Om utfordringar for helsetenesta gjennom dei
siste hundre åra blir det peika på at mens det
ved inngangen til hundreåret var infeksjonssjukdommane
som dominerte, er det nå velstands- og samfunnssjukdommar som
utgjer dei største utfordringane. Dei siste tiåra
av dette hundreåret har psykiske sjukdommar og sjukdommar
i muskel-skjelettsystemet kome meir fram. Likeins har allergiske
sjukdommar vore aukande.
I 1900 var ein seksdel av alle som døydde
under eitt år gamle, og 9 pst. av fødselskullet
døydde i første leveår. No døyr
0,4 pst. i løpet av første leveår. I
byrjinga av dette hundreåret var middellevetida for nyfødde
jenter om lag 55 år, mot 81 i dag og for gutar om lag 50 år,
mot 75 i dag. Skilnaden i levealder mellom kvinner og menn skuldast
for ein stor del at menn har høgare dødstal enn
kvinner for hjartesjukdommar.
Det blir peika på at det framleis er
tydelege regionale skilnader i landet når det gjeld helsetilstand,
førekomst av sjukdom og bruk av helsetenester. Til dømes
er skilnaden i forventa levealder mellom ulike bydelar i Oslo opptil
sju år.
Av problem som helsetenesta står overfor
i dag, blir det lagt vekt på kapasitetsproblema der sviktande
tilgang på kvalifisert personell står sentralt.
Den samla strategien for å betre kapasiteten i helsetenesta
byggjer på auka tilførsle av ressursar, betre
fordeling av ressursane og særleg stimulering av prioriterte
tenesteområde. Nasjonalt råd for spesialistutdanning
av legar og legefordeling er eit sentralt verkemiddel for å få ei betring
av kapasitetsproblema som knyter seg til ujamn geografisk fordeling
av tilgangen på legar.
Ein annan type problem som blir nemnd, er knytt
til varierande kvalitet på tenestetilbodet. Det blir uttala
at noko av variasjonen kan skuldast knappe ressursar, men at mykje
truleg heng saman med manglande systematikk på kvalitetsarbeidet,
og at det i det sjukdomsførebyggjande og helsefremjande
arbeidet enno skortar mykje på korleis andre samfunnssektorar
tek omsyn til helseforhold i si planlegging.
Det blir òg peika på at sjølv
om vi har meir medisinsk kunnskap no enn nokon gong før,
er det store utfordringar knytte til å systematisere og
leggje til rette for aktiv bruk av kunnskapen både i klinisk
og helsepolitisk arbeid.
Det blir gjort greie for verdiutsegner i den
norske helsepolitikken slik det går fram av ulike lover
som lov om pasientrettigheter, lov om helsetjenesten i kommunene,
lov om spesialisthelsetjenesten, lov om folketrygd, lov om helsepersonell
og lov om vern mot smittsomme sykdommer. Samla sett er stikkord
som nærleik og tilgang til fagleg forsvarlege tenester; respekt
for einskildmennesket og rettstryggleik; god utnytting av tilgjengelege
ressursar og fremjing av helse som ledd i samfunnsbygginga sentrale
verdiutsegner i lovverket.
I meldinga blir det lagt vekt på brukarperspektivet, der
den einskilde sine behov skal liggje til grunn for prioriteringar,
organisering og tiltak. Sentralt står eit ønskje
om å fremje deltaking og sjølvstende, og å medverke
til eit verdig liv og gje like sjansar for menneske med funksjonsproblem
eller kronisk sjukdom.
Det blir i meldinga òg gjort greie
for verdisynspunkt som gjeld for den svenske og den engelske helsetenesta
og for Verdshelseorganisasjonen (WHO) der følgjande tre
grunnverdiar ligg til grunn for arbeidet:
– Helse
som ein fundamental menneskerett
– Likeverd i helse og solidaritet
i handling mellom og innanfor alle nasjonar og deira innbyggjarar
– Deltaking og medansvar for einskildmenneske, grupper,
institusjonar og samfunn for vidare utvikling i helsearbeidet
Departementet føreset at dei som yter
helsetenester, sjølv arbeider vidare med utvikling av servicefråsegner som
syner kva pasientar og pårørande skal kunne vente seg
av tenesteytarane, og meiner dette bør vere sentralt i
den vidare kvalitetsutviklinga i helsetenesta.
Det blir uttala at utover sikring av likeverd
i tenestetilbodet mellom ulike geografiske område, ligg
det framleis utfordringar knytte til å sikre likeverd i
forhold til ulike grupperingar av innbyggjarane, slik som til dømes
i forhold til alder, kjønn, seksuell legning og etnisk
tilhøyring.
Det blir peika på store utfordringar
knytte til å utvik-le velferdstenestene slik at dei både
gjev grunnleggjande tryggleik og forsvarlege tenestetilbod til alle som
treng det, og samstundes gjev rom for den ein-skilde pasienten til å påverke
utforminga av det konkrete tenestetilbodet i sitt tilfelle. Det
blir lagt vekt på at eit sentralt element i dette arbeidet
vil vere å sikre at pasientane blir sette i stand til å nytte
seg av valfridomen, og at for å hindre at valfridomen berre
blir ein realitet for dei som sjølv er i stand til å skaffe
seg informasjon om tilboda, må helsetenesta vere ansvarleg
for å gje opplysningar om kva tenestetilbod som er aktuelle
i det einskilde tilfellet.
I den vidare oppfølginga vil Regjeringa
ha som overordna mål at den norske helsetenesta skal sikre
alle i landet likeverdig og god tilgang til tenester som er fagleg
forsvarlege og tilfredsstiller internasjonale standardar der slike
finst.
Regjeringa vil leggje vekt på at helsetenestetiltak skal
utformast slik at dei stør utjamning av skilnader i levekår,
helsetilstand, funksjonsnivå og sjukdomsforhold. Departementet
vil difor evaluere systematisk korleis bruken av ulike verkemiddel,
irekna overførings- og oppgjersordningar til kommunar og
fylkeskommunar, påverkar tilgangen til helsetenester og
helsetilstanden.
Regjeringa meiner at likeverd i forhold til
helsetenesta best kan sikrast gjennom offentleg finansierte tenester
underlagt folkevald styring.
Departementet vil gå gjennom eigenbetalingsordningane
for å sikre at dei skjermar brukarar med omfattande tenestetilbod
på ein tilstrekkeleg måte.
Departementet vil sjå nærare
på forholdet mellom eigenopplevinga av sjukdom, og korleis
helsetenesta møter det opplevde behovet for tenester hjå pasientane, og
departementet vil stø bruken av pasient- og pårørandeundersøkingar
som grunnlag for utvikling av helsetenesta. Departementet vil stø utviklinga
av lærings- og meistringssentra for å betre brukarmedverknaden og
for å gjere bruk av dei røynslene som pasientar
og pårørande har frå helsetenesta.
Departementet vil stimulere til auka bruk av
ny teknologi i helsetenesta når dette kan gje eit betre
tilbod. Samstundes vil ein stimulere til open debatt om føresetnadene
for bruk av ny teknologi i helsetenesta.
Departementet vil halde fram med å stø utviklinga
av telemedisintenestene.
Komiteen har merket
seg Regjeringens gjennomgang av og betraktninger rundt helsetjenesten
i velferdssamfunnet og slutter seg til den faktiske beskrivelsen
av utviklingen og de problemer helsetjenesten står overfor
i dag. Beskrivelsen er i samsvar med det Stortinget har påpekt
og lagt til grunn ved behandlingen av de ulike helsereformer og
lover, handlingsplaner, Rehabiliteringsmeldingen og Utjamningsmeldingen
og i de årlige budsjettene.
Komiteen vil understreke at alle
skal være sikret nødvendig tilgang til offentlig
finansierte tjenester av god kvalitet, uavhengig av bosted og økonomi. Komiteen vil
videre understreke at helsetjenesten må utformes slik at
det fører til utjamning av forskjeller i levekår,
helsetilstand , funksjonsnivå og sykdoms-forhold og viser
for øvrig til Stortingets behandling av Utjamningsmeldingen,
Rehabiliteringsmeldingen, Omsorg 2000 og Handlingsplan for funksjonshemmede.
Komiteen gir sin tilslutning
til Regjeringens forslag om å evaluere hvordan bruken av
de ulike virkemidler påvirker fordelingen av helsetjenester
og helsetilstanden i befolkningen.
Komiteen mener det er viktig å følge
opp erfaringene med økt valgfrihet for pasientene når
det gjelder helsetjenester og vil gi sin tilslutning til bruken
av pasient- og brukerundersøkelser som grunnlag
for videreutvikling av helsetjenesten.
Komiteen ser klart at utviklingen
innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi vil føre
til store endringer i arbeidsmåter for helsepersonell og
for organiseringen av helsetjenesten, og komiteen vil understreke
at det er viktig å ivareta personvernet og de verdier taushetsplikten
for øvrig er ment å ivareta.
Komiteen er enig i at det må stimuleres
til økt bruk av teknologi når dette kan gi et
bedre helsetilbud til pasientene, og viser til de store mulighetene
som ligger i utviklingen av telemedisintjenestene og elektroniske
systemer for behandling av journal og pasientdata som for eksempel
røntgenbilder.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at den medisinske forskning og særlig den kliniske forskningen
tilføres større ressurser, slik at norsk helsevesen kan
gi den best mulige behandling på høyde med det internasjonale
nivå.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
særlig understreke at den norske lovgivningen på gen-
og bioteknologiområdet ikke må være mer
restriktiv enn internasjonal lovgivning, slik at norske forskere
og genetikere kan delta i utviklingen av denne teknologien på høyt
internasjonalt nivå.