Verdigrunnlaget for helsetenesta i dag og i
tida som kjem og verkemiddel som kan sikre dette verdigrunnlaget,
blir drøfta i meldinga. Som grunnlag for den norske helsetenesta
blir det særleg peika på at helsepolitikken skal
byggje på respekt for menneskeverdet og leggje til grunn
ei rettferdig fordeling av rettar og plikter, likeverd og lik tilgjenge
til tenestene, og ei styrkja rettsstilling for den som treng tenestene.
Det blir understreka at det er viktig å stimulere
til auka innsats for å fremje reell jamstilling mellom
kvinner og menn i medisinsk forsking, helsefremjande, førebyggjande
og kurativt helsearbeid. Det blir uttala at det ukrenkjelege menneskeverdet
gjev støtte til ei prioritering av dei som til ei kvar
tid er mellom dei svakaste, og at når ein legg dette prinsippet
til grunn, må ein også sikre at det ved utforming
og tildeling av helsetenester ikkje blir lagt avgjerande vekt på vurderingar
av skuld for eigen sjukdom. Ei følgje av å sjå på mennesket
som ukrenkjeleg blir å akseptere at mennesket har kompetanse
til å gjere eigne val, men i helsetenesta vil ein likevel
i praksis ofte stå overfor menneske som ikkje har reelt
høve til å gjere eigne val. Dette tilseier at
helsetenesta må ha omfattande plikter til informasjon og
opplæring av pasientar og pårørande.
Det blir understreka at respekt for det sårbare
og veike skal vere eit kjenneteikn for den norske helsetenesta,
og at tiltak for å sikre menneskeverdet når livet byrjar
og når det tek slutt skal vere høgt prioritete.
Helsetenesta må ifølgje meldinga ha eit sterkt
islett av nestekjærleik ved tenesteytinga si, og handlingane
må vere i samsvar med interessene til den andre utan omsyn
til nytte for tenesteytaren eller samfunnet. Det blir uttala at
særleg varsemd må visast og grundige etiske analysar
må gå føre bruken av medisinske metodar
til føremål som tener samfunnet meir enn den einskilde
pasienten.
Helsepolitikken i velferdssamfunnet skal ifølgje meldinga
medverke til utjamning av levekåra, og helsetenesta må i
aukande grad venje seg til å leggje avgjerande vekt på brukarane
sine eigne synspunkt og val.
Regjeringa tek fråstand frå eit
syn som oppfattar mennesket først og fremst som individ
med materielle behov, og frå oppfatningar av mennesket
først og fremst som aktørar på ein marknad.
Regjeringa meiner prinsippet om kvar einskild sin ukrenkjelege verdi, utan
omsyn til kjønn, religion, sosial bakgrunn, funksjonsnivå,
sivilstand, bustad og etnisk tilhøyring skal leggjast til
grunn for politikken, og at det er viktig å motarbeide
utviklinga av samfunnstrekk som legg opp til sortering av menneske.
Det blir peika på at tilgang til ny
kunnskap i genetikk og medisinsk bruk av bioteknologi vil auke raskt
dei komande åra, og at denne kunnskapen vil opne opp for ei
rekkje undersøkings- og behandlingsformer som både
kan vere meir effektive og ha færre biverknader enn dei
metodane vi har i dag. Det bli lagt vekt på at den kunnskapen
vi då rår over, må forvaltast på ein måte
som ikkje krenkjer menneskeverdet.
Forsking på befrukta egg og sider ved
genteknologisk eksperimentering blir haldne fram som døme
på forhold som aukar faren for sortering av menneske ut frå ei
oppfatning om kva som er gode og kva som er dårlege eigenskapar.
Regjeringa meiner lønsemds-, nytte-
og økonomiske verdivurderingar av mennesket kan vere overgrep overfor
det ukrenkjelege i menneskeverdet, og at det er viktig å hindre
at medisinsk bruk av ny teknologi medfører endra haldningar
til menneske med sjukdom og funksjonshemjingar, eller at det fører
til ei uønskt merking av menneske med visse eigenskapar.
Det blir peika på at bruk av økonomiske
teoriar og modellar ved utforming av konkrete tiltak i helsetenesta
er nødvendig for å sikre best mogeleg bruk av
dei tilgjengelege ressursane, men at dei prioriteringane som blir
gjort, skal vere i samsvar med omsynet til menneskeverdet, planlagde
mål og faglege krav, og ikkje vere motiverte ut frå omsynet
til tenesteytaren sin eigen profitt.
Sjølv om den statlege tilsynsordninga
har viktige oppgåver med å følgje opp
klagesaker og avviksmeldingar i helsetenesta, kan ho ifølgje
meldinga ikkje erstatte dei ulike yrkesgruppene sitt eige arbeid
med å utvikle og følgje opp etiske standardar,
eller den innsatsen som kvar verksemd i helsetenesta sjølv
må gjere for å sikre etisk og fagleg forsvarlege
tenester. Departementet meiner at behovet for slik etisk refleksjon
vil auke i framtida, og at utdanningsinstitusjonane må sikre
elevane og studentane nødvendig innsikt og øving
i dette.
Det blir understreka at rommet for fagleg utvikling og
kreative løysingar skal vere stort, men òg at
valet av konkrete ordningar ikkje berre kan bli styrt av reine faglege ønskje.
Konfliktar må løysast gjennom å leggje vekt
på det overordna verdigrunnlaget og dei tilgjengelege ressursane,
der omsynet til pasienten innanfor dei rammene som gjeld, må vere
i sentrum.
Departementet meiner at det samlande verdigrunnlaget
må vere kjent for dei samhandlande partane før konfliktar
oppstår dersom partane skal ha tillit til at dette kan
vere ei rettesnor for løysinga av konfliktar. Det vil difor
vere ei sentral oppgåve for leiarskapet å arbeide
for at dette grunnlaget er kjent og blir teke med når ein
vurderer utforminga av tiltak i helsetenesta.
Det blir vist til dei etiske komiteane ved region-
og sentralsjukehusa, og departementet meiner at ein gjennom å opprette
slike komitear kan vere med på å dempe konfliktar
mellom omsynet til den einskilde pasienten og omsynet til effektiv
ressursbruk. Det er sett av middel til Senter for medisinsk etikk
slik at dette kan påta seg oppgåva for ei nasjonal
samordning av desse komiteane.
Departementet reknar med at pasientomboda vil kunne
ha viktige innspel til dømes ved utforminga av system og
prosedyrar for brukarmedverknad og bruk av røynsler frå pasientar
og pårørande ved utforminga av tenestetilboda.
Departementet vil i det vidare arbeidet med
utvikling av kvalitetssystema i helsetenesta stimulere til auka bruk
av innspel frå dei friviljuge organisasjonane, m.a. gjennom
utforminga av krav til internkontrollsystema i helsetenesta. Det
blir uttala at det er viktig at organisasjonane si rolle som brukarrepresentant
er fri og uavhengig i høve til reine næringsinteresser.
Det blir vist til at Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon og
Kyrkjerådet sidan 1996 har ført ein dialog med departementet
om korleis kyrkja og helsetenesta saman kan møte nokre
av dei utfordringane ein står overfor i helsetenesta. I
1998 løyvde departementet middel for gjennomføring
av første fase av prosjektet helse/kyrkje der
målet har vore å kartleggje element som helsetenesta
og kyrkja kan byggje eit vidare samarbeid på. Rapporten
frå dette arbeidet syner at diakonalt arbeid i form av
samarbeid mellom kyrkjelydane og kommunehelsetenesta er eit primært
verksemdsområde for kyrkja, og at ikkje minst arbeid mellom
eldre står sterkt, mens dette samarbeidet er lite formalisert
på sentralt hald, og det er lite samordna forsking og fagutvikling.
Departementet ønskjer å følgje opp rapporten innanfor
dei økonomiske rammene som er stilte til disposisjon for
faglege utviklingstiltak.
Som komiteen tidligere
har understreket, er det bred enighet om verdigrunnlaget for den
norske helsetjenesten. Helsepolitikken skal bygge på respekt
for menneskeverdet og legge til grunn en rettferdig fordeling av
rettigheter og plikter, likeverd og lik tilgang til tjenestene og
en styrket rettsstilling for den enkelte bruker.
Komiteen vil understreke prinsippet
om at hvert enkelt mennesket har en ukrenkelig egenverdi uavhengig
av kjønn, religion, sosial bakgrunn, funksjonsnivå, sivilstand,
bosted og etnisk tilhørighet.
Komiteen vil peke på at
brukernes egne synspunkter og valg må respekteres,
og at den enkelte pasient har krav på individuell behandling
og vern om og respekt for egen integritet. I det daglige arbeidet
handler disse verdiene om innlevelse, evne til å lytte
og sette seg i pasientenes situasjon, om varme, åpenhet,
ha tilstrekkelig tid og å gjøre det beste for
at pasientene skal føle seg ivaretatt og respektert.
Komiteen vil peke på at
ny kunnskap innen genetikk og medisinsk bioteknologi vil åpne
for en rekke undersøkelses- og behandlingsmetoder som både
vil være mer effektive og ha færre bivirkninger
enn de metodene som er tilgjengelige i dag. Forvaltningen av denne
kunnskapen må skje på en måte som ikke
krenker menneskeverdet og øker faren for sortering av mennesker
ut fra egenskaper. Komiteen viser til at utviklingen
innen medisinen vil føre til store utfordringer for pasienter,
pårørende og helsepersonell. Bruk av ny medisinsk
teknologi og den raske utviklingen medfører at yttergrensene
i livet blir tøyd og gir større mulighet til å påvirke
befruktning, fødsel og død. Komiteen mener
denne utviklingen vil medføre vanskelige avveininger i
det kliniske arbeidet ved sykehusene.
Komiteen viser til at Senter
for medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo (UIO) i 1993 tok et
initiativ overfor Sosial- og helsedepartementet om samarbeid om
et prosjekt for å prøve ut kliniske etikkomiteer
ved tre norske sykehus. Slike komiteer har vært utprøvd
i Norge i 6 år og er nå opprettet ved 7 norske
sykehus. Komiteen har merket seg evalueringsrapporten
fra 1998 som anbefalte at det bør opprettes kliniske etikkkomiteer
ved alle sentral- og regionsykehus, og at arbeidet blir koordinert
nasjonalt gjennom Senter for medisinsk etikk ved UIO. Målsettingen
for komiteene er at de skal bidra til å utdanne helsepersonell
og bevisstgjøre om verdier i helsetjenesten og om hvordan man
skal forholde seg til, mestre og løse vanskelige etiske
problemstillinger i den kliniske hverdagen på en tilfredsstillende
måte. Videre skal komiteene kunne behandle enkeltsaker
etter henvendelse fra helsepersonell eller andre, og de skal utarbeide
retningslinjer for utvalgte områder på eget initiativ
eller etter forespørsel fra sykehusledelsen.
Komiteen viser til at Statens
helsetilsyn utarbei-der retningslinjer for denne praksisen.
I tillegg skal de kliniske etikkomiteene ha som en sentral oppgave å skape
bevissthet om etiske problemstillinger knyttet til ressursbruk og
prioriteringer, slik at fordelingen kan skje med størst
mulig grad av rettferdighet. Komiteen ser det som
en stor fordel at det finnes et forum på sykehuset som
har mulighet til å vurdere prioriteringsspørsmål
i en sammenheng. Ofte vil enkeltsaker omhandle spørsmål
om ressursbruk og overordnede beslutninger om effektivisering som
vil ha konsekvenser for enkeltmenneske på utvalgte områder. Komiteen erkjenner
at helsetjenesten er blitt langt mer komplisert, f.eks. når
det gjelder livsforlengende behandling.
Komiteen viser til at det ikke
lenger er slik at legene har monopol på å ta kliniske
beslutninger, og at beslutningsprosessene er blitt mer kompliserte
ved tverrfaglighet og pasientenes krav på selvråderett
og medvirkning (informert samtykke).
Komiteen støtter opprettelsen
av kliniske etikkomiteer ved alle sentral- og regionsykehus. Disse
kan bidra til å bevisstgjøre, megle og løse
sammensatte etiske problemer. Kliniske etikkomiteer er en nødvendig
del av en forsvarlig sykehusdrift. Komiteen støtter
videre forslaget om en nasjonal samordning og mener at det er naturlig
at denne oppgaven legges til Senter for medisinsk etikk.
Komiteen vil peke på at
de kliniske etikkomiteene må koordineres regionalt med
utgangspunkt i regionsykehusene, og at det er av vesentlig betydning
med faglig kompetanse i medisinsk etikk med tanke på kompetanseoppbygging
og harmonisering. Det samme gjelder de regionale forskningspolitiske
komiteene.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen redegjøre
for status og fremdrift for opprettelse av kliniske etikkomiteer
ved alle sentral- og regionsykehus i forbindelse med statsbudsjettet
for 2002."
Komiteen mener det bør
vurderes om kliniske etikkomiteer også bør omfatte
sykehjem, psykiatriske institusjoner og omsorgen for psykisk utviklingshemmede.
Komiteen viser til at frivillige
organisasjoner har lang tradisjon for aktiv deltagelse ved både
utforming og drift av den norske helsetjenesten. Komiteen vil understreke
den viktige rolle frivillig sektor etter hvert spiller når
det gjelder produksjon av viktige velferdstjenester.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Høyre og
Senterpartiet, mener at det ved siden av det offentlige
finansierte helsevesen må være rom for private
helsetjenester som et viktig supplement og et alternativ til det
offentlige helsevesen.
Spesielt vil flertallet peke
på at de frivillige, ideelle og kommersielle foretakene
har bidratt til et mangfold i helsetjenestene som har gitt brukerne
reelle valgmuligheter. Flertallet vil også fremheve
verdien av et mangfold når det gjelder tilnærming,
tenkning og organisering i helsevesenet. Flertallet vil
understreke at det er viktig å gi gode rammebetingelser
til de frivillige organisasjonene slik at de kan sikres videre utvikling
og drift. Flertallet vil også bemerke at
private alternativer gir muligheter for å prøve
ut nye driftsformer, og at det her ligger et betydelig læringspotensial
også for offentlige institusjoner når det gjelder
effektivisering og bedre utnyttelse av ressursene.
Komiteen viser til
at ideelle organisasjoner, stiftelser og samvirkeforetak tilbyr
tjenester og løser oppgaver på vegne av det offentlige.
Disse inngår som en del av offentlige planer på ulike
områder som innen eldreomsorgen og behandlingstiltak for
rusmisbrukere. Slike tilbud er positive og nødvendige for å sikre
kapasitet og variasjon. Stadig flere enkeltpersoner og grupper tar
slike initiativ for å løse oppgaver til felles
beste.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig å sikre
folkevalgt styring med helheten, kvaliteten og fordelingen av tilbudene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener at vesentlige oppgaver innen utdanning og
helse- og omsorgssektoren ikke bør legges ut på anbud
og overlates til private. Hovedtyngden av oppgaver på disse
områdene må løses gjennom det offentlige.
Private tjenestetilbud skal etter dette flertalletsmening være et supplement.
Hvis private står bak hovedtyngden
av tilbud på et område, mener dette flertallet at
muligheten for folkevalgt styring, ansvar og prioritering på dette området
over tid kan svekkes.
Komiteen viser til
at det er stor mangel på helsepersonell i det offentlige
helsevesen til tross for en stor reserve av helsepersonell som ikke
arbeider i yrket. Komiteen mener at et variert arbeidsmarked
kan bidra til å få flere tilbake i yrket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Høyre
og Senterpartiet, viser til at Kirken gjennom de diakonale
ordninger har en plass i det forebyggende arbeid blant barn og unge,
eldreomsorgsarbeid og undervisning. Flertallet har
merket seg at Kirkenes Arbeidsgiverorganisasjon og Kirkerådet
siden 1996 har ført en dialog med departementet om hvordan
Kirken og helsetjenesten sammen kan møte noen av de utfordringene
en står overfor i helsetjenesten.
Flertallet viser at departementet
i 1999 bevilget midler for gjennomføring av første
fase av prosjektet helse/kirke der målet var å se
på mulige områder som helsetjenesten og Kirken
kan bygge et videre samarbeid på. Flertallet ser
positivt på et samarbeid mellom helsetjenesten og Kirken,
og spesielt vil flertallet nevne den betydningen
det kan ha for utdanning og rekruttering av personer til omsorgsyrkene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke viktigheten
av at helsepolitikken bygger på respekt for menneskeverdet
og dets ukrenkelighet. Respekten for enkeltmenneske må føre
til at brukernes erfaringer og valg tas på alvor. Dette
gir økt kvalitet på helsetjenestene og styrker
den enkeltes evne til å mestre sitt eget liv.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til
at det sårbare og det svake i menneskelivet er på sitt
største ved livets begynnelse og dets slutt. Tiltak som
sikrer menneskeverdet i disse livsfasene må derfor prioriteres
høyt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at ut fra det enkelte menneskes ukrenkelige verdi er
det viktig å motarbeide en utvikling som legger opp til
en sortering av mennesker. Ethvert menneskes liv er i seg selv et mål.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke alvoret i
at ny kunnskap i genetikk og medisinsk bruk av bioteknologi vil kunne
utfordre grensene for hva samfunnet ser som forsvarlig medisinsk
virksomhet.
Flertallet vil vise til at mange
opplever helseproblemer som ikke har medisinsk opphav, men som kan føres
tilbake til at den enkelte opplever vanskelige livssituasjoner.
Det kan være knyttet til arbeidsliv, samliv eller personlige
problemer. Flertallet vil peke på at den
diagnosen som fører til flest sykemeldinger og nye uføretilfeller,
er muskel- og skjelettsykdommer etterfulgt av psykiske lidelser. Flertallet vil
understreke viktigheten av at helsetjenesten er i stand til å møte mennesker
som kommer med disse problemene, samtidig som den må hjelpe
til å knytte kontakt med andre personer eller organisasjoner
som kan være til hjelp og støtte.
Flertallet mener det er viktig
at etiske drøftelser og analyser inngår som en
naturlig del av utdannelsen av helsepersonell.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kjent med at de fleste offentlige sykehus
i dag har kvalitetsutvalg. Disse medlemmer mener
disse utvalgene eventuelt må slås sammen med lokale
etiske sykehuskomiteer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
dog advare mot å bygge opp byråkratiske særordninger
i det enkelte sykehus hvor svært mange toppfagpersoner
kan komme til å sitte med utstrakt møtevirksomhet
istedenfor å stå i pasientbehandling. Spørsmålet
om etablering av etiske komiteer og på hvilke sykehus disse
skal etableres, forutsetter disse medlemmer at Regjeringen
kommer tilbake til i forbindelse med sykehusreformen og den interne
omorganiseringen i det enkelte sykehus på et senere tidspunkt.
Komiteen viser til
at ca. 15 000 fullt utdannede sykepleiere er ute av helsetjenesten,
og at hele 70 pst. av hjelpepleierne går i brøkstillinger
med til dels liten brøk. Komiteen mener
det er særdeles viktig å få tilbakeført
til helsevesenet både sykepleiere og hjelpepleiere som
i dag er ute av helsetjenesten, og dette kan etter komiteens mening
gjøres ved å bedre arbeids- og lønnsforholdene
både for sykepleiere og hjelpepleiere. I tillegg mener komiteen det
er særdeles viktig at det enkelte sykehus har utviklet
en god infrastruktur som kan ivareta helsepersonellets private interesser; det
være seg barnehagetilbud og attraktive tjenesteplaner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet Høyre
og Senterpartiet, viser til at det er er åpnet
opp for utleiefirma av helsepersonell i tillegg til tiltak gjennom
Arbeidsmarkedsetaten.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre,
forventer at rekrutteringen av helsepersonell til de offentlige
sykehus vil kunne bli bedre med en statlig overtakelse av sykehusene
hvor en kan sikre en bedre intern organisering i det enkelte sykehus
og tilrettelegge arbeidsforholdene på en langt bedre måte enn
tilfellet er i dag.