I meldingen presenteres anbefalingene til Fostervoll-utvalget
(NOU 1997:3) som har gjennomgått erfaringene med redningshelikoptertjenesten
fra de siste 25 år, etter at redningshelikopterberedskapen
ved Forsvarets skvadronen 330 ble opprettet, og har kommet med forslag
til den fremtidige redningshelikopterberedskapen.
Det fremmes forslag til endringer som vil styrke
redningshelikoptertjenesten vesentlig. Enkelte avgjørelser ligger
inn i fremtiden. Særlig gjelder dette anskaffelse av nye
redningshelikoptre og forholdet til Forsvaret som operatør
av tjenesten.
I dag er det krav til 100 pst. beredskap på fastlandsbasene,
med unntak for Rygge, dvs. at det til enhver tid skal være
et redningshelikopter klar til å rykke ut. På Rygge
og Svalbard er kravet i dag henholdsvis 85 og 90 pst. beredskap.
Det foreslås å videreføre disse kravene.
Gjeldende krav til reaksjonstid er 60 minutter, men basene har i
praksis kortere gjennomsnittlig reaksjonstid. Fostervoll-utvalget
anbefalte et krav til 15 minutters reaksjonstid døgnet
rundt. I meldingen følges anbefalingen, ved at det foreslås å etablere
døgnkontinuerlig tilstedevakt ved samtlige baser på fastlandet,
men å videreføre dagens krav på Svalbard.
Etter dagens regler skal ethvert punkt på kysten kunne
nås av redningshelikoptre innen 90 minutters flytid. Fostervoll-utvalget
anbefalte at det skulle stilles effektivitetskrav (reaksjonstid
og flytid) til hele det norske redningsansvarsområdet.
I meldingen følges utvalgets anbefaling med unntak for
anbefalingen om at hele det norske redningsansvarsområdet
skal kunne dekkes innen 3 timer.
I dag er det redningshelikopterbaser i Longyearbyen, på Banak,
Bodø, Ørland, Sola og Rygge. I meldingen foreslås
det å videreføre dagens etablerte baser. I forhold
til det basemønster som Fostervoll-utvalget anbefalte,
innebærer dette at basen på Banak ikke flyttes
til Hammerfest. Dessuten foreslås etablert en redningshelikopterberedskap
for Nordvestlandet med forankring i Florø.
Det skal være en målsetting å fortsette
med flerbruk av redningshelikoptrene i samme grad som i dag. Anskaffelse
av nye redningshelikoptre i fremtiden vil kunne gi åpning
for en økt flerbruk. Dagens kommandoforhold for redningshelikoptrene,
både på fastlandet og på Svalbard foreslås
videreført.
Antall ambulanseoppdrag som flys med redningshelikoptre
er i dag på et hensiktsmessig nivå. Justisdepartementet
skal se nærmere på muligheten for å utstyre enkelte
luftambulansehelikoptre med heis, slik at de kan utføre
lettere redningsoppdrag. Justisdepartementet skal også se
nærmere på hvilke muligheter det i fremtiden ligger
i å samordne redningshelikoptertjenesten med andre sivile
helikopterressurser, herunder helikopterressurser tilknyttet installasjonene
på sokkelen. Det vil også være naturlig å se
på hvilke behov som bør dekkes av private interesser
selv, og det vil fortsatt være viktig å benytte
andre frivillige redningsressurser.
I meldingen går man inn for at det
finnes frem til praktiske løsninger ved de enkelte baser
mht. krav til reaksjonstid og kompetanse for medisinsk personell tilknyttet
redningshelikoptrene. Ordningene skal ikke være dårligere
enn i dag uten at dette er svært upraktisk og/eller
tiltagende kostnadskrevende å opprettholde.
Det tas ikke standpunkt til anskaffelse av nye
redningshelikoptre. Justisdepartementet er inne i en prosess med å vurdere
enhetshelikopter med Forsvaret, og Forsvaret skal forhandle en opsjon
på kjøp av slike. Samtidig vurderer departementet å la
et sivilt selskap være operatør av redningshelikoptertjenesten,
helt eller delvis, om dette blir vurdert som hensiktsmessig.
I samsvar med utvalget foreslås det
at Justisdepartementet også i fremtiden skal ha det faglig
overordnede ansvaret for redningshelikoptertjenesten. Forsvarets operatøransvar
for Sea King helikoptrene (skvadron 330) videreføres til
det blir tatt en avgjørelse om fremtidig operatør
av redningshelikoptertjenesten. I tråd med flertallet i
Fostervoll-utvalget foreslås imidlertid budsjettansvaret
for redningshelikoptertjenesten organisert under Forsvarets skvadron
330 overtatt av Justisdepartementet.
Det skal opprettes et "Brukerråd for
redningshelikoptertjenesten" med representanter fra brukergruppene
til redningshelikoptertjenesten, med det formål å utveksle
erfaringer og informasjon, samt komme med innspill til Justisdepartementet.
Administrative og økonomiske konsekvenser
av forslagene i meldingen fremgår av kap. 9.