I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omgjøre
Husbanken til en bank for førstegangsetablerere i samsvar
med de prinsippene som fremkommer i dette dokumentet."
Forslagsstillerne mener forslaget vil gi førstegangsetablerere
rimeligere lån og redusere boligutgiftene til nyetablerte
som ofte er i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn
av høye boutgifter. Det å sikre unge i etableringsfasen
muligheter til å skaffe seg egen bolig med rimelige rentebetingelser
er et av de viktigste tiltak som kan gjøres for å bedre
fordelingen i det norske samfunn.
Som en følge av det høye prisnivået
har de som skal kjøpe bolig for første gang, og
som ofte har lite egenkapital og høy studiegjeld, betydelige
problemer med å finansiere sin første bolig. For
de fleste i denne kategorien er det uaktuelt å kjøpe
bolig som kan finansieres med oppføringslån fra
Husbanken. De fleste kjøper brukt bolig og får
ingen statlige tilskudd ved kjøp av bolig.
Det er urimelig at familiens formuessituasjon
skal avgjøre om ungdom skal være i stand til å kjøpe
egen bolig.
Det offentliges engasjement på boligmarkedet
skjer i første rekke gjennom Husbanken. I 1999 var 44 pst.
av alle lånetilsagn Husbanken ga, oppføringslån
for å bygge ordinære boliger.
Husbankens oppføringslån innebærer
at staten involverer seg i virksomhet som kan få kreditt
i ordinære finansinstitusjoner. Husbanken gir byggherrer
lån på marginalt bedre betingelser enn det en
boligbygger kunne få på det åpne markedet.
Denne formen for boligfinansiering er ikke sosialt treffsikker og
gir liten støtte til de som har en svak posisjon i boligmarkedet.
Husbanken bør derfor slutte med å gi
oppføringslån til nye boliger og i stedet gi gunstige
lån til boligkjøpere som skal etablere seg for
første gang. En slik omlegging vil føre til at
Husbanken da fokuserer på finansieringen av bolig til førstegangsetablerere,
uavhengig av om man kjøper ny eller brukt bolig.
Forslagsstillerne foreslår derfor å gjøre
Husbanken til en bank for førstegangsetablerere. En slik
ordning kan gjennomføres ved at de som skal etablere seg
på boligmarkedet for første gang, får
grunnlån i en ordinær bank og topplån
gjennom Husbanken. En slik modell kan innebære at man først
låner 60-90 pst. av kjøpesummen i en ordinær
finansinstitusjon. Finansinstitusjonen får 1. prioritet
i boligens verdi, og risikerer ikke tap før ved et betydelig
boligprisfall. Med en slik sikkerhetsmargin vil bankene normalt
kunne gi lån til gunstige betingelser.
Det må da inngås avtaler mellom
finansinstitusjonene og Husbanken som innebærer at finansinstitusjonene
på gitte vilkår formidler Husbankens toppfinansiering.
Når det gjelder risikofordelingen i forhold til et topplån
er det rimelig at den blir delt mellom Husbanken og den finansinstitusjon
som yter grunnfinansieringen. Dette må være et
forhandlingsspørsmål mellom Husbanken og den finansinstitusjon
som yter grunnfinansieringen i forhold til sikkerheten i de ulike prosjekt.
Husbanken gir i dag etableringslån
til ungdom som har problemer med å etablere seg i boligmarkedet.
Forslagsstillerne ønsker å endre dagens ordning
med etableringslån for ungdom og vil oppheve de eksisterende inntektsgrenser.
Når Høyre foreslår
at ordinære finansinstitusjoner skal formidle Husbankens
topplån til førstegangsetablerere, innebærer
dette at formidlingen av etableringslån overføres
fra kommunene til de ordinære finansinstitusjonene. Da
vil man unngå geografiske skjevheter i tilbudet av etableringslån
ved at det er kommunenes initiativ som påvirker bruken
av etableringslån.
Finansinstitusjonene vil da også kunne
overta kredittvurderingen. Ved at andre finansinstitusjoner overtar
formidlingen av etableringslån vil ordningen også kunne
bli bedre kjent.
Forslagsstillerne er også åpne
for at andre deler av Husbankens støtteordninger etter
hvert kan formidles av ordinære finansinstitusjoner når
man har vunnet erfaring med denne modellen ved formidling av toppfinansieringslån
og etableringslån.
En husbankreform som her skissert, vil fokusere
på førstegangsetablerere med svak økonomi,
og vil dermed påføre Husbanken en betydelig tapsrisiko.
Dette er en risiko man imidlertid kan argumentere for at det offentlige
bør ta. De sosiale kostnadene ved at ungdom og aleneforsørgere
faller utenfor boligmarkedet vil uansett falle på det offentlige
i en eller annen form.
Krav til kvalitet og areal kan sikres gjennom
forskriftsverket i plan- og bygningsloven og det er ikke nødvendig
at Husbanken gir oppføringslån av den grunn. Det
er kommunene som best kjenner hvilken type boliger det er behov
for i den enkelte kommune. Følgelig er det kommunene som
bør ha styringen i denne type spørsmål
for at boligtilbudet lokalt i størst mulig grad er i samsvar
med behov og etterspørsel.
Forslagsstillerne forutsetter at Husbankens
arealnorm bortfaller. I dag gir Husbanken vanligvis ikke lån til
boliger under 55 kvm. Disse reglene bør mykes opp slik
at det blir mulig å få lån til boliger
med et areal på 35-40 kvm. Ved å øke
tilgangen på mindre boliger vil man gjøre det
enklere for unge personer med høy studiegjeld og lav egenkapital å kjøpe
sin egen bolig.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen og Lodve Solholm, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Helge Bjørnsen, viser
til brev fra kommunal- og regionalministeren av 24. januar 2001
vedrørende forslaget. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser videre til at
Regjeringen i juli 2000 la fram en plan for en solidarisk boligpolitikk, med
17 tiltak, hvorav flere var rettet inn mot ungdom og vanskeligstilte.
Boligplanen ble fulgt opp med konkrete budsjettiltak som ble vedtatt
av Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2001. Komiteen peker
på at statsråden i sitt brev til komiteen av 24. januar
2001, skriver at hun, innenfor rammen av den vedtatte boligpolitikk,
vil innrette Husbankens virkemidler slik at den i høyere
grad enn før gir et godt tilbud til ungdom og vanskeligstilte.
Komiteen viser til at den under
behandling av St.meld. nr. 49 (1997-1998), jf. Innst. S. nr. 100
(1998-1999), enstemmig foreslo en bred utredning av boligpolitiske
spørsmål. Komiteen har merket seg
at statsråden rapporterer at det er oppnevnt et utvalg
som er godt i gang med sitt arbeid og at flere av aspektene i Dokument
nr. 8:23 (2000-2001) vil bli behandlet av utvalget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener det er fornuftig å avvente
utvalgets arbeid og den etterfølgende stortingsmeldingen,
og forutsetter således at utvalget gir disse problemstillingene
bred behandling.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet,
foreslår på denne bakgrunn at dokumentet vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
peke på behovet for i større grad å kunne
benytte lån fra Husbanken ved kjøp av bruktbolig.
Brukte boliger er ofte rimeligere enn nye boliger og er således
godt egnet som førstegangsbolig. Disse medlemmer vil
be Regjeringen bedre legge til rette for kjøp av rimelige
bruktboliger ved å utvide inntektsgrensen for innvilgelse
av kjøpslån. Dagens inntektsgrense fører
til at svært mange ikke kan benytte Husbanken ved kjøp
av brukt bolig.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at det legges til rette for etablering i egen bolig,
leid eller eid bolig, for personer som er kommet i en vanskelig
livssituasjon.
Disse medlemmer vil vise til
brevet fra statsråd Sylvia Brustad der hun blant annet
peker på at i ny forskrift for etableringslån
gjøres behovsprøvingen for disse lånene
enklere og ikke så stram som tidligere. Disse medlemmer ser
på dette som positivt og vil understreke viktigheten av
at studentfamilier får lettere tilgang til etableringslån. Disse
medlemmer finner det riktig at man ved vurdering av deres
betalingsevne vurderer fremtidige inntektsmuligheter.
Disse medlemmer vil peke på at
det er viktig at det vises smidighet i forhold til minstekravet
om boareal.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at spørsmålet om Husbanken primært
skal være en allmenn boligfinanseringsform eller i hovedsak
være en bank som er rettet mot å hjelpe førstegangsetablerere og
vanskelig stilte inn i boligmarkedet, først og fremst er
et politisk spørsmål og et retningsvalg som politikere
bør ta. Disse medlemmer registrerte at flere partier
ved stortingsvalgkampen før denne stortingsperioden ga
utrykk for at Husbanken burde bli en førstegangsetablerer-bank. Disse
medlemmer antar at når slike løfter gis
i en valgkamp overfor ungdom, så betyr det ikke at man
har tatt stilling til spørsmålet og ikke at veivalgene
må utsettes i over 5 år.
Disse medlemmer viser til at
forslaget i Dokument nr. 8:23 (2000-2001) innebærer en
langt større ramme for lån til førstegangsetablerende
ungdom, enn dagens bevilgninger. I tillegg innebærer ordningen
at det inngås avtaler med bankene om formidling av kombinasjonslån,
hvor formidlende bank og husbanken deler risiko og hvor banken formidler
husbankens etablererlån.
Disse medlemmer har gjennom mediaoppslag registrert
at dagens ordning med formidling gjennom kommunene ikke har den
gjennomslagskraften overfor unge låntakere at lånerammene
faktisk blir oppbrukt.
Disse medlemmer mener det ville
være en forenkling både for kommunene og for unge
boligetablerere at man kunne forholde seg til en låneinstitusjon (banken)
for hele lånet. Disse medlemmer vil i tillegg
vise til at husbankens årsmelding viser at det ved utgangen
av 1999 var avsatt over 105 mill. kroner av bevilgningen til boligtilskudd
til tapsfond i kommunene. En slik høy tapsavsetting avspeiler
at kommunene er risikoaverse og sikrer seg særlig godt
fordi de ikke er profesjonelle kredittytere. Etter disse
medlemmers mening er det forståelig med de mange
og store oppgaver kommunen står overfor f.eks. i forhold til å skaffe
boliger for de som er særlig vanskeligstilte i boligmarkedet
og hvor kommunen har et eksplisitt ansvar etter sosial lovgivningen.
Disse medlemmer viser til at
forslaget vil gi en enklere og rimeligere mulighet for alle unge
som vil kjøpe egen bolig å finansiere denne uavhengig
av foreldres mulighet til å hjelpe i startfasen. Det må være
en viktigere oppgave for Husbanken enn å lite målrettet finansiere
boligbygging. Disse medlemmer tar derfor opp følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omgjøre
Husbanken til en bank for førstegangsetablerere i samsvar
med de prinsippene som fremkommer i dette dokumentet."
Komiteen sine medlemer frå Kristeleg Folkeparti
og Senterpartiet vil understreke at Husbanken alt i dag
bruker ein vesentleg del av ressursane sine inn mot dei som etablerer
seg for første gong. Både etableringslån,
etableringstilskott og oppføringslån går
i stor grad til denne gruppa. Dette medlem vil peike på at
også andre sider av verksemda til Husbanken likevel er
viktige å sikre.
Husbanken medverkar, gjennom dei mange låne-
og tilskotsordningane, til å fremje ei rekke bustadpolitiske løysingar
som marknadskreftene aleine ikkje ivaretek godt nok. Dette er forhold
som gjeld både investeringar og fordeling. Husbanken medverkar
til å fremje bustad- og miljøkvalitet i samband
med både nybygging og utbetring. Dette gjeld særleg
dei nisjane i bustadmarknaden som Husbanken er med og finansierer,
til dømes studentbustader, utleigebustader, omsorgsbustader,
barnehagar osb. I tillegg til dei økonomiske verkemidlane
som Husbanken rår over, har denne institusjonen samla sett
ein betydeleg fagleg kompetanse. Gjennom faglege råd og
rettleiing kjem dette både kundar og storsamfunnet til
gode.
Desse medlemene vil vise til
at den private finansmarknaden byggjer vurderingane sine åleine
på den betalingsevna den einskilde har og på panteverdien av
låneobjektet. Husbanken si rolle har heile tida vore at
også husstandar med låg betalingsevne skal få lån
til å byggje bustad dersom dei kan klare utgiftene på sikt. Husbanken
sine rentevilkår for generelle lån er uavhengig
av inntektene til lånekunden. Den private finansmarknaden
gir lågare rente når betalingsevna er god og tryggleiken
for at lånet vert betalt tilbake er høg.
Desse medlemene meiner Husbanken
medverkar til nøktern ressursbruk. Oppføringslånet
i Husbanken, som berre vert gjeve dersom ein byggjer innanfor klart
definerte standardkrav, gjer at det kjem ei rekkje mindre, nøkterne
bustader inn i bustadmarknaden kvart år. Såleis
vil det og på marknaden for bruktbustader etter kvart verte
god tilgang på slike mindre, nøkterne bustader.
Dette er særs viktig for at grupper med låg betalingsevne
likevel skal kunne skaffe seg eigen bustad. Det er nødvendig
for at det offentlege skal kunne hjelpe svake grupper utan at dei
statlege tilskotta vert alt for høge. Erfaring syner at
bustader som er finansiert av private bankar gjennomgåande
har ein heilt anna storleik og kostnad enn bustader som er finansiert
gjennom Husbanken.
Med stadig større mangel på areal
i byar og tettstader er det dessutan viktig at staten stimulerer
til god utforming av bustaden og til god bustadkvalitet. Særleg omsynet
til miljøet er viktig.
Desse medlemene meiner at Husbanken
er staten sitt viktigaste verkemiddel i bustadpolitikken. Det er
nødvendig å ha høve til å sjå bustadpolitikken
og bruken av verkemiddel som ein heilskap. Oppføringslånet
er i praksis det viktigaste verkemidlet i bustadpolitikken, etter
at rentesubsidieringa er borte. Husbanken er òg særs
viktig som ein reiskap for å drive motkonjunkturpolitikk.
Staten, gjennom Husbanken, kan best bidra til å dempe uønskte
svingingar i byggjebransjen gjennom ein god kredittpolitikk. Erfaring viser
at i periodar med svært høg marknadsrente hadde bustadbygginga
stoppa nesten heilt opp dersom Husbanken ikkje hadde gitt tilbod
om rimelegare lån.
Desse medlemene vil peike på at
det vil vere vanskelegare å finansiere bustadbygging i
distrikta utan Husbanken si generelle bustadfinansiering. Panteverdien
er i einskilde tilfelle for låg for den private finansmarknaden.
Dersom ein skal ha von om å nå målet
om å oppretthalde busetjing i alle delar av landet, må staten
framleis ta på seg ansvaret for å gje lån
eller tryggleik for lån, spesielt i område som
er mindre attraktive i den private finansmarknaden.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti vil
at Husbanken i større grad skal brukes som bank for førstegangsetablerere.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
viktigheten av at Husbanken imøtekommer lånebehov
hos de som har de laveste inntektene, blant annet trygdede og studentfamilier. Disse
medlemmer mener at Høyres modell for Husbanken
som førstehjemsbank vil kunne utelukke de som har svakest økonomi
fra å få lån til boligkjøp.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
enig i at praktiseringen av Husbankens arealnormer bør
mykes opp slik at det blir mulig å få lån
med et areal på 35-40 kvm. Hensynet til funksjonalitet
må vektlegges.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at Husbankens krav til arealgrenser praktiseres mer fleksibelt."
Komiteen sine medlemer frå Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti meiner at eit anna viktig argument
for å oppretthalde Husbanken som ein allmenn bank, er å ta
vare på den breie kunnskapen og kompetansen som Husbanken
innehar. Statlege bustadlån som vert formidla gjennom private
bankar, gir ikkje ein mindre kostbar bustadpolitikk og heller ikkje
betre bustadfordeling eller auka bustadbygging. Desse medlemene vil
vise til at det nettopp er fleire bustader vi treng. Husbanken gjev
lån med ein unik fagleg kompetanse. Lånsøkjarar
får god rettleiing og høve til å sjå lån
i samanhang med tilskott, til dømes til funksjonshemma,
til bustader som er tilpassa klimaet osb.
Desse medlemene vil difor på det
sterkaste åtvare mot å gjere Husbanken om til
ein bank for dei som etablerer seg for første gong. Dette
vil sterkt redusere den politiske styringa over bustadpolitikken
og gjere det svært vanskeleg å nå sentrale
bustadpolitiske mål.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til merknader fra Innst. S. nr. 223 (1997-1998) Oppfølging
av Habitat II der flertallet, alle unntatt Høyre og Fremskrittspartiet, mener
at Husbanken fortsatt skal være en allmenn bank og et effektivt
styringsredskap i boligpolitikken som raskt kan omsette boligpolitiske
mål til effektiv tjenesteyting. Det samme flertallet mente
også at Husbankens lånerammer, lånevilkår
og tilskuddsmidler må vurderes økt for at Husbanken
skal kunne brukes aktivt i den sosiale boligpolitikken.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil hevde at Husbankens rolle
i forhold til førstegangsetableringer enkelt kan styrkes
ved å øke bankens virkemidler i forhold til denne
gruppen og at det ikke er andre hindringer i veien for dette enn
manglende politisk vilje.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til egne forslag i de foregående års budsjett
og til behandlingen av stortingsmeldingen om boliger for unge og
vanskeligstilte der Sosialistisk Venstreparti har fremmet forslag
som ville gitt over 3 000 flere utleieboliger til halv pris de neste
5 åra.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"Dokument nr. 23 (2000-2001) forslag
fra stortingsrepresentant Jan Petersen, Sverre Hoddevik og Erna Solberg
om å gjøre om Husbanken til en bank for førstegangsetablerere
- bifalles ikke."
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Høyre,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen sørge for
at Husbankens krav til arealgrenser praktiseres mer fleksibelt.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen omgjøre
Husbanken til en bank for førstegangsetablerere i samsvar
med de prinsippene som fremkommer i dette dokumentet.
Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 3
Dokument nr. 8:23 (2000-2001) - forslag fra stortingsrepresentant
Jan Petersen, Sverre J. Hoddevik og Erna Solberg om å gjøre
om Husbanken til en bank for førstegangsetablerere - bifalles
ikke.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:23 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Jan Petersen, Sverre J. Hoddevik og Erna
Solberg om å gjøre Husbanken til en bank for førstegangsetablerere
- vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra kommunalkomiteen ved
leder Berit Brørby av 22.11.00 vedr. ovennevnte sak.
Forslaget reiser en rekke viktige problemstillinger innenfor
rammen av hva som har vært og fortsatt er en hovedlinje
i norsk boligpolitikk; tilgang på boliger for de nye generasjoner
som melder seg på boligmarkedet. Forslaget stiller Husbankens
virkemidler i fokus for en diskusjon rundt dette viktige mål
og kommer med flere konkrete forslag til endringer.
Som Stortinget er kjent med gjennom behandlingen av
statsbudsjettet for 2001, har jeg i dokumentet "En solidarisk boligpolitikk
- Veier mot målet" varslet tiltak som skal bedre ungdommens
og vanskeligstiltes muligheter for å etablere seg i egen
bolig. Dette ble fulgt opp med konkrete budsjettiltak som fikk Stortingets
tilslutning.
Dette er fra min side en klar oppfølging
av Stortingets behandling av St.meld nr. 49 (1997-98) Om boligetablering
for unge og vanskeligstilte, jf. Innst. S. nr. 100 (1998-99), hvor
det fra alle medlemmer i komiteen og senere i stortingsdebatten
ble lagt stor vekt på å bedre mulighetene for
boligetablering.
Mitt departementet og Husbanken står
nå midt oppe i gjennomføringen av budsjettopplegget
og tilhørende tiltak hvor hovedvekt legges på lån
og tilskudd til unge og vanskeligstilte. La meg nevne et par eksempler
som knytter an til Dok 8-forslaget, nemlig økt långivning
til ungdom for kjøp av egen bolig. Innenfor den totale rammen
for Husbanken for 2001 på 13 mrd. kroner, er etableringslån
gitt høyeste prioritet. Vi har som mål at antall
etableringslån gitt av kommunene årlig skal kunne
nå opptil 10-12 000 husstander. Dersom kommunene følger
opp, kan dette innebære at 50 pst. flere får lån,
sammenlignet med foregående år. Vi vil en av de
nærmeste dagene gi ny forskrift for disse lånene
slik at behovsprøvingen skal bli både enklere
og ikke så stram som tidligere.
Den nye forskrifen åpner også for
at kommunene etter eget skjønn kan gi lån for
opptil 100 pst. av låneverdien/verditakst. Samlet
gir dette kommunen en klart bedre anledning til å møte
førstegangsetablerere og andre grupper med behov for rimelige
topplån med et meget godt tilbud. Fra 1997 har kommunene
også hatt anledning til å avsette inntil 20 pst.
av boligtilskuddet som de får tildelt fra Husbanken til
dekning av tap. Ved årsskiftet 1999-2000 hadde kommunene
satt av om lag 105 mill. kroner til dette. Samtidig vil Husbankens ordning
med kjøpslån bli forenklet og samordnet med etableringslånordningen.
Jeg er for øvrig helt på linje
med Dokument 8-forslagets formulering om at foreldres økonomi
ikke skal være avgjørende for ungdommens muligheter
for boligetablering. Dette var et hovedutgangpunkt for Regjeringens
budsjettforslag for inneværende år. Sentralt i
budsjettopplegget er økt låneramme for å gi
flere lån til førstegangsetablerere, og økning
av boligtilskuddsrammen med 152 mill. kroner for å hjelpe
flere med lave inntekter å skaffe seg en egnet, eie- eller
leiebolig.
I tillegg til lån og tilskudd til førstegangsetablerere, står
oppføringslånet sentralt i budsjettopplegget.
Som det sentrale virkemiddelet i den generelle boligpolitikken bidrar
oppføringslånet til at vi kan nå mål
knyttet til bl.a. livsløpsstandard, gode boliger, godt
bomiljø og forhindre segregering. Oppføringslånet
bidrar til valg av gode, samfunnsmessig og ressursøkonomisk
fornuftige løsninger og ivaretar distrikshensyn.
Når det gjelder de mer prinsipielle
og større konkrete tiltak i Dok 8-forslaget, vil jeg igjen
vise til Stortingets behandling av St.meld. nr. 49 (1997-98) og
den tilhørende Innst. S. nr. 100 (1998-99), hvor kommunalkomiteen
enstemmig foreslo at det burde gjennomføres en bred utredning
av de boligpolitiske hovedspørsmålene som grunnlag
for en stortingsmelding om boligpolitikken for de neste 10 år.
Departementet oppnevnte i januar 1999 et utvalg som er godt i gang
med sitt arbeid, og hvor flere av de aspekter som Dok nr. 8:23 reiser,
vil bli behandlet. Utvalget skal avgi sin innstilling i løpet
av 2001 i tråd med Stortingets vedtak.
Mandatet for utvalget er for øvrig
så vidt bredt at jeg finner det uproblematisk å avvente
utvalgets gjennomgang av de mer prinsipielle spørsmål
som ligger i forslaget. Deretter kan vi på grunnlag av
høringsuttalelser drøfte forslaget i en bred boligpolitisk
sammenheng i den påfølgende stortingsmeldingen,
slik at Stortinget får et godt grunnlag for sine beslutninger
om norsk boligpolitikk. Jeg finner det på dette grunnlag
ikke riktig å foregripe utvalgets arbeid og forslag ved å drøfte nærmere
her og nå de viktige spørsmål som forslaget reiser.
Som nevnt ovenfor vil vi innenfor rammen av
den vedtatte boligpolitikk innrette Husbankens virkemidler slik
at den i enda høyere grad enn før gir et godt
tilbud til ungdom og vanskeligstilte. På dette området
har Husbanken gjennom alle år spilt en avgjørende
rolle for boligtilbudet både av nye og brukte boliger.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 15. februar 2001
Berit Brørby
leder |
Aud Gaundal
ordfører |
Erna Solberg
sekretær |