Til Stortinget
I mange år har eldreomsorgen i Norge hatt for liten
kapasitet og et tilbud til gamle, syke mennesker som ikke har vært
tilstrekkelig til å dekke behovet. Det er stadig blitt
færre sykehjemsplasser sett på bakgrunn av det økende
behovet. Flere nordmenn lever lenger og flere lever lenger med fysiske
og psykiske lidelser ettersom den medisinske utvikling gir mulighet
til å holde stadig nye tilstander i sjakk over tid.
Vårt trygde-/pensjonssystem, gjennom særlig
lov om folketrygd og lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser,
er komplisert og omfattende og gir liten mulighet for de fleste
til å forstå hvilke komponenter pensjonen består
av og hvorfor samordning slår ut som den gjør.
Lov om helsetjenesten i kommunene regulerer kommunenes ansvar
for eldreomsorgen og forutsetter at det skal gis pleie og omsorg
i kommunene og at det skal sørges for sykehjemsplasser
eller annen boform for heldøgns omsorg og pleie eller gis
tjenester i hjemmet. Forskrift om vederlag for opphold i institusjon
m.m. gir regler og retningslinjer for størrelsen på de økonomiske
ytelser som kan kreves som vederlag for slikt opphold og hvilke
rettigheter brukerne har til bl.a. fribeløp.
I tillegg bidrar en rekke andre lover, forskrifter og rundskriv
til at det kan være svært vanskelig for den enkelte
eldre, som kan være svekket av aldersdemens, ha helseproblemer,
dårlig hørsel og/eller syn og mangel
på krefter, å sette seg inn i det omfattende og
kompliserte regelverk.
I oktober 1991 vedtok Stortinget lov om kommunale og fylkeskommunale
eldreråd, og alle kommuner og fylkeskommuner har i dag
plikt til å opprette slike. Imidlertid er det meget som
tyder på at eldrerådene ikke virker slik intensjonen
var og at de har svært liten innflytelse på eldreomsorgen
i landet. Eldrerådene får, slik forslagsstillerne
ser det, ikke innsyn i og muligheter til å uttale seg om
viktige saker for eldreomsorgen i mange kommuner og de er blitt til
svært begrenset nytte for den gruppen de i utgangspunktet
skulle styrke.
I 1997 vedtok Stortinget en handlingsplan for eldreomsorgen etter
behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-1997) og Innst. S. nr. 294
(1996-1997). Handlingsplanen skulle gjennomføres over en
fireårs-periode og i skrivende stund ligger en evaluering
av planen så langt til behandling i Stortinget, St.meld.
nr. 34 (1999-2000) Handlingsplan for eldreomsorgen etter 2 år.
Forslagsstillerne anser at det resultat som hittil er oppnådd,
etter at handlingsplanen ble satt i verk, er som en boreform å betrakte.
En av de største manglene innenfor eldreomsorgen i Norge
har vært det lave antallet sykehjemsplasser. Ventelistene
har vært og er lange. Etter at handlingsplanen ble vedtatt
har de fleste kommuner planlagt en relativt stor utbygging av boformer
for heldøgns pleie og omsorg, men i høy grad konsentrert
seg om omsorgsboliger. Omsorgsboliger kan eies eller leies av den
enkelte bruker og brukeren må selv betale for de omsorgs-
og andre tjenester som mottas. Dette gjør at denne typen
boliger er betydelig rimeligere for kommunene enn sykehjemsplasser
der kommunen har det fulle økonomiske og praktiske ansvar
for tjenestetilbud og boform. Økningen av antallet personer
som trenger plass i sykehjem har, i tiden etter at handlingsplanen
ble satt i kraft, økt betydelig raskere enn utbyggingen
av plasser slik at situasjonen i dag er mindre tilfredsstillende enn
den var ved handlingsplanens start. Den gruppen pasienter som venter
på sykehjemsplass vil ikke være tjent med en plass
i omsorgsbolig og forslagsstillerne er bekymret for at vi, ved handlingsplanens
avslutning, vil ha et overskudd av omsorgsboliger som ikke kan benyttes
mens køene til sykehjemsplasser øker.
I St.prp. nr. 62 (1999-2000) foreslår Regjeringen at
handlingsplanen for eldreomsorgen skal avvikles i 2007, men at de økonomiske
midler skal legges inn i kommunenes inntektssystem fra 2002. Samtidig
blir aktivitetskravene knyttet til de økonomiske tilskuddsordningene
avviklet. Forslagsstillerne er bekymret for at dette vil føre
til en ny nedprioritering av eldreomsorgen i mange kommuner, når
de politiske prioriteringer leder midlene inn i andre sektorer,
slik vi har sett tidligere. Ordningen med rammeoverføringer
til kommunene har ikke ført til nødvendig utbygging
av heldøgnstilbud for eldre syke.
I et brev til Verdikommisjonen, datert den 25. januar 1999, tok
kommisjonens medlem Arthur Arntzen opp denne problematikken og anbefalte
kommisjonen å arbeide med sak om å opprette eldreombud. Verdikommisjonen
ga i sitt svar, den 4. februar s.å., uttrykk for at det
var mange påtenkte tiltak i kommisjonens strategi som ville
få betydning for eldre, men tanken om eldreombud ble ikke
fulgt opp.
Det er staten som, gjennom lov om helsetjenesten i kommunene,
har pålagt kommunene ansvaret for eldreomsorgen. Da må staten
ha et selvstendig ansvar for at lovens intensjoner blir fulgt opp.
Manglene, som gjennom mange år har preget eldreomsorgen i
Norge, har vist at staten ikke har vært seg sitt ansvar bevisst.
Med alt det kompliserte regelverk som ligger til grunn for, og
regulerer, pensjonisters og syke eldres hverdag må det
være på sin plass å etablere et statlig eldreombud.
Et slikt ombud skal påse at eldreomsorgen i de forskjellige
kommuner oppfyller de krav som loven pålegger dem på dette
området. Ombudet bør også kunne gi veiledning
og informasjon om tjenester og ytelser som senior-innbyggere har
rettigheter til eller krav på i forskjellige situasjoner,
og ombudet må ha til oppgave å fremme eldres interesser overfor
både offentlige og private instanser og skal følge
med i utviklingen av eldres levekår. Et eldreombud bør
kunne virke av eget tiltak eller etter henvendelser fra andre og
selv avgjøre om slik henvendelse gir grunn til behandling
og tiltak.
Eldreombudet må etableres basert på egen lovgivning
etter drøftelser med pensjonistorganisasjonene og andre
berørte parter. Eldreombudet må ha juridisk kompetanse.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om etablering av en
ordning med statlig eldreombud.
25. oktober 2000