5.1 Sammendrag

En orientering om den økonomiske utviklingen i Posten i perioden 1997 til 2000 går fram av kapittel 5 i meldingen.

Mens den økonomiske utviklingen i selskapet fram til og med 1999 var god, gir de økonomiske resultatene for 2000 grunn til bekymring. Resultatet i 2000 bærer bl.a. preg av at Posten fortsatt sliter med høye driftskostnader, noe som har bidratt til at driftsresultatet dette året ble vesentlig lavere enn de siste par årene.

Samtidig er det i 2000 foretatt avsetninger til restrukturering og økte pensjonskostnader på 1,2 mrd. kroner. Etter de foreløpige regnskapstallene for 2000 ble ordinært resultat før skatt i konsernet dermed på - 878 mill. kroner. Driftsresultatet i konsernet er beregnet til 352 mill. kroner. Når det gjelder morselskapet, er resultat før skatt beregnet til - 951 mill. kroner.

Det er betydelig usikkerhet knyttet til den forventede økonomiske utviklingen i årene framover. Posten peker særlig på følgende usikkerhetsmomenter:

  • – Den forventede liberaliseringen av brevmarkedet vil kunne gi negative pris- og volumeffekter.

  • – Den teknologiske utviklingen, herunder innføringen av eFaktura, kan gi betydelige volumfall.

  • – Når det gjelder pensjonsordninger for ansatte i Posten Norge BA, gjenstår fortsatt spørsmålene vedrørende reelle fond og flyttemuligheter mellom offentlige og private tjenestepensjonsordninger.

  • – Innføringen av merverdiavgift på alle posttjenester fra 1. juli 2001 har i utgangspunktet nøytral virkning for Posten, jf. Ot.prp. nr. 2 (2000-2001). Endringen antas likevel å føre til en forsterkning i overgangen til andre former for informasjonsformidling.

  • – Regulatoriske rammevilkår ut over det som er nevnt i foregående strekpunkter.

For Posten innebærer dette skjerpede krav til omstillings-, fornyelses- og utviklingsevne. Det er ventet at konsernets driftsinntekter og driftskostnader fortsatt vil øke noe fram mot 2003. Det er imidlertid knyttet betydelig usikkerhet til prognosene når det gjelder framtidig inntekts- og kostnadsutvikling.

Postens investeringsbehov for å sikre en rasjonell og effektiv drift og tilpasning til de strukturelle endringene er meget stort i årene som kommer. Løpende driftsinvesteringer samt investeringer i kostnadsreduserende tiltak er beregnet til om lag 7,2 mrd. kroner for perioden 2000-2004. I tillegg kommer eventuelle investeringer knyttet til strategiske investeringer/oppkjøp.

Posten foretar for tiden analyser av egenkapitalsituasjonen i selskapet, herunder behovet for eventuell tilførsel av egenkapital. Styret har valgt å ikke kommet med konkret forslag om økning av egenkapitalen, men vil komme tilbake til dette på et senere tidspunkt.

Departementet er enig med Posten i at det vil kunne bli nødvendig å foreta strategiske investeringer/oppkjøp og inngå allianser i årene som kommer for å sikre Postens evne til å oppfylle de samfunnspålagte krav om landsdekkende posttjenester. Når selskapet kommer med konkrete forslag til slike investeringer, vil departementet nøye vurdere forslagene, inklusive forventet avkastning og risiko, før Regjeringen tar stilling til behovet for eventuell tilførsel av ny egenkapital.

Som et ledd i eieroppfølgingen vil Samferdselsdepartementet hvert annet år gjennomføre verdivurderinger av Posten for å kunne synliggjøre endringer i formuesverdi, jf. kap. 5 i meldingen.

En ekstern verdivurdering våren 2000 ga konsernet en verdi på 4,8 mrd. kroner, mens bokført verdi pr. 31. desember 1999 var på 2,7 mrd. kroner. Det er i analysen pekt på de store utfordringene Posten står overfor, med en betydelig usikkerhet om den framtidige utviklingen.

Ved vurdering av avkastningskrav til Posten har Samferdselsdepartementet pekt på de verdiene som synes å ligge i selskapet, kombinert med de utfordringer som Posten står overfor.

Etter en samlet vurdering vil departementet skjerpe kravet til avkastning og legger til grunn at det i perioden 2001-2002 skal stilles krav til Posten om en årlig avkastning etter skatt på 10,8 pst. av egenkapitalen.

Departementet foreslår at man for perioden viderefører gjeldende utbyttepolitikk og stiller krav om et utbytte som svarer til 30 pst. av resultatet etter skatt.

Forslaget innebærer en videreføring av dagens utbyttenivå.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at Posten i perioden 1997 til 1999 har kunnet framvise en positiv utvikling i lønnsomhet og finansiell soliditet, men at utviklingen i 2000 har gitt grunn til bekymring. Komiteen deler departementets vurdering av at Posten har behov for å redusere kostnader og øke driftsinntekter, og understreker behovet for omstillinger i selskapet. Komiteen ser positivt på at departementet våren 2000 har fått gjennomført en verdivurdering av Posten, og har merket seg at departementet i hovedsak deler de konklusjonene som er framkommet i verdivurderingsrapporten. Komiteen har videre merket seg departementets krav til avkastning og utbyttenivå for perioden 2001-2002, og har ingen merknader til dette.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, har merket seg at departementet til enhver tid vil vurdere selskapets egenkapitalsituasjon, og at det med stor sannsynlighet vil være nødvendig med strategiske investeringer og oppkjøp for å trygge Postens evne til å overleve som postselskap. Flertallet regner med at eventuell tilførsel av ny egenkapital til selskapet vil bli lagt fram for Stortinget på egnet måte.