1,45 mill. kroner av bevilgningen foreslås
av praktiske og administrative hensyn omdisponert til kap. 521 Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere post 71 Kunnskapsutvikling.
Utlendingsnemnda har i sitt første
driftsår ikke vært i full virksomhet. Bevilgningen
foreslås derfor redusert med 1,1 mill. kroner.
Som følge av at flere prosjekter innenfor
en egen reiselivssatsing i Finnmark ikke ble gjennomført
innenfor gyldighetsperioden for bevilgningen, er 6 mill. kroner tilbakeført
til statskassen. Det foreslås at bevilgningen økes
med 6 mill. kroner for å gjennomføre satsingen
på reiseliv i Finnmark.
For risikolån og garantier gitt i 1995,
er realiserte tap så store at det bevilgede tapsfondet
ikke er tilstrekkelig til å dekke reelle tap.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 4,8 mill. kroner, fra 1,1 mill. kroner til 5,9
mill. kroner.
Etter siste låneopptak på til
sammen 85 mill. kroner vil opptrekket i statskassen innenfor vedtektsfestet låneramme
på 870 mill. kroner øke fra 685 til 770 mill. kroner.
I saldert budsjett for 2001 er posten oppført med 270 mill.
kroner. Hittil i 2001 er det foretatt låneopptak på 230
mill. kroner.
Det foreslås å øke
bevilgningen med 45 mill. kroner, fra 270 mill. kroner til 315 mill.
kroner.
Fra og med 2001 ble kap. 1320 Statens vegvesen post
60 Tilskudd til fylkesvegformål innarbeidet i rammetilskuddet
til fylkeskommunene, jf. St.prp. nr. 62 (1999-2000) og Innst. S.
nr. 252 (1999-2000).
I forbindelse med statsregnskapet for 2000 var 51,991
mill. kroner på denne posten ubrukt. Dette beløpet
ble ikke overført til rammetilskuddet til fylkeskommunene
på 2001-budsjettet, men i stedet inndratt i statskassen.
De ubrukte midlene knytter seg i hovedsak til prosjekter som er
under arbeid eller er avsluttet, samt noen under planlegging.
For tilskuddsordningene under kap. 1320 post
60 var det forutsatt en egenandel på minimum 40 pst. Tilskudd
ble normalt i sin helhet utbetalt fylkeskommunene når prosjektet
ble ferdigstilt. Mange fylkeskommuner har derfor forskuttert en
stor del av disse midlene uten at midlene, som de har fått
tilsagn om, er utbetalt. For enkelte kommuner gjelder dette relativt store
beløp.
På denne bakgrunn fremmes det forslag
om en tilleggsbevilgning på 51,991 mill. kroner, slik at
midlene kan overføres til fylkeskommunene i 2001.
Utbetaling av bostøtte i 2001 anslås
til 1 796 mill. kroner eller om lag 3,4 pst. mer enn bevilgningen. Nominelt
utgjør merforbruket 59 mill. kroner.
Merforbruket skyldes tilgang av flere bostøttemottakere
og høyere utbetaling pr. mottaker enn det som ble lagt
til grunn i budsjettforslaget. Bevilgningen foreslås derfor økt
med 59 mill. kroner til 1 796 mill. kroner.
Med bakgrunn i nye anslag for når nye
prosjekter blir ferdigstilt i inneværende år,
foreslås det å nedjustere bevilgningen med 100
mill. kroner.
På bakgrunn av regnskapstall pr. 30.
september 2001 og reduksjon i Husbankens innlånsrente på fastrente
i forhold til tidligere beregninger, foreslås det å redusere bevilgningen
på 5 726 mill. kroner med 240 mill. kroner.
På bakgrunn av regnskapstall pr. 30.
september 2001, foreslås det å redusere bevilgningen
for avdrag som er på 6 030 mill. kroner, med 300 mill.
kroner. Dette skyldes at flere kunder i Husbanken velger å bruke
tilbudet om avdragsfri periode enn det som ble lagt til grunn i
budsjettforslaget for 2001.
Komiteen har ingen
merknader, viser til proposisjonen og ber Stortinget gjøre
slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner | |
| | Utgifter: | | |
500 | | Kommunal-
og regionaldepartementet (jf. kap. 3500) | | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 1 450 000 | |
| | fra kr 138
479 000 til kr 137 029 000 | | |
521 | | Bosetting
av flyktninger og tiltak for innvandrere (jf. kap. 3521) | | |
| 71 | Kunnskapsutvikling, kan overføres, forhøyes med
| 1 450 000 | |
| | fra kr 17
300 000 til kr 18 750 000 | | |
524 | | Utlendingsnemnda
(jf. kap. 3524) | | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med
| 1 100 000 | |
| | fra kr 64
345 000 til kr 63 245 000 | | |
551 | | Regional næringsutvikling
i fylker og kommuner | | |
| 51 | Tilrettelegging
for næringsutvikling, fond, kan nyttes
under kap. 2425 post 51, forhøyes med | 6 000 000 | |
| | fra 248 000
000 til kr 254 000 000 | | |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | | |
| 60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, forhøyes med
| 51 991 000 | |
| | fra kr 16
355 191 000 til kr 16 407 182 000 | | |
580 | | Bostøtte | | |
| 70 | Bostøtte, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 59 000 000 | |
| | fra kr 1 737
000 000 til kr 1 796 000 000 | | |
586 | | Tilskudd til
omsorgsboliger og sykehjemsplasser | | |
| 63 | Tilskudd til
kompensasjon for utgifter til renter og avdrag, nedsettes med
| 100 000 000 | |
| | fra kr 834
000 000 til kr 734 000 000 | | |
2425 | | Statens nærings-
og distriktsutviklingsfond (SND) og fylkeskommunene | | |
| 74 | Dekning av
tap på risikolån og garantier, forhøyes med
| 4 800 000 | |
| | fra
kr 1 100 000 til kr 5 900 000 | | |
2426 | | SIVA | | |
| 90 | Lån
til SIVA, overslagsbevilgning, forhøyes med
| 45 000 000 | |
| | fra kr 270
000 000 til kr 315 000 000 | | | |
| | | | | | |
Inntekter: |
5312 | | Den Norske Stats Husbank
(jf. kap. 2412) | | |
| 90 | Avdrag, nedsettes med
| 300
000 000 | |
| | fra kr 6 030 000 000 til
kr 5 730 000 000 | | |
5615 | | Renter fra Den Norske Stats
Husbank (jf. kap. 2412) | | |
| 80 | Renter, nedsettes med
| 240
000 000 | |
| | fra kr 5 726 000 000 til
kr 5 486 000 000 | | |
II
Tilføyelse av
stikkord
Stortinget samtykker i at bevilgningen under:
1. kap. 551 Regional
næringsutvikling i fylker og kommuner post 57 Tilskudd
til INTERREG, inkl. pilotprosjekter, fond tilføyes stikkordet
"kan overføres".
2. kap. 552 Nasjonale programmer og tiltak
for regional utvikling post 90 SIVA - innskuddskapital tilføyes stikkordet
"kan overføres".
Oslo, i kommunalkomiteen, den 30. november 2001
Magnhild Meltveit Kleppa
leder |
Kari Lise Holmberg
ordfører |
Hans Kristian Hogsnes
sekretær |