BSE eller kugalskap påvises i stadig
flere land. BSE smitter ikke på vanlig måte, men
kan overføres ved at smittestoffer kommer inn i dyr ved
inntak av fôr, eller fra mordyr ved fødsel eller
ved eksperimentell fôring.
Flere europeiske land har langt strengere regelverk enn
Norge når det gjelder bruk av fôr av kjøttbeinmel, som
er en påvist smittekilde. EU vurderer nå forbud mot
all bruk av kjøttbeinmel i husdyrfôr og i tillegg forbud
mot omsetting av kjøtt fra dyr som er mer en 30 måneder
gamle. Norge må gjøre det samme. Vårt regelverk
når det gjelder bruk av kjøttbeinmel (KBM) til
matproduserende dyr, gir ikke nødvendig sikkerhet for at
BSE-smitte ikke oppstår i norskprodusert mat. Det bør
derfor tas initiativ til en gjennomgang av de prinsippene vi benytter
i Norge både når det gjelder rutiner på slakterier,
avfallsbehandling og bruk av animalsk avfall i fôr til
produksjonsdyr og det må innføres et forbud mot
bruk av kjøttbeinmel i husdyrfôr.
Hovedgrunnen til å innføre
strengere politikk på dette området er å hindre
sykdommen i å spre seg. En annen viktig grunn er at tilliten
til norsk landbruk ikke må settes på spill. Norsk
landbruk kan ikke konkurrere på pris og volum, men med
fokus på matkvalitet, smittevernbestemmelser, dyrehelse
og økt satsing på økologi og miljø,
kan våre produkter konkurrere på kvalitet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag i dokumentet:
1. Stortinget ber Regjeringen
innføre forbud mot kjøttbeinmel i fôr
til husdyr.
2. Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre
tilsvarende eller strengere tiltak som nå vurderes i EU,
og i tillegg gjennomgå egne smittevernbestemmelser i forhold
til sykdommer hos husdyr og fremme forslag til forbedringer i regelverket.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell
Opseth og Rita Tveiten, fra Kristelig Folkeparti. Randi Karlstrøm
og Jon Lilletun, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Terje Knudsen, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar
Kristiansen, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund og fra Venstre
Leif Helge Kongshaug, viser til forslaget om å innføre
forbud mot kjøttbeinmel i fôr til husdyr. Komiteen viser
videre til landbruksministerens brev til næringskomiteen
av 21.desember 2000 (vedlagt), og til at Regjeringen har nedlagt
forbud mot bruk av kjøttbeinmel i fôr til alle
matproduserende dyr. Forskriften om forbud som trådte i
kraft fra årsskiftet, er midlertidig gjeldende i 6 måneder
og omfatter en overgangsordning som muliggjøre en smidig
tilpasning til reglene.
Komiteen har merket seg at det
er iverksatt omfattende tiltak for å bevare helsestatusen
til norsk storfe. Siden norsk BSE-status ble vurdert i juli 2000,
er sikkerhetsnivået økt blant annet gjennom et
strengere regime angående produksjon, omsetning og bruk
av fôrvarer, nye slaktemetoder som fjerner spesielt risikomateriale
samt utvidet overvåknings- og kontrollprogram.
Komiteen forutsetter at Regjeringen
fortløpende vurderer tiltak som kan bidra til å bevare
helsestatusen til norsk storfe og gi trygghet til forbrukerne.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:30 (2000-2001) -
forslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen og Lisbet Rugtvedt
om å innføre forbud mot kjøttbeinmel
i fôr til husdyr - vedlegges protokollen."
Komiteen viser til
Dokument nr. 8:30 (2000-2001) og til det som er sagt foran og rår
Stortinget til å gjøre slikt:
vedtak:
Dokument nr. 8:30 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Karin Andersen og Lisbet Rugtvedt
om å innføre forbud mot kjøttbeinmel
i fôr til husdyr - vedlegges protokollen.
Regjeringen vil allerede fra årsskiftet
innføre forbud mot bruk av kjøttbenmel i fôr
til alle matproduserende dyr. Utkast til forskrift om forbud har
vært ute til høring hos berørte parter
med høringsfrist 19.desember. Det tas sikte på at
forskriften blir fastsatt før jul og trer i kraft 1.januar
2001. Spørsmål knyttet til utgiftene i forbindelse
med forbudet er tatt opp mellom partene i jordbruksoppgjøret.
Gjennom EØS-avtalen er Norge forpliktet
til å gjennomføre bl.a. de tiltakene på dyrehelsesiden
som EU fastsetter. Når det gjelder EUs BSE-regelverk, har
jeg tatt initiativ til at vi gjennomfører det som nasjonale
tiltak samtidig med at det gjennomføres i EU, uten å vente
på at rettsaktene har vært oppe til behandling
i EØS-komiteen. Det betyr at Stortinget først
blir orientert om Regjeringens holdning etter at tiltakene er gjennomført,
enten når saken skal opp i EØS-komiteen eller
i halvårsmeldingen om gjennomføring av EØS-avtalen.
Ellers vil jeg gjøre oppmerksom på at
EUs Vitenskapelige styringskomité har foretatt en evaluering
av den geografiske BSE-risikoen i de fleste EU-landene, Norge og
en del tredjeland. Norge ble vurdert til å ha en svært
liten risiko for at BSE finnes i storfepopulasjonen (beste kategori).
Sverige, Finland og Østerrike som de beste EU-landene ble
funnet å ha liten risiko for BSE (nest beste kategori).
Til tross for vår gunstige særstilling når
det gjelder BSE-risiko, kommer vi her i Norge til å fortsette å ha
et strengt regelverk på området. Forslagsstillerne
Karin Andersen og Lisbet Rugtvedt tar etter min oppfatning
feil når de mener at Norge har et "slappere regelverk enn
EU".
Oslo, i næringskomiteen, den 27.februar 2001
Morten Lund
leder |
Øystein Hedstrøm
ordfører |
Kjell Opseth
sekretær |