Departementet mener at fastsettelsen av konkrete mål
og strategier på brann- og eksplosjonsvernområdet på nittitallet
har vært hensiktsmessig selv om de relativt ambisiøse
målene ikke er oppnådd fullt ut. Myndighetenes
arbeid har kommet langt når det gjelder regelverksutvikling
og informasjonsarbeid. Når det gjelder samarbeid og samordning
av ressursene, særlig i det brannforebyggende arbeidet
der flere aktører er inne i bildet gjenstår det
fremdeles en del arbeid for å kunne oppnå ytterligere
resultater i brann- og eksplosjonsvernarbeidet. Et grunnleggende
prinsipp som også er søkt fokusert er å sikre
en uavhengig tilsynsmyndighet.
Den offisielle brannstatistikken Direktoratet
for brann- og eksplosjonsvern har ansvaret for, viser at så mye
som 35-40 pst. av brannene kan være forårsaket av
elektrisitet. Tallene kan være opp mot 50 pst. hvis statistikken
også hadde inkludert tilløp og branner som ikke
blir meldt til DBE/Politiet. I perioden 1995-1999 omkom
det totalt 311 personer som følge av brann. Av disse omkom
over 20 pst. i branner med elektrisk årsak. I forhold til
internasjonal statistikk er de norske tallene på dette
området uforholdsmessig høye. Det må derfor
settes i verk tiltak for å reversere denne utviklingen.
Det vil i den forbindelse være behov
for et mer målrettet og slagkraftig tilsyns- og informasjonsarbeid spesielt
rettet mot brannutsatte grupper av befolkningen.
Videre må det settes i verk tiltak
for å bedre samarbeidet regionalt og lokalt mellom de ulike
myndigheter som arbeider med forebygging av skader og ulykker. Her
har departementet positive erfaringer når det gjelder forsøksvise
samordningsprosjekter mellom de lokale eltilsyn og de kommunale
brannvesen. En samlet sentral styring av tilsyn både med
elektrisitetssikkerhet og brann- og eksplosjonsvernproblematikk
vil imidlertid kunne gi gunstige føringer for ytterligere lokalt
samarbeid.
I det brannforebyggende arbeidet har både
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern og Produkt- og Elektrisitetstilsynet
(PE) et forvaltningsansvar. En mer rasjonell utnyttelse og samling
av de to etatenes ressurser med hensyn til forebygging av branner
vil kunne være et viktig tiltak for å styrke innsatsen
på elektrisitetssikkerhets- og brann- og eksplosjonsvernområdet. På denne
bakgrunn fattet regjeringen i desember 2000 en prinsippavgjørelse
om at det skal settes i gang et arbeid for å slå sammen
Produkt- og Elektrisitetstilsynet med Direktoratet for brann- og
eksplosjonsvern i Tønsberg.
I meldingen gis det en nærmere beskrivelse
av begrunnelsen for, og det videre arbeid, med å slå sammen
de to etatene. Det gis også en beskrivelse av de nye mulighetene
en samling av de to etatenes fagområder og ressurser vil
kunne gi, med hensyn til en styrket og mer samordnet innsats i det
brannforebyggende arbeidet.
Departementet mener at en hel eller delvis sammenslåing
av DBE og Næringslivets sikkerhetsorganisasjon (NSO), med
DBE som overordnet myndighet, vil kunne gi ressursmessige gevinster.
Ifølge Statskonsults rapport "stykkevis og delt" er det
stort sammenfall i virksomhetsrettede oppgaver mellom DBE og NSO.
Forholdet mellom de oppgaver DBE skal utføre
etter regelverket og de oppgaver kommunene tradisjonelt har utført
omtales i meldingen. Gjennom lovendringer er det lagt til rette
for mer fleksible tillatelsesordninger og for overføring
av enklere saksbehandlingsoppgaver til kommunene. Et eksempel her
er forenklede regler for etablering av bensinstasjoner.
Regelverket for organisering og dimensjonering
av brannvesenet legger, i tillegg til intensjonen om en styrking
av det forebyggende arbeidet, opp til en bedre utnyttelse av de
samlede beredskapsressurser og sikring av nødvendig beredskapskompetanse
i brannvesenet.
Beredskap utgjør for øvrig
den største andelen av kostnadene forbundet med et brannvesen.
Regelverket åpner for kasernert beredskap på dagtid
og hjemmevakt om natten i en del kommuner hvor det tidligere var
krav til kasernert beredskap døgnet rundt. Dette medfører
at flere ressurser kan legges inn i det forebyggende arbeid. Bare
et fåtall av de kommuner som har mulighet etter regelverket
har lagt om til en slik ordning foreløpig. Det er således
et potensial for en enda bedre regional utnyttelse av ressursene.
Kommunene skal i den forbindelse påvirkes til å etablere
samarbeidsløsninger for å oppnå større
effektivitet og kvalitet i gjennomføringen av brannvesenets
oppgaver. Det skal i løpet av meldingsperioden igangsettes
prøveordninger for regional gjennomføring av forebyggende
tilsynsoppgaver i tilknytning til utfordrende tilsynsobjekter som
tunneler, fengsler, sykehus o.l.
Et nytt bidrag i beredskapssammenheng er Sivilforsvarets
fredsinnsatsgrupper (FIG). Disse er opprettet for bedre å kunne
utnytte Sivilforsvarets ressurser til oppgaver i fredstid. Disse
er gitt opplæring og utstyr blant annet til innsats ved
branner. FIGene kommer i tillegg til kommunenes primærberedskapsstyrke,
men har i dag gjennom Sivilforsvarets skoler en langt bedre opplæringsordning
enn brannvesenets deltidsstyrke, som er primærinnsatsstyrke
i de fleste kommuner i landet. Samordningen av disse ressursene
er imidlertid mangelfull. Departementet mener derfor at det foreligger
et potensial for betydelige samfunnsmessige gevinster ved en nærmere
samordning av de operative rednings- og beredskapsressursene på sentralt
og lokalt nivå.
Justisdepartementet opprettet for øvrig
et utvalg i 2000 for å utrede de operative rednings- og
beredskapsressurser. De ovennevnte problemstillinger vil derfor
være en naturlig del av dette utvalgets arbeid. I tillegg
arbeides det med en stortingsmelding om samfunnssikkerhet og beredskap
der en del av disse spørsmålene vil bli nærmere
vurdert.
Et nytt fenomen der brann kan føre
til storulykke i form av mange døde, er store ungdomsfester
som arrangeres i uegnede lokaler og hvor bruk av ulike rusmidler
ikke er uvanlig. Disse objektene er utenfor brannmyndighetenes kontroll,
samtidig som det er grunn til å anta at sikkerheten for
de tilstedeværende ikke er vurdert på en tilfredsstillende
måte fra arrangørenes side. Det vil derfor bli
tatt initiativ til at de lokale brannvesen etablerer et samarbeid
med politiet for å få bedre oversikt over slike
arrangementer.
Det konstrueres stadig nye typer bygg hvor mange mennesker
er samlet og hvor det således kan foreligge en risiko for
tap av mange menneskeliv dersom bygget ikke er tilfredsstillende
sikret. Et eksempel er kombinerte bygg som inneholder både
boligenheter og handelssentre. Dette er en utfordring både
for bygnings- og brannvernmyndighetene. Meldingen introduserer en
utredning av nye og strengere bygnings- og branntekniske krav til
bygg der det er risiko for tap av mange menneskeliv, blant annet
utvidede krav til sprinkling.
Departementet vil også utrede en samordning
av brannvernkravene i bygningslovgivningen med kravene i brann-
og eksplosjonsvernregelverket med tanke på å samle
disse i ett regelsett, fortrinnsvis bygningsregelverket. Brannvesenet
skal fortsatt være tilsynsmyndighet, men det vil være
naturlig også å utrede mulighetene for en nærmere
samordning og bedre ressursutnyttelse av bygningsmyndighetenes og
brannvernmyndighetenes ressurser på lokalt nivå.
De ovennevnte utviklingstrekk i kap. 2 gjør
seg særlig gjeldende innen petroleumsvirksomheten. Mer integrerte
anlegg land/sokkel, og utfordringer knyttet til virkninger
av omstruktureringer, kostnadsreduksjoner og nedbemanning reiser
spørsmålet om det bør settes inn en mer
samordnet innsats fra helse-, miljø- og sikkerhetsmyndighetene
overfor denne industrien. Tilsynserfaringer med petroleumsvirksomheten
til havs viser en tendens til at tradisjonelle sikkerhetsutfordringer
på teknologisiden blir forsterket gjennom de organisatoriske
endringene som foretas i disse virksomhetene. På denne
bakgrunn vil det være behov for å vurdere om det
også på landsiden vil være behov for
et tilsynsapparat som kan ivareta helheten for sikkerhet både
for mennesker, miljø og materielle verdier på dette
området. Departementet ser det derfor som hensiktsmessig å se
på behovet for å utrede mulighetene for en bedre
utnyttelse av myndighetenes totale ressurser i tilsynet med olje-
og gassrelaterte industriutbyggings- og rørledningsprosjekter,
og i tilsynet med drift av slike anlegg. I et slikt perspektiv vil
det være naturlig å se på mulighetene
av å kunne nyttiggjøre seg de ressurser, den kompetanse
og erfaring Oljedirektoratet har opparbeidet seg gjennom tilsyn
med tilsvarende virksomhet på den norske kontinentalsokkelen.
Regelverket for transport av farlig gods til
sjøs og i luften forvaltes av andre myndigheter enn DBE. Regelverket
er lite brukervennlig, og det oppstår formelle og praktiske
problemer når slikt gods skal transporteres med forskjellige
typer transportmidler, for eksempel i tilknytning til veg- og fergetransport.
Internasjonalt diskuteres det en harmonisering av regelverket for
transport av farlig gods, der både veg-, jernbane-, luft-
og sjøtransport ses i sammenheng. Undersøkelseskommisjonen
etter Lillestrømulykken kommer også med anbefalinger
på dette området. På denne bakgrunn foreslår
departementet at det settes i verk en utredning av den samlede forvaltningen
av transport av farlig gods i Norge. Målene for en slik utredning
må være å finne frem til ordninger som
kan øke sikkerheten ved transport av farlig gods, bedre regelverket,
styrke fagmiljøet og effektivisere forvaltningen på området.
Komiteen mener det har vært
riktig å formulere konkrete mål for reduksjoner
på brann- og eksplosjonsområdet slik det ble gjort
i St.meld. nr. 42 (1991-1992).
Komiteen viser til at det i St.meld.
nr. 15 (1991-1992) er konkretisert en målsetting på 30
pst. reduksjon i antall dødsbranner og 50 pst. reduksjon
i antall storbranner.
Komiteenvil
understreke at konkretiserte mål er viktig for evaluering
og resultatmåling. Det er viktig å kunne sammenlikne
status i forhold til måltallene for derigjennom å kunne
vurdere effekten av de strategier og virkemidler som er satt inn
i arbeidet.
Komiteen anser det også som
et viktig forebyggende tiltak at virksomhetene følger opp
HMS-arbeidet og har innført en systematisk og seriøs
internkontroll.
Komiteen viser til brev av 15.
mai 2001 fra Norsk Brannvernforening der det konkluderes med at
brannsikringen i helseinstitusjoner er under enhver kritikk.
Komiteen uttrykker sterk bekymring
på bakgrunn av disse opplysningene fra Norsk Brannvernforening og
foreslår at Regjeringen straks iverksetter de nødvendige
tiltak for hurtigst mulig å bedre sikkerheten ved alle
statlige, kommunale og private helseinstitusjoner.
Komiteen vil understreke viktigheten
av at alle sprengningsarbeider foregår under betryggende
kontroll og sikkerhet og at antall sprengningsuhell reduseres med
minst 30 pst. i forhold til nivået i perioden 1995-1999.
Komiteen vil understreke at kompetanse
og opplæring for brannfolk skal prioriteres. Spesielt synes
det å være et behov for bedre utdanning og kompetanseheving
hos deltidspersonell i brannvesenet. Når 7 000 deltidspersonell
ved utgangen av 1999 fortsatt manglet grunnkurset er dette helt
uholdbart og regjeringen må sørge for å bedre
situasjonen hurtigst mulig. Også etter- og videreutdanningen
må forbedres slik at brannmannskapene er i stand til å utføre
sine oppgaver på en optimal måte både
rent sikkerhetsmessig og faglig.
Komiteen mener innføring
av 112 som et felles nødnummer for dagens 110, 112 og 113
er riktig.
Komiteen foreslår at
arbeidet med å innføre et felles nødnummer
for hele landet, 112, skjer så raskt som mulig da en slik
forenkling vil ha både publikumssikkerhets- og effektivitesmessige
fordeler.
Komiteen viser til at det er
en tradisjon i Norge at kommuner kjøper brannvernstjenester
fra andre kommuner enn fra private firmaer med eget brannvesen. Dette
gjelder tjenester både av forebyggende og beredskapsmessig
art. I dag er det ingen firmaer som aktivt tilbyr beredskapstjenester.
Det er en rekke avtaler hvor kommuner kjøper tjenester
av en annen kommune eller hvor kommunene har gått inn i
et interkommunalt samarbeid om å tilsette personell til å gjøre
brannfaglige oppgaver.
Komiteen mener at det er viktig å ikke
uthule det at myndighetsutøvelse innen brannvesenet skal
skje av et kommunalt organ eller av personell som har fullmakt til
dette. I departementets forslag til ny lov om brann- og eksplosjonsvern
blir det presisert at dersom kommunen helt eller delvis overlater
brannvesenets oppgaver og ledelse til andre, må det sikres
at all myndighetsutøvelse etter loven skjer under kommunens formelle
ansvar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, ser et behov for å legge en strategi
om dette og beholde fagkompetansen innen kommunen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er kjent med
at det i Danmark er åpnet opp for kjøp av tjenester
fra private aktører for å dekke opp brannvesenets
beredskap. Det foregår en kontinuerlig diskusjon i Danmark
om kvaliteten på branntjenestene er bedre fra de private
enn fra det kommunale brannvesen. Ut fra resultatene så langt
er det ingen ting som tyder på at det er noe vesentlig
bedre med private løsninger enn kommunale. Både
i Sverige og Finland drives brannvesenet i kommunene med kommunalt
tilsatt personell.
Komiteen ser positivt
på at det skal skje en skjerping i forhold til at kommunen
skal kunne stille krav om en ansvarshavende arrangør til
de som arrangerer ungdomsfester på uegnete lokaler. Komiteen mener det
er viktig å få til en kombinasjon av disse elementene,
god opplysning og informasjon overfor ungdom samtidig med skjerpet årvåkenhet
og eventuelle strafferettslige reaksjoner.
Komiteen er enig i at det blir
viktig å forenkle eksisterende regelverk om transport av
farlig gods. Det er et bra signal at det skjer en opptrapping av
krav til sikkerhetsrådgiver for virksomheter som håndterer transport
av farlig gods på veg eller jernbane. Komiteen ser
at sikkerhetsrådgivere kan være med på å opprettholde
en god kompetanse både når det gjelder å ha
inngående kjennskap til et komplisert regelverk og håndteringen
av dette i praksis. Samtidig blir det naturlig ut fra komiteens syn å trappe
opp kontrollvirksomheten, som nevnt tidligere. Komiteen mener
det gjennomføres for få kontroller sammenlignet
med omfanget av transport av farlig gods.
Komiteen vil be Regjeringen vurdere
en opptrappingsplan for flere kontroller utført av politi,
vegkontor, tollvesen og DBE.
Komiteen peker på at
brannvernmyndighetene mangler hjemmel for å kunne gi pålegg
til utbygger i forbindelse med utbygging av lange tunneler. Slik
det er i dag forutsettes det at utbygger og kommunale brannmyndigheter
har et nært samarbeid i planprosessen. Komiteen ber
Regjeringen vurdere en endring i lov- og forskriftsverket, som sikrer
brannmyndighetene en eksplisitt hjemmel for å stille krav
på et tidlig tidspunkt i prosjektering og bygging av tunneler
når det gjelder brannsikkerhet.
Komiteen støtter at
Regjeringen foretar en utredning i forhold til håndteringen
av farlige stoffer på jernbaneterminaler, havner og andre
omlastingsterminaler, der det kan være en risiko for storulykker.
Virksomheter på disse områdene kommer i dag ikke
innunder storulykkesforskriften.
Komiteen slutter seg til forslaget
om å sammenslå DBE og PE.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil imidlertid ikke på det
nåværende tidspunkt anbefale en sammenslåing
av DBE og NSO. Årsaken er at NSO i dag har et vesentlig
bredere arbeidsområde enn DBE ifølge sivilforsvarsloven
og når det gjelder beskyttelse mot kriminelle handlinger som
datakriminalitet og industrispinonasje.
Flertallet mener en eventuell
sammenslåing av DBE og NSO ikke må gjennomføres
før Justisdepartementets stortingsmelding om samfunnssikkerhet
og beredskap (jf. NOU 24:2000 Et sårbart samfunn) foreligger.
Flertallet forutsetter at Regjeringen
ikke foretar organisatoriske endringer på dette fagområdet
som foregriper den politiske behandlingen av Sårbarhetsutvalgets
innstilling.
Komiteen vil understreke
at jevnlig kontroll av trykkpåkjent utstyr er viktig for
sikkerheten i flere bedrifter. Slikt utstyr finnes i mange bedrifter
og utgjør flere tusen enheter som har behov for årlig
kontroll og tilsyn. Mesteparten av dette kontrollarbeidet utføres
i dag av avdelingen for tilsyn og kontroll (TKT) i DBE. TKT kontrollerer årlig
2 000 bedrifter med mer enn 7 000 trykkpåkjente utstyrsenheter
for damp. Det spesielle med TKTs landsdekkende tilsynsarbeid er
at de tar lik pris pr. kontroll uansett hvor i landet bedriften
som får kontrollert dette utstyret er lokalisert.
Komiteen har merket seg at Statskonsult,
DBE og departementet vil fjerne avdelingen for tilsyn og kontroll
(TKT) i DBE og la et uavhengig teknisk kontrollorgan få overta
kontroll- og sertifiseringsvirksomheten av trykkpåkjent
utstyr.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser i denne sammenheng til de nye rammebetingelsene
som følge av nytt EØS-direktiv om at et uavhengig
tredjepartsorgan, teknisk kontrollorgan, skal forestå kontroll og
sertifisering av denne type utstyr.
Komiteen merker seg
at departementet mener at det ikke vil være hensiktsmessig å bygge
opp DBE til å bli et slikt teknisk tilsynsorgan.
Komiteen har på den
andre siden merket seg at avdelingen for tilsyn og kontroll i DBE,
(TKT), selv ønsker å bli meldt som et teknisk
kontrollorgan for å kunne fortsette som sertifiseringsorgan
også i fremtiden under det nye EØS-direktivet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
finner etter en samlet vurdering det riktig å støtte
departementets syn i saken og viser til rapporten fra Statskonsult
og synspunktene til DBE i denne sammenheng.
Flertallet mener også det
vil være i strid med direktoratets uavhengige rolle som
tilsynsmyndighet dersom direktoratet selv skal få utføre
kontrollarbeidet.
Flertallet forutsetter at prisnivået
for kontrollvirksomheten ikke vil øke vesentlig for bedrifter
i distriktene selv om denne omorganiseringen vil finne sted, og flertallet vil
derfor følge med på denne utviklingen fremover.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er enig med avdeling
for tilsyn og kontroll i DBE, (TKT-distrikt), at denne avdelingen blir
meldt som teknisk kontrollorgan for å kunne fortsette som
sertifiseringsorgan også i framtiden. Disse medlemmer vil
peke på at avdelingens 11 ansatte i dag er til stede i:
Hamar, Moss, Drammen, Tønsberg, Kristiansand, Bergen, Ålesund,
Trondheim, Bodø og Tromsø.
Avdelingen betjener i dag ca. 2 000 bedrifter.
Dette dreier seg i hovedsak om små bedrifter. Å legge
ned TKT-distrikt vil først og fremst redusere sikkerheten. Dernest
vil det bety en kostnadsøkning for bedriftene. Forslaget
om nedleggelse er næringslivsfiendtlig og distriktsfiendtlig.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprettholde
TKT-distrikt som i dag."
Disse medlemmer er bekymret for
at antallet brannsyn som utføres bare er halvparten av
det nivået lovgivningen fastsetter. Mangel på kompetent
personale til å utføre brannsynet, kan blant annet
minskes ved å gi bedre muligheter for etter- og videreutdanning blant
de ansatte.
Disse medlemmer vil legge avgjørende
vekt på at det opprettholdes en god beredskap, selv om
det koster mer penger. Tiden det tar fra en sambandsvakt mottar
en melding om brann eller annen ulykke, og til brannmannskapene
kan begynne sin slokke- eller redningsinnsats, bør være
så kort som mulig. Dette er ikke minst viktig om natten.
Da er sannsynligheten for å omkomme som følge
av brann størst. For å få hentet ut personer
som befinner seg i en brennende bygning, bør brannmannskaper
generelt, og røykdykkere spesielt, komme så raskt
til brannstedet som mulig.
Disse medlemmer vil påpeke
at overgang fra kasernert mannskap til hjemmevakt vil føre
til svekket beredskap, først og fremst fordi tiden fra
meldingen mottas, til slokke- og redningsinnsatsen på skadestedet begynner, øker.
Ved et branntilfelle kan det føre til at brannmannskapenes
mulighet til å redde liv svekkes. En styrking av innsatsen
på det brannforebyggende området, må derfor
ikke svekke beredskapen om natten.
Disse medlemmer ønsker å styrke
brannfolks utdanning. Bedre utdannede, og dermed mer kompetente
brannfolk vil føre til at branner slokkes raskere, noe
som reduserer skadeomfanget. En god utdannelse, realistiske øvelser
og lang erfaring, er viktig for at brannfolk skal kunne handle riktig
i farlige og stressede situasjoner. Dette gjelder ikke minst ved
røykdykking. Utdanningskapasiteten må derfor økes.
I tillegg må det være gode muligheter for å arrangere
realistiske brannøvelser.
Disse medlemmer vil påpeke
at en eventuell lov som åpner for privatisering av brannvesenets
beredskap og forebyggende arbeid, senere vil bli lagt fram for Stortinget. Disse
medlemmer påpeker at en beslutning om brannvesenet
helt eller delvis kan privatiseres ikke kan komme før etter
utredningen. Disse medlemmer vil uttrykke at disse
partier har prinsipielle innvendinger mot privatisering av brannvesenet.
Disse medlemmer vil vise til
at det i meldingen står at lovutkastet skal åpne
"adgang for kommunene til inngå avtale med privat firma
om at dette skal gjennomføre brannvesenets forebyggende
og/eller beredskapsmessige oppgaver".
Disse medlemmer vil påpeke
at en slik privatisering kan/vil ha flere ulemper. For å hindre
at branner oppstår og slokke dem raskt, er det en stor
fordel med et tett samarbeid mellom de som går på vakt
og de som utfører brannsyn. I tillegg er det viktig med
fleksible organisasjonsformer slik at de som går på vakt
kan utføre brannsyn i perioder og vice versa. En slik utveksling
gir brannfolk en bedre erfaringsbakgrunn og hever deres kompetanse.
En kommunal beredskap og et privat brannsyn, vil vanskeliggjøre
samarbeid og kompetanseøkning.
Disse medlemmer ønsker å styrke
brannberedskapen og det forebyggende arbeidet. Utviklingen av et
stadig bedre brannsyn og brann- og ulykkesberedskap, skjer best
i samarbeid mellom politiske myndigheter, ansatte og innbyggerne
i den enkelte kommune. Privatisering vil i tillegg føre
til at ansvaret for brannsikkerheten pulveriseres.
Disse medlemmer er positiv til
at HMS (helse, miljø og sikkerhet) skal ligge som en helhetlig
"rød tråd" gjennom meldingen, men etterlyser flere
konkrete tiltak til rundt hvordan HMS skal integreres i brann- og
eksposjonsvern.
Disse medlemmer er skeptisk til
for raske endringer og en for enkel saksbehandling i forhold til
etablering av bensinstasjoner i nærområder. Det
er viktig at katastrofeplaner og et operativt system blir like velutviklet
som tilgangen til nye bensinstasjoner.
Det å ha en beredskap utgjør
den største andelen av kostnadene forbundet med et brannvesen.
Disse medlemmer ser at vi står
overfor betydelige utfordringer med den "nye" type bygningsmasse
vi har fått i Norge. Kombinerte bygg med handelssenter og
boliger i samme kompleks krever nøye planer og oppfølging
av gjeldende lover og forskrifter til både bygnings- og
brannvernmyndighetene. Disse medlemmer er positive
til at det skal være en utredning av nye og strengere bygnings-
og branntekniske krav - der det er en bygningsmasse hvor mange mennesker
er samlet og hvor det kan bli en totalkatastrofe med tap av mange
menneskeliv ved brann.
Disse medlemmer vil oppmuntre
de nødvendige etater til å lage en handlingsplan
hvor også brannsikkerheten til eldre kombinerte bygg blir
vurdert i forhold til sikkerhet. Det kan være nødvendig å måtte komme
med pålegg om utbedringer og eventuelt ta i bruk dagbøter
for manglende utbedringer.
Disse medlemmer ser ikke at det
bare er ved utvidet krav til sprinkling som er eneste mulige løsning for å imøtekomme
krav om sikkerhet. Det er viktig å være åpen
for annen ny internasjonal og nasjonal teknologi som finnes på markedet.
Samtidig vil disse medlemmer peke på at
det er mange aktører i markedet, som gjør det
til tider vanskelig å finne ut av hva som kan være
de beste løsningene. Det er viktig å opprettholde
en god og trygg faglig instans og ikke la markedskreftene få turnere
fritt. Disse medlemmer vil påpeke viktigheten
med å opprettholde en høy faglig kompetanse, som
gjør at de rette instanser kan gjøre de rette
valgene for sine behov. I kjølvannet av dette blir det
viktig med en tverrfaglig kompetanseutveksling.
Det ville være helt naturlig at bygnings-
og brannvernsmyndigheter drar nytte av hverandres kompetanse, men
samtidig sørge for at den rene brannfaglige kompetansen
ikke blir dårligere av et tettere samarbeid.
Disse medlemmer ser det er registrert
en betydelig økning av antall dødsofre i aldersgruppen
over 60 år. Stadig flere eldre og funksjonshemmede bor
i egne eller spesielt tilrettelagte boenheter uten døgnkontinuerlig
vakt. Disse medlemmer ser med bekymring på denne
utviklingen at så mange eldre omkommer i brann og krever
at det blir utviklet en brannslukkings-, varslings- og redningsstrategi
for alle disse boligenhetene som sikrer beboerne på en
mer tilfredsstillende måte enn i dag. Sikkerhet koster
penger, men penger og tap av menneskeliv må aldri etter disse
medlemmers mening være forhold som blir satt opp
imot hverandre.