7. Samfunnspålagte oppgaver

7.1 Sammendrag

I kap. 7 i meldingen er det inntatt en orientering om status vedrørende konsesjonskrav og om Postens oppfylling av de samfunnspålagte oppgavene i 1999.

Konsesjonen gjelder til og med 30. september 2001.

Posten plikter å sørge for en effektiv formidling i Norge av landsdekkende postsendinger (basistjenester) til rimelige priser og til god kvalitet. Basistjenestene, det vil si formidling av brevpost inntil 2 kg, aviser og blad i abonnement inntil 2 kg eller lettgods inntil 20 kg, i tillegg til grunnleggende banktjenester, skal være tilgjengelige for befolkningen i hele landet gjennom et landsdekkende postnett.

Posten utarbeider årlig en rapport til Post- og teletilsynet over selskapets oppfylling av samfunnspålagte oppgaver og fastsatte service- og kvalitetsmål. Tilsynet har gjennomgått Postens årsrapport for 1999 og foreliggende kvartalsrapporter. Fra Post- og teletilsynets side er det generelt gitt uttrykk for at Posten oppfyller fastsatte konsesjonskrav med unntak av tilsynets vedtak om dispensasjon, og at resultatene av målinger og vurderinger gir en forholdsvis god karakter til Posten. Dette er også noe en brukerundersøkelse utført av Opinion AS på oppdrag fra Post- og teletilsynet indikerer.

Ved årsskiftet 2000/2001 foretar Posten de kvalitetsmålinger selskapet er pålagt å utføre, og de fastsatte kvalitetskrav i konsesjonen oppfylles mht. de aktuelle tjenestene. Til tross for dette har Posten for sin virksomhet og oppfyllelse av konsesjonskrav etter departementets vurdering fortsatt behov for å forbedre resultatene og iverksette enkelte tiltak.

Posten arbeider kontinuerlig med å forbedre kvaliteten på framsending av A-post. Kvalitetsmålingene for framsendingstidene på A-post i fjerde kvartal 2000 viser at utviklingen går den rette veien og at selskapet nå oppfyller konsesjonskravet også på dette området.

Videre understreker departementet at det er viktig at Posten fortsetter med å utarbeide rutiner for å bedre dokumentasjonen og rapporteringen overfor tilsynet mht. enkelte forhold, f.eks. konsesjonens krav om tilgjengelighet.

7.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Postens samfunnspålagte oppgaver er fastsatt gjennom Postens konsesjon, og at denne sist ble revidert i oktober 1999. Komiteen har merket seg at kravet til framsending av prioritert brevpost (A-post) ble endret i forbindelse med denne revisjonen, og at kvalitetsmålinger for 4. kvartal 2000 viser at konsesjonens minimumskrav for første gang er oppfylt. Komiteen merket seg at Post- og teletilsynets vurdering innebærer at Posten oppfyller fastsatte konsesjonskrav, men deler departementets vurdering av at Posten fortsatt har behov for å forbedre resultatene. Komiteen forutsetter at Posten kontinuerlig arbeider med dette. Komiteen har merket seg at Post- og teletilsynet ikke har konstatert forskjeller i tilbudet av betydning mellom ulike deler av landet.

Komiteen har merket seg at Post- og teletilsynet har gitt dispensasjon for kontraktspostkontorer når det gjelder konsesjonskravet om at innlevering av utenlandspakker, samt inn/utlevering av verdisendinger skal tilbys ved alle faste ekspedisjonskontorer og i alle landpostruter. Komiteen er opptatt av at tjenestetilbudet skal være godt også ved kontraktspostkontorer, og er skeptiske til en utvikling hvor dette tilbudet reduseres. Komiteen ber departementet følge denne utviklingen nøye, med henblikk på å forhindre at slike dispensasjoner medfører et dårligere tjenestetilbud ved kontraktspostkontor.

Komiteens flertall, medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre, vil understreke at selv om Posten Norge BA klarte å oppfylle konsesjonskravene til framføring av A-post i 4. kvartal i 2000, er det fortsatt rom for betydelige forbedringer, og man ligger langt under det tidligere framføringskravet på 93 pst.