Hensikten med de statlige bevilgningene til
kjøp av posttjenester er å sikre at det kan ytes
tilfredsstillende posttjenester også i de deler av landet
der det ikke svarer seg bedriftsøkonomisk å opprettholde
tjenestene, eventuelt opprettholde dem på et ønsket
servicenivå. Her vil det særlig være
viktig med tilgjengelighet til tjenestene og framsendingstid for
postsendingene.
Det er særlig kravene om minst ett
postkontor/kontraktspostkontor i hver kommune, levering
over natt av prioritert brevpost, lørdagsomdeling og grunnleggende banktjenester
i hele postnettet som bidrar til bedriftsøkonomisk
ulønnsomhet.
Riksrevisjonen har i Dokument nr. 3:6 (1999-2000) Riksrevisjonens
undersøkelse av statens kjøp av posttjenester
tatt opp spørsmålet om Samferdselsdepartementet har
fulgt opp at servicenivået i de ulønnsomme delene
av postnettet blir opprettholdt, og om rapporteringen til Stortinget
er tilstrekkelig. Riksrevisjonen mener at departementet ikke har
utarbeidet gode nok oppfølgingskriterier og rapporteringsrutiner
som samsvarer med Stortingets intensjon med tilskuddsordningen.
Når det gjelder klargjøring
av servicebegrepet, peker departementet i meldingen på at
det er Postens konsesjon som er virkemiddelet staten bruker for å få gjennomført
de samfunnspålagte oppgavene på postområdet.
I den reviderte konsesjonen til Posten som ble fastsatt 29. oktober
1999, er det tatt inn en del endringer som definerer servicekravene
mer presist enn det som gjaldt tidligere. Samferdselsdepartementet
har lagt til grunn at det ikke lages særskilte ordninger
der statens betaling for bedriftsøkonomisk ulønnsomme posttjenester
blir gjort avhengig av Postens måloppnåelse,
ettersom dette skal være ivaretatt gjennom bestemmelsene
i konsesjonen.
Som en oppfølging av bestemmelsene
i konsesjonen, gir Posten hvert år en rapport til Post-
og teletilsynet om oppfølging av kravene i konsesjonen.
Posten foretar nå målinger mht. tilgjengelighet
og framsendingstider m.v. og tilfredsstiller kravene til framsendingstider. Fra
tilsynets hovedkonklusjoner peker departementet særlig
på utsagnet om at det ikke er "konstatert forskjeller i
tilbudet av betydning mellom ulike deler av landet." Ut fra dette
bør det, med de målinger som har vært
til rådighet, kunne konkluderes med at alle deler av landet
har likeverdig tilgang til posttjenester.
Posten har dessuten gjort ytterligere målinger
for første halvår 2000 for deler av landet. Disse
gir etter departementets mening en brukbar indikasjon på at leveringspålitelighet
i og mellom sentrale og spredtbygde strøk ikke skiller
seg i vesentlig grad fra hverandre. Dette skulle bety at hensikten
med bruk av statlige midler til kjøp av posttjenester er
oppnådd. Departementet vil i samarbeid med Posten og Post-
og teletilsynet videreutvikle rapporteringen vedrørende
tilbudet av posttjenester til ulike deler av landet.
Riksrevisjonen er i sin rapport også opptatt
av spørsmålet om uønsket kryssubsidiering.
Posten har satt i gang nærmere utredninger
av spørsmålet om kryssubsidiering, bl.a. en mer
prinsipiell gjennomgang av begrepet kryssubsidiering, for å få en bedre
forståelse av dette begrepet. Samferdselsdepartementet
vil følge opp dette arbeidet.
Stortingets samferdselskomité har ved
behandlingen av revidert statsbudsjett 2000 pekt på at
en modell for kjøp av posttjenester ville kunne være
tilsvarende den som brukes i forbindelse med statens kjøp
av tjenester fra NSB BA. Samferdselsdepartementet har vurdert dette,
men er kommet fram til at det ikke er hensiktsmessig å legge
opp til bruk av samme modell for statens kjøp av posttjenester
som for kjøp av persontransporttjenester fra NSB, jf. kap.
8.2 i meldingen. Departementet vil imidlertid arbeide videre med
alternative løsninger til dagens ordning for kjøp
av posttjenester. I den forbindelse vurderes også et innspill
fra Posten om en mer kjøpsavtalebasert ordning for statlig kjøp.
Komiteen legger til
grunn at hensikten med statlig kjøp av posttjenester er å sikre
at det kan ytes tilfredsstillende posttjenester i alle deler av
landet - også i de områder hvor det ikke er bedriftsøkonomisk
lønnsomt å opprettholde disse tjenestene. Kravene
til disse tjenestene stilles gjennom Postens konsesjon.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 108 (1999-2000) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen, hvor
det heter:
"Komiteen konstaterer at Samferdselsdepartementet etter
ca. 7 års erfaring med tilskuddsordningen ennå ikke
har etablert oppfølgingskriterier og et tilfredsstillende
system for tilbakerapportering av resultater. Som en konsekvens
har departementet ikke kunnet etterprøve hvilke resultater
som er oppnådd gjennom tilskuddet og om disse er i samsvar
med Stortingets forutsetninger. Heller ikke har departementet kunnet fastslå om
servicenivået i det ulønnsomme postnettet er på samme
nivå som før omstruktureringen av postnettet eller
om det gis et likeverdig tjenestetilbud til de ulike deler av landet.
Dette er spesielt uheldig på bakgrunn av den betydelige
omstrukturering av postnettet som er gjennomført med betydelig
risiko for å svekke servicen for de ulønnsomme
delene.
Komiteen er kjent med at departementet i
tiden fremover vil vurdere å få utviklet bedre
systemer som også ivaretar behovet for rapportering og
oppfølging av forholdet mellom lønnsomme og ulønnsomme
deler av postnettet og forutsetter at dette arbeidet gis høy
prioritet.
Komiteen viser til at både Riksrevisjonen
og Posten mener det kan være stor usikkerhet knyttet til å beregne den
offentlige betalingen direkte ut fra de pålagte krav til
servicenivået, fordi mye vil måtte baseres på skjønn. Komiteen
er enig i at en klargjøring av servicebegrepet, utarbeidelse
av oppfølgingskriterier som svarer til Stortingets intensjon
med bevilgningen, og innhenting av rapporter om resultatene i henhold
til disse kriteriene, styrker mulighetene til å foreta
en reell avveining mellom størrelsen på bevilgningene
og de kravene som stilles til tjenestens kvalitet. "
Komiteen er kjent med at det
i gjeldende konsesjon for Posten, gitt i oktober 1999, er tatt inn
en del endringer som definerer servicekravene nærmere enn det
som gjaldt tidligere. Komiteen viser til at Post- og
teletilsynet kan iverksette sanksjoner som tvangsmulkt dersom konsesjonskravene
ikke oppfylles, slik det ble gjort sommeren 2000.
Komiteen viser til Innst. S.
nr. 246 (1999-2000), hvor det heter:
"Komiteen er også i likhet med Posten opptatt
av at kravene til samfunnspålagte tjenester i konsesjonen
til Posten må være i tråd med viljen
fra staten til å betale for disse tjenestene.
Komiteen
legger til grunn at departementet kommer tilbake til dette i forbindelse
med framleggelsen av melding om Posten Norge BAs virksomhet høsten 2000.
Komiteen vil peke på at en modell kan være den som
brukes i forbindelse med statens kjøp av tjenester av NSB
BA"
Komiteen har merket
seg at departementet ikke finner NSB-modellen direkte anvendelig
for kjøp av posttjenester, og at departementet arbeider
videre med alternative ordninger for kjøp av posttjenester
- herunder et forslag fra Posten. Komiteen legger
til grunn at det etableres en modell som gir Posten større forutsigbarhet
i forhold til statens kjøp av tjenester, og forutsetter
at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget med dette på egnet
måte.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, har merket seg
at leveringspåliteligheten ikke er dårligere i
spredtbygde strøk enn i de sentrale strøk av landet,
og at det ofte er de spredtbygde strøk som kommer best
ut.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti registrerer
at det hevdes at spredtbygde strøk ikke kommer dårligere
ut enn sentrale strøk når det gjelder leveringspålitelighet.
I motstrid til dette kommer det mange signaler fra spredtbygde strøk om
at sentralisering av sorteringsterminaler har ført til dårligere
pålitelighet. Det vises videre til at det nå planlegges å fjerne
ytterligere sorteringssteder, bl.a. 10 i Nord-Norge. Dette medfører
en betydelig forlenget reiserute for post som har lokal adressat,
i tillegg til sentralisering av arbeidsplasser. Dette medlem er meget
skeptisk til at dette medfører bedre service, bl.a. leveringspålitelighet.