkrevd
her. Utfra en samlet vurdering av den praksis som ble fulgt, mener
Haave at "Dette kan indikere at mer enn 230 taterkvinner ble sterilisert
utenfor lovens rammer. Legger vi til tallet på inngrep
med hjemmel i lov, betyr dette at over 300 taterkvinner kan ha blitt
sterilisert fra 1930 til 1970 årne".
Lov av 6. juni 1980 nr. 21 om handelsvirksomhet (handelsloven)
hadde i kapittel 3 bestemmelser for handelsvirksomhet utenfor fast
utsalgssted overfor forbrukere. Videre var det etter kapittel 2
et krav om handelsrett, det vil for eksempel si at eieren av et
enkeltmannsforetak skulle være myndig, ikke under konkursbehandling
og bosatt i riket og bodd her de siste to år. Bosettings og
botidskravet gjaldt ikke for statsborgere i stater som er parter
i EØS avtalen når de var bosatt i en
slik stat.
Handelsloven hadde videre regler for handel
med brukte og kasserte ting i kapittel 4. Den som skulle drive handelsvirksomhet
og oppkjøp i salgsøyemed med brukte og kasserte
ting, herunder brukte kunstgjenstander og antikviteter, måtte
ha handelsrett og i tillegg tillatelse fra politiet, såkalt
brukthandelsbevilling/skraphandelbevilling. Hovedhensynet
bak bevillingsordningen er å forebygge omsetning av stjålne eller
ulovlig mottatt gjenstander og å lette politiets arbeid
med å oppspore slike gjenstander.
Handelsloven fra 1980 ble opphevet fra og med
1. januar 2000. Reglene for handelsrett (kapittel 2) og for handelsvirksomhet
utenom fast utsalgssted (kapittel 3) gjelder derfor ikke lenger.
Imidlertid ble ordningen med brukthandelbevilling (kapittel 4) opprettholdt
og videreført i ny lov om handelsverksemd med brukte og kasserte
ting av 22. desember 1999 nr. 105 (brukthandelloven) uten realitetsendringer.
Tillatelse etter brukthandelloven gjelder den
som driver handel med varer i næring og blir gitt av politiet på stedet
foretaket har sitt faste forretningssted (forretningsadresse). Dersom
det skal drives handel i et annet politidistrikt, må en
også ha tillatelse fra politiet der. Sammen med søknaden
skal firmaattest vedlegges.
På bakgrunn av den rettsutviklingen
som har skjedd på området ser Regjeringen ikke
behov for ytterligere tiltak for å gjøre omreisende
handelsvirksomhet enklere. Til orientering vedlegges den nye brukthandelloven
med forskrifter.
Som det fremgår av St.meld. nr. 15
(2000 2001), kan det særlig være aktuelt
med kosher kosthold og behov for åndelig og etisk rådgivning
ved sykehus i Trondheim og Oslo. Sosial og helsedepartementet
har ikke mottatt henvendelser som viser at det er behov for eventuelle
retningslinjer for kosthold og åndelig og etisk rådgivning
ved disse sykehus. Regjeringen går derfor utfra at disse
behovene blir tilstrekkelig ivaretatt i dag.
Det er som representanten Karin Andersen påpeker, ikke
hjemmel for å registrere minoritetsbakgrunn i medisinske
journaler. Begrunnelsen for dette er personvernhensyn. Pasienten
må derfor selv opplyse helsepersonell om sin minoritetsbakgrunn
i de situasjonene pasienten anser det for å være
relevant. Regjeringen finner ikke medisinsk behov for å registrere
minoritetsbakgrunn i medisinske journaler.
Staten har et klart ansvar for å legge
til rette for ytringsfrihet og fri kommunikasjon i samfunnet gjennom
tilrettelegging av kanaler og institusjoner for en åpen
offentlig samtale. Ytringsfrihetskommisjonen har i sin utredning
NOU 1999:27 foreslått å grunnlovsfeste dette ansvaret.
Denne forpliktelsen omfatter selvfølgelig også de
nasjonale minoritetene. Det kan nevnes at Europarådets
rammekonvensjon for beskyttelse av nasjonale minoriteter tar opp
spørsmål om ytringsfrihet, bl.a. i art. 9, 3.
ledd:
"Partene skal ikke hindre personer som tilhører nasjonale
minoriteter, i å skape og bruke trykte medier. Innenfor
de rettslige rammer for radio og fjernsynskringkasting,
skal de så langt som mulig og under hensyn til bestemmelsene
i 1. ledd, sikre at personer som tilhører nasjonale minoriteter,
gis mulighet til å skape og bruke sine egne medier."
Når det gjelder trykt presse forvalter
Kulturdepartementet i dag kun ett konkret tiltak rettet mot en nasjonal
minoritet; tilskuddet til den kvenske avisen Ruijan Kaiku. Støtten
er ikke gitt som ledd i en generell støtteordning, men
er et øremerket tilskudd som tildeles etter særskilt
vedtak i Stortinget. Tilskuddet utgjør 350 000
kroner i 2001. Kulturdepartementet har ikke mottatt henvendelser
med anmodning om støtte til andre tilsvarende publikasjoner,
og kjenner per i dag heller ikke til at det er tatt initiativ til å etablere
aviser eller lignende blant de øvrige nasjonale minoritetsgruppene.
Vi kan her også vise til at Ytringsfrihetskommisjonen i
sin utredning særlig har etterlyst tiltak overfor den kvenske
befolkningen:
"Bevaring og utvikling av kvensk språk og
kultur er et helt spesielt nasjonalt ansvar for Norge. Det medfører
også et ansvar for styrking av kvenenes ytringsmuligheter
både gjennom deres egne kanaler og ellers i det offentlige
rom, samt forutsetningen for deres ytringsmuligheter."
Når det gjelder kringkasting kan vi
for det første nevne at allmennkringkasterne, dvs. NRK,
TV2 og P4, gjennom programregler og konsesjonsvilkår er
forpliktet til å dekke minoritetenes behov og til å ha
et tilbud til minoritetspråklige grupper. Blant annet heter
det i gjeldende konsesjon for TV2 at "Sendingene skal over tid inneholde
en variert programmeny med program for så vel brede som
smale seergrupper, herunder den samiske befolkningsgruppe og minoriteter."
Allmennkringkastingsrådet, som skal vurdere om programvirksomheten
er i samsvar med prinsippene for allmennkringkasting, har i sin
rapport for 1999 blant annet kritisert P4 for manglende innfrielse
av kravet om programmer for etniske minoriteter.
For øvrig kan det nevnes at nærradioer
med programmer for og med nasjonale minoriteter kan få tilskudd
fra Audiovisuelt produksjonsfond. Fondet ble opprettet i 1994 og
gir blant annet tilskudd til nærkringkastingsvirksomhet.
Ved tildeling av midler til nærradioformål skal
det etter retningslinjene for fondet særlig tas hensyn
til søknader fra etniske og språklige minoriteter.