Stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo har
den 19. desember 2000 fremsatt følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
til en lov som regulerer transseksuelles rettigheter."
I begrunnelsen for forslaget vises det bl.a.
til at i motsetning til en rekke andre land, bl.a. Sverige og Tyskland,
har Norge ingen lovmessig regulering av transseksuelles rettigheter.
Det er etter forslagsstillerens syn behov for
en lovregulering på dette området også i
Norge. Behovet aktualiseres av at behandlingen av transseksuelle,
som har foregått ved Rikshospitalet, delvis har vært
avbrutt fra 1998 på grunn av manglende ressurser. Forslagsstilleren
oppfatter at én grunn til at tilbudet ikke er sikret en kontinuitet,
er at Norge mangler en lov for behandling av transseksuelle, som
også fastslår et nasjonalt ansvar for å sikre
slikt behandlingstilbud. En lov må bidra til å regulere
alle forhold omkring kjønnsskifteoperasjoner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen
og Ane Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti,
Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen,
fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang,
fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn
Hernæs, og fra Senterpartiet, Tor Nymo, vil henvise
til at hovedproblemstillinger knyttet til behandling av personer
som ønsker å skifte kjønn ligger under
Sosial- og helsedepartementets område. Forslaget i Dokument
nr. 8:35 (2000-2001) er forelagt helseministeren som har avgitt
uttalelse i brev til komiteen av 14. februar 2001,
jf. vedlegg.
Komiteen viser til at kjønnsskifteoperasjoner
i dag kan skje med vedkommendes samtykke i henhold til medisinske
indikasjoner.
Komiteen vil understreke at de
generelle reglene om spesialisthelsetjenesten og pasientrettigheter
ivaretar i dag de transseksuelles tilgang til behandling på linje
med andre som har behov for helsehjelp. Det vises til lov av 2.
juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter § 2-1 om rett til
nødvendig helsehjelp. Denne bestemmelsen gir pasienter
en rett til nødvendig helsehjelp dersom bestemte vilkår
er oppfylt. Helseministeren antar i nevnte brev til komiteen at
transseksuelle som ønsker å skifte kjønn,
ofte vil kunne oppfylle vilkårene og falle inn under rett
til nødvendig helsehjelp.
Det vises videre til at Rikshospitalet har et
tilbud til denne pasientgruppen, hvor det er engasjert psykiater, hvor
nye pasienter på venteliste evalueres, og hvor pasienter
som venter på kirurgisk behandling kan sendes til utlandet,
eksempelvis Belgia, som har ekspertise på kjønnskonvertering.
Komiteen har merket seg at til
tross for at ulike forhold knyttet til transseksuelle synes å være
dekket under generelle lovbestemmelser, vil departementet likevel
vurdere behovet for en særlov på dette området for
eventuelt å gi klarere retningslinjer i forbindelse med
transseksuelle og kjønnsskifteoperasjoner. Komiteen merker
seg at det bl.a. skal undersøkes hvordan slike spørsmål
er håndtert i andre land.
Komiteen ber om at det gis en
tilbakemelding om denne vurderingen ved en egnet anledning.
Komiteen vil på bakgrunn
av de signaler som fremkommer i uttalelsen fra helseministeren anbefale at
Dokument nr. 8:35 (2000-2001) vedlegges protokollen.
Komiteens utkast til innstilling
har vært forelagt sosialkomiteen som i brev av 6. mars
2001 uttaler:
"Det vises til brev av 28.02.01 der justiskomiteen
ber om sosialkomiteens uttalelse til utkast til innstilling til Dokument
nr. 8:35 (2000-2001).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Høyre
og Senterpartiet, viser til merknadene i utkastet og har ingen ytterligere
merknader.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslaget i Dokument nr. 8:35 (2000-2001), som lyder: "Stortinget
ber Regjeringen ta initiativ til en lov som regulerer transseksuelles
rettigheter." Dette medlem viser også til begrunnelsen
for forslaget, som er gitt i dokumentet. Dette medlem er glad for
at departementet vil vurdere en særlov på dette
området, og dette medlem forventer, i tråd med
forslagets intensjoner, at konsekvensene av departementets gjennomgang blir
at Regjeringen fremmer forslag om en særlov. Dette medlem
mener, med bakgrunn i den utryggheten transseksuelle har opplevd,
hva angår bortfall av behandlingstilbud, at arbeidet med
en slik særlov må skje innen rimelige tidsrammer,
slik at Stortinget får seg forelagt et lovutkast i løpet
av første halvdel av neste stortingsperiode."
Komiteen viser til
dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:35 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentant Olav Gunnar Ballo om regulering av lovmessige
rettigheter for transseksuelle - vedlegges protokollen.
Jeg viser til ovennevnte forslag fra stortingsrepresentant
Olav Gunnar Ballo. Saken ble sendt justisministeren for uttalelse.
I brev av 31. januar 2001 ble saken overført til meg da
hovedproblemstillingen knyttet til behandling av personer som ønsker å skifte
kjønn ligger under Sosial- og helsedepartementets ansvarsområde.
Etter forslagsstillerens syn er det behov for
en lovregulering av transseksuelles rettigheter. Per i dag er finnes
det ikke lovregler som knytter seg eksplisitt til transseksuelle
og kjønnsskifteoperasjoner. Steriliseringsloven kan ikke
sies å regulere forhold som dreier seg om inngrep ut over
sterilisering og kastrering. Kjønnsskifteoperasjoner medfører
sannsynligvis tap av forplantningsevnen. Isolert sett anses dermed
slike inngrep som grov legemsbeskadigelse, jf. straffeloven § 231
jf. § 9. Samtykke fritar ikke for straff, jf. § 235. Man
må imidlertid legge til grunn at slike operasjoner bare
utføres dersom det foreligger medisinsk indikasjon for
inngrepet. Et helbredende inngrep foretatt etter pasientens samtykke
vil kunne anses som rettmessig.
Straffeloven vil etter dette ikke være
til hinder for gjennomføring av kjønnskifteoperasjoner
som skjer med vedkommendes samtykke i henhold til medisinsk indikasjon.
Det kreves således ikke en spesiallov for å regulere
transseksuelles adgang til medisinsk behandling i form av kjønnsskifteoperasjon.
Jeg ser imidlertid ikke bort fra at det kan være ønskelig
med en spesiallov slik at adgangen til kjønnsskifteoperasjon
kommer klarere til uttrykk. Dette vil jeg vurdere nærmere,
bl.a. ved å undersøke hvordan slike spørsmål
er håndtert i andre land.
Som kjent regulerer lov 2. juli 1999 nr. 63
om pasientrettigheter § 2 1 i dag rett til nødvendig
helsehjelp. Denne bestemmelsen, med tilhørende forskrift
av 1. desember 2000 nr. 1208, gir pasienter en rett til nødvendig
helsehjelp dersom bestemte vilkår er oppfylt. Pasienter
som oppfyller vilkårene har rett til helsehjelp innen den
tid medisinsk forsvarlighet tilsier. Et vilkår for rett
til nødvendig helsehjelp er at pasienten har et visst prognosetap
med hensyn til livslengde eller ikke ubetydelig nedsatt livskvalitet
dersom behandlingen utsettes. Videre er det et vilkår at
pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen og at de forventede
kostnadene står i et rimelig forhold til tiltakets effekt.
Jeg antar at transseksuelle som ønsker å skifte
kjønn ofte vil kunne oppfylle vilkårene og falle
inn under rett til nødvendig helsehjelp.
Av pasientrettighetsloven følger det
at alle pasienter som henvises til offentlig sykehus har rett til å få sin helsetilstand
vurdert innen 30 virkedager. Innen denne fristen skal det vurderes
hvorvidt det er behov for behandling, og eventuelt når
behandling kan gis, herunder om pasienten har rett til nødvendig
helsehjelp. De generelle reglene om spesialisthelsetjenesten og pasientrettigheter
ivaretar i dag de transseksuelles tilgang til behandling på linje
med andre som har behov for helsehjelp.
Forslagsstilleren peker imidlertid på at
tilbudet til transseksuelle ved Rikshospitalet delvis har vært avbrutt
på grunn av ressursmangel. For å sikre kontinuitet
i tilbudet mener han at det er nødvendig med en lov som
regulerer alle forhold ved kjønnsskifteoperasjoner og fastslår
et nasjonalt ansvar for å sikre behandlingstilbudet.
I brev av 3. november 2000 ba departementet
Rikshospitalet om snarest å reetablere et helhetlig behandlingstilbud
for transseksuelle. Rikshospitalet redegjorde i brev av 16. januar
då. for Rikshospitalets samlede behandlingstilbud og planlagte
behandlinger fremover i tid. Denne oversikten viser at Rikshospitalet
har et tilbud til denne pasientgruppen. Det er imidlertid pasienter
som venter på forskjellige deler av behandlingen.
For å bedre tilbudet er det og vil
det bli iverksatt ulike tiltak. Rikshospitalet har engasjert psykiater
som fra 1. mars starter evaluering av nye pasienter på venteliste.
Dessuten vil det bli vurdert om de pasienter som venter på kirurgisk
behandling ved Rikshospitalet, kan sendes til utlandet. Rikshospitalet
har kontakt med fagmiljø i Belgia med kirurgisk ekspertise
på kjønnskonvertering.
Når det gjelder folkeregistrering er
dette regulert i lov av 16. januar 1970 nr. 1 om folkeregistrering,
med tilhørende forskrifter. Loven regulerer ikke direkte
den situasjon som oppstår når en tidligere registrert
person gjennomfører en kjønnsskifteoperasjon.
Lovens § 4 siste punktum gir imidlertid Kongen kompetanse
til å gi nærmere bestemmelser om blant annet endring
av fødselsnummer. Denne kompetansen er delegert til Skattedirektoratet,
som har gitt regler om dette i forskrift av 4. mars 1994 nr. 161
om folkeregistrering.
Den direkte konsekvens av en kjønnsskifteoperasjon,
med hensyn til folkeregistreringen, er at fødselsnummeret
må endres. Dette har sammenheng med at fødselsnummeret
er bygget opp på forskjellig måte for kvinner
og menn. Hjemmel for å endre fødselsnummer følger
av folkeregisterforskriften § 31.
Transseksuelle som gjennomfører kjønnsskifteoperasjon
vil normalt også endre navn. Dette gjøres imidlertid
ofte uavhengig av operasjonen. Endringer i folkeregisteret skjer
med hjemmel i folkeregister-forskriften § 7 nr. 9 eller
lov av 29. mai 1964 nr. 1 om personnamn (navneloven) § 17
tredje ledd, jf. § 9 a nr. 5.
Sentralkontoret for folkeregistrering opplyser
at de gjennomfører ca. 10 12 endringer av fødselsnummer på grunn
av kjønnsskifte per år. Endring av fødselsnummer
gjennomføres på bakgrunn av en melding om gjennomført
kjønnsskifteoperasjon fra Rikshospitalet. Meldingen gis
på en blankett som er fastsatt i samarbeid mellom sentralkontoret
og Rikshospitalet. Det er imidlertid ikke fastsatt nærmere
regler om krav til dokumentasjon av gjennomført operasjon.
Navneendring, som gjennomføres før
kjønnsskifteoperasjon, krever etter gjeldende
rett bevilling fra fylkesmannen eller Justisdepartementet. Når
slik bevilling foreligger, endres navnet i folkeregisteret med hjemmel
i folkeregisterforskriften § 7 nr. 9. Etter en operasjon
vil navneendring kunne gjennomføres ved melding til folkeregisteret
direkte, jf. navneloven § 17 tredje ledd, jf. § 9
a nr. 5.
Sentralkontoret for folkeregistrering opplyser
at gjeldende ordning fungerer tilfredsstillende, både med hensyn
til endring av navn og fødselsnummer. Det antas derfor
at gjeldende regler på dette området er tilfredsstillende.
Som det fremgår av det ovenstående,
kan ulike forhold knyttet til transseksuelle sies å falle
inn under generelle lovbestemmelser. Som sagt vil jeg likevel vurdere
behovet for en særlov på dette området
for eventuelt å gi klarere retningslinjer i forbindelse
med transseksuelle og kjønnsskifteoperasjoner.
Oslo, i justiskomiteen, den 7. mars 2001
Kristin Krohn Devold
leder |
Jørn L. Stang
ordfører |
Jan Simonsen
sekretær |