En orientering om den økonomiske utviklingen
i Posten i perioden 1997 til 2000 går fram av kapittel
5 i meldingen.
Mens den økonomiske utviklingen i selskapet
fram til og med 1999 var god, gir de økonomiske resultatene for
2000 grunn til bekymring. Resultatet i 2000 bærer bl.a.
preg av at Posten fortsatt sliter med høye driftskostnader,
noe som har bidratt til at driftsresultatet dette året
ble vesentlig lavere enn de siste par årene.
Samtidig er det i 2000 foretatt avsetninger
til restrukturering og økte pensjonskostnader på 1,2
mrd. kroner. Etter de foreløpige regnskapstallene for 2000
ble ordinært resultat før skatt i konsernet dermed
på - 878 mill. kroner. Driftsresultatet i konsernet er
beregnet til 352 mill. kroner. Når det gjelder morselskapet,
er resultat før skatt beregnet til - 951 mill. kroner.
Det er betydelig usikkerhet knyttet til den
forventede økonomiske utviklingen i årene framover.
Posten peker særlig på følgende usikkerhetsmomenter:
– Den forventede
liberaliseringen av brevmarkedet vil kunne gi negative pris- og
volumeffekter.
– Den teknologiske utviklingen,
herunder innføringen av eFaktura, kan gi betydelige volumfall.
– Når det gjelder pensjonsordninger
for ansatte i Posten Norge BA, gjenstår fortsatt spørsmålene vedrørende
reelle fond og flyttemuligheter mellom offentlige og private tjenestepensjonsordninger.
– Innføringen av merverdiavgift
på alle posttjenester fra 1. juli 2001 har i utgangspunktet
nøytral virkning for Posten, jf. Ot.prp. nr. 2 (2000-2001).
Endringen antas likevel å føre til en forsterkning
i overgangen til andre former for informasjonsformidling.
– Regulatoriske rammevilkår
ut over det som er nevnt i foregående strekpunkter.
For Posten innebærer dette skjerpede
krav til omstillings-, fornyelses- og utviklingsevne. Det er ventet
at konsernets driftsinntekter og driftskostnader fortsatt vil øke
noe fram mot 2003. Det er imidlertid knyttet betydelig usikkerhet
til prognosene når det gjelder framtidig inntekts- og kostnadsutvikling.
Postens investeringsbehov for å sikre
en rasjonell og effektiv drift og tilpasning til de strukturelle
endringene er meget stort i årene som kommer. Løpende driftsinvesteringer
samt investeringer i kostnadsreduserende tiltak er beregnet til
om lag 7,2 mrd. kroner for perioden 2000-2004. I tillegg kommer
eventuelle investeringer knyttet til strategiske investeringer/oppkjøp.
Posten foretar for tiden analyser av egenkapitalsituasjonen
i selskapet, herunder behovet for eventuell tilførsel av
egenkapital. Styret har valgt å ikke kommet med konkret
forslag om økning av egenkapitalen, men vil komme tilbake
til dette på et senere tidspunkt.
Departementet er enig med Posten i at det vil
kunne bli nødvendig å foreta strategiske investeringer/oppkjøp
og inngå allianser i årene som kommer for å sikre Postens
evne til å oppfylle de samfunnspålagte krav om
landsdekkende posttjenester. Når selskapet kommer med konkrete
forslag til slike investeringer, vil departementet nøye
vurdere forslagene, inklusive forventet avkastning og risiko, før
Regjeringen tar stilling til behovet for eventuell tilførsel
av ny egenkapital.
Som et ledd i eieroppfølgingen vil
Samferdselsdepartementet hvert annet år gjennomføre
verdivurderinger av Posten for å kunne synliggjøre
endringer i formuesverdi, jf. kap. 5 i meldingen.
En ekstern verdivurdering våren 2000
ga konsernet en verdi på 4,8 mrd. kroner, mens bokført
verdi pr. 31. desember 1999 var på 2,7 mrd. kroner. Det
er i analysen pekt på de store utfordringene Posten står
overfor, med en betydelig usikkerhet om den framtidige utviklingen.
Ved vurdering av avkastningskrav til Posten
har Samferdselsdepartementet pekt på de verdiene som synes å ligge
i selskapet, kombinert med de utfordringer som Posten står
overfor.
Etter en samlet vurdering vil departementet
skjerpe kravet til avkastning og legger til grunn at det i perioden
2001-2002 skal stilles krav til Posten om en årlig avkastning
etter skatt på 10,8 pst. av egenkapitalen.
Departementet foreslår at man for perioden
viderefører gjeldende utbyttepolitikk og stiller krav om
et utbytte som svarer til 30 pst. av resultatet etter skatt.
Forslaget innebærer en videreføring
av dagens utbyttenivå.
Komiteen har merket
seg at Posten i perioden 1997 til 1999 har kunnet framvise en positiv
utvikling i lønnsomhet og finansiell soliditet, men at
utviklingen i 2000 har gitt grunn til bekymring. Komiteen deler departementets
vurdering av at Posten har behov for å redusere kostnader
og øke driftsinntekter, og understreker behovet for omstillinger
i selskapet. Komiteen ser positivt på at
departementet våren 2000 har fått gjennomført
en verdivurdering av Posten, og har merket seg at departementet
i hovedsak deler de konklusjonene som er framkommet i verdivurderingsrapporten. Komiteen har
videre merket seg departementets krav til avkastning og utbyttenivå for
perioden 2001-2002, og har ingen merknader til dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, har merket seg at departementet
til enhver tid vil vurdere selskapets egenkapitalsituasjon, og at
det med stor sannsynlighet vil være nødvendig med
strategiske investeringer og oppkjøp for å trygge Postens
evne til å overleve som postselskap. Flertallet regner
med at eventuell tilførsel av ny egenkapital til selskapet
vil bli lagt fram for Stortinget på egnet måte.