Etter Stortingets vedtak av 28. november 2000 skal det for budsjetterminen 2001 betales avgift til statskassen på elektrisk kraft som leveres eller innføres til bruk her i landet etter en avgiftssats på 11,30 øre pr. kWh.
Da forbruksavgiften på elektrisk kraft ble vedtatt 28. november 2000 var kraftprisene vesentlig lavere enn i dag. Regjeringen foreslår derfor å redusere avgiftssatsen på elektrisk kraft med 1 øre som et tiltak for å redusere høye strømpriser. Regjeringen vil i statsbudsjettet for 2002 fremme forslag om ytterligere reduksjon i avgiften på elektrisitet.
Det foreslås at avgiftsendringen skjer med tilbakevirkning fra 2. juli 2001. Begrunnelsen for at dette tidspunktet velges og ikke 1. juli 2001, er at sistnevnte tidspunkt ifølge NVE vil medføre store kostnader for kraftleverandørene, noe som i neste omgang vil bli belastet sluttbrukerne. Måleravlesningene refereres mandager og 2. juli 2001, som er en mandag, medfører da at kraftleverandørene slipper å foreta manuelle etterberegninger for søndag 1. juli 2001. Avgiften på elektrisk kraft forfaller til betaling 1 måned og 20 dager etter utløpet av det kvartal regning/faktura er sendt, og det foreslås at avgiftsreduksjonen gjennomføres ved at kraftleverandørene avregner avgiftsreduksjonen i første faktura etter Stortingets vedtak.
Reduksjonen i forbruksavgiften med ett øre fra 2. juli 2001 vil gi en bokført virkning i 2001 på -130 mill. kroner. Den påløpte virkningen vil være på -265 mill. kroner. Årsvirkningen i 2002 vil være på -530 mill. kroner.
Anslaget for inntektene fra el-avgiften er blitt redusert med 200 mill. kroner i 2001 som følge av lavere el-forbruk. Til sammen settes inntektene fra el-avgiften ned med 330 mill. kroner på budsjettet for 2001.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen,
viser til brev fra Finansdepartementet 6. november 2001, som er vedlagt
innstillingen.
I brevet heter det bl.a. at
"Forslaget hadde som premiss at proposisjonen ble behandlet
straks Stortinget trådte sammen etter sommeren. Dette har
ikke skjedd."
Komiteen viser til at proposisjonen
ble sendt til finanskomiteen 11. oktober 2001 og til at Stortingets valgkomité innberettet
sammensetningen av Stortingets faste komiteer, herunder finanskomiteen,
22. oktober 2001.
I brevet pekes det videre på det store
administrative merarbeid og merkostnader gjennomføringen
St.prp. nr. 100 (2000-2001) vil medføre for kraftleverandørene.
Gjennomføringen vil dessuten medføre et betydelig
kontrollproblem for avgiftsmyndighetene.
Komiteen går imot forslaget
i St.prp. nr. 100 (2000-2001) og foreslår at St.prp. nr.
100 (2000-2001) vedlegges protokollen.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil derfor isteden foreslå at
avgiften reduseres med 2 øre pr. kWh med virkning fra 1.
januar 2002, og vil fremme følgende forslag ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2002:
"Fra 1. januar 2002 skal det i henhold til lov 19.
mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på elektrisk
kraft som leveres eller innføres til bruk her i landet.
Avgiften skal også betales ved uttak av elektrisk kraft
til eget bruk. Avgiftssatsen er 9,30 øre pr. kWh."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til regjeringen Stoltenbergs forslag om å redusere el-avgiften
med 1 øre pr. kWh fra 1. juli 2001. Disse medlemmer ville
primært ønsket at dette forslaget var gjennomført,
men vil under henvisning til de praktiske problemene og administrative
kostnadene knyttet til dette, støtte forslaget om i stedet å redusere el-avgiften
med 2 øre kWh fra 1. januar 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002)
om å redusere el-avgiften med 7 øre fra 1. januar
2002 og viser også til forslaget fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre om å redusere el-avgiften med 2 øre
fra 1. januar 2002.
Disse medlemmer registrerer med
tilfredshet at det er stadig flere som ser nødvendigheten
av å redusere de høye el-avgiftene, men mener
at avgiftsvedtak som hovedregel bør gjøres en
gang i året, og ikke som tilfeldige valgkamputspill, som
i tillegg skal gis tilbakevirkende kraft.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at disse medlemmer ønsker
et topris-system for el-avgift til husholdninger. Et slikt system
vil bidra til at det stimuleres til strømsparing, noe som
er i alles interesse. Systemet må være utformet
slik at høyt forbruk betales relativt mer enn lavt forbruk. Disse
medlemmer viser til at Norge har det høyeste elektrisitetsforbruket
i verden, og ligger vesentlig over alle sammenlignbare land. Dette
skyldes primært at det over år ikke er satset
systematisk på å bruke vannbåren varme
og alternative energikilder. Norge har alle forutsetninger for å bli
et foregangsland i teknologiutvikling for strømsparing,
men det forutsetter at myndighetene systematisk prioriterer det,
og at forbrukerne har en gevinst av å følge det
opp.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2001-2002). Disse
medlemmer går imot en generell reduksjon av el-avgiften.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil foreslå toprissystem
for el-avgiften fra årsskiftet.
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.prp. nr. 100 (2000-2001) - om endring av Stortingets vedtak om forbruksavgift på elektrisk kraft i statsbudsjettet for 2001 - vedlegges protokollen.
"Det vises blant annet til oppslag i media om
at den foreslåtte nedsettelsen av el-avgiften fra 2.7.2001
skaper mye ekstra arbeid og unødig byråkrati for
kraftselskapene.
Hva er Finansdepartementets vurdering av dette? Finnes
det alternativer som er enklere for bransjen å forholde
seg til?
Det bes i så fall om lovteknisk bistand
til å utforme alternative forslag."
Svar:
I St.prp. nr. 100 (2000-2001) forslo Regjeringen Stoltenberg å redusere
el-avgiften med 1 øre med tilbakevirkning fra 2. juli 2001.
I statsbudsjettet for neste år har de foreslått
en ytterligere reduksjon med 1 øre pr. kWh fra 1. juli
2002, jf. St.prp. nr. 1 (2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Bakgrunnen for forslagene var at kraftprisene
hadde økt mer enn det en antok høsten 2000. Hvis
forslagene blir vedtatt blir avgiftssatsen 10,30 øre pr.
kWh fra 2. juli 2001 og 9,30 øre pr. kWh fra 1. juli 2002.
Gjeldende sats er 11,30 øre pr. kWh.
Spørsmålet ovenfor knytter
seg først og fremst til konsekvenser av en avgiftsnedsettelse
med tilbakevirkning fra 2. juli 2001.
Det er riktig at kraftleverandørene
har gitt uttrykk for at de foreslåtte avgiftsreduksjonene
midt i året vil skape betydelig ekstra arbeid og kostnader
for dem med hensyn til manuell tilbakeføring av stander,
oppdateringer, produksjon av nye avregninger m.v. Dette skyldes
at endringer av avgifter krever oppdateringer av aktørenes
IT-systemer. Hvis en strømkunde i tillegg har byttet strømleverandør
etter 2. juli 2001 antas dette å medføre ytterligere
merarbeid for kraftleverandørene. Avgiftsendringer som
skjer midt i året og med tilbakevirkende kraft vil også være
administrativt krevende for tollvesenet.
Beregning av el-avgiften skjer på bakgrunn
av kvartalsvise målinger som avgis fra kunde til strømleverandør.
Det er kraftleverandøren som er avgiftspliktig og som innbetaler
avgiften til statskassen. Avgiften vil normalt bli fakturert kundene
ved salg av kraften. Det fremgår av proposisjonen at kraftleverandørene
må avregne avgiftsreduksjonen i første avgiftsoppgave etter
at Stortinget har fattet vedtak om reduksjonen. Avgiftsmyndighetene
har imidlertid ikke kontrollmuligheter i forhold til om kraftleverandørene
faktisk utbetaler det refunderte avgiftsbeløp videre til
strømkundene fordi dette i likhet med faktureringen av avgiften
er et forhold mellom den avgiftspliktige leverandør og
kunde.
Da Regjeringen Stoltenberg foreslo en avgiftsreduksjon
med tilbakevirkning fra 2. juli 2001 var det lagt til grunn at de
avgiftspliktige strømleverandørene skulle få avgiftsreduksjonen
i inneværende år. Forslaget hadde som premiss
at proposisjonen ble behandlet straks Stortinget trådte
sammen etter sommeren. Dette har ikke skjedd.
Konsekvensen av dette er at strømleverandøren
først vil få avregnet avgiftsreduksjonen etter årsskiftet. Dette
innebærer at avgiftsreduksjonen fra 2. juli i år ikke
vil gi noen provenyvirkning på 2001-budsjettet (slik som
det fremgår av proposisjonen). Avgiftsreduksjonen i 2.
halvår i år vil i sin helhet bli belastet 2002-budsjettet.
Det bokførte provenytapet på 2002-budsjettet kan
dermed bli om lag 130 mill. kroner større enn lagt til
grunn i Regjeringen Stoltenbergs budsjett. Alternativet til dette
er å vedta en avgiftsreduksjon fra 1. januar 2002. Ved
et slikt alternativ vil avgiften kunne reduseres om lag 0,5 øre
pr. kWh i perioden 1. januar til 1. juli 2002 for å opprettholde
samme nivå på inntektene fra 2002-budsjettet som
forslaget fra Regjeringen Stoltenberg. Dette innebærer
at avgiften kan reduseres til 9,80 øre pr. kWh i perioden
fra 1. januar 2002 til 1. juli 2002.
Et vedtak i tråd med forslaget i St.prp.
nr. 100 (2000-2001) vil som nevnt ovenfor medføre at inntektene
fra el-avgiften blir redusert med 130 mill. kroner i 2002-budsjettet
utover Regjeringen Stoltenbergs budsjett. Dersom dette legges til
grunn, kan el-avgiften reduseres med ytterligere 0,5 øre/kWh
til 9,30 øre pr. kWh i perioden 1. januar - 1. juli 2002.
Dette er samme sats som foreslått av Regjeringen Stoltenberg
fra 1. juli 2002.
Alternativet forutsetter at Stortingets vedtak
om forbruksavgift I § 1 første ledd gis følgende
ordlyd:
"Fra 1. januar 2002 skal det i henhold til lov 19.
mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen på elektrisk
kraft som leveres eller innføres til bruk her i landet.
Avgift skal også betales ved uttak av elektrisk kraft til
eget bruk. Avgiftssatsen er 9,30 øre pr. kWh."
St.prp. nr. 100 (2000-2001) utgår.
Oslo, i finanskomiteen, den 20. november 2001
Siv Jensen |
Torbjørn Hansen |
Ingebrigt S. Sørfonn |
leder |
ordfører |
sekretær |