Til Stortinget
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og eventuelt fremme et lovforslag om hjemmel til å fatte vedtak om vernetiltak i og ved sjøområdene, herunder vannmassene, havbunnen og plante- og dyrelivet der. Stortinget forutsetter at Regjeringen vurderer og eventuelt implementerer i disse lovframleggene bestemmelser om at hvert vernetiltak må være konsekvensutredet før det settes i verk. Stortinget forutsetter også at eventuelle lovforslag sendes ut til høring hos berørte parter med rimelig uttalefrist."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien, lederen
Tore Nordtun og Torny Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Svein
Helgesen og Bror Yngve Rahm, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Bent Høie
og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim,
viser til uttalelse datert 15. februar 2001 fra statsråden,
som er vedlagt, og vil på denne bakgrunn avvise forslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:34 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentant Steinar Bastesen om lovforslag vedrørende
vern i og ved sjøområder og implementering av
bestemmelser om konsekvensutredninger - avvises.
Jeg viser til Energi- og miljøkomiteens
brev av 5. februar 2001 vedrørende Dok. Nr. 8:34 (2000-2001) om
vern i og ved sjøområder.
I dokumentet fremmes følgende forslag: "Stortinget ber Regjeringen utrede og eventuelt
fremme et lovforslag om hjemmel til å fatte vedtak om vernetiltak
i og ved sjøområdene, herunder vannmassene, havbunnen og
plante- og dyrelivet der. Stortinget forutsetter at Regjeringen
vurderer og eventuelt implementerer i disse lovframleggene bestemmelser
om at hvert vernetiltak må være konsekvensutredet
før det settes i verk. Stortinget forutsetter også at
eventuelle lovforslag sendes ut til høring hos berørte
parter med rimelig uttalefrist. "
Lovgrunnlaget for vern i kystsonen er gjennomgått
i St.meld. nr. 43 (1998-99) "Vern og bruk i kystsona" som Stortinget
ga sin tilslutning til den 25. mai 2000. Det er her fastslått
at naturvernloven kan brukes både på land og i
sjø innen hele territoriet i Norge, det vil si ut til territorialgrensen.
Vernetiltak kan også være relevant etter annet
lovverk som saltvannsfiskeloven og lov om undersjøiske
naturforekomster med videre, slik som påpekt i stortingsmeldingen.
Da lovhjemmel til å fatte vedtak "om vernetiltak i og ved sjøområdene,
herunder vannmassene, havbunnen og plante- og dyrelivet" allerede
finnes, ser jeg ikke behov for å "utrede
og eventuelt fremme " slikt lovforslag som representanten
foreslår.
I St.meld. 43 (1998-99) fastslås at
selv om vernekategoriene i naturvernloven slik de er utformet i
dag kan brukes i sjø, er de generelle og ikke spesielt
tilpasset dette formålet. I Stortingsmeldingen varsles
det derfor at Regjeringen vil se nærmere på blant
annet vernekategoriene naturreservat og nasjonalpark og eventuelt vurdere
innføring av en egen kategori for vern i sjø. Dette
vil nå bli vurdert nærmere i et eget lovutredningsutvalg
for biologisk mangfold, der revisjon av naturvernloven inngår.
Regjeringen arbeider med sikte på at et slikt utvalg skal
bli nedsatt i inneværende halvår.
Alle verneforslag fremmet etter naturvernloven
skal i henhold til lovens saksbehandlingsregler sendes på høring
til berørte parter med rimelig uttalefrist. Videre heter
det i loven at det på et tidlig tidspunkt i forberedelse
av vernetiltaket skal søkes samarbeid med offentlige myndigheter,
organisasjoner m.v. som har særlig interesse i tiltaket.
Saksbehandlingsreglene etter naturvernloven er nærmere
omtalt i Miljøverndepartementets rundskriv T-3/99.
Jeg gjør for øvrig oppmerksom
på at vernevedtak etter naturvernloven treffes ved Kongelig
Resolusjon, og ikke av Miljøverndepartementet.
I medhold av plan- og bygningslovens forskrift
om konsekvensutredninger av 21. mai 1999 skal det gjennomføres
konsekvensutredninger for alle vernetiltak større enn 500
km2. Det samme gjelder for nasjonalparker
og andre vernetiltak på mer enn 250 km2 dersom
tiltaket fører til en vesentlig endring i dagens bruk for
bl.a. primærnæringene. Vernemyndighetene har imidlertid
plikt til å utrede konsekvensene av et vernetiltak selv
om det ikke gjennomføres konsekvensutredninger i henhold
til forskriften etter plan- og bygningsloven, jf. forvaltningsloven § 17.
At lovendringsforslag skal på høring
til berørte parter er nedfelt i utredningsinstruksen og
etablert forvaltningspraksis.
Jeg vil for øvrig informere om at et
nasjonalt rådgivende utvalg som skal legge fram forslag
til marine verneområder i Norge vil bli nedsatt i 2001.
Både de berørte myndigheter og relevante nærings-
og miljøorganisasjoner vil være representert i
utvalget. St.meld. 43 (1998-99) "Vern og bruk i kystsona" skal sammen med
fagutredningen "Kartlegging av egnede marine verneområder
i Norge" (DN-rapport 1995-3) danne grunnlag for utvalgets arbeid.
Utvalget skal legge stor vekt på å få til
gode avveininger mellom vernehensyn og hensynet til næringsvirksomhet
i kystområdene. På bakgrunn av utvalgets forslag,
vil myndighetene vurdere videre oppfølging med sikte på å utarbeide
konkrete verneforslag. Forslagene vil på vanlig måte
bli sendt på offentlig høring.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 14. mars 2001
Tore Nordtun
leder |
Anders Hornslien
ordfører |
Aud Blattmann
sekretær |