I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen omgjøre
Husbanken til en bank for førstegangsetablerere i samsvar
med de prinsippene som fremkommer i dette dokumentet."
Forslagsstillerne mener forslaget vil gi førstegangsetablerere
rimeligere lån og redusere boligutgiftene til nyetablerte
som ofte er i en vanskelig økonomisk situasjon på grunn
av høye boutgifter. Det å sikre unge i etableringsfasen
muligheter til å skaffe seg egen bolig med rimelige rentebetingelser
er et av de viktigste tiltak som kan gjøres for å bedre
fordelingen i det norske samfunn.
Som en følge av det høye prisnivået
har de som skal kjøpe bolig for første gang, og
som ofte har lite egenkapital og høy studiegjeld, betydelige
problemer med å finansiere sin første bolig. For
de fleste i denne kategorien er det uaktuelt å kjøpe
bolig som kan finansieres med oppføringslån fra
Husbanken. De fleste kjøper brukt bolig og får
ingen statlige tilskudd ved kjøp av bolig.
Det er urimelig at familiens formuessituasjon
skal avgjøre om ungdom skal være i stand til å kjøpe
egen bolig.
Det offentliges engasjement på boligmarkedet
skjer i første rekke gjennom Husbanken. I 1999 var 44 pst.
av alle lånetilsagn Husbanken ga, oppføringslån
for å bygge ordinære boliger.
Husbankens oppføringslån innebærer
at staten involverer seg i virksomhet som kan få kreditt
i ordinære finansinstitusjoner. Husbanken gir byggherrer
lån på marginalt bedre betingelser enn det en
boligbygger kunne få på det åpne markedet.
Denne formen for boligfinansiering er ikke sosialt treffsikker og
gir liten støtte til de som har en svak posisjon i boligmarkedet.
Husbanken bør derfor slutte med å gi
oppføringslån til nye boliger og i stedet gi gunstige
lån til boligkjøpere som skal etablere seg for
første gang. En slik omlegging vil føre til at
Husbanken da fokuserer på finansieringen av bolig til førstegangsetablerere,
uavhengig av om man kjøper ny eller brukt bolig.
Forslagsstillerne foreslår derfor å gjøre
Husbanken til en bank for førstegangsetablerere. En slik
ordning kan gjennomføres ved at de som skal etablere seg
på boligmarkedet for første gang, får
grunnlån i en ordinær bank og topplån
gjennom Husbanken. En slik modell kan innebære at man først
låner 60-90 pst. av kjøpesummen i en ordinær
finansinstitusjon. Finansinstitusjonen får 1. prioritet
i boligens verdi, og risikerer ikke tap før ved et betydelig
boligprisfall. Med en slik sikkerhetsmargin vil bankene normalt
kunne gi lån til gunstige betingelser.
Det må da inngås avtaler mellom
finansinstitusjonene og Husbanken som innebærer at finansinstitusjonene
på gitte vilkår formidler Husbankens toppfinansiering.
Når det gjelder risikofordelingen i forhold til et topplån
er det rimelig at den blir delt mellom Husbanken og den finansinstitusjon
som yter grunnfinansieringen. Dette må være et
forhandlingsspørsmål mellom Husbanken og den finansinstitusjon
som yter grunnfinansieringen i forhold til sikkerheten i de ulike prosjekt.
Husbanken gir i dag etableringslån
til ungdom som har problemer med å etablere seg i boligmarkedet.
Forslagsstillerne ønsker å endre dagens ordning
med etableringslån for ungdom og vil oppheve de eksisterende inntektsgrenser.
Når Høyre foreslår
at ordinære finansinstitusjoner skal formidle Husbankens
topplån til førstegangsetablerere, innebærer
dette at formidlingen av etableringslån overføres
fra kommunene til de ordinære finansinstitusjonene. Da
vil man unngå geografiske skjevheter i tilbudet av etableringslån
ved at det er kommunenes initiativ som påvirker bruken
av etableringslån.
Finansinstitusjonene vil da også kunne
overta kredittvurderingen. Ved at andre finansinstitusjoner overtar
formidlingen av etableringslån vil ordningen også kunne
bli bedre kjent.
Forslagsstillerne er også åpne
for at andre deler av Husbankens støtteordninger etter
hvert kan formidles av ordinære finansinstitusjoner når
man har vunnet erfaring med denne modellen ved formidling av toppfinansieringslån
og etableringslån.
En husbankreform som her skissert, vil fokusere
på førstegangsetablerere med svak økonomi,
og vil dermed påføre Husbanken en betydelig tapsrisiko.
Dette er en risiko man imidlertid kan argumentere for at det offentlige
bør ta. De sosiale kostnadene ved at ungdom og aleneforsørgere
faller utenfor boligmarkedet vil uansett falle på det offentlige
i en eller annen form.
Krav til kvalitet og areal kan sikres gjennom
forskriftsverket i plan- og bygningsloven og det er ikke nødvendig
at Husbanken gir oppføringslån av den grunn. Det
er kommunene som best kjenner hvilken type boliger det er behov
for i den enkelte kommune. Følgelig er det kommunene som
bør ha styringen i denne type spørsmål
for at boligtilbudet lokalt i størst mulig grad er i samsvar
med behov og etterspørsel.
Forslagsstillerne forutsetter at Husbankens
arealnorm bortfaller. I dag gir Husbanken vanligvis ikke lån til
boliger under 55 kvm. Disse reglene bør mykes opp slik
at det blir mulig å få lån til boliger
med et areal på 35-40 kvm. Ved å øke
tilgangen på mindre boliger vil man gjøre det
enklere for unge personer med høy studiegjeld og lav egenkapital å kjøpe
sin egen bolig.