I kap. 7 i meldingen er det inntatt en orientering
om status vedrørende konsesjonskrav og om Postens oppfylling
av de samfunnspålagte oppgavene i 1999.
Konsesjonen gjelder til og med 30. september
2001.
Posten plikter å sørge for
en effektiv formidling i Norge av landsdekkende postsendinger (basistjenester)
til rimelige priser og til god kvalitet. Basistjenestene, det vil
si formidling av brevpost inntil 2 kg, aviser og blad i abonnement
inntil 2 kg eller lettgods inntil 20 kg, i tillegg til grunnleggende
banktjenester, skal være tilgjengelige for befolkningen
i hele landet gjennom et landsdekkende postnett.
Posten utarbeider årlig en rapport
til Post- og teletilsynet over selskapets oppfylling av samfunnspålagte oppgaver
og fastsatte service- og kvalitetsmål. Tilsynet har gjennomgått
Postens årsrapport for 1999 og foreliggende kvartalsrapporter.
Fra Post- og teletilsynets side er det generelt gitt uttrykk for
at Posten oppfyller fastsatte konsesjonskrav med unntak av tilsynets
vedtak om dispensasjon, og at resultatene av målinger og vurderinger
gir en forholdsvis god karakter til Posten. Dette er også noe
en brukerundersøkelse utført av Opinion AS på oppdrag
fra Post- og teletilsynet indikerer.
Ved årsskiftet 2000/2001 foretar
Posten de kvalitetsmålinger selskapet er pålagt å utføre,
og de fastsatte kvalitetskrav i konsesjonen oppfylles mht. de aktuelle tjenestene.
Til tross for dette har Posten for sin virksomhet og oppfyllelse
av konsesjonskrav etter departementets vurdering fortsatt behov
for å forbedre resultatene og iverksette enkelte tiltak.
Posten arbeider kontinuerlig med å forbedre
kvaliteten på framsending av A-post. Kvalitetsmålingene
for framsendingstidene på A-post i fjerde kvartal 2000 viser
at utviklingen går den rette veien og at selskapet nå oppfyller
konsesjonskravet også på dette området.
Videre understreker departementet at det er
viktig at Posten fortsetter med å utarbeide rutiner for å bedre dokumentasjonen
og rapporteringen overfor tilsynet mht. enkelte forhold, f.eks.
konsesjonens krav om tilgjengelighet.
Komiteen viser til
at Postens samfunnspålagte oppgaver er fastsatt gjennom
Postens konsesjon, og at denne sist ble revidert i oktober 1999. Komiteen har merket
seg at kravet til framsending av prioritert brevpost (A-post) ble
endret i forbindelse med denne revisjonen, og at kvalitetsmålinger
for 4. kvartal 2000 viser at konsesjonens minimumskrav for første
gang er oppfylt. Komiteen merket seg at Post- og
teletilsynets vurdering innebærer at Posten oppfyller fastsatte
konsesjonskrav, men deler departementets vurdering av at Posten
fortsatt har behov for å forbedre resultatene. Komiteen forutsetter
at Posten kontinuerlig arbeider med dette. Komiteen har
merket seg at Post- og teletilsynet ikke har konstatert forskjeller
i tilbudet av betydning mellom ulike deler av landet.
Komiteen har merket seg at Post-
og teletilsynet har gitt dispensasjon for kontraktspostkontorer
når det gjelder konsesjonskravet om at innlevering av utenlandspakker,
samt inn/utlevering av verdisendinger skal tilbys ved alle
faste ekspedisjonskontorer og i alle landpostruter. Komiteen er
opptatt av at tjenestetilbudet skal være godt også ved
kontraktspostkontorer, og er skeptiske til en utvikling hvor dette
tilbudet reduseres. Komiteen ber departementet følge
denne utviklingen nøye, med henblikk på å forhindre
at slike dispensasjoner medfører et dårligere
tjenestetilbud ved kontraktspostkontor.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, vil understreke at selv om Posten Norge BA klarte å oppfylle konsesjonskravene
til framføring av A-post i 4. kvartal i 2000, er det fortsatt
rom for betydelige forbedringer, og man ligger langt under det tidligere
framføringskravet på 93 pst.