1. Innledning

I meldingen presenteres anbefalingene til Fostervoll-utvalget (NOU 1997:3) som har gjennomgått erfaringene med redningshelikoptertjenesten fra de siste 25 år, etter at redningshelikopterberedskapen ved Forsvarets skvadronen 330 ble opprettet, og har kommet med forslag til den fremtidige redningshelikopterberedskapen.

Det fremmes forslag til endringer som vil styrke redningshelikoptertjenesten vesentlig. Enkelte avgjørelser ligger inn i fremtiden. Særlig gjelder dette anskaffelse av nye redningshelikoptre og forholdet til Forsvaret som operatør av tjenesten.

I dag er det krav til 100 pst. beredskap på fastlandsbasene, med unntak for Rygge, dvs. at det til enhver tid skal være et redningshelikopter klar til å rykke ut. På Rygge og Svalbard er kravet i dag henholdsvis 85 og 90 pst. beredskap. Det foreslås å videreføre disse kravene. Gjeldende krav til reaksjonstid er 60 minutter, men basene har i praksis kortere gjennomsnittlig reaksjonstid. Fostervoll-utvalget anbefalte et krav til 15 minutters reaksjonstid døgnet rundt. I meldingen følges anbefalingen, ved at det foreslås å etablere døgnkontinuerlig tilstedevakt ved samtlige baser på fastlandet, men å videreføre dagens krav på Svalbard.

Etter dagens regler skal ethvert punkt på kysten kunne nås av redningshelikoptre innen 90 minutters flytid. Fostervoll-utvalget anbefalte at det skulle stilles effektivitetskrav (reaksjonstid og flytid) til hele det norske redningsansvarsområdet. I meldingen følges utvalgets anbefaling med unntak for anbefalingen om at hele det norske redningsansvarsområdet skal kunne dekkes innen 3 timer.

I dag er det redningshelikopterbaser i Longyearbyen, på Banak, Bodø, Ørland, Sola og Rygge. I meldingen foreslås det å videreføre dagens etablerte baser. I forhold til det basemønster som Fostervoll-utvalget anbefalte, innebærer dette at basen på Banak ikke flyttes til Hammerfest. Dessuten foreslås etablert en redningshelikopterberedskap for Nordvestlandet med forankring i Florø.

Det skal være en målsetting å fortsette med flerbruk av redningshelikoptrene i samme grad som i dag. Anskaffelse av nye redningshelikoptre i fremtiden vil kunne gi åpning for en økt flerbruk. Dagens kommandoforhold for redningshelikoptrene, både på fastlandet og på Svalbard foreslås videreført.

Antall ambulanseoppdrag som flys med redningshelikoptre er i dag på et hensiktsmessig nivå. Justisdepartementet skal se nærmere på muligheten for å utstyre enkelte luftambulansehelikoptre med heis, slik at de kan utføre lettere redningsoppdrag. Justisdepartementet skal også se nærmere på hvilke muligheter det i fremtiden ligger i å samordne redningshelikoptertjenesten med andre sivile helikopterressurser, herunder helikopterressurser tilknyttet installasjonene på sokkelen. Det vil også være naturlig å se på hvilke behov som bør dekkes av private interesser selv, og det vil fortsatt være viktig å benytte andre frivillige redningsressurser.

I meldingen går man inn for at det finnes frem til praktiske løsninger ved de enkelte baser mht. krav til reaksjonstid og kompetanse for medisinsk personell tilknyttet redningshelikoptrene. Ordningene skal ikke være dårligere enn i dag uten at dette er svært upraktisk og/eller tiltagende kostnadskrevende å opprettholde.

Det tas ikke standpunkt til anskaffelse av nye redningshelikoptre. Justisdepartementet er inne i en prosess med å vurdere enhetshelikopter med Forsvaret, og Forsvaret skal forhandle en opsjon på kjøp av slike. Samtidig vurderer departementet å la et sivilt selskap være operatør av redningshelikoptertjenesten, helt eller delvis, om dette blir vurdert som hensiktsmessig.

I samsvar med utvalget foreslås det at Justisdepartementet også i fremtiden skal ha det faglig overordnede ansvaret for redningshelikoptertjenesten. Forsvarets operatøransvar for Sea King helikoptrene (skvadron 330) videreføres til det blir tatt en avgjørelse om fremtidig operatør av redningshelikoptertjenesten. I tråd med flertallet i Fostervoll-utvalget foreslås imidlertid budsjettansvaret for redningshelikoptertjenesten organisert under Forsvarets skvadron 330 overtatt av Justisdepartementet.

Det skal opprettes et "Brukerråd for redningshelikoptertjenesten" med representanter fra brukergruppene til redningshelikoptertjenesten, med det formål å utveksle erfaringer og informasjon, samt komme med innspill til Justisdepartementet.

Administrative og økonomiske konsekvenser av forslagene i meldingen fremgår av kap. 9.