Stortinget vedtok juni 2000 betydelige endringer
i kommunelovens regler om økonomisk planlegging og forvaltning.
Endringene bygde på Kommunal- og regionaldepartementets
lovproposisjon (Ot.prp. nr. 43 (1999-2000)). Etter Stortingets vedtak
har departementet fastsatt forskrifter om årsbudsjett mv.,
etter en forutgående høringsrunde. Med unntak
av forskrift om finansforvaltning, trådte lov- og forskriftsendringer
i kraft 1. januar 2001. Forskrift om finansforvaltning trådte
i kraft 1. april 2001.
Et godt fungerende styringssystem er en nødvendig, men
ikke tilstrekkelig forutsetning for en kommuneforvaltning som skal
tilby innbyggerne gode velferdstilbud på en kostnadseffektiv
måte. Det utførende ledd må i tillegg
ha fokus på brukernes behov innenfor rammen av tydelige
politiske mål og rammer. De endringene som ble foretatt
i kommuneloven danner et formelt grunnlag for en mer effektiv forvaltning,
men effektiviseringsgevinster kan først oppnås
ved aktiv bruk og tilpasning lokalt. Et gjennomgående trekk
ved de foretatte endringer er at regelverket nå gir betydelig færre
bindinger på kommuners og fylkeskommuners økonomiske
planlegging og forvaltning enn tidligere. De nye reglene, som omtales
nærmer i proposisjonen, er enklere gjennom tydeligere å presisere
de grunnleggende prinsipper for den kommunale økonomiforvaltning.
Regjeringen presenterte i St.meld. nr. 31 (2000-2001)
Kommune, fylke, stat - en bedre oppgavefordeling prosjektet Gjennomgang
av statlig regelverk rettet mot kommunesektoren. Formålet
med prosjektet er å bidra til større lokal handlefrihet
og at ressurser flyttes fra administrasjon til tjenesteproduksjon,
ved at regler som detaljstyrer kommunesektoren fjernes eller forenkles.
Regjeringen har som et grunnleggende utgangspunkt at når
kommunesektoren er tillagt ansvaret for å løse
en oppgave, vil kommunene og fylkeskommunene også være
ansvarlig for å finne egnede måter å organisere
oppgaveløsningen, delegere etter behov, planlegge tjenesten
og ansette tilstrekkelig personell med riktig kompetanse. Ved høy
grad av statlig styring, er det fare for at kommunenes og fylkeskommunenes
rolle gradvis endres fra aktiv oppgaveløsning til passiv
etterlevelse av statlige initiativ og forventninger.
Forholdet mellom stat, fylkeskommune og kommune
brytes mellom ulike hensyn og verdier. Kommunesektorens virksomhet
skjer innenfor nasjonale mål fastsatt av Stortinget, men
samtidig er kommuner og fylkeskommuner politiske institusjoner som
skal ivareta lokale interesser. Skjæringspunktet mellom
nasjonale hensyn som kan begrunne statlig styring, og den lokale
politikken finnes i dette spenningsfeltet. Disse hensynene er nærmere
utdypet i proposisjonen.
Regjeringen tar, som en del av program for fornyelse av
offentlig sektor, sikte på å utforme nærmere
retningslinjer innen følgende kategorier av rettsregler:
– Regler
om bestemte organer i kommuner eller fylkeskommuner og sammensetning,
sekretariatsløsninger o.l. for slike
– Regler om intern delegasjon
(eller andre administrative forhold som ledelse, innstillingsrett
og lignende) i kommuner og fylkeskommuner
– Særlige regler om tekniske
forhold i kommunale og fylkeskommunale institusjoner og lokaler,
herunder særlige vilkår av teknisk karakter for
utbetaling av statlige tilskudd til bygging av kommunale institusjoner,
mv.
– Faglige kompetansekrav og bemanningsnormer mv.
– Statlige godkjenningsordninger
– Pålegg om kommunale/fylkeskommunale
(handlings)planer på enkeltområder
– Særskilte saksbehandlingsregler,
herunder særskilte regler for forberedelse av enkelte typer
vedtak
– Individuelle rettigheter hvor
kommuner og fylkeskommuner er pliktsubjekt.
I utformingen av prinsippene vil det tas utgangspunkt
i prinsippene i kommuneloven om nasjonal rammestyring og størst
mulig lokal frihet i organiseringen. Disse prinsippene ble også lagt
til grunn i tidligere gjennomgang av særlovgivningen, jf.
Ot.prp. nr. 59 (1992-1993) og Ot.prp. nr. 51 (1995-1996), samt i Regjeringens
nåværende gjennomgang av statlig regelverk rettet
mot kommunesektoren.
I St.meld. nr. 31 (2000-2001) Kommune, fylke,
stat - en bedre oppgavefordeling er det redegjort for arbeidet med
gjennomgangen av statlig regelverk. Regjeringen varslet en omtale
også i kommuneproposisjonen, særlig med hensyn
til oppfølging av innspill fra Kommunenes sentralforbund.
Mange av de forslagene som Kommunenes sentralforbund
har gitt i forbindelse med regelverksgjennomgangen retter seg mot
regler som er omtalt i St.meld. nr. 31 (2000-2001). Flere av forslagene
er allerede gjennomført. Andre forslag er presentert for
Stortinget i meldingen og vil bli fremmet eller gjennomført
etter høring. Enkelte forslag fra KS vil bli vurdert nærmere. Enkelte
departementer vil ta initiativ til at det settes ned arbeidsgrupper
hvor bl.a. Kommunenes Sentralforbund er representert, for å vurdere
endringer i regelverkene. Dette er bl.a. aktuelt på opplæringsområdet. Som
beskrevet i St.meld. nr. 31 (2000-2001) pkt. 5.2.4 vil endringer
i aktuelt regelverk som følge av gjennomgangen bli foretatt
i regi av det enkelte departement, slik at lovforslag på vanlig
måte vil bli fremmet av fagansvarlig departement overfor
Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti vil
vise til at sentrumsregjeringen i juni 2000 lanserte prosjektet
"Et enklere Norge", som en prosjektkatalog med oversikt over nye
og pågående forenklingsprosjekter i forvaltningen.
Prosjektkatalogen inneholdt målene og fremdriftsplaner
med angitte milepæler for det enkelte prosjekt, samt et
program for halvårlig rapportering av fremdriften i prosjektene.
Disse medlemmervil
vise til at daregjeringen Stoltenberg
overtok, og prosjektet "Et enklere Norge" ble innlemmet i denne
regjeringens prosjekt om fornyelse av offentlig sektor, er det blitt
konkludert av bl.a. NHO at forenklingsarbeidet, som er viktig for
bedriftene, hadde stoppet opp eller var blitt svært forsinket. Disse
medlemmer vil vise til at NHOs rapport hadde tittelen: "Et
enklere BedriftsNorge ord eller handling - hva har skjedd?" Disse
medlemmer mener spørsmålet NHO stiller
i rapporten er meget relevant.
Disse medlemmer vil understreke
at prosjektet "Et enklere Norge" omfattet også det offentlige
Norge.
Disse medlemmer ser positivt
på at Regjeringen Stoltenberg følger opp forenklingsarbeidet
som sentrumsregjeringen startet. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at regjeringsskifte ikke må bety at en må starte
et slikt arbeid på nytt, men følger opp foregående
regjering, slik at fornyelsesarbeidet kan fullføres.
Disse medlemmer mener en må legge
til rette for et klart og enkelt regelverk hvor man har fokus på brukernes
behov.
Disse medlemmer har merket seg
at et gjennomgående trekk ved endringer av regelverket
er at det nå gis betydelig færre bindinger på kommuners
og fylkeskommuners økonomiske planlegging og forvaltning. Disse
medlemmer ser positivt på dette da det gir kommunene
større mulighet til å ta hensyn til lokale behov.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad og forslag om regelverksforenkling i Innst. S. nr. 307
(2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at staten må ta en betydelig del av ansvaret for at mange
kommuner er ineffektivt organisert fordi de må forholde
seg til et stadig mer komplisert og detaljert regelverk pålagt
av staten. Disse medlemmer mener derfor at staten
i den kommende tid må sette store ressurser inn på å få redusert
unødvendig detaljert regelverk, slik at kommunene kan benytte
sine budsjetter til økt tjenesteproduksjon og ikke til
unødvendig administrasjon.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er uenig
i at kravene til kompetanse skal lempes. Det er en selvfølge
at kommunens administrasjon og tilsatte fyller kompetansekravene.
Dette har kommunene selv ansvar for å følge opp.
For de minste kommunene er det aktuelt å søke
interkommunale løsninger for å sikre kompetansen
i forhold til de oppgaver som skal løses.
Dette medlem vil peke på at
stramme økonomiske rammer og urealistiske krav til effektivisering bidrar
til at det kan være vanskelig å rekruttere velutdannede
og erfarne medarbeidere i mange kommuner. Dette medlem mener
det er behov for å se spesielt på dette forholdet. Dette
medlem vil også peke på de muligheter
desentralisert utdanning gir.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Regjeringen foreslår å oppheve kompetansekrav,
men forutsetter at kommunene vil tilsette tilstrekkelig personell
med adekvat kompetanse. Dette medlem er opptatt av
at det er stor risiko for at en oppheving av normen vil kunne føre
til lavere bemanning og lavere krav til kompetanse innen områdene
miljø, skole, omsorg og helse. Dette medlem mener
at kompetansekravene som er nå i dag ikke er satt for høgt
selv om de i noen tilfeller kan være for spesifikke. Dette
medlem vil også påpeke at fjerning av
særlige regler om tekniske forhold i kommunale og fylkeskommunale
institusjoner ikke må medføre at krav til inneklima,
arbeidsmiljø, areal osv. vil bli redusert. Dette
medlem vil vise til at Regjeringen ikke på noen
tilfredsstillende måte har kunnet gjøre nærmere
rede for hva slags effekter en fjerning av reglene kan få.
Dette medlem mener derfor at
forskrifter som angir bemanningsnorm og krav til kompetanse, eller som
sikrer ansatte og brukeres sikkerhet og miljø, må beholdes.