Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om etablering av en ordning med statlig eldreombud."
Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstillerne
at eldreomsorgen i Norge i mange år har hatt for liten
kapasitet, og at det stadig er blitt færre sykehjemsplasser
i forhold til det økende behovet. Forslagsstillerne mener
videre at vårt pensjonssystem er komplisert og omfattende,
og at det gir liten mulighet for de fleste til å forstå hvilke
komponenter pensjonen består av, og hvorfor samordning
av trygdeytelser slår ut som den gjør. Det vises
også til at det kan være vanskelig for den enkelte å sette
seg inn i det omfattende regelverket som gjelder for eldreomsorgen.
I oktober 1991 vedtok Stortinget at alle kommuner og
fylkeskommuner skal opprette eldreråd, men disse får,
slik forslagsstillerne ser det, ikke innsyn i og muligheter til å uttale
seg om viktige saker for eldreomsorgen i mange kommuner.
Det vises til Handlingsplanen for eldreomsorgen
som ble vedtatt i 1997, og forslagsstillerne anser at resultatet av
denne som hittil er oppnådd, er som en boreform å betrakte
med størst satsing på bygging av omsorgsboliger
der brukeren selv må betale for de tjenester som mottas.
Det framholdes at en av de største manglene ved eldreomsorgen
i Norge er et utilstrekkelig antall sykehjemsplasser. Forslagsstillerne
er bekymret for at en ved handlingsplanens avslutning vil ha et
overskudd av omsorgsboliger som ikke kan benyttes, mens køene
til sykehjemsplasser øker.
Det påpekes at Regjeringen i St.prp.
nr. 62 (1999-2000) foreslår at Handlingsplanen for eldreomsorgen skal
avvikles i 2007, og at de økonomiske midlene skal legges
inn i kommunenes inntektssystem fra 2002 samtidig som aktivitetskrav
knyttet til tilskuddsordningene blir avviklet. Forslagsstillerne
er bekymret for at dette vil føre til en ny nedprioritering
av eldreomsorgen i mange kommuner.
Det vises til at spørsmålet
om oppretting av et eldreombud har vært tatt opp i Verdikommisjonen,
men at dette ikke er blitt fulgt opp.
Fordi det er staten som gjennom kommunehelsetjenesteloven
har pålagt kommunene ansvaret for eldreomsorgen, må den
ifølge forslagsstillerne også ha et selvstendig
ansvar for at lovens intensjoner blir fulgt opp.
På denne bakgrunn mener forslagsstillerne
at det skal etableres et statlig eldreombud for å påse
at eldreomsorgen i de forskjellige kommuner oppfyller de krav som
loven pålegger dem. Forslagsstillerne tenker seg også at
ombudet skal gi veiledning og informasjon om tjenester og ytelser
som senior-innbyggere har rett til, og at det skal fremme eldres
interesser overfor offentlige og private instanser og følge
med i utviklingen av eldres levekår. Eldreombudet skal
kunne virke av eget tiltak eller etter henvendelser fra andre.
Etter forslagsstillernes syn må eldreombudet baseres på egen
lovgivning etter drøftelser med pensjonistorganisasjonene
og andre berørte parter og ha juridisk kompetanse.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen, Karin Lian,
Einar Olav Skogholt og Gunhild Øyangen, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, vil vise til at mange eldre og deres pårørende synes
det er vanskelig å finne ut av regelverket som omhandler
eldreomsorgen, og mange synes heller ikke de når fram i
det offentlige hjelpeapparatet når de trenger hjelp.
Komiteen vil peke på at
Stortinget ved behandlingen av Velferdsmeldingen i Innst. S. nr.
180 (1995-1996) ba Regjeringen ta initiativ til et 4-årig
utviklingsprogram med utprøving av eldreombudsordninger i
en del utvalgte kommuner.
Komiteen vil vise til at Sentrumsregjeringen
i 1998 tok initiativ til å utprøving av to ombudsordninger;
eldreombud og omsorgsombud. Regjeringen ønsket å prøve
ut en ordning med omsorgsombud fordi de fleste kommunale omsorgstjenestene
er aldersnøytrale. Det vil si at de yter tjenester til
alle aldersgrupper.
Komiteen vil vise til at Regjeringen ønsket
at ombudsordningen skulle prøves ut i en storby, en mindre
by/mellomstor kommune, en kommune i størrelsesorden
10000-20000 innbyggere og en interkommunal løsning med
et antall småkommuner. Prosjektet fikk navnet "På talefot
med eldre" og er fra 1999 blitt prøvd ut i Bergen, Bodø,
Porsanger og i fellesskap i kommunene Lyngdal, Hægebostad
og Åseral. Prosjektet dekker kostnader til ombud og sekretær
i fire år. Kommunene må dekke de andre driftskostnadene. NOVA
koordinerer og følger opp prosjektet.
Komiteen vil vise til at både
Statens eldreråd og Norsk Pensjonistforbund under høring
i sosialkomiteen mente det var viktig å fullføre
det iverksatte prøveprosjektet med eldre- og omsorgsombud
før en tar stilling til opprettelse av et permanent eldreombud.
Komiteen mener det er viktig å fullføre
og evaluere prøveordningen med omsorgs- og eldreombud før en
bestemmer om det skal opprettes en ordning med eldreombud.
Komiteen vil vise til at etableringen
av servicekontor i alle kommuner skal bedre veiledningen om tjenester
og ytelser som innbyggerne har krav på, og hjelpe dem med å fremme
søknader.
Komiteen vil vise til at de lovpålagte
eldreråd i kommuner og fylkeskommuner skal være
rådgivende for kommunen/fylkeskommunen. De skal
ha til behandling alle saker som gjelder levekårene for
eldre, og de kan selv ta opp saker som gjelder de eldre. Disse eldrerådene
er nå under evaluering.
Komiteen vil vise til at Regjeringen
i St.meld. nr. 28 (1999-2000) la opp til at ombudsforsøket
samt forsøk med brukerkontor og rettshjelpskontor for funksjonshemmede
burde sees i sammenheng.
Komiteen er enig i at de ulike
forsøk og tiltak med sikte på å bedre
tilbudet til eldre bør ses i sammenheng, og anmoder Regjeringen
om på passende måte å legge saken fram
for Stortinget så snart som mulig etter at nevnte evaluering
og forsøk er sluttført.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
fram en sak som viser resultatene fra pågående
forsøk med ulike ombudsordninger, og i den sammenheng komme
tilbake til forslag om en eventuell ombudsordning for eldre."
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen legge fram en sak
som viser resultatene fra pågående forsøk
med ulike ombudsordninger, og i den sammenheng komme tilbake til
forslag om en eventuell ombudsordning for eldre.
Oslo, i sosialkomiteen, den 6. mars 2001
John I. Alvheim
leder |
Åse Gunhild Woie Duesund
ordfører |
Are Næss
sekretær |