I dokumentet vert følgjande forslag
fremja:
"Stortinget ber Regjeringa leggja
fram eit forslag for Stortinget om ei ekstraløyving på inntil
1,3 mrd. kroner for 2001 slik at kommunar og fylkeskommunar vert sette
i stand til å dekkje ekstra pensjonskostnader."
Bakgrunnen for forslaget er at kommunane i år
har ekstra pensjonskostnader på om lag 3 mrd. kroner. Eit sterkt
fall i aksjemarknaden har medført at kommunane får
ei tilleggsrekning som avkastninga av tidlegare innbetalingar normalt
skulle dekkje. Kommunane er også førespegla auka
innbetaling i 2002 på om lag 3,5 mrd. kroner. Arbeidarpartiregjeringa
varslar i framlegget til statsbudsjett ein gjennomgang av situasjonen for
2002 fram mot Revidert nasjonalbudsjett. Forslagsstillaren legg
til grunn at Samarbeidsregjeringa fylgjer opp ein slik strategi.
Mange kommunar er i ein svært vanskeleg
situasjon når det gjeld løysing for 2001. Førre
regjering føreslår at kommunesektoren skal behalde
ekstra skatteinntekter, førebels rekna til 1,7 mrd. kroner.
Det manglar då om lag 1,3 mrd. kroner, som kommunane sjølve
må dekkje inn.
Forslagsstillaren meiner at den økonomiske
situasjonen skulle vore såpass robust at både
kommunar og fylkeskommunar kunne dekkje svingingar i utgiftene. Når
dette ikkje er tilfelle utan at det må kuttast i tenestetilbodet,
må Regjeringa og Stortinget gripe inn. Forslagsstillaren
føreset at det vert føreteke nærare avvegingar
mellom kommunane og forsikringsselskap om korleis kostnadene endeleg
skal delast.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, frå Høgre, Peter Gitmark, Hans
Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, frå Framstegspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, frå Sosialistisk
Venstreparti, Karin Andersen og Heikki Holmås, frå Kristeleg
Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg
og frå Senterpartiet leiaren Magnhild Meltveit Kleppa,
viser til St.prp. nr. 1 (2001-2002) frå regjeringa Stoltenberg,
der det står:
"Skatteanslaget for 2001 i Nasjonalbudsjettet for 2002
er oppjustert med om lag 1,7 mrd. kroner fra Revidert nasjonalbudsjett.
Merskatteveksten fordeles med om lag 450 mill. kroner på fylkeskommunene
og om lag 1 250 mill. kroner på kommunene."
Komiteen har oversendt
Dokument 8-forslaget til Kommunal- og regionaldepartementet til
vurdering. Kommunal- og regionalminister Erna Solberg svarer dette
i brev til komiteen av 28. november 2001:
"I regjeringa sitt framlegg til statsbudsjett for
2002 (St.prp. nr. 1 tillegg nr. 4 for 2001-2002) er kommunesektorens
skatteinntekter for 2001 oppjustert med 1,2 milliardar kroner samanlikna
med det ein rekna med i budsjettforslaget frå Stoltenbergregjeringa.
Etter dette blir skatteinntektene for kommunesektoren i 2001 om lag
2,9 milliardar kronar høgare enn det ein la til grunn i
Revidert nasjonalbudsjett 2001 i mai. Ut frå KS sitt overslag,
tilsvarer dette om lag ekstrarekninga til pensjon i 2001. Dei ekstra
skatteinntektene i 2001, som kommunar og fylkeskommunar får
behalde, kan nyttast til å dekke dei ekstra pensjonskostnadene."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Framstegspartiet og
Kristeleg Folkeparti, er einig
i dei vurderingane som er siterte ovanfor. Fleirtalet konstaterer
at dei auka utgiftene til pensjonar som kommunesektoren har hatt
i 2001, om lag er dekte inn som følgje av dei auka skatteinntektene.
Meirinntektene kan nyttast til å dekkje dei auka pensjonskostnadene.
Komiteen sine medlemer frå Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til brev av 12. desember
2001 til komiteen frå KS. Med brevet fylgjer eit notat
som omhandlar dokumentasjon frå KS framlagt i samband med
konsultasjonsmøtet mellom Regjeringa og KS 19. november
2001, der det heiter:
"KS viser til at selv om skatteanslaget inneværende år
er oppjustert med 1,2 mrd. kroner, er likevel realverdien av kommunesektorens
inntekter i 2001 fortsatt om lag 0,5 mrd. kroner lavere enn anslått
i Revidert nasjonalbudsjett (RNB).
Pensjonsutgiftene
er en del av lønnskostnadene, slik at økningen
i pensjonsutgiftene på om lag 3 mrd. kroner reduserer realverdien
av kommunesektorens inntektsramme tilsvarende. I tillegg er deflatoren
for 2001 oppjustert siden RNB. Dette betyr en ytterligere reduksjon
i realverdien av inntektsrammen på (netto) 400 mill. kroner."
Desse medlemene viser til at
KS i notatet såleis påviser at medan lønns-
og priskostnadene aukar med anslagsvis 3,4 mrd. kroner i forhold
til RNB, aukar skatteinntektene med 2,9 mrd. kroner, det vil seie
ein differanse på om lag 500 mill. kroner.
Desse medlemene vil understreke
at det er stor forskjell mellom kommunane i kva grad dei auka pensjonsutgiftene
kan dekkjast gjennom auka skatteinntekter. Sidan inntektsutjamninga
ikkje utjamnar forskjell i utgiftsbehov, vil kommunar med høge lønnsutgifter
pr. innbyggjar, og som i hovudsak er finansiert gjennom tilskotsordningar
frå staten, ha mindre moglegheit til å dekkje
auken i pensjonsutgiftene enn gjennomsnittet. Også kommunale
verksemder er i høg grad berørt av dei auka pensjonsutgiftene.
På denne bakgrunn vil desse
medlemene føreslå ei ekstraløyving
på 500 mill. kroner for 2001, slik at kommunar og fylkeskommunar
vert sette betre i stand til å dekkje utgiftene sine.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 vert det gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
571 | | Rammetilskot til kommunar
(jf. kap. 3571): | |
| 60 | Innbyggjartilskot/utgiftsutjamning, vert
auka med | 360 000 000 |
| | frå kr 29 795
916 000 til kr 30 155 916 000 | |
572 | | Rammetilskot til fylkeskommunar
(jf. kap. 3572): | |
| 60 | Innbyggjartilskot/utgiftsutjamning, vert
auka med | 140 000 000 |
| | frå kr 16 407
182 000 til kr 16 547 182 000" | |
Når det gjeld auka innbetaling
til pensjonar som kommunesektoren er førespegla for 2002,
viser fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, til Budsjett-innst.
S. nr. 5 (2001-2002) der det same fleirtalet uttaler følgjande:
"Det er behov for drøftingar mellom staten
og kommunesektoren, og fleirtalet er einige i at det er behov for
grundig gjennomgang av pensjonskostnadene i Revidert nasjonalbudsjett
for 2002."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil vise til Budsjett-innst. S. nr.
5 (2001-2002) der disse medlemmer sa at de er tilfreds
med at Regjeringen i nær kontakt med Kommunenes Sentralforbund
vil ha en bred gjennomgang av de langsiktige og prinsipielle problemstillingene rundt
endrede pensjonskostnader for kommunesektoren. Disse medlemmer har
ikke registrert at KLP eller noen andre selskaper har fremmet krav
om økte pensjonspremier fra sine kunder for 2002. Disse medlemmer forutsetter
imidlertid at regjeringen i RNB vurderer spesielle tiltak for 2002
avhengig av den kortsiktige utviklingen i pensjonskostnadene.
Komiteen vil foreslå at
Dokument nr. 8:19 (2001-2002) vert å leggje ved protokollen.
Forslag frå Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet:
I statsbudsjettet for 2001 vert det gjort følgjande
endringar:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
571 | | Rammetilskot til kommunar
(jf. kap. 3571): | |
| 60 | Innbyggjartilskot/utgiftsutjamning, vert
auka med | 360 000 000 |
| | frå kr 29 795
916 000 til kr 30 155 916 000 | |
572 | | Rammetilskot til fylkeskommunar
(jf. kap. 3572): | |
| 60 | Innbyggjartilskot/utgiftsutjamning, vert
auka med | 140 000 000 |
| | frå kr 16 407
182 000 til kr 16 547 182 000 | |
Komiteenviser
til dokumentet og til det som står foran og rår
Stortinget til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:19 (2001-2002) - forslag frå stortingsrepresentant
Magnhild Meltveit Kleppa om at kommunane og fylkeskommunane blir
tilført ekstra midlar for 2001 som fylgje av auka pensjonskostnader
- vert å leggje ved protokollen.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 13. desember 2001
Magnhild Meltveit Kleppa
leiar |
Reidar Sandal
ordførar |
Hans Kristian Hogsnes
sekretær |