Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:5 (2001-2002)
om Riksrevisjonens undersøkelse av skatteoppkrevernes stedlige
arbeidsgiverkontroll.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse har avdekket at skatteoppkrevernes stedlige arbeidsgiverkontroll
ikke har den hyppighet som er forutsatt i de mål som er
satt og at undersøkelsen har avdekket ytterligere svakheter
ved dette arbeidet. Undersøkelsen viser at kontrolldekningen
på landsbasis i 2000 innebar at gjennomsnittlig antall år
mellom hver gang en arbeidsgiver kunne vente seg kontroll, var 30 år.
Dette er betydelig under Skattedirektoratets anbefalte kontrollnivå,
som tilsier en hyppighet på kontrollene som ikke bør
overstige 10 år. Komiteen finner dette
lite tilfredsstillende og viser til at Riksrevisjonen konkluderer
med at dette ikke tilfredsstiller kravet til en forsvarlig kontrollvirksomhet.
Det er komiteens oppfatning at dersom en kontrollvirksomhet
av denne art i det hele tatt skal ha en funksjon, og dersom risikoen
for å kunne bli utsatt for kontroll skal være reell,
må hyppigheten av slik kontroll være jevnlig.
Av den fremlagte undersøkelse fremkommer det at det i enkelte
fylker kan gå så lang tid som opptil 43 år
mellom hver gang kontroll foretas. Etter komiteens oppfatning
viser dette at arbeidet med stedlig arbeidsgiverkontroll har et
stort forbedringspotensiale og at betydelige tiltak må iverksettes
slik at hyppigheten av kontroll kan bli oftere.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil imidlertid påpeke
at en av årsakene til de påviste forskjeller i
kontrollhyppighet mellom kommunene kan være at Riksrevisjonens undersøkelse
kun behandler den ene av skatteopp-kreverkontorenes kontrolloppgaver,
nemlig den stedlige kontroll.
På denne bakgrunn ber et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, regjeringen foreta nærmere undersøkelse
av den totale kontrollvirksomhet. Som et ledd i en slik gjennomgang
bør spørsmålet om skatteoppkrevernes
arbeidsgiverkontroll og skatteinnkrevingsarbeidet stå sentralt,
all den tid det er en nær sammenheng mellom disse to aktiviteter.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en undersøkelse av skatteoppkrevernes totale kontrollvirksomhet
og eventuelt legge forslag til endringer fram for Stortinget på egnet
måte."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag til tiltak som kan gi resultatforbedringer når
det gjelder lokal skatteinnkreving, både mht. arbeidsgiverkontroll og
innfordring."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at noe av bakgrunnen for den manglende måloppnåelse
på dette området, kan være at ordningen
med at det er de kommunale skatteoppkrevere som foretar kontrollen
er en feil organisering. Det administrative og økonomiske
ansvaret for denne kontrollvirksomheten bør derfor overføres
til staten. Noe av bakgrunnen for at kontrollvirksomheten ikke er
hyppig nok, er ressursmangel hos de lokale skatteoppkrevere. Videre
er det svært mange steder et for lite faglig miljø til
at kontroll kan gjennomføres med rimelig hyppighet. I denne
sammenheng vises det til at en i Riksrevisjonens undersøkelse
påpeker at større kontrollenheter makter å prioritere
den stedlige arbeidsgiverkontroll høyere enn mindre kommuner som
ikke er tilknyttet kontrollordninger. Mindre kommuner er dessuten
svært sårbare når det gjelder å beholde
nødvendig kompetanse på dette området.
Disse medlemmer konstaterer at
det ikke vil være mulig å pålegge kommunene å øke
bevilgningene til de kommunale skatteoppkrevere, slik at de kan øke sin
kontrollvirksomhet, fordi det i de aller fleste kommuner vil være
andre oppgaver som vil ha høyere prioritet. Dette har også bakgrunn
i at kommunene ikke får økt sine inntekter ved å øke
omfanget av kontroll fordi skatteinntektene går til staten. Disse
medlemmer er derfor av den oppfatning at staten må ta ansvaret
for kontrollvirksomheten, slik at hyppigheten av kontroller kan økes
og at det kan gjennomføres en samling av små fagmiljøer,
slik at man kan få en bedre ressursutnyttelse på dette
området. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmerfølgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
nødvendige endringsforslag slik at det administrative og økonomiske
ansvaret for den stedlige arbeidsgiverkontroll overføres
til staten."
Disse medlemmer er også av
den oppfatning at det vil være hensiktsmessig at det dannes
større og bredere enheter og fagmiljøer innen
skatteetaten slik at man kan få en bedre utnyttelse av
eksisterende ressurser på dette området. Etter
disse medlemmers oppfatning vil det derfor være
naturlig å se nærmere på muligheten for å slå sammen
skatteoppkreverkontorene, skattefogdkontorene og fylkesskattekontorene
til en felles enhet. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen å utrede
muligheten for en sammenslåing av skatteoppkreverkontorene,
skattefogdkontorene og fylkesskattekontorene til en felles enhet."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at en nærmere undersøkelse av
skatteoppkrevernes totale kontrollvirksomhet ved siden av en eventuell
statlig overtakelse også må innbefatte om de kommunale
skatteoppkreverne kan ilegges flere oppgaver enn i dag på bekostning
av statens ansvarsområde. Disse medlemmer vil
i den sammenheng fremheve at mye tyder på at de lokale skatteoppkreverne
samlet sett kan innbringe mer enn de statlige oppkreverne. Et eksempel
på det er at moms som kreves inn fra arbeidsgiverne av
de statlige regionale skattefogdkontorene trolig ikke innkreves
like effektivt som den sammenlignbare arbeidsgiveravgiften som innfordres
av de lokale.
Disse medlemmer vil påpeke
at også andre tiltak, som ikke er vurdert av Riksrevisjonen,
som for eksempel forebyggende arbeid, kan gi samme måloppnåelse
som hyppige stedlige kontroller av arbeidsgiver.