Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag for Stortinget om å ta oppsøkende
og forebyggende hjemmesykepleie inn i lov om helsetjenesten i kommunene i
tråd med innholdet i forslaget."
Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstillerne
at nyere forskning viser at forebyggende hjemmebesøk av
fagpersonell kan hjelpe hjemmeboende eldre med å bevare
livskvalitet og helse og at liggedøgn i sykehus og sykehjem
reduseres. Det vises til eksempler fra Danmark som underbygger dette,
og til at danske kommuner nå plikter å tilby forebyggende hjemmebesøk
til alle innbyggere som er fylt 75 år, minst to ganger
per år. Videre vises til at det pågår statsfinansiert
forsøk med oppsøkende forebyggende hjemmebesøk
i 21 svenske kommuner, og at det også i Norge er gjort
gode erfaringer med å gi tilbud om forebyggende hjemmebesøk
etter dansk modell.
Som argumenter for tiltaket framholdes at det
kan forebygge sykdom og funksjonstap for eksempel ved at det avdekkes
ukjent høyt blodtrykk, underforbruk av hjelpemiddel, feilbruk
av medikament og underforbruk av hjemmetjenester.
Det påpekes videre at oppsøkende
virksomhet fra hjemmesykepleien vil være et viktig informasjonstiltak
ved det personlige møtet mellom fagperson og kunde, ved
at fagpersonen tilpasser informasjonen til den enkeltes behov og
tilstand og ved at det gis anledning til å stille spørsmål
under besøket.
Forslagsstillerne framholder også den
betydning oppsøkende virksomhet vil kunne ha for trygghet
og trivsel for hjemmeboende eldre, og at gjennom oppsøkende
forebyggende hjemmebesøk vil kommunen få et riktigere
bilde av de faktiske behov enn det man har i dag, og slik være
nyttig i plansammenheng.
Forslagsstillerne finner det trolig at hjemmeboende eldre
får en vesentlig gevinst ved at kommunene tilbyr et besøk årlig
til hjemmeboende på 80 år og eldre, som ikke mottar
regelmessige tjenester fra hjemmesykepleien, og de mener at å finne
de få som har ukjente behov for helsetjenester, vil vise
seg å være kostnadseffektivt for både
den enkelte og fellesskapet.
Forslagsstillerne mener derfor at Regjeringen
bør ta oppsøkende forebyggende hjemmesykepleie
inn i lov om helsetjenesten i kommunene, og at Helsetilsynet bør
få hjemmel til å utarbeide og ajourholde en kortfattet
veileder for kommunene, i samarbeid med de fagfolk som driver slikt
forebyggende arbeid i inn- og utland, og i samsvar med de til enhver
tid aktuelle forskningsresultater på området.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen, Karin Lian,
Einar Olav Skogholt og Gunhild Øyangen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Senterpartiet,
Ida Marie Løvlien, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, vil påpeke de positive intensjonene
som framkommer fra forslagsstillerne når det gjelder opprettelsen
av oppsøkende og forebyggende hjemmesykepleie. Komiteen noterer
seg også de positive erfaringene som det er vist til fra
Danmark angående tilsvarende ordning der.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil påpeke at man
i Danmark gjennom en årrekke også har hatt positive
erfaringer med fastlegeordningen, som på samme måte
kan bidra til å sikre også den eldre befolkning
forutsigbarhet og trygghet såvel i oppfølgingen
av manifeste sykdommer, samt som ledd i forebyggelsen av framtidig
sykdom. Det er derfor etter flertallets syn rimelig å se innføringen
av en oppsøkende og forebyggende hjemmebasert omsorg i
sammenheng med fastlegeordningen, for samlet sett å oppnå en
best mulig og mest mulig målrettet ressursutnyttelse innenfor
helsevernet.
Komiteen noterer seg
at det i Sverige er tatt initiativ til et større statsfinansiert
forsøk med oppsøkende forebyggende hjemmebesøk
i 21 svenske kommuner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at resultatet av
det svenske programmet ikke vil foreligge før mot slutten
av 2002. Flertallet mener videre utredning bør
bygge på resultater fra land som Sverige, Danmark og England.
Komiteen mener at
det også i Norge vil være nyttig å høste
erfaringer med en slik ordning i visse kommuner før man
eventuelt tenker seg ordningen gjennomført som en generell
ordning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil derfor gå mot
selve forslaget som forslagsstillerne fremmer i dokumentet, men
finner det tjenlig at det arbeides videre med en kartlegging av eventuell
nytte av en hjemmebasert oppsøkende og forebyggende hjemmebasert
omsorg som beskrevet av forslagsstillerne.
Komiteen vil i den
forbindelse anføre at man ved gjennomføring av
forsøk bør finne fram til kommuner av ulik størrelse
og med varierende omfang av hjemmebaserte tjenester fra før,
slik at det kan høstes erfaring med hvor ressurskrevende
en slik tjeneste vil være, og også i hvor stor
grad denne typen oppgaver vil kreve et økt ressurstilfang
for den hjemmebaserte omsorgen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener at siden fastlegeordningen
trer i kraft fra 1. juni 2001, og hver innbygger, også brukere av
den hjemmebaserte omsorgen, vil ha tilbud om fast lege etter dette,
er det helt naturlig å utvikle samarbeidsmodeller mellom
den hjemmebaserte omsorgen og de ulike fastlegene.
Dermed kan man ut fra flertallets syn
nyttiggjøre seg forebyggende tiltak i hjemmesituasjonen
i større omfang enn om den hjemmbaserte omsorgen alene
står for disse, fordi man da også får
iverksatt medisinske behandlingstiltak ut fra de funn som gjøres.
På noen områder vil det også foreligge
faglige diskusjoner om hvilke undersøkelser som skal foretas
av hvilke helsepersonellgrupper, og ut fra hvilke kvalitetskriterier undersøkelsene
skal foretas.
De fleste studier knyttet til blodtrykksbehandling baserer
seg eksempelvis ikke på hjemmemålinger, men på sittende
målinger på legekontoret. Hvordan slike hjemmemålinger
foretatt av annet personell enn den legen som skal forestå behandlingen,
skal tolkes og nyttiggjøres, krever faglige diskusjoner
og større ressurser enn de den hjemmebaserte omsorgen alene besitter.
Slike spørsmål avklares dermed etter flertallets syn
best gjennom et tett samarbeid mellom faggruppene, slik at den hjemmebaserte
omsorgen og de ulike fastlegene kan tjene brukerne av tjenestene
i fellesskap.
Komiteen registrerer
at forslagsstillerne anfører at det også i Norge
er gjort forsøk med forebyggende hjemmebesøk etter
dansk modell, og at erfaringen med dette skal være god. Komiteen ser
det som nyttig at det også innhentes referansemateriale
knyttet til disse erfaringene i Norge, siden disse så langt
ikke er presisert nærmere av forslagsstillerne.
Det er anført av forslagsstillerne
at det norske tiltaket har gått ut på at hjemmesykepleien
tilbyr alle over 80 år i kommunen som ikke har regelmessige
tjenester fra hjemmebasert omsorg, et besøk en gang hvert år,
og at eventuelle funn så medfører videre tiltak.
Tiltakene som for øvrig beskrives, synes fornuftige.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil bemerke at forslagsstillerne
angir små kostnader for å gjennomføre
tiltaket ut fra at det i Danmark er normert 2 timer pr. besøk.
Selv om man forutsetter at tilbudet bare vil berøre tredjedelen
av personer over 80 år (ut fra forutsetningen om at resten enten
er på institusjon, eller allerede ivaretas av den hjemmebaserte
omsorgen uten behov for ekstra ressursinnsats), vil altså et
tilbud som skissert av forslagsstillerne kreve vel 3 000 årsverk
innenfor en sektor som i dag preges av mangel på personell.
Hvor innsatsen skal settes inn innenfor denne
sektoren, blir dermed et spørsmål om prioritering,
såvel når det gjelder personell som når
det gjelder økonomiske ressurser. Flertallet er
dermed uenig med forslagsstillerne i at "kostnadene med å gjennomføre
tiltaket er små, …".
Flertallet er likevel åpen
for at en slik ressursinnsats kan være fornuftig, forutsatt
at den både settes inn i en sammenheng der den fungerer
innenfor en organisert ramme sammen med det øvrige kommunale
helsetjenestetilbudet, samt at tjenestetilbudet først startes som
forsøk, og gjøres til gjenstand for en evaluering.
Flertallet understreker at kommunene
selv kan ta initiativ til oppsøkende virksomhet under henvisning til
kommunehelsetjenesteloven og/eller sosialtjenesteloven. Flertallet mener
det er viktig å vurdere om det er riktig med en detaljregulering
av det kommunale tjenestetilbudet, og vil understreke at behovet
for forebyggende tiltak og tjenester varierer mellom ulike kommuner.
Komiteen finner det
formålstjenlig å sette i gang et prøveprosjekt
med oppsøkende forebyggende hjemmebasert eldreomsorg i
et representativt utvalg av kommuner, slik at man får anledning
til å vurdere de fordeler som oppstår, både
for de eldre personer som mottar tiltak, og for offentlig helse-
og omsorgsvesen.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette
prøveprosjekt med oppsøkende, forebyggende hjemmebasert
eldreomsorg i et representativt utvalg av kommuner."
Komiteen viser til dokumentet
og det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen igangsette prøveprosjekt med
oppsøkende, forebyggende hjemmebasert eldreomsorg i et
representativt utvalg av kommuner.
Oslo, i sosialkomiteen, den 27. februar 2001
John I. Alvheim
leder |
Olav Gunnar Ballo
ordfører |
Are Næss
sekretær |